Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Berichtdoor Wilsophie » 17 feb 2014 14:48

Sorry Learsi, ik vind postings met dat rood en zwart moeilijk te beantwoorden. Dat is zoveel werk,stel maar gewoon ter discussie wat je wilt stellen of quote een gedeelte.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 feb 2014 14:57

Jvslooten schreef:Ineke, ik vind het jammer dat je zo sarcastisch reageert. Zolang je je te goed voelt voor Christus en Dien gekruisigd is het echt heel erg mis! Petrus zegt niet voor niets (2 Pet. 2) dat de dwaalleren de Heere verloochenen, Die hen gekocht heeft. Dan smaad je Zijn Offer Ineke! Laat je toch niet misleiden met holle woorden die Gode onbehaaglijk zijn. Als je zo doorgaat zullen straks al je werken als hooi en stoppelen worden verbrand. En dan? komt er dan een fundament tevoorschijn, gelegd door Jezus Christus? Ik hoop het zo Ineke, echt. Ik zie er nu alleen niks van. Dat hooi moet weg, en als jij het nu niet verbrand dan doet God het straks Zelf wel. En dan? Behouden door het vuur heen? Of blijft er niks over dan enkel witte as? Onderzoek jezelf Ineke. Onderzoek uzelven zeer nauw. Sla acht op de woorden van de Apostel: Laat niemand zichzelf bedriegen. Als iemand onder u denkt dat hij wijs is in deze wereld, laat hij dwaas worden, opdat hij wijs zal worden. Laat al je ballast eens los en doe eens een paar stapjes terug. Terug naar het kruis van Golgotha. Terug naar Hem, en Dien gekruisigd. Het is beter nog iets langer melk drinken dan je dood te stikken in de vaste spijs. Het is goed om weer te worden als een kind. Want wat voor de wijzen en verstandigen verborgen is, wordt -naar het welbehagen van de Vader- aan de jonge kinderen geopenbaard. Wordt als een kind en wees behouden.

Ineke zegt alleen maar dat de duivel de overste van deze wereld is, dat staat gewoon in de Bijbel en ze gelooft in een holle aarde oeioeioei ik hoop maar dat ze gered is, ik hoop maar dat Abraham gered is, hij dacht vast dat de aarde een platte schijf was, jammer joh, het is een bol, helaas, je hebt de Heiland verloochend. Kijk nou eens wat er staat in die tekst: dwaalleraren verloochenen de Heiland. Elke gelovige of leider verkondigt dwaalleer, want ons weten is onvolkomen en zolang het mensen niet aanzet om in zonde te gaan leven is het geen dwaalleraar en kun je best ijverig zijn om iets te weerleggen wat niet klopt, maar maak iemand niet te snel voor dwaalleraar uit. Het gaat erom of de kern gezond is: redding door Jezus, indien gij met uw mond belijdt.. nevenzaken zoals doop/besprenkeling, prepostmidtribhelemaalgeentrib, aarde 6000 jaar of juist niet en wel of geen Geestesgaven kunnen mensen in dwalen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 17 feb 2014 15:27

Mijn advies betreffende de doorgedraaide dames is niet opgevolgd. Jammer. Christenen onder elkaar dienen zichzelf tegen anderen te beschermen, maar ook anderen tegen zichzelf te beschermen, als ze steeds verder de weg kwijtraken. Ik doel op mijn posting op blz. 19
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 feb 2014 16:35

Mensen die andere mensen veroordelen vind ik veel enger dan mensen die denken dat de aarde hol is.
Ben ik effe blij dat de gereformeerden niet het kaf van het koren hoeven te scheiden, noch de werken van de gelovigen gaan beoordelen ter zijner tijd :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 17 feb 2014 16:44

Boerin schreef:Ineke zegt alleen maar dat de duivel de overste van deze wereld is, dat staat gewoon in de Bijbel en ze gelooft in een holle aarde oeioeioei ik hoop maar dat ze gered is, ik hoop maar dat Abraham gered is, hij dacht vast dat de aarde een platte schijf was, jammer joh, het is een bol, helaas, je hebt de Heiland verloochend. Kijk nou eens wat er staat in die tekst: dwaalleraren verloochenen de Heiland. Elke gelovige of leider verkondigt dwaalleer, want ons weten is onvolkomen en zolang het mensen niet aanzet om in zonde te gaan leven is het geen dwaalleraar en kun je best ijverig zijn om iets te weerleggen wat niet klopt, maar maak iemand niet te snel voor dwaalleraar uit. Het gaat erom of de kern gezond is: redding door Jezus, indien gij met uw mond belijdt.. nevenzaken zoals doop/besprenkeling, prepostmidtribhelemaalgeentrib, aarde 6000 jaar of juist niet en wel of geen Geestesgaven kunnen mensen in dwalen.
Lieve Boerin, het gaat er om dat wij gekend worden door een wandel die onze roeping waardig is. Daarom roep ik op tot zelfonderzoek, omdat er niemand Ineke zo goed kent als zij zelf. tenminste, daar ga ik van uit. Het doet pijn Boerin, als de liefde verstikt lijkt te worden door verzinsels en berekeningen. En het is met eerstgenoemde niet te vergelijken hoor, maar het is ook kwetsend als je vervolgens voor van alles en nog wat wordt uitgemaakt. Als de woede en de minachting aan de andere kant van het scherm lijken af te spatten.

