The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2020 06:44

DeLange schreef:Dan blijft het toch een evenement waar ik niet naar kan kijken, omdat ik niet naar popmuziek uit persoonlijke keuze luister en dan blijf je dus bij het standpunt dat God mensen trekt met muziek die niet door Hem gemaakt is. Je mag weten, ooit was ik voor seculiere muziek, maar ik heb me laten overtuigen door mijn vrouw dat het muziek is die niet tot Gods eer is.
Ik blijft het betwijfelen of je met muziek speciaal voor de Passion geschreven nog geen algemene publiek zou trekken. Het is namelijk nooit geprobeerd. Maar daar zullen we wel niet uitkomen, vrees ik. We verschillen van mening.

Klopt. God kan uitstekend het werk van ongelovigen gebruiken in Zijn plan. En prima dat we van mening verschillen. Wat de muziek betreft moet je daar wel weer voorzichtig mee zijn. Er zijn heel veel christenen die ook wel eens naar seculiere muziek luisteren. En daar is niets mis mee volgens mij. Net als een boek van een niet-gelovige auteur lezen, een neutrale film kijken, sporten, wandelen, naar een museum enzovoort. Dingen die de meeste christenen wel doen en waar ze God voor kunnen danken. Maar dat is misschien weer voor een ander onderwerp.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 17 apr 2020 11:31

Marnix schreef:Klopt. God kan uitstekend het werk van ongelovigen gebruiken in Zijn plan. En prima dat we van mening verschillen. Wat de muziek betreft moet je daar wel weer voorzichtig mee zijn. Er zijn heel veel christenen die ook wel eens naar seculiere muziek luisteren. En daar is niets mis mee volgens mij. Net als een boek van een niet-gelovige auteur lezen, een neutrale film kijken, sporten, wandelen, naar een museum enzovoort. Dingen die de meeste christenen wel doen en waar ze God voor kunnen danken. Maar dat is misschien weer voor een ander onderwerp.

Ik moet zeggen dat ik de laatste editie, wat natuurlijk meer een compilatie was van de voorgaande, erg mooi vond.
Vond dat Johnny het best goed vertelde al had ik mijn twijfels er vooraf over. Was echt keurig gedaan.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 apr 2020 11:33

Hmm, ik krijg hier steeds meer het idee ''wij zijn beter dan zij, zelfs al zeggen/zingen of doen ze dingen die niet verkeerd zijn.''
Ze zijn en doen zo slecht dat God ze gewoon niet gebruiken kan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 17 apr 2020 16:52

Ik snap hoe jullie denken. Ik kom uit jullie wereld, ken de gedachten en de cultuur. Maar mijn denken is door de tijd dat ik disco's bezocht en zo veranderd. Ook mede juist door een EO artikel over een satanist in de Beatles, die aan de wieg stond van ons popcultuur, wat ook hand in hand is gegaan met kerkverlating en secularisatie. Als christenen wilden we vanaf het begin er bij horen. Het waren vooral in mijn ogen extreme evangelischen en extreme Refo's die tegen waren, maar gaande weg ben ik het gaan begrijpen en zelf dus voor jullie denk ik extreem nu.
Jullie zullen me niet begrijpen. Ik ben voor jullie waarschijnlijk te radicaal.

Toch is dit in de notendop wat ik geloof, dat niemand tot geloof komt door popmuziek. Dat er best speciaal liederen voor de Passion geschreven kan worden. Nu is het dat er een andere betekenis aan popmuziek wordt gegeven. Ook dat vond ik voor jaren terug mooi. Zo werd een nummer van Marco Borsato in de jeugddienst bij ons gebruikt als evangelisatiemiddel. Toen vond ik het echt iets van God. Dat snap ik.
Maar nu wat anders, er zijn fans die Marco Borsato aanbidden. Zouden jullie ook graag beroemd willen worden en aanbeden willen worden als een Jannes, Marco Borsato, André Hazes Junior, Frans Bouwer en Lange Frans?

Zegt werkelijk niet iets in jullie, dat het in strijd is met wat de doop laat zien? Met het idee van sterven aan je zelf? Het "ik moet minder worden, opdat Hij meer wordt?"

De omroepen neem ik het niet kwalijk. God verbied het ze niet, want van Paulus mogen we alles en het dient hier een hoger doel. Mensen komen indirect met het evangelie in aanraking. Echter wanneer je echt vol voor God gaat, kan je op een dag echt heel extreem niet meer van deze wereld zijn. Niet meer (zoals ik 16 jaar deed) in 7 sloten te gelijk lopen. Van de wereld en een christen zijn. Niet te doen.. Ik zat als een verloren zoon op een dood spoor. Ik zoop me ook te pletter in de alcohol en was eenzaam.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 17 apr 2020 18:57

naamloos schreef:Hmm, ik krijg hier steeds meer het idee ''wij zijn beter dan zij, zelfs al zeggen/zingen of doen ze dingen die niet verkeerd zijn.''
Ze zijn en doen zo slecht dat God ze gewoon niet gebruiken kan.

