De berichten worden er niet korter op

Mortlach schreef: Dit is nogal een tautologie, denk je zelf ook niet?
Ik zou het een logisch gevolg willen noemen.
Wetenschapsfilosofisch heb je misschien wel gelijk,
Dat is in ieder geval al 1 ding.
ET is slechts het best werkende, natuurlijke model en niet per se de waarheid, maar die houding komt nogal leeg en een beetje wanhopig over. "Alle verklaringen kloppen, maar toch is het niet écht!" Verder doe je net alsof men niet meer kritisch is richting de bestaande (en werkende) modellen. Dat is niet waar. Ik weet dat er zelfs vandaag de dag nog studenten zijn die wordt gevraagd de Newtoniaanse mechanica door te rekenen op zoek naar fouten. Ik vermoed dat zoiets ook wel gebeurt voor evolutietheorie.
ET is in zeker opzicht een goed werkend model dat veel kan beschrijven. Het kan ons echter niets vertellen over de uiteindelijke oorzaak van het leven. Maar daar kom ik later nog op terug. Verder is het doorrekenen van de Newtoniaanse mechanica op zoek naar fouten zo'n absurd idee, dat ik me niet kan voorstellen dat dit een serieus voorstel is. In niet-relativistische, macroscopische gevallen werkt deze mechanica gewoon. (Misschien dat dat doorrekenen van de wetten nog gebeurt met QMische of snaartheorie-achtige methodes, maar zo'n insider ben ik niet)
Dat zoiets gebeurd voor de evolutietheorie: natuurlijk wordt er over de specifieke dingen nagedacht. De basics, als zijnde ontwikkeling van 'eenvoudige' naar 'meer complexe' (zelfs virussen en bacteriën zijn complex, maar dat terzijde) en voornamelijk: dat God niet de Schepper is, worden waarschijnlijk (dat is op z'n minst even sterk als jouw vermoeden) nauwelijks meer serieus betwijfeld door niet-creationisten.
Edit: even een extra uitstapje om dit punt te verduidelijken. In principe heb je gelijk en zegt het model niets over de werkelijkheid. Zo was eeuwenlang het geocentrische, Ptolemaeische model van het zonnestelsel de norm. En het werkte. Het was gruwelijk ingewikkeld met ongelooflijk ingewikkelde berekeningen, maar het 'klopte' allemaal wel, als in, de juiste uitkomsten waren eruit af te leiden.
Tot Copernicus de Aarde uit het centrum haalde en daar de zon voor in de plaats zette. En Keppler de vorm van de banen van planeten berekende op basis van Newtons gravitatiewetten. Opnieuw waren de juiste uitkomsten uit het model af te leiden. Wat dat betreft verschilde het echt niet van het Ptolemaische systeem. Alleen was de wiskunde erachter veel, veel simpeler, eleganter, minder afhankelijk van adhoc aanpassingen, consequenter en af te leiden uit andere wetten. Betekent dat dat dit systeem klopt en het Ptolemaische niet? Technisch gezien niet. Maar ik zou het echt bijzonder vreemd vinden als het niet zo was.
Aan de hand van dit voorbeeld kun je stellen dat nieuwe modellen slechts verbeteringen, of zelfs: betere verwoordingen zijn. Dat klopt tot op zekere hoogte. Einstein kon met zijn relativiteit weer net iets preciezer zijn dan Newton. Maar om nou te zeggen dat de ET simpeler, eleganter, minder afhankelijk van adhoc aanpassingen en consequenter is zeg ik je niet na. Maar een leuk stukje wetenschapsgeschiedenis.
Dan ben je wel heel gul. Ik zou namelijk zeggen dat ze uitgaan van de Bijbel, en dat de werkelijkheid daaraan ondergeschikt is. En dat is niet erg, want we waren het er toch al over eens dat het geen wetenschap is maar evangelisatie? Lees je voor de grap eens in in het RATE-project, een poging om de geologische problemen van een oude aarde met het dogma van een jonge aarde te verenigen. Ik parafraseer de conclusie even uit mijn hoofd, maar het is allemaal terug te zoeken. De conclusie: "Er is overduidelijk meer dan 500 miljoen jaar aan radioactief verval. Maar de aarde is pas 6000 jaar oud. Het energieprobleem dat daardoor ontstaat is niet opgelost, maar we hopen dat dat in de toekomst alsnog gebeurt."
Dat is voor mij zo ontzettend typisch. Als de feiten niet in het YEC-model passen, dan kloppen de feiten niet. Het moge duidelijk zijn dat er absoluut geen enkele vondst, geen enkele meting, geen enkel feit kan worden gedaan of gevonden waardoor die YECs hun 'model' zullen aanpassen.
.
Dat het slechts evangelisatie is heb ik volgens mij niet beweerd. Het RATE-project gaat over de leeftijd van de aarde, niet zozeer evolutie, als wel geologie.