Paulus schrijft in Hebreeën 3 vers 13: Vermaan elkaar elke dag, opdat niemand van u verhard zal worden. Salomo schrijft: Houd vast aan de vermaning, laat niet los, neem haar in acht, want zij is je leven. Of hebben ze soms ongelijk?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 feb 2014 16:55

Jvslooten schreef:Lieve Boerin, het gaat er om dat wij gekend worden door een wandel die onze roeping waardig is. Daarom roep ik op tot zelfonderzoek, omdat er niemand Ineke zo goed kent als zij zelf. tenminste, daar ga ik van uit. Het doet pijn Boerin, als de liefde verstikt lijkt te worden door verzinsels en berekeningen. En het is met eerstgenoemde niet te vergelijken hoor, maar het is ook kwetsend als je vervolgens voor van alles en nog wat wordt uitgemaakt. Als de woede en de minachting aan de andere kant van het scherm lijken af te spatten.

Paulus schrijft in Hebreeën 3 vers 13: Vermaan elkaar elke dag, opdat niemand van u verhard zal worden. Salomo schrijft: Houd vast aan de vermaning, laat niet los, neem haar in acht, want zij is je leven. Of hebben ze soms ongelijk?

Laat maar JvS, men leest het verschil niet tussen oordelen en waarschuwen. Helaas. :?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 17 feb 2014 19:02

Jvslooten schreef: Als de woede en de minachting aan de andere kant van het scherm lijken af te spatten

Wordt het dan misschien tijd dat men een tijdje in eigen tuintje gaat wieden?
Nu wordt er soms met een grove hark te keer gegaan in de tuin van een ander.
En onkruid wieden moet je soms ook op je knieën doen......
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 feb 2014 20:20

Het wordt ook hoog tijd om eens wat verder te gaan in de materie in de Bijbel, want ze zitten nog maar aan het begin.

Opmerkelijk staat er in Handelingen 20 vers 7-9 dat zij bijeen kwamen op de eerste dag der week om brood te breken in de opperzaal waar vele lichten waren en toen viel Eurychus vanuit een venster vanaf de derde verdieping naar beneden.
Het was middernacht en buiten was het duister. De opperzaal was op de derde verdieping en dat wordt in de Bijbel genoemd als het en omdat het een betekenis heeft.
Er wordt in de Bijbel regelmatig van 3 verdiepingen gesproken. Ook bij Paulus die tot de derde hemel werd weggerukt, een beeld van de opname van de Gemeentes die allen weggerukt worden voor God en Zijn troon Openb. 12 vers 5. Als iemand in de Bijbel wordt weggerukt komt Hij altijd bij God terecht en Paulus werd weggerukt tot de 3e hemel of tot in het paradijs en de mannelijke zoon in Openb. is danook de Gemeente. Paradijs is het woord voor Pardes en komt in het OT drie keer voor. Luk.23 vers 43 en Openb 2 vers 7 en 2 Kor. 12 vers 4
Het Paradijs is ook beneden maar altijd met God verbonden. Hand 2 vers 27,31.
Ook de Boom des Levens is met het Paradijs verbonden Openb22 vers 2

Het woord "pardes komt in het OT ook 3 keer voor Neh. 2 vers 8, Pred 2 vers 5 en Hooglied 4 vers 13. Paradijzen is vertaald als lusthoven, het woord "par" is stier en heeft verband met vruchtbaarheid Peri =vrucht.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 17 feb 2014 20:25

Lekker duidelijk:
Het paradijs is altijd boven, maar het is ook beneden.
Wat moeten we hier van leren?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 feb 2014 20:43

Natuurlijk staat de hof van Eden model voor de derde hemel.
En daar kon en kan de satan ook komen en daarom moest de mens de hof bewaken en uitbreiden.
De satan is nog steeds niet uit de hemel gezet en de satan kwam ook in Job 1 vers 6 op de berg der samenkomst.En zoals op aarde positieve en negatieve mensen door elkaar lopen is dat in de hemel ook zo.
Als de satan ten hemel wilde opklimmen dan wil dat zeggen dat zijn positie lager is.
Ik geloof dat de boom van satan of van de wet of van kennis van goed en kwaad links van de goede boom staat.
Als je dat zou tekenen binnen het bijbels wereldbeeld dan is dat onder de goede boom, dus lager.

