Ik wel.Mortlach schreef:Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Ik wel.Mortlach schreef:Ik begrijp niet wat je bedoelt.
Filosofical schreef:Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Waarom het probleem verleggen van de mens naar God? Als wij er niet uit kunnen komen schijnbaar, in hoeverre kunnen wij dan zulke uitspraken doen?
Opmerking vooraf:God is in de wetenschap geen optie om onverklaarbare dingen te verklaren; dat betekent dat evolutie de enige mogelijkheid is. Daar moet je als christen niet in meegaan, maar tegenin gaan.''
JHM schreef:Ik kan het blijven zeggen en dat doe ik ook vooral. Jezus is opgewekt uit de dood, Hij heeft de dood overwonnen. Wetenschappelijk compleet onmogelijk, geen speld tussen te krijgen. En meteen de bevestiging dat je als christen niets maar dan ook niets wat met evolutie te maken heeft hoeft te accepteren!
Ik zie niet in hoe. Augustinus en Calvijn schrijven over de vraag waarom er staat dat God in zes dagen schiep. Alsof God het niet in één ogenblik kon! Een zesdaagse schepping doet tekort aan God, omdat je zou kunnen denken dat God niet in staat is om in één ogenblik te scheppen.Als je gaat proberen je geloof te rijmen met evolutie dan doe je God tekort.
Boekenlezer schreef: Daar zit voor mij het gevoelige punt: de uitleg van de Bijbel aanpassen aan een wetenschappelijk model, waarbij overigens wetenschappelijk gezien nog veel vraagtekens te plaatsen zijn. We moeten uitgaan van het Woord van God.
Ik verbaas mij er soms over hoe christenen onder de indruk zijn van de wetenschap. God is in de wetenschap geen optie om onverklaarbare dingen te verklaren; dat betekent dat evolutie de enige mogelijkheid is. Daar moet je als christen niet in meegaan, maar tegenin gaan.''
Brengt de evolutietheorie verder af van God?
,,Ja. Als je een buiten- of randkerkelijke vertelt dat de eerste drie hoofdstukken van de Bijbel niet zo zijn gebeurd. Waarom zou hij dan wel geloven dat de rest van de Bijbel de waarheid is? Mortenson zegt: als mensen overtuigd raken dat Genesis 1 tot 3 goede papieren heeft, gaan ze ook serieuzer over het geloof nadenken.
Van den Brink stelt dat het verkeerd is de kwestie schepping of evolutie zo op de spits te drijven, omdat dit jongeren ertoe aanzet het christelijk geloof niet langer serieus te nemen. Volgens mij houden wij jongeren juist vast als we zeggen dat de Bijbel vanaf Genesis 1 waar is. Mijn catechisanten zijn moderne jongeren die midden in de wereld staan. Als ik aan hen vraag hoe ze naar Genesis 1 kijken, zeggen ze: 'Het is gebeurd zoals het er staat'.''
JHM schreef: Als je gaat proberen je geloof te rijmen met evolutie dan doe je God tekort.
Op mijn werk word ik dagelijks met Godslastering geconfronteerd. Laster niet met een ernstige ziekte want je wordt ontslagen, maar als het Godslatering betreft is het allemaal toegestaan!
De mens denkt zelf steeds wijzer te zijn waardoor de mens verder van God komt te staan.
Cicero schreef:Ga dan ook niet maar niet meer naar de dokter om een paar pilletjes of een operatie, want die zijn immers gebaseerd op de dezelfde biologische kennis die alles met evolutie te maken heeft. Nee, Jezus is opgewekt uit de dood, dus God kan jou dan ook wel even genezen.
Natuurlijk meen ik bovenstaande niet, maar ik trek alleen de consequentie uit wat JHM schrijft. Ik vind het triest dat een deel van de christenen (die meestal niet een universiteit van binnen hebben gezien) wetenschappelijke kennis zomaar aan de kant schuiven (behalve natuurlijk als ze een dokter of een computer nodig hebben). Dat betekent dat die christenen of geen benul hebben waarover ze praten of intellectueel oneerlijk zijn.
Ik zie niet in hoe. Augustinus en Calvijn schrijven over de vraag waarom er staat dat God in zes dagen schiep. Alsof God het niet in één ogenblik kon! Een zesdaagse schepping doet tekort aan God, omdat je zou kunnen denken dat God niet in staat is om in één ogenblik te scheppen.
