Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2013 12:09

JeeWee schreef: Het feit dat jij geen gevallen kent wil niet zeggen dat het een leugen is. Ik ken wél dergelijke gevallen: "als je niet kunt beloven dat je nooit een relatie aan zult gaan, ben je niet meer welkom in deze kerk".

Dé homo bestaat niet. En ik plaats homo's niet in het zieligenhoekje; ze worden in het zondarenhoekje geplaatst door hetero's.

Ken jij het merendeel? Die paar homo's die hier meedoen? Ik ken heel veel homo's die het echt niet wágen om uit de kast te komen, omdat ze dan alles en iedereen kwijt raken...

In onze kerk zijn een aantal homojongeren die uit de kast gekomen zijn en er is niets mee gebeurd. Ze worden niet anders aangekeken, iedereen reageerde meer in de trant van: ach, dat weten wij allang.
Ook in onze familie hebben wij er mee te maken en het is totaal geen bron van ergernis of onbegrip of wat dan ook.
Wel is er verdriet over de homojongere, die de kerk verlaat, omdat hij een ongelovige vriend heeft en daarmee is samen gaan wonen. Vriend vindt het hele geloof + kerk niks, dus dat vinden deze ouders veel veel erger.

Hoe kan het nu dat iemand in een zondarenhoekje geplaatst wordt (volgens jou) vanwege het feit dat hij is zoals hij is??
Iemand wordt in dat hoekje gezet als er openlijk in zonde wordt geleefd en er geen berouw is over die zonde, maar dat kan van alles zijn.
Sorry, maar je blijft toch in een soort slachtofferrol hangen, ongewild, maar toch.
Er is geen brandstapel of galg meer. Iemand kan depressief worden ja, dat geloof ik zeker, maar er zijn zoveel problemen waar jongeren mee kunnen worstelen.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 26 apr 2013 12:16

Beetje naief. Bij jou in de familie en de kerk zijn geen problemen met uit de kast komen, dus elders ook niet.
Nog afgezien ervan dat jij niet alles weet, is jouw (logischerwijs) beperkte ervaring niet maatgevend voor de rest van (kerkelijk) Nederland.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 26 apr 2013 12:27

Kvinna schreef:Beetje naief. Bij jou in de familie en de kerk zijn geen problemen met uit de kast komen, dus elders ook niet.
Nog afgezien ervan dat jij niet alles weet, is jouw (logischerwijs) beperkte ervaring niet maatgevend voor de rest van (kerkelijk) Nederland.

Deze opmerking kan je ook gelijk in verband brengen met die van jeewee .......... want die neemt dan dezelfde uitgangspunten alleen dan omgekeerd!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 apr 2013 12:31

Probeer nou discussie over homoseksualiteit te voeren in het topic over homofilie.
Dit is een topic dat werd geopen naar aanleiding van de wetswijziging in Frankrijk waardoor ook mensen van het zelfde geslacht hun relatie wettig kunnen maken.

En op dit besluit volgdende de betogingen en rellen waarbij geweld niet werd geschuwd...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2013 12:34

Kvinna schreef:Beetje naief. Bij jou in de familie en de kerk zijn geen problemen met uit de kast komen, dus elders ook niet.

Tja Kvinna, best leuk om in een grot te wonen hoor.
:roll:
Mijn zeer grote familie woont verspreid over het hele land en kerkt van uiterst links tot uiterst rechts.
Ik zeg toch niet dat er helemaal geen problemen zijn???
Maar ik wil een tegengeluid laten horen dat het lang niet altijd het geval is.
Je kunt ook inhoudelijk posten, i.p.v. iedere keer tegen gaan hangen.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 apr 2013 14:32

JeeWee schreef:Probeer nou discussie over homoseksualiteit te voeren in het topic over homofilie.
Dit is een topic dat werd geopen naar aanleiding van de wetswijziging in Frankrijk waardoor ook mensen van het zelfde geslacht hun relatie wettig kunnen maken.

En op dit besluit volgdende de betogingen en rellen waarbij geweld niet werd geschuwd...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 apr 2013 16:45

Tante Pollewop schreef:@Boekenlezer: Oké. Dan vraag ik me af waar de smalende toon vandaan komt.

Met mijn verwijzing naar de Verlichting denk ik vooral aan vrijzinnige bijbeluitleg, die het kind is van het huwelijk tussen Christendom en Verlichting. Daar hebben nogal wat RW-ers een flinke tik van mee.

Tante Pollewop schreef:Ik vermoed dat Cicero dit alleen maar zei om aan te geven dat die man iets met de meeste deelnemers op refoweb gemeen heeft: hij is protestants.

Cicero schreef:Deze man is een keurige protestant.