Ik ben nu eenmaal streng christelijk. Dat zie ik als een verlossing uit een spagaat waar ik al tijden lang in zat. Ik moest met mijn vrouw ook voor lauter christelijke muziek kiezen. Dat koste me eerst ruzie, maar ik begon gaandeweg in te zien dat God van mij een offer verlangde. Wilde ik Hem dienen, dan moest ik al mijn afgoden inleveren.

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 17 apr 2020 19:00

Marnix schreef:Klopt. God kan uitstekend het werk van ongelovigen gebruiken in Zijn plan. En prima dat we van mening verschillen. Wat de muziek betreft moet je daar wel weer voorzichtig mee zijn. Er zijn heel veel christenen die ook wel eens naar seculiere muziek luisteren. En daar is niets mis mee volgens mij. Net als een boek van een niet-gelovige auteur lezen, een neutrale film kijken, sporten, wandelen, naar een museum enzovoort. Dingen die de meeste christenen wel doen en waar ze God voor kunnen danken. Maar dat is misschien weer voor een ander onderwerp.

Heel veel is het discuseren waard. Je mag wel een topic openen. Begrijp me goed, omdat dit voor jou goed is, zal God dat voor jou ook zo zien en het jou niet aanrekenen. In mijn geval, zou het tussen mij, mijn vrouw en God in komen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 apr 2020 20:14

DeLange schreef:Heel veel is het discuseren waard. Je mag wel een topic openen. Begrijp me goed, omdat dit voor jou goed is, zal God dat voor jou ook zo zien en het jou niet aanrekenen. In mijn geval, zou het tussen mij, mijn vrouw en God in komen.

Ja ik vraag me af of het je offer aan God was of het offer aan je vrouw :-) je vrouw wilde dit en daarom deed je het, tenminste, daar lijkt het op. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het daarom geen goede keuze was en geen positieve uiterking had op je relatie met God. En wat je goed opmerkt: als iets jouw afgod is hoeft dat niet de mijne te zijn en bij andere dingen kan het weer andersom zijn. Maar in dat licht bezien geloof ik ook niet dat God niet kan / wil werken door die dingen heen. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat Hij dat wel doet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 17 apr 2020 20:25

Marnix schreef:Ja ik vraag me af of het je offer aan God was of het offer aan je vrouw :-) je vrouw wilde dit en daarom deed je het, tenminste, daar lijkt het op. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het daarom geen goede keuze was en geen positieve uiterking had op je relatie met God.

Voor haar was en is het gewoon muziek uit de afgrond. Daar kon ik ver in mee gaan, tot we bij de Nederlandse zangers uitkwamen als Jan Smit en Frans Bouwer. Maar ze wist me ervan te overtuigen dat het niet zo zeer om de tekstinhoud in de eerste plaats gaat, maar om Gods eer of eer voor de mensen. En werkelijk, als je er mee stopt, mis je het niet. Echt niet. Het kon me al niet bekoren, omdat het opvullen van mijn leegte te midden van een lege wereld is. Uitzonderingen zijn voor mij sommige artiesten met inhoud als "mens" en "christen". Neem nou Johny Cash of Toon Hermans.

https://youtu.be/KodNFsP6r88

En wat je goed opmerkt: als iets jouw afgod is hoeft dat niet de mijne te zijn en bij andere dingen kan het weer andersom zijn. Maar in dat licht bezien geloof ik ook niet dat God niet kan / wil werken door die dingen heen. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat Hij dat wel doet.

Maar je denkt dus niet dat God door Zijn eigen grondpersoneel heen kan werken? Hoe weet je nu zo zeker dat God al die niet-christelijke artiesten gebruikt?
Geef je zo geen boodschap af van "God is a DJ"?
Dit: https://youtu.be/bhSB8EEnCAM

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 17 apr 2020 20:44

Mooie Passion was het. En zogenaamde popmuziek die ik helemaal nooit zo leuk vond ben ik nu juist meer gaan waarderen :)

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 17 apr 2020 20:48

Nou, ik vond dit leuk: https://youtu.be/MixVbumoDWU

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 17 apr 2020 20:50

pindas83 schreef:Mooie Passion was het. En zogenaamde popmuziek die ik helemaal nooit zo leuk vond ben ik nu juist meer gaan waarderen :)

Ik keek vorig jaar een stukkie, maar meer ook niet.
Ik kan de muziek altijd wel waarderen, maar zonder Jezus is een mens zo "in eigen kracht" bezig. De boodschap is: "je bent goed zonder de kerk, zonder God. Jij ben goed zoals je bent."
De hele wereld heeft het over de liefde en zingt er over, maar weinigen gaan er voor en kennen Hem.
Ik geloof dat als iemand er voor gaat, God zich openbaart.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 17 apr 2020 20:55

