Mortlach schreef:Het mooie is wel dat hij de geo-/heliocentristische strijd erbij pakt. Prima voorbeeld. Het was vroeger ook onmogelijk dat er ooit van het geocentrisme zou worden afgeweken, heel de Bijbel zou ermee op de helling komen, etc, etc. En nu is er toch niemand meer die gelooft dat de Zon om de Aarde draait? En wordt dat stuk uit de Bijbel toch gewoon zo geïnterpreteerd dat het a) klopt, en b) waardevol is, en niemand die daar nog bij stilstaat verder. Het kan dus wel.
Het zal waar zijn dat bepaalde theologen/gelovigen vroeger grote moeite gehad zullen hebben met het heliocentrische wereldbeeld. Ik voel die moeite niet. Ik kan dat gewoon verklaren als het nemen van een bepaald referentiepunt. Ten opzichte van de zon beweegt de aarde, en staat de zon zelf stil. Ten opzichte van een ander punt in het heelal zal dat weer anders zijn. Dan zal de zon een bepaalde beweging maken. Vanaf de aarde gezien, staat de aarde stil, en draait de zon om de aarde. Vanuit de menselijke waarneming gezien ziet dat er zo uit.
Tussen schepping en evolutie zie ik toch wel een grotere spanning. Zes dagen of miljarden jaren maken namelijk nogal een verschil, om eens iets te noemen. 'Maar voor God zijn duizend jaren als een dag, en een dag als duizend jaren.' Ja leuk, maar een dag is wat mij betreft gewoon een dag, en geen zoveel miljoenen jaren of zo. Als jij een reis naar mij maakt vanaf Australië, en het gaat in etappen, ga je er dan ook een verhaal van maken die het aantal etappen neemt (bijvoorbeeld tien), en iedere etappe als honderd meter aanduidt?
Maar het lijkt mij wel duidelijk dat het verzoenen van het evolutieverhaal en het scheppingsverhaal van Genesis nog wel heel wat meer vergt dan het invoegen van veel tijd. Ga je daaraan voorbij, krijg je ook weer allerlei onoverkomelijke problemen.
Om dan maar weer aan te komen met die zogenaamd onwetenschappelijke Ontwerper: het zal inderdaad zo zijn, dat die allerlei zaken, die wij menen te kunnen traceren met ons rechtlijnige denken, overhoop gooit. Ik weet niet waarom dat zo bezwaarlijk zou zijn. Omdat wij dan niet meer lekker zelf onze verhaaltjes kunnen verzinnen? Maar ja, voetbal is ook iets voor op de aarde, op een groen voetbalveld met gras. Dat dat wat minder werkt in een zandwoestijn heft het bestaan van die woestijn nog niet op.