We lezen in Psalm 68 dat Hij Die rijdt in de hemel der hemelen "die van ouds is "dan wil dat zeggen " die van oorsprong is ".
Deut.10 vers 14, 1 Kon 8 vers 27, 2 Kron. 2 vers 6.

De Bijbel spreekt van de hemel der hemelen dat die "gemaakt"is maar in Psalm 148 wordt gezegd dat deze geschapen is en net als bij de Boom des Levens dat HIj er altijd al was, maar ik ben hier niet helemaal uit. Want als uit dit alles het leven voortkomt dan is het altijd al geweest als bron.
Satans troon was lager want volgens Jes. 14 vers 14 wilde hij zijn troon verheffen boven de hoogten der wolken.
Als je ziet dat zijn troon onder de sterren Gods was dan is er blijkbaar een grens tussen de 2e en de 3e hemel.
Dan zou je wellicht kunnen zeggen dat de derde hemel ook is geschapen, maar niet tot de schepping behoort, dat vind ik nog steeds moeilijk. Er moet een plaats zijn geweest en nog van waaruit God schiep.

Dat de aarde werden gevuld met wateren en de 2 geschapen hemelen ook want God maakte in Gen 1 vers 7 een scheiding en dat wordt uitspansel noemt, in de NBV volledig wegvertaald.
Het uitspansel werden hemelen genoemd en de schatkamers van de sneeuw ( Hetty!) worden die tot de dag des toorns verborgen worden, maar niettemin zijn er nog andere schatkamers van waaruit God alles naar beneden kan laten vallen.
De schatkamers zijn boven het uitspansel en daar zijn ook de wolken want daarboven wilde satan zich verheffen Jes. 14 vers 14.
God bedekt Zich met de wolken en is aan ons oog onttrokken. Job 22 vers 14 en Psalm 97 vers 2.
Ik hoop dat iedereen die teksten opzoekt zodat we bij de Bijbel blijven.. ander commentaar is overbodig daar ga ik niet op in.

Alleen Openb 21 en Openb 20 vers 11 spreken over de derde hemel, de stad Jeruzalem zal uit de derde hemel nederdalen., toebereid als een bruid die voor haar Man versierd is. Dit Jeruzalem is de nieuwe hemel en de nieuwe aarde/ . Precies zoals in Genesis 1.
Maar nu genoemd "stad" en geen hemelen en aarde.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 feb 2014 20:46

Bambi schreef:Lekker duidelijk:
Het paradijs is altijd boven, maar het is ook beneden.
Wat moeten we hier van leren?

Dat het Paradijs een benaming is voor de schoot van Abraham waarvan Jezus zegt: "Heden zult Gij met mij in het Paradijs zijn, maar dat in de Bijbel ook het Paradijs Gods genoemd wordt en dan is het vergelijkbaar met de hof van Eden en is het Boven. Van mij hoef je niets te leren en als ik "lekker" onduidelijk ben dan ligt dat aan mij niet aan de Bijbel en zal ik je vragen beantwoorden. Maar dan moet ik het paradijs of pardes letterlijk en in de getallen van het Hebreeuws uitleggen en dat mag niet op dit forum. Anders kon ik de overeenkomst laten zien.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 17 feb 2014 21:06

Het kan, bijbels gezien, best zo zijn dat Satan vat heeft op bepaalde mensen, geen idee. Maar het is natuurlijk niet zo dat de hele werkelijkheid, zoals we die nu eenmaal zien. die gewoon werkelijk zijn, dus de hele hemel, in feite, door Satan worden beheert, dat is onzin.
Zoals foto's vanaf de maan genomen. wagentjes die foto's maken op mars en op de maan. Allemaal dingen die we gewoon waarnemen. Afstanden die die wagentjes afleggen, sterke telescopen die dingen waarnemen, In feite weten we meer over het heelal dan over wat er in de oceanen gebeurt. Dat is gewoon raar.

Ineke-Kitty en Wilsophie geloven dat Satan uit de hemel is gegooid, op aarde. hoe kan de Satan dan buiten de aarde ons voor de gek houden? We kunnen met de sterkste telescopen echt Australië niet zien, terwijl dat ontzettend dichtbij zou zijn, indien de aarde hol was en Australië aan de overkant lag, boven ons.

Het is zulke verregaande dwaasheid, dat je verstand erbij stilstaat. En dat terwijl we weten dat we bijbels gezien gewoon op de aarde leven. Als Ineke -Kitty en Wilsophie willen blijven beweren dat we IN de aarde leven en dat de lichten (zon en maan) werden geschapen om IN de aarde licht te geven, dan mogen ze dat zelf weten.