DeLange schreef:Nou, ik vond dit leuk: https://youtu.be/MixVbumoDWU

Dit gaat over een tv dominee die zn zakken vult ten kosten van goedgelovig publiek.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 17 apr 2020 20:56

DeLange schreef:Ik keek vorig jaar een stukkie, maar meer ook niet.
Ik kan de muziek altijd wel waarderen, maar zonder Jezus is een mens zo "in eigen kracht" bezig. De boodschap is: "je bent goed zonder de kerk, zonder God. Jij ben goed zoals je bent."
De hele wereld heeft het over de liefde en zingt er over, maar weinigen gaan er voor en kennen Hem.
Ik geloof dat als iemand er voor gaat, God zich openbaart.

Dus niet van toepassing op de passion want daar gaat het juist wel daarover.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 17 apr 2020 21:08

pindas83 schreef:Ik moet zeggen dat ik de laatste editie, wat natuurlijk meer een compilatie was van de voorgaande, erg mooi vond.
Vond dat Johnny het best goed vertelde al had ik mijn twijfels er vooraf over. Was echt keurig gedaan.

Fijn een reactie van iemand die vooraf twijfelde en nu een mening geeft op basis van the Passion gezien te hebben.
Kijk, dan kan je een oordeel geven =D>

Naamloos gaf het al aan, Marnix ook....

The Passion is niet bedoeld voor de keurig net denkende kerk mens die leeft in eigen kring en eigen afspraken en niet buiten die cirkel zich waagt.
Allemaal prima hoor als je je daar lekker bij voelt.

Nee the Passion is voor al die andere mensen die de kerkmensen allang hebben be- en veroordeeld....maar de Heer Jezus gelukkig niet...

Het zaad is gestrooid en Marnix heeft het al veelvuldig uitgelegd, een mensen mens een praktijk mens voor alle mensen.....en ja, dan begrijp en zie je wat the Passion kan doen en uitwerken op mensen.....

Prachtig alle eer voor de Heer....Hij laat niet los het werk wat Hij ooit begonnen is in een mens.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 17 apr 2020 21:21

MoesTuin schreef:Fijn een reactie van iemand die vooraf twijfelde en nu een mening geeft op basis van the Passion gezien te hebben.
Kijk, dan kan je een oordeel geven =D>

Naamloos gaf het al aan, Marnix ook....

The Passion is niet bedoeld voor de keurig net denkende kerk mens die leeft in eigen kring en eigen afspraken en niet buiten die cirkel zich waagt.
Allemaal prima hoor als je je daar lekker bij voelt.

Nee the Passion is voor al die andere mensen die de kerkmensen allang hebben be- en veroordeeld....maar de Heer Jezus gelukkig niet...

Het zaad is gestrooid en Marnix heeft het al veelvuldig uitgelegd, een mensen mens een praktijk mens voor alle mensen.....en ja, dan begrijp en zie je wat the Passion kan doen en uitwerken op mensen.....

Prachtig alle eer voor de Heer....Hij laat niet los het werk wat Hij ooit begonnen is in een mens.....

Ik vind jouw reactie ook veroordelend. En ik neem het je niet kwalijk. Ik ken jouw denken, omdat ik ook in jouw kerkelijke achtergrond ben opgegroeid. Maar God heeft me via de refowereld naar de evangelische hoek gebracht en heeft me laten zien wat daar van te leren is.
Waarom moet ik de Passion kijken, als we getergd worden door muziek uit de wereld? De rest vind ik goed. Maar ik ga geen dingen kijken die tegen mijn fundamentele wortels in gaan en ik geloof niet dat God van mij vraagt om naar muziek te luisteren, die Hij niet aan mij gegeven heeft tot Zijn eer.

Wat in jullie gezinte wel meer mag, is begrip opbrengen voor de "overgave" waarmee mensen van in jullie beleving "zware" kerken en "te radicale" evangelischen opbrengen.
Mijn vrouw luisterde vroeger alleen naar klassiek en de Psalmen. Tegenwoordig met mij naar geestelijke muziek uit de evangelische wereld. Ze is er absoluut groot mee geworden. Sterker nog, ze heeft een buiten gewoon bevindelijke relatie met Jezus, waar ik veel van op heb gestoken.

Bij ons in Nijverdal waren veel PKNers radicaal tegen de zware refo kerken, de vol evangelischen en de pinksterkerken. Alles wat maar rook naar "overgave" was "te" en moest afgekeurd worden.
Op een gegeven moment ben ik daar uit gegroeid.
Ik paste niet meer in dit jasje.

Terug naar “[Religie] - Open forum”