Ja, dat model bestaat en werkt met concepten als variatie van genetisch materiaal, overerving van eigenschappen en verschillende vormen van selectie. Abiogenese is een lastig punt, maar heel strikt gezien irrelevant omdat evolutietheorie gaat over leven dat al bestaat, niet over hoe dat leven is ontstaan. Door aliens aan te roepen verleg je het probleem alleen maar, dus daar hecht ik weinig waarde aan.
Ok leuk. Ik wist alleen niet dat er een model is waar iedereen het over eens is. Dawkins schijnt wel teruggefloten te zijn met zijn selfish genes. Dat zijn wel redelijke concepten, alleen heb ik dan wel genetisch materiaal nodig...
Zeg maar gerust dat abiogenese het lastigste punt is. Het breekpunt. Het punt waardoor de hele ET uiteindelijk gereduceerd wordt tot een nonsense idee. Er ontstaat niet toevallig geordend leven uit C, N, H, O en nog wat elementen. Je zou het heel misschien kunnen verdedigen door te stellen dat God de evolutie gestuurd heeft, maar dat accepteer je niet, dus heeft dat voor jou geen enkele zin. Je kunt ET gebruiken als beschrijving voor leven dat al bestaat. Maar als je omdat dat tot op zekere hoogte werkt, er 'metafysische'/levensbeschouwelijke conclusies aan gaat verbinden, is het uiteindelijke 'eerste leven' wel een cruciale stap. En die kan niet verklaard worden. En die aliens was maar om de eenheid van gedachten onder niet-creationisten even te belichten.
Ik heb die reactie even gemist, blijkbaar. En ik denk dan weer dat je het zelfreinigende proces van de wetenschappelijke methode heel erg onderschat. Laat je je persoonlijke overtuiging prevaleren over de feiten, dan wordt je door de correctors van je artikel echt wel teruggefloten. Dat wil niet zeggen dat agnosticisme niet de standaard is.
Beide spelen inderdaad een rol. Agnosticisme is een levensovertuiging die meestal uitgaat van de ET. Dus speelt dat wel degelijk een rol.
De 'tactiek' die je probeert toe te passen, komt altijd een beetje over op een 'Gotcha' momentje. "Als de ander niet direct een helder en duidelijk antwoord heeft op een ingewikkelde kwestie, heb ik dus gelijk." Er zijn voldoende antwoorden op je probleem, in ieder geval. Je hebt God niet nodig om betrouwbare kennis te vergaren. Voor antwoord op je vraag verwijs ik je graag naar de afgelopen 2000 jaar epistemologie.
Dit valt inderdaad meer onder een discussie epistemologie dan onder ET, dus ondanks dat ik het niet met je eens ben, laat ik dit hier rusten. Misschien mag ik jou ook verwijzen naar 2000 jaar epistemologie

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik ook geen expert ben. Wel ben ik een zeer geïnteresseerde leek met ongeveer 20 jaar behoorlijk fanatiek lezen van (populair)wetenschappelijke boeken.
Ok. Je hebt dan waarschijnlijk wel meer leeservaring met populair-wetenschappelijke boeken. Als mede-boekenfreak: Misschien is John C. Lennox ook wel interessant? Voor als je die nog niet gelezen hebt. Verder denk ik persoonlijk bij Plantinga nog interessante (epistemologische) dingen te vinden,maar heb momenteel alleen nog maar een inleidend boek over zijn denken gelezen.
Tja, alleen is natuurkunde tegenwoordig niet slechts klassieke mechanica. En nee, dat onderscheid tussen historisch en technisch blief ik inderdaad niet, omdat het zo goed als altijd verkeerd wordt toegepast. Er komt altijd uit dat zogenaamde historische wetenschap allemaal maar onzeker nattevingerwerk is, en tegen dat idee verzet ik me. DNA-analyse is echt geen historische wetenschap.
Klopt, dat is al bekend sinds 1900. Maar als een onderscheiding vaak verkeerd wordt gemaakt, betekent dat niet dat die niet correct kan zijn. Dat alle historische wetenschap nattevingerwerk is heb ik daarmee niet gezegd. Het ging echter om een soort schaal van exactheid. En daarmee zal iedereen erkennen dat technische wetenschap beter falsifieerbaar is dan historische.
Tja. Ik begrijp dat je dat als gelovige moet doen. Ik als niet-gelovige hoef dat niet.
Zeker weten dat jij ook zulke onderscheidingen maakt, alleen op andere gebieden. Als iemand het met je eens is dat ET waar is, dan voer jij daar vervolgens een discussie mee hoe dat precies plaats vond e.d. Maar je zult samen tegen creationisten discussie voeren.
In de hoop geen punten over het hoofd gezien te hebben...
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2