Wim2600 schreef: Heb je mij érgens zien beweren dat ik geen verklaring zou willen van het waarom van de wereld om ons heen? Dat kan je absoluut niet afleiden uit wat ik schreef... Alleen: die verklaring komt er, stapje voor stapje, door de verdere ontwikkeling van allerlei wetenschappelijke disciplines: biologie, archeologie, sterrenkunde, medische wetenschap, enzovoort.
We weten nog lang niet alles, en de kans dat we ooit met 100% zekerheid alles tot in de details weten over de oorsprong van onze planeet en het leven erop, lijkt me klein, maar we zijn qua kennis toch al een heel stuk opgeschoten, zeker in de voorbije paar eeuwen. Ver genoeg opgeschoten in ieder geval om een heel aantal van de minst waarschijnlijke en minst geloofwaardige theorieën en verklaringen van vroeger achter ons te laten (bijvoorbeeld dat Thor, of Zeus, of één van de paar dozijn andere 'dondergoden' ervoor zorgt dat het soms onweert). En ik klasseer de christelijke god in datzelfde rijtje van 'achterhaalde' goden, wiens 'bestaan' niet langer verondersteld moet worden om de wereld te verklaren.
In dat opzicht ga ik maar één klein stapje verder dan jullie als christenen: er zijn in de loop der menselijke geschiedenis immers honderden, zoniet duizenden goden bedacht en vereerd, maar uiteindelijk weer in de vergeethoek beland. Jullie als christenen zijn het met mij eens dat al die goden fictieve menselijke verzinsels zijn, op ééntje na waarover we van mening verschillen omdat die volgens jullie wel écht bestaat.
Maar die wetenschappelijke zaken kunnen eindelijk niet het doorslaggevende antwoord geven van het hoe en waarom van deze wereld. Al die andere goden zijn inderdaad menselijke verzinsels, daar ben ik het mee eens. En die ene God, Die bestaat wel echt ja. Maar dat is geloof, ik kan wel apologetiek gaan bedrijven hier, maar dat ga ik maar niet doen. Het bewijs voor de christelijke God is er niet en Hij vraagt van ons geloof in Zijn Zoon, opdat we niet verloren gaan, maar het eeuwige leven hebben.
Je opmerking over dat de wetenschap "ver genoeg opgeschoten is om in ieder geval een heel aantal van de minst waarschijnlijke en minst geloofwaardige theorieën en verklaringen van vroeger achter ons te laten en dus ook die van de christelijke God", dat kun je zo toch niet stellen, want het geloof in God kan wel waar zijn of niet (wetenschappelijk gezien). Het is onmogelijk om het mogelijk bestaan van een god af te wijzen.
Als het hier om gaat, dan moet ik ook denken aan de evolutietheorie. De theorie van Darwin dus dat er geen god is, maar dat de mens van een aap afstamt. Die theorie heeft binnen de wetenschap niet zo'n hoge status (meer), want complexe systemen kunnen niet als zodanig ontstaan zijn, zoals de evolutietheorie van Darwin ons wil doen laten geloven. Zo is het bestaan van een god of goden, die alle dingen gemaakt heeft/hebben, een reëlere gedachte, dan de evolutietheorie en wellicht ook nog wel andere theorieën om het ontstaan en het hoe en waarom van deze wereld te verklaren.