Mortlach schreef:Ik zie het dan weer dat je God juist tekort doet door een groot deel van de werkelijkheid te ontkennen en de meest malle constructies gaat verzinnen om de theologie waar je nu eenmaal aan bent gehecht overeind te houden. Als je ook maar iets van wetenschap weet lach je je tranen met tuiten als je al die zogenaamde creationistische "theorieën" leest.
Dat zou niet moeten mogen. Je zou om beide ontslagen moeten worden. Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je onder godslastering verstaat. Met excuses voor de mensen die het volgende als godslastering zien, maar als je al bezwaar maakt tegen iemand op het werk die 'goh' of 'jeetje' zegt (en ik weet dat die mensen bestaan) dan vind ik persoonlijk dat je wel een heel erg teer zieltje hebt.
Gaat godslastering ook de andere kant op trouwens, dat wanneer een christen zich onheus uitlaat over de Koran of over de Boeddha, mag dat dan ook niet?
Toch ervaar ik dat totaal niet zo. Bij mezelf niet en ook niet bij de wetenschappers wiens boeken ik lees. De kennis die die mensen opdoen (en ik via hun schrijven) doet de verwondering alleen maar toenemen.
Cicero schreef:Een zesdaagse schepping doet tekort aan God, omdat je zou kunnen denken dat God niet in staat is om in één ogenblik te scheppen.
JHM schreef:Beste cicero ik bedoel dus dat wij als christenen niets wat met evolutie en ons geloof te maken hebben klakkeloos hoeven te accepteren. Ik ben er duidelijk in dat ik verder geen problemen heb met wetenschappelijke ontwikkelingen. Als ik eerder postte aan Mortlach, ik kan er van genieten zoals we in de ruimte kunnen kijken en hier foto's van maken. Ik ben ook zeker blij met de medische kennis die we hebben. Maar je hoeft bij mij niet aan te komen om mijn geloof aan te passen aan wat wetenschap ontdekt. Of dat intellectueel oneerlijk is kan me eigenlijk niet zoveel schelen.
Eens.
JHM schreef:Beste cicero ik bedoel dus dat wij als christenen niets wat met evolutie en ons geloof te maken hebben klakkeloos hoeven te accepteren.
Maar je hoeft bij mij niet aan te komen om mijn geloof aan te passen aan wat wetenschap ontdekt. Of dat intellectueel oneerlijk is kan me eigenlijk niet zoveel schelen.
JHM schreef:Als ik al eerder postte. Als je op een verjaardag zit, je bent in gesprek met een wetenschapper en je vertelt hem dat je een Vriend hebt die over water liep, doden liet leven, ongeneeslijk zieke genas en uiteindelijk zelf de dood overwon dan zal hij waarschijnlijk ook tranen met tuiten lachen.
Als je weet dat je met een moslim of bijv. een boeddhist werkt dan kun je daar inderdaad rekening mee houden.
Ik wil dat ook niet expliciet aan wetenschap toeschrijven hoor mocht het zo overkomen. Het is eerder de materealistische maaschappij waarin we leven. Waar men veelal met weinig respect met elkaar omgaat.
Als hij in christelijke kring is opgevoed, zal hij het verhaal op zijn minst herkennen want het gaat over Jezus. Als hij op zijn wetenschappelijke strepen gaat staan, dan zal hij mogelijk zeggen dat hij de mogelijkheid van een zeer tijdelijke en zeer lokale opheffing van de natuurwetten (lopen over water, opstaan uit de dood) weliswaar onwaarschijnlijk acht maar dat hij de mogelijkheid niet kan uitsluiten. Hij kent immers de beperking van de natuurwetenschap op dat punt: die laat zich er niet over uit. God kan best ooit een paar keer hebben ingegrepen en daarbij de rest van de schepping met rust hebben gelaten. Dus Jezus liep ooit een keer over het water maar water stroomde overal ter wereld nog steeds van hoog naar laag (en Petrus zonk conform de natuurwetten), Jezus stond net als Lazarus op uit zijn graf maar alle mensen om hem hen deden dat niet. De wereld draaide gewoon door zoals ze dat altijd al had gedaan.JHM schreef:Als ik al eerder postte. Als je op een verjaardag zit, je bent in gesprek met een wetenschapper en je vertelt hem dat je een Vriend hebt die over water liep, doden liet leven, ongeneeslijk zieke genas en uiteindelijk zelf de dood overwon dan zal hij waarschijnlijk ook tranen met tuiten lachen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten