Arco schreef:
Torah betekent in het Hebreeuws "onderwijzing" en "instructie", maar wordt alleen in de context van de onderwijzing van God gebruikt. De eerste vijf boeken van Mozes worden de Torah genoemd. In het Jodendom kent men ook nog de mondelinge Torah, die later is vervat in de Misjnah. Dit geschrift erken ik niet als autoriteit, maar gebruik ik weleens als informatiebron om te zien hoe men bepaalde teksten uitlegt. De vertaling met "wet" komt door de Griekse vertaling "nomos", in het Grieks heeft men destijds waarschijnlijk geen betere vertaling gehad of achtte men de Torah als verplichting en dwingend.
Volgens RaMBaM (Rabbijn Mozes ben Maimonides) telde dat in de Torah 613 geboden staan, zowel negatieve (u zult niet...) als positieve (werk niet op Sjabbat). Als je telling nagaat kan je ontdekken dat een groot deel van de geboden niet uitvoerbaar is, vanwege het ontbreken van de tempel, wij niet in het land Israël leven, etc. Dan houd je er ongeveer 277 over. Dan zijn er geboden voor vrouwen, kinderen, mannen, etc. Dus je houd er maar paar over. De Sjabbat omvat niet meer dan 30 geboden, waaronder dat je niet hoeft te werken, maar in het orthodox Jodendom heeft met ca. 1500 geboden rondom de Sjabbat, zoals twee kaarsen, de zegenbedes, etc.
In het Nieuw Testament staan ca. 1050 geboden, waarvan een deel herhaling uit de Torah. Als je de herhalingen in het Nieuwe Testament eruit haalt, dan heb je ongeveer 800 geboden. Dus wie moppert nog over de vele geboden van de Torah?
Het gaat niet over mopperen. Als jij graag wettisch wilt leven, zal je het best 'prima' vinden.
Maar Jezus heeft de wet vervuld en niet afgeschaft, daar waren we het wel over eens.
De wet is een tuchtmeester tot Christus, maar voor gelovigen een leefregel van dankbaarheid. Dat is nu net het grote verschil tussen deze twee bedelingen.
Edit: stelling: ben je weleens veroordeelt geweest door de wet en heeft je dat tot geloof gebracht of probeer je op te klimmen tot God door middel van de wet. Dat is een cruciaal verschil.
Petrus zegt in handelingen 15 niet voor niets (dat heb ik al eerder aangehaald, eerder zei ik dat het Paulus was vlgns mij! correctie)
vers 5:Maar, zeiden zij, er zijn sommigen opgestaan van die van de sekte der farizeeën, die gelovig zijn geworden, zeggende dat men hen moet besnijden en gebieden de wet van Mozes te onderhouden.
vers 10 Nu dan, wat verzoekt gij God, om een juk op den hals der discipelen te leggen, hetwelk noch onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen?
Thora betekent 'onderwijzing', leer, wet. Dat wordt er doorgaans mee bedoelt.
Er wordt mee verwezen naar de eerste vijf boeken, die van Mozes, de Pentateuch dus of afzonderlijke stukken, leringen van Mozes, waar de wet instaat. Dat is wat er bedoelt wordt, niet meer en niet minder.
We kunnen het wel moeilijker maken dan het is en zo de aandacht afleiden van waar het echt om gaat, maar ik schiet daar niets mee op.
Het gaat er om dat de sabbat voor de Joden is/was, als onderdeel van het verbond ten tijde van Mozes.
Je beseft toch wel dat wat jij "ceremoniën" noemt, zo niet in de Bijbel genoemd worden? Het onderscheid wat men pleegt te maken, namelijk burgerlijk, ceremonieel en moreel, dat is geen onderscheid die de Bijbel zelf maakt. Dus als je die categorisatie hanteert dan moet je kunnen uitleggen waarom het een ceremonie is. De tempeldienst was niet volmaakt, zeker niet in Jezus' tijd, toen was het corrupt. Maar in de door jou aangehaalde teksten, is het niet zo dat er dan gezegd wordt, "en daardoor is de tempeldienst niet langer nodig". We lezen van Paulus in Hand. 21:26 dat hij in de Tempel gaat offeren. Een paar verzen eerder lezen van "tienduizenden van Joden er zijn die geloven, en zij zijn allen ijveraars van de wet".
Kom op Arco, je maakt het onnodig moeilijk!
Je vraagt aan mij wat ik onder ceremoniën verstaat en ik noem de belangrijkste binnen alle ceremoniën, daar spits ik op toe, omdat het daar over ging/ik daar op doelde. Het ging me met name om de rituelen in het O.T. die een symbolische betekenis hadden en een heenwijzing waren naar het latere volbrachte offer.
Een ceremonie is een plechtigheid die een belangrijke gebeurtenis markeert. Tijdens een ceremonie worden rituele handelingen uitgevoerd, die vaak strikt vastgelegd zijn. Sommige ceremoniën zijn eenmalige gebeurtenissen, andere ceremoniën worden regelmatig uitgevoerd en zijn vaak een eeuwenoude traditie. Zomaar één betekenis van encyclo.nl.
Johan100 schreef:Dat was waarschijnlijk door Paulus aan de gemeente te Kolosse gericht ( waar ook een Joodse minderheid deel van uitmaakte) ,omdat er Joodse dwaalleraren waren die de mensen weer allerlei wettische dingen op wilden leggen.
Arco schreef: Waarschijnlijk? Een waarschijnlijke theorie, daar kan je alle kanten mee op.
Je moet goed lezen Arco. Of ben ik zo onduidelijk? Ik noem het geen waarschijnlijke theorie. Ik zeg dat het hoogstwaarschijnlijk is dat Paulus de brief aan de Kolossensen heeft geschreven. Dat er Joodse dwaalleraren waren die mensen weer allerlei wettische dingen op wilden leggen kan je gewoon daar lezen.
Dat kun je teruglezen in het topic. Zie eerdere posten!De Sjabbat is niet joods, is het van de Heere. Waar in de Schrift staat dat men geacht wordt op de opstandingsdag te rusten? De opstanding viel samen met het Feest van de Eerstelingen, daarover kan je lezen in 1 Kor. 15:20 e.v.
Rom. 14:5 staat inderdaad in de context van vasten, niet in de context van de rustdag.
Edit.1e alinea.