De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: De zondag.

Berichtdoor Johan100 » 02 aug 2016 18:46

Ja, ik weet hoe die ontstaan is.
Oke, om het nog wat lastiger te maken hebben de meeste mensen dezelfde bijbel, maar de gnostici bijvoorbeeld hebben het bijbeltje naar wens zo dun gemaakt zodat er bijna niets meer van over is en dan zijn er nog bijbels met de apocriefe boeken toegevoegd, maar dit wilde ik maar even achterwege laten.
Terugkomend op de verschillen; dat kun je weer separeren er bestaan vaak kleine verschillen die een leek niet op zouden vallen, maar waardoor wel scheuringen ontstaan zijn en er bestaan ook veel grote verschillen tussen sommige stromingen en waarvan een niet-christen als die onbevooroordeeld de bijbel zou lezen bij wijze van spreke zou moeten kunnen zien of het wel of niet strookt met de bijbel, maar waar mensen niet vanaf (willen of kunnen) stappen.
En dan zijn er nog verschillen in de meest belangrijke onderwerpen die er toe doen, die erg moeilijk liggen.
Ik zeg het maar even beknopt.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 02 aug 2016 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Honesty

Berichtdoor Honesty » 02 aug 2016 18:48

Cicero schreef:Misschien moet je dat artikel nog eens goed doorlezen en op het jaartal letten.

heb ik gedaan :-)
Hier de voorgeschiedenis , wat er aan vooraf ging:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sol_Invictus

Honesty

Berichtdoor Honesty » 02 aug 2016 18:52

Yoshi schreef:Het is overigens simpelweg niet waar dat er maar 1 bijbel zou zijn. De bijbel is een verzameling boeken en de samenstelling van die verzameling varieert nogal tussen denominaties.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel

Waarbij de protestantse denominatie veruit het minste aantal bijbelboeken heeft ten opzichte van de andere denominaties.

Het enige verschil is dat de roomsen een andere maatstaf aanhouden dan de protestanten, wanneer het aankomt op de goddelijke authoriteit van een boek. In een boek waarin de naam God niet eens voorkomt kun je je voorstellen dat er twijfels ontstaan omtrent het nivo van Inspiratie.
maar kunnen we weer on topic terug naar de zondag?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 02 aug 2016 18:56

Honesty schreef:Het enige verschil is dat de roomsen een andere maatstaf aanhouden dan de protestanten, wanneer het aankomt op de goddelijke authoriteit van een boek.

Het enige verschil is dat de zwartekousen (roomsen is een scheldwoord, dus waarom zou ik de dienst niet terugbewijzen) een andere maatstaaf aanhouden dan alle andere denominaties.
In een boek waarin de naam God niet eens voorkomt kun je je voorstellen dat er twijfels ontstaan omtrent het nivo van Inspiratie.
maar kunnen we weer on topic terug naar de zondag?

Boeken na eeuwen en eeuwen op valse voorwendselen uit de bijbel scheuren omdat het niet strookt in je anti-katholieke sentiment. Dat zegt pas wat over het niveau. :lol:

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 02 aug 2016 19:08

Honesty schreef:heb ik gedaan :-)
Hier de voorgeschiedenis , wat er aan vooraf ging:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sol_Invictus
Yep, maar je bent het met mij eens dat de volgende stelling: "Het Romeinse Rijk vereerde al eeuwen lang de zonnegod, en had de zondag als rustdag", in elk geval half fout, en helemaal misleidend is?

De zondag werd pas in 321 rustdag.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 02 aug 2016 19:26

Dat is naar mijn mening idd geen juiste stelling. Het is volgens mij wel zo dat het Romeinse denken (het Romeinse denken heeft weer raakvlakken met het Griekse) wel al snel vermengd is met de Vroege christelijke kerk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 02 aug 2016 19:37

Johan100 schreef:Ja, ik weet hoe die ontstaan is.
Oke, om het nog wat lastiger te maken hebben de meeste mensen dezelfde bijbel, maar de gnostici bijvoorbeeld hebben het bijbeltje naar wens zo dun gemaakt zodat er bijna niets meer van over is en dan zijn er nog bijbels met de apocriefe boeken toegevoegd, maar dit wilde ik maar even achterwege laten.
Terugkomend op de verschillen; dat kun je weer separeren er bestaan vaak kleine verschillen die een leek niet op zouden vallen, maar waardoor wel scheuringen ontstaan zijn en er bestaan ook veel grote verschillen tussen sommige stromingen en waarvan een niet-christen als die onbevooroordeeld de bijbel zou lezen bij wijze van spreke zou moeten kunnen zien of het wel of niet strookt met de bijbel, maar waar mensen niet vanaf (willen of kunnen) stappen.
En dan zijn er nog verschillen in de meest belangrijke onderwerpen die er toe doen, die erg moeilijk liggen.
Ik zeg het maar even beknopt.