En, wat zou dat? Ik vind het woord 'protestant' eigenlijk een vreselijk lelijk woord. Dat woord voelt voor mij helemaal niet als een adequate beschrijving van mijn identiteit. Ik noem me liever katholiek christelijk. Waarom zou ik mezelf willen aanduiden met zo'n afschuwelijke en schismatische term als 'protestants'?
En bovendien, wat er in die zogenaamde protestantse kringen allemaal voorkomt, daar lusten de honden geen brood van. Een ds. Hendrikse als atheïst-predikant. Of een prof. Smits die eens over de vergeving van Christus schreef: "Geef mijn portie maar aan Fikkie!" En wat zal ik nog meer noemen? Kuitert, Wiersinga? In welk opzicht zou een protestant dan nog een streepje voor hebben op een niet-protestant?
Nee, dat draagt voor mij ook niet bij aan een positief imago van de term protestants.

Helemaal die verwoording van Cicero zoals geciteerd, klinkt mij in de oren als een slijmende koopman aan de deur die met zijn koopwaar de boel probeert op te lichten, en die ik daarom maar zo gauw mogelijk wegstuur.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 26 apr 2013 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 apr 2013 16:45

alexander91 schreef:Jammer dat met hier continu reageert op anderen door andermans teksten op de negatiefste manier te lezen. Over elk woordje (zelfs "de") wordt gestruikeld hier en een punt van gemaakt.

Het lijkt mij dat geen zinnige discussie mogelijk is en dat iedereen homofilie als iets goeds moet zien. Mensen die een andere mening hebben kunnen maar beter niets zeggen, want doen ze dat, dan worden ze homohaters genoemd, en anders wordt je afgerekend vanwege andere homofobe mensen in de kerk.

Tante Pollewop schreef:In het laatste gedeelte van je bericht doe he precies wat je in het eerste deel van je bericht constateert. :)

Maar alexander91 heeft wel gelijk. Het modereerbeleid moet denk ik gewoon anders, om dit soort zaken tegen te gaan. Een gesloten gedeelte en de rest waar alles mag is m.i. niet de juiste insteek voor een reformatorisch forum, want zo'n gesloten afdeling heeft voor mij wat kunstmatigs t.o.v. de rest. Een soort van ghetto-sfeer. Ik zie meer in een forum zonder dat soort ghetto's, maar met een strakker modereerbeleid.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 apr 2013 16:46

JeeWee schreef:Probeer nou discussie over homoseksualiteit te voeren in het topic over homofilie.

Dat valt blijkbaar niet mee, want velen vinden het veel te leuk om het over homoseksualiteit in het algemeen te hebben.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 apr 2013 17:16

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 apr 2013 18:07

Boekenlezer schreef:Maar alexander91 heeft wel gelijk. Het modereerbeleid moet denk ik gewoon anders, om dit soort zaken tegen te gaan. Een gesloten gedeelte en de rest waar alles mag is m.i. niet de juiste insteek voor een reformatorisch forum, want zo'n gesloten afdeling heeft voor mij wat kunstmatigs t.o.v. de rest. Een soort van ghetto-sfeer. Ik zie meer in een forum zonder dat soort ghetto's, maar met een strakker modereerbeleid.

Dat kan natuurlijk, al moet ik zeggen dat ik al die jaren geleden hier ben terechtgekomen juist omdat het forum waar ik toen meepraatte een (zeer) strak modereerbeleid had...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 26 apr 2013 20:23

Daarnaast is de vraag wat je gaat modereren. Als je alles wegmodereert dat niet in het reformatorische straatje past, heb je geen discussie meer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 apr 2013 20:44

Tante Pollewop schreef:Daarnaast is de vraag wat je gaat modereren. Als je alles wegmodereert dat niet in het reformatorische straatje past, heb je geen discussie meer.

Dat was ook precies het probleem op dat andere forum, inderdaad.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 apr 2013 22:38

In ieder geval: die agressie waarmee mensen met een reformatorische visie op seksualiteit benaderd worden lijkt mij niet zo nodig.

Ik kwam nog wat tegen over een groep die ook erkenning wil: de a-seksuelen.
Les asexuels veulent se faire connaître
Hm, het wordt steeds gezelliger zo. :clown:
A-seksueel, dat is toch wat je dient te zijn als je kerkelijk en ongetrouwd bent? Dat is toch niet ongeaccepteerd? Of bruskeert het wellicht met de moderne (a)moraal, waarin van je verwacht wordt dat je je uitleeft?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 26 apr 2013 22:43

Boekenlezer schreef:En, wat zou dat? Ik vind het woord 'protestant' eigenlijk een vreselijk lelijk woord. Dat woord voelt voor mij helemaal niet als een adequate beschrijving van mijn identiteit. Ik noem me liever katholiek christelijk. Waarom zou ik mezelf willen aanduiden met zo'n afschuwelijke en schismatische term als 'protestants'?

Merkwaardig dat je je erop beroemt niet schismatisch te te willen zijn en tegelijk afgeeft op grote delen van de kerk. Merkwaardig. Maar dat terzijde.

Terug naar “[Religie] - Open forum”