Maar dan moeten ze het niet gek vinden dat andere mensen dat heel erg gek vinden.en onbijbels.
Ook gif is geschapen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 feb 2014 21:13

hettys schreef:Het kan, bijbels gezien, best zo zijn dat Satan vat heeft op bepaalde mensen, geen idee. Maar het is natuurlijk niet zo dat de hele werkelijkheid, zoals we die nu eenmaal zien. die gewoon werkelijk zijn, dus de hele hemel, in feite, door Satan worden beheert, dat is onzin.

Ja, hij is duisternis, de duisternis heeft het Licht niet gegrepen, het natuurlijke licht ook niet, dat is juist een heel mooi voorbeeld van hoe machtig de duisternis is: doe een kaars aan.
Trouwens als de duivel in de business van lichtstralen ombuigen is dan moet dat dus ook hier zijn en is niks van wat je ziet wat het is. Misschien is een bal dan eigenlijk ook wel een omgeklapt hol ding, lichtstralen zijn hier namelijk ook op aarde.
Laatst gewijzigd door Boerin op 17 feb 2014 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 17 feb 2014 21:15

hettys schreef:Het kan, bijbels gezien, best zo zijn dat Satan vat heeft op bepaalde mensen, geen idee. Maar het is natuurlijk niet zo dat de hele werkelijkheid, zoals we die nu eenmaal zien. die gewoon werkelijk zijn, dus de hele hemel, in feite, door Satan worden beheert, dat is onzin.

Nu haal je een paar dingen door elkaar. Aangetoond is al naar ik meen dat de wereld in de macht van satan ligt en dat heeft indirect met het onderwerp te maken, maar niet direct.
Zoals foto's vanaf de maan genomen. wagentjes die foto's maken op mars en op de maan. Allemaal dingen die we gewoon waarnemen. Afstanden die die wagentjes afleggen, sterke telescopen die dingen waarnemen, In feite weten we meer over het heelal dan over wat er in de oceanen gebeurt. Dat is gewoon raar.

De vraag is wat we wel en niet weten want meten is weten en dat is niet te meten.

Ineke-Kitty en Wilsophie geloven dat Satan uit de hemel is gegooid, op aarde. hoe kan de Satan dan buiten de aarde ons voor de gek houden? We kunnen met de sterkste telescopen echt Australië niet zien, terwijl dat ontzettend dichtbij zou zijn, indien de aarde hol was en Australië aan de overkant lag, boven ons.

Dat geloven wij omdat de Bijbel dat zegt en dat hij buiten de aarde ons voor de gek houdt is juist wat ik bestrijd want hij is gewoon "onder ons". Australië is helemaal niet dichter bij bij het Bijbels wereldbeeld dat heb ik nooit gezegd. De doorsnee van de aarde is berekend dus is de afstand ook te berekenen denk ik. Australië ligt niet boven ons.

Het is zulke verregaande dwaasheid, dat je verstand erbij stilstaat. En dat terwijl we weten dat we bijbels gezien gewoon op de aarde leven. Als Ineke -Kitty en Wilsophie willen blijven beweren dat we IN de aarde leven en dat de lichten (zon en maan) werden geschapen om IN de aarde licht te geven, dan mogen ze dat zelf weten.

Ik geloof dat het nu al de zoveelste keer is dat ook wij zeggen dat we OP de aarde leven. En dat de lichten niet gerschapen zijn want dat woord "bara" wordt alleen gebruikt voor levende wezens is ook niet door mij gezegd.
Er zijn 3 woorden die gebruikt worden en dat is ..scheppen, maken en formeren. Verschillende woorden.
Dus dat zijn allemaal verdraaiingen waar ik niets mee kan.

Maar dan moeten ze het niet gek vinden dat andere mensen dat heel erg gek vinden.en onbijbels.

Zelfs dàt woord "gek" hebben we niet gebruikt en het woord onbijbels gebruik ik uitsluitend wanneer men iets beweert dat het wetenschappelijk is maar niet in de Bijbel staat en dat lijkt me ook heel terecht.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 17 feb 2014 21:20

Wilsophie schreef:[Australië is helemaal niet dichter bij bij het Bijbels wereldbeeld dat heb ik nooit gezegd. De doorsnee van de aarde is berekend dus is de afstand ook te berekenen denk ik. Australië ligt niet boven ons.

Maar wel in dat holle aarde figuur, dan is de hemel boven ons en daarboven de andere helft van de aarde. Misschien moeten ze 'm eens in het groot nabouwen en dan kun je erin gaan staan en dan begrijp je wat hettys bedoelt.
Zach91

Terug naar “[Religie] - Open forum”