En ik maar denken dat het een heilig boek is...Ik zou iets meer eerbied voor de originele heilige teksten verwachten. Niet dat ze verdraaid, vertaald, geherinterpreteerd of uitgelegd mogen worden. Wat dat betreft is de koran directer. dat IS het woord van God. Letterlijk.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 02 aug 2016 19:48

Mijn vraag blijft: Wat vindt God hiervan?

Het ontbreken van al die originele geschriften/teksten en krabbels. Het interpreteren, veranderen, weglaten en toevoegen. Dan het (soms foutief) vertalen, het vaststellen van dogma's en regels en al die denominaties die weten hoe Hij het bedoeld heeft?

Ik heb altijd meer vragen dan ik antwoorden krijg. Hoe anders is dit in de wetenschap. Je vraagt en de wetenschapper geeft je een scala aan samenhangende antwoorden. Over de gehele wereld gelijk!
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Honesty

Berichtdoor Honesty » 02 aug 2016 19:49

heintje schreef:En ik maar denken dat het een heilig boek is...Ik zou iets meer eerbied voor de originele heilige teksten verwachten. Niet dat ze verdraaid, vertaald, geherinterpreteerd of uitgelegd mogen worden. Wat dat betreft is de koran directer. dat IS het woord van God. Letterlijk.

Nee Heintje, dat is het woord wat mohammed's navolgers hebben opgeschreven na het 100 jaar lang mondeling te hebben doorverteld in de woestijn, zo werd Izak ingeruild voor Ismael. dus las je echt op zoek bent naar authentitiet, dan moet je de Thora lezen, de koran is er van over na 100 jaar mondeling doorvertellen. Ken je dat spelletje nog van vroeger, dat je een verhaal moest verdervertellen en dan was er na 10 of 20 personen die het doorverteld hadden nauwelijks meer iets over van het originele verhaal.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 02 aug 2016 19:52

Je denkt toch niet werkelijk dat de verhalen in bijvoorbeeld het OT gelijk op schrift zijn gezet, ook daaraan gingen generaties van doorvertellen aan af.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 02 aug 2016 19:53

Honesty schreef:Nee Heintje, dat is het woord wat mohammed's navolgers hebben opgeschreven na het 100 jaar lang mondeling te hebben doorverteld in de woestijn, zo werd Izak ingeruild voor Ismael. dus las je echt op zoek bent naar authentitiet, dan moet je de Thora lezen, de koran is er van over na 100 jaar mondeling doorvertellen. Ken je dat spelletje nog van vroeger, dat je een verhaal moest verdervertellen en dan was er na 10 of 20 personen die het doorverteld hadden nauwelijks meer iets over van het originele verhaal.

Je hebt gelijk. Na 40 jaar (en langer!) iets doorvertellen...dat kan nog. Maar 100 jaar! Ik dacht overigens dat het 200 jaar was in geval van Mohammed.
Daniel Patrick Moynihan

ereunao

Berichtdoor ereunao » 02 aug 2016 19:56

zondag-sabbat
Gen.2:1-3: hier lezen wij voor de eerste keer in de bijbel van de sabbat. God zag al wat Hij gemaakt had en het was zeer goed. Het was de enige sabbat die God ooit vierde, want God kan alleen rusten in een volmaakt werk en niet waar de zonde is en de doornen en distels getuigen van de vloek Wij lezen hier ook niet van een gebod voor de mens om te rusten. Sedert de zondeval werkte God de Vader tot aan de menswording van Christus, van toen af tot aan het kruis werkte de Zoon en van het pinksterfeest tot nu toe werkt de Heilige Geest aan de herschepping, de wederoprichting aller dingen. Christus had dan ook geen sabbat toen Hij op aarde was, “ Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook” (Joh.5: 17) Hij voleindigde het werk dat Zijn Vader Hem gegeven had om te doen op een heerlijke en volmaakte wijze, maar waar bracht Hij de sabbat door? In een graf! Zo heeft Hij de verbroken sabbat hersteld en verrees op de eerste dag der week als de eersteling van een nieuwe schepping uit het graf 1Kor.15:20; 2Kor.5:17.God heeft Israël de sabbat dan ook niet gegeven om rust te zoeken in een in een vervloekte schepping, zoals de ongelovige mens, hetzij jood of heiden doet, maar de sabbat ziet evenals de achtste dag van de besnijdenis vooruit naar de zegen en de rust voor de aarde van het Messiaanse vrederijk Jes.65: 17.De gemeente is echter met Christus opgewekt en in de hemel gezet Ef.2: 6,daarom is het haar heilig voorrecht de eerste dag der week te vieren in plaats van de sabbatdag te onderhouden. De zevende dag staat in verband met de aarde en de rust van de aarde; de eerste dag der week daarentegen is een voorsmaak van de hemel en van de hemelse rust. de zevende dag behoort aan Israël en de aarde, de eerste dag der week aan de gemeente en aan de hemel. De sabbat was en is de toetssteen van de zedelijke toestand van Israël, de eerste dag der week bewijst dat de gemeente voor eeuwig Gods eigendom is . Wie de eerste dag der week inruilt voor de sabbat verlaat het hemelse standpunt waarop Christus Zijn gemeente door Zijn opstanding geplaatst heeft en keert terug naar de aarde zie Koll. 3: 1.Daarom vinden wij in de brieven van de apostelen nergens leefregels voor het onderhouden van de sabbat. Het is dan ook te betreuren dat de kerk in de 4e eeuw het karakter van de 1e dag der week veranderd heeft door er naar het voorbeeld van de Joodse sabbat een verplichte rustdag van te maken waarop alle werk verboden is. Maar ook dat is weer het logische gevolg van de verv-theorie waarmee de kerk in de huid van Israël gekropen is.

