blijblij schreef:@Ewan: 7 is ook een mooi Bijbels getal, misschien is Jezus wel in 63 gestorven! Wat een onzin om op die basis iets te zeggen over het sterfjaar van Jezus.
Bovendien is die voorspelling waarschijnlijk niet van Jezus, maar van de Evangelieschrijver net voor of na 70, die Jezus dit in de mond heeft gelegd.
Bovendien zou dan de datum van de dood van Jezus gelijk moeten vallen met die van de vernietiging van de tempel. Anders is het niet precies 40 jaar, maar bv 39 jaar en 200 dagen. Maar als dat niet het geval is, hoeven drie dagen ook niet als 72 uur gezien te worden.
De traditie om als christenen op zondag bijeen te komen is al een stukkie ouder dan Constatijn, maar als jij op zaterdag "kerkje" wil spelen moet je dat lekker zelf weten. Ik doe het ook vaak op maandag, aangezien ik regelmatig op zondag moet werken.
ik had het over termen als ''aannemelijk'' en ''zich voor kunnen stellen''.
Met traditie heb ik niets.
daar is nu net alle ellende mee begonnen, mensen die de zondag de dag des Heeren gingen, noemen terwijl in de bijbel deze term uitsluitend wordt gebruikt voor de oordeelsdag.
Dan hadden ze het de dag van de Opstanding moeten noemen, of de dag van de samenkomst.