ereunao schreef:zondag-sabbat
Gen.2:1-3: hier lezen wij voor de eerste keer in de bijbel van de sabbat. God zag al wat Hij gemaakt had en het was zeer goed. Het was de enige sabbat die God ooit vierde, want God kan alleen rusten in een volmaakt werk en niet waar de zonde is en de doornen en distels getuigen van de vloek Wij lezen hier ook niet van een gebod voor de mens om te rusten. Sedert de zondeval werkte God de Vader tot aan de menswording van Christus, van toen af tot aan het kruis werkte de Zoon en van het pinksterfeest tot nu toe werkt de Heilige Geest aan de herschepping, de wederoprichting aller dingen. Christus had dan ook geen sabbat toen Hij op aarde was, “ Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook” (Joh.5: 17) Hij voleindigde het werk dat Zijn Vader Hem gegeven had om te doen op een heerlijke en volmaakte wijze, maar waar bracht Hij de sabbat door? In een graf! Zo heeft Hij de verbroken sabbat hersteld en verrees op de eerste dag der week als de eersteling van een nieuwe schepping uit het graf 1Kor.15:20; 2Kor.5:17.God heeft Israël de sabbat dan ook niet gegeven om rust te zoeken in een in een vervloekte schepping, zoals de ongelovige mens, hetzij jood of heiden doet, maar de sabbat ziet evenals de achtste dag van de besnijdenis vooruit naar de zegen en de rust voor de aarde van het Messiaanse vrederijk Jes.65: 17.De gemeente is echter met Christus opgewekt en in de hemel gezet Ef.2: 6,daarom is het haar heilig voorrecht de eerste dag der week te vieren in plaats van de sabbatdag te onderhouden. De zevende dag staat in verband met de aarde en de rust van de aarde; de eerste dag der week daarentegen is een voorsmaak van de hemel en van de hemelse rust. de zevende dag behoort aan Israël en de aarde, de eerste dag der week aan de gemeente en aan de hemel. De sabbat was en is de toetssteen van de zedelijke toestand van Israël, de eerste dag der week bewijst dat de gemeente voor eeuwig Gods eigendom is . Wie de eerste dag der week inruilt voor de sabbat verlaat het hemelse standpunt waarop Christus Zijn gemeente door Zijn opstanding geplaatst heeft en keert terug naar de aarde zie Koll. 3: 1.Daarom vinden wij in de brieven van de apostelen nergens leefregels voor het onderhouden van de sabbat. Het is dan ook te betreuren dat de kerk in de 4e eeuw het karakter van de 1e dag der week veranderd heeft door er naar het voorbeeld van de Joodse sabbat een verplichte rustdag van te maken waarop alle werk verboden is. Maar ook dat is weer het logische gevolg van de verv-theorie waarmee de kerk in de huid van Israël gekropen is.
Maar de kerk heeft hiermee niet alleen het rechte zicht op Israël, maar ook op haar eigen identiteit verloren
het verschil tussen de zevende en de achtste dag veel groter is dan een nachtje slapen. Vanwege het unieke karakter dat Christus haar door Zijn opstanding heeft gegeven kan de eerste dag der week niet op de zevende gevierd worden, evenmin als andersom trouwens.
ereunao
Ik lees in de brief aan de Hebreeen (hoofdstuk 4) duidelijk, dat de "dag van ophouden met werken" gezien moet worden als een periode die aanbreekt op het moment dat je gehoorzaam wordt aan de Heere, je alles aan Hem toevertrouwd en je je door Hem laat leiden.Een grotere Rust is er niet.
Er staat
heden,als u Zijn stem hoort, de sabbat voor de joden was daar een symbool voor, vooruitwijzend naar de Rust die aanbreekt op het moment dat iemands hart die Rust vindt in Hem en zich niet langer verhardt.
Een dag rusten is een arm beginsel, wanneer je de volgende 6 dagen weer aan de slag moet. Een blijvende rust voor God's volk, staat er dan ook.
De zichtbare sabbat was een metafoor die weerspiegelde de Rust die Jezus, Heer ook over de sabbat, zou brengen.
Heb 10:8,9 : Daarna sprak Hij: Zie, Ik kom om Uw wil te doen, o God.
Hij neemt het eerste weg om het tweede daarvoor in de plaats te zetten. -
De brief aan de Hebreeen legt die voorafschaduwing uit aan de Joden, die deze inzettingen en symboliek van God hadden ontvangen.Een "Kerk" die zichzelf geestelijk Israel noemt, maar eigenlijk meer aardse symbolen heeft vervangen dan israels symbolen heeft vergeestelijkt, zou deze brief aan de Hebreeen eens heel goed moeten bestuderen.
Dan wordt een andere dag een andersoortige "dag".