Maar de kerk heeft hiermee niet alleen het rechte zicht op Israël, maar ook op haar eigen identiteit verloren
het verschil tussen de zevende en de achtste dag veel groter is dan een nachtje slapen. Vanwege het unieke karakter dat Christus haar door Zijn opstanding heeft gegeven kan de eerste dag der week niet op de zevende gevierd worden, evenmin als andersom trouwens.
ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 02 aug 2016 20:05

Honesty schreef:Na het lezen van de laatste posts valt het me op dat er nergens verwezen wordt naar Hebreeen 4, waar een en ander wordt uitgelegd.
Niet dat het een makkelijk hoofdstuk is, maar lees wat verschillende vertalingen, niet ieder woord lijkt goed vertaald. Wel frappant dat het aan de Hebreeen (joden) is geschreven, en niet aan de heidenen door Paulus b.v.
Het hogepriesterschap en de "dag van ophouden met werken" worden beiden omgezet in een "geestelijke waarde".
Lees maar.
Brak Jezus ook niet de tempel af om deze in 3 dagen weer op te bouwen?
Waarom begrijpen we de ene vergeestelijking wel en de andere niet, vraag ik me wel eens af.

Het is aan de Hebreeën geschreven, Joodse christenen dan. Maar het moet ons ook iets te zeggen hebben, zou ik denken.

Ingaan in de rust
1 LAAT ons dan vrezen, dat niet te eniger tijd, de belofte van in Zijn rust in te gaan nagelaten zijnde, iemand van u schijnt achtergebleven te zijn.
2 Want ook ons is het Evangelie verkondigd, gelijk als hun; maar het woord der prediking deed hun geen nut, dewijl het met het geloof niet gemengd was in degenen die het gehoord hebben.
3 Want wij die geloofd hebben, gaan in de rust, gelijk Hij gezegd heeft: aZo heb Ik dan gezworen in Mijn toorn: Indien zij zullen ingaan in Mijn rust! Hoewel Zijn werken van de grondlegging der wereld af al volbracht waren. a Ps. 95:11.
4 Want Hij heeft ergens van den zevenden dag aldus gesproken: bEn God heeft op den zevenden dag van al Zijn werken gerust. b Gen. 2:2. Ex. 20:11; 31:17.
5 En in deze plaats wederom: Indien zij in Mijn rust zullen ingaan!
e.v.
http://statenvertaling.nl/tekst.php?bb= ... d=1#starth
Met kanttekeningen, maar de kanttekeningen zijn ook niet altijd onfeilbaar gebleken. (soms worden er bv. wat sporen van het vervangingsdenken aangetroffen)

Zover ik kan zien klopt dit ook wel aardig:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Brief_aan ... ree%C3%ABn

Honesty

Berichtdoor Honesty » 02 aug 2016 22:20

ereunao schreef:zondag-sabbat
Gen.2:1-3: hier lezen wij voor de eerste keer in de bijbel van de sabbat. God zag al wat Hij gemaakt had en het was zeer goed. Het was de enige sabbat die God ooit vierde, want God kan alleen rusten in een volmaakt werk en niet waar de zonde is en de doornen en distels getuigen van de vloek Wij lezen hier ook niet van een gebod voor de mens om te rusten. Sedert de zondeval werkte God de Vader tot aan de menswording van Christus, van toen af tot aan het kruis werkte de Zoon en van het pinksterfeest tot nu toe werkt de Heilige Geest aan de herschepping, de wederoprichting aller dingen. Christus had dan ook geen sabbat toen Hij op aarde was, “ Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook” (Joh.5: 17) Hij voleindigde het werk dat Zijn Vader Hem gegeven had om te doen op een heerlijke en volmaakte wijze, maar waar bracht Hij de sabbat door? In een graf! Zo heeft Hij de verbroken sabbat hersteld en verrees op de eerste dag der week als de eersteling van een nieuwe schepping uit het graf 1Kor.15:20; 2Kor.5:17.God heeft Israël de sabbat dan ook niet gegeven om rust te zoeken in een in een vervloekte schepping, zoals de ongelovige mens, hetzij jood of heiden doet, maar de sabbat ziet evenals de achtste dag van de besnijdenis vooruit naar de zegen en de rust voor de aarde van het Messiaanse vrederijk Jes.65: 17.De gemeente is echter met Christus opgewekt en in de hemel gezet Ef.2: 6,daarom is het haar heilig voorrecht de eerste dag der week te vieren in plaats van de sabbatdag te onderhouden. De zevende dag staat in verband met de aarde en de rust van de aarde; de eerste dag der week daarentegen is een voorsmaak van de hemel en van de hemelse rust. de zevende dag behoort aan Israël en de aarde, de eerste dag der week aan de gemeente en aan de hemel. De sabbat was en is de toetssteen van de zedelijke toestand van Israël, de eerste dag der week bewijst dat de gemeente voor eeuwig Gods eigendom is . Wie de eerste dag der week inruilt voor de sabbat verlaat het hemelse standpunt waarop Christus Zijn gemeente door Zijn opstanding geplaatst heeft en keert terug naar de aarde zie Koll. 3: 1.Daarom vinden wij in de brieven van de apostelen nergens leefregels voor het onderhouden van de sabbat. Het is dan ook te betreuren dat de kerk in de 4e eeuw het karakter van de 1e dag der week veranderd heeft door er naar het voorbeeld van de Joodse sabbat een verplichte rustdag van te maken waarop alle werk verboden is. Maar ook dat is weer het logische gevolg van de verv-theorie waarmee de kerk in de huid van Israël gekropen is.

Maar de kerk heeft hiermee niet alleen het rechte zicht op Israël, maar ook op haar eigen identiteit verloren
het verschil tussen de zevende en de achtste dag veel groter is dan een nachtje slapen. Vanwege het unieke karakter dat Christus haar door Zijn opstanding heeft gegeven kan de eerste dag der week niet op de zevende gevierd worden, evenmin als andersom trouwens.
ereunao

Ik lees in de brief aan de Hebreeen (hoofdstuk 4) duidelijk, dat de "dag van ophouden met werken" gezien moet worden als een periode die aanbreekt op het moment dat je gehoorzaam wordt aan de Heere, je alles aan Hem toevertrouwd en je je door Hem laat leiden.Een grotere Rust is er niet.
Er staat heden,als u Zijn stem hoort, de sabbat voor de joden was daar een symbool voor, vooruitwijzend naar de Rust die aanbreekt op het moment dat iemands hart die Rust vindt in Hem en zich niet langer verhardt.
Een dag rusten is een arm beginsel, wanneer je de volgende 6 dagen weer aan de slag moet. Een blijvende rust voor God's volk, staat er dan ook.
De zichtbare sabbat was een metafoor die weerspiegelde de Rust die Jezus, Heer ook over de sabbat, zou brengen.

Heb 10:8,9 : Daarna sprak Hij: Zie, Ik kom om Uw wil te doen, o God. Hij neemt het eerste weg om het tweede daarvoor in de plaats te zetten. -
De brief aan de Hebreeen legt die voorafschaduwing uit aan de Joden, die deze inzettingen en symboliek van God hadden ontvangen.Een "Kerk" die zichzelf geestelijk Israel noemt, maar eigenlijk meer aardse symbolen heeft vervangen dan israels symbolen heeft vergeestelijkt, zou deze brief aan de Hebreeen eens heel goed moeten bestuderen.
Dan wordt een andere dag een andersoortige "dag".

Honesty

Berichtdoor Honesty » 02 aug 2016 22:28

Yoshi schreef:Je denkt toch niet werkelijk dat de verhalen in bijvoorbeeld het OT gelijk op schrift zijn gezet, ook daaraan gingen generaties van doorvertellen aan af.

Onmogelijk, ze zijn door de profeten zelf op schrift gesteld.
Ik ga niet meer in op off topic vragen die een nare, op de persoon spelende toon hebben.Dat nivo kom ik hier te veel naar mijn zin tegen en daar wil ik niet verder aan bijdragen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”