Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Ewan
Sergeant
Sergeant

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Ewan » 07 apr 2012 10:43

blijblij schreef:@Ewan: 7 is ook een mooi Bijbels getal, misschien is Jezus wel in 63 gestorven! Wat een onzin om op die basis iets te zeggen over het sterfjaar van Jezus.
Bovendien is die voorspelling waarschijnlijk niet van Jezus, maar van de Evangelieschrijver net voor of na 70, die Jezus dit in de mond heeft gelegd.

Bovendien zou dan de datum van de dood van Jezus gelijk moeten vallen met die van de vernietiging van de tempel. Anders is het niet precies 40 jaar, maar bv 39 jaar en 200 dagen. Maar als dat niet het geval is, hoeven drie dagen ook niet als 72 uur gezien te worden.

De traditie om als christenen op zondag bijeen te komen is al een stukkie ouder dan Constatijn, maar als jij op zaterdag "kerkje" wil spelen moet je dat lekker zelf weten. Ik doe het ook vaak op maandag, aangezien ik regelmatig op zondag moet werken.

ik had het over termen als ''aannemelijk'' en ''zich voor kunnen stellen''.
Met traditie heb ik niets.
daar is nu net alle ellende mee begonnen, mensen die de zondag de dag des Heeren gingen, noemen terwijl in de bijbel deze term uitsluitend wordt gebruikt voor de oordeelsdag.
Dan hadden ze het de dag van de Opstanding moeten noemen, of de dag van de samenkomst.
Somebody up there likes you

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 apr 2012 10:45

blijblij schreef:De traditie om als christenen op zondag bijeen te komen is al een stukkie ouder dan Constatijn, maar als jij op zaterdag "kerkje" wil spelen moet je dat lekker zelf weten. Ik doe het ook vaak op maandag, aangezien ik regelmatig op zondag moet werken.

Ik ga ook regelmatig op woensdagavond naar de kerk. En ach ja, maakt het allemaal uit. Zoals je zegt, men moet het zelf weten wanneer ze willen gaan.

Het is zo ontzettend jammer dat dit hele forum vol staat met dit soort eindeloze discussies en dat er vrijwel niets te vinden is aan getuigenissen, geloofsopbouw, christen zijn in de dagelijkse praktijk, diaconie enz enz. Alsof het christelijke leven enkel bestaat uit te muggenziften over bepaalde dingetjes.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 apr 2012 10:46

Ewan schreef:Met traditie heb ik niets.

Ook jij hebt met traditie alles. Enkel de Bijbel al bijvoorbeeld is een groot brok opgeschreven traditie.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 12:00

Over traditie gesproken de orthodoxe joden geven aan dat De Wet (Torah) alleen aan hun gegeven is en niet aan de niet-joden.

In de talmoed wordt duidelijk aangegeven wat goyim (heidenen/niet-joden) wel en niet mogen.

Zo mogen niet-joden geen sabbat vieren, geen tzitzit dragen en zijn niet-joden alleen gebonden aan de 7 noachitische geboden (http://nl.wikipedia.org/wiki/Noachitische_geboden )
Daar vloeit uit voort dat je de Here Jezus zult moeten verlaten en je moet onderwerpen aan het menselijk gezag van de rabbies, om des tradities wil.

De rabbies bepalen wie jood is en zou kunnen worden en dus tot Gods volk behoort.

Nou is er niets op tegen als iemand iets anders gelooft dan wat ik geloof, maar zodra dit betekent dat er voor mij bepaald wordt wat ik wel of niet mag binnen mijn geloof in God dan ontstaat er wrijving.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 apr 2012 12:46

Ewan schreef:
ik had het over termen als ''aannemelijk'' en ''zich voor kunnen stellen''.
Met traditie heb ik niets.
daar is nu net alle ellende mee begonnen, mensen die de zondag de dag des Heeren gingen, noemen terwijl in de bijbel deze term uitsluitend wordt gebruikt voor de oordeelsdag.
Dan hadden ze het de dag van de Opstanding moeten noemen, of de dag van de samenkomst.

Volgens mij is een aantal pagina's geleden door Cicero en mij aangetoond dat de dag des Heren in Openbaring 1,10 slaat op de dag dat het visioen plaats heeft gevonden. (vergelijk bv met het roepingsvisioen van Daniël)
En in bronnen uit ongeveer diezelfde tijd wordt met de dag des Heren de dag bedoeld die wij nu zondag plegen te noemen.

Mag ik vragen hoe jij bidt in de samenkomst?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 07 apr 2012 16:00

Wilsophie schreef:
In de Bijbel is een dag altijd 24 uur, dat kun je niet wegredeneren door te stellen dat die dagen gekort zouden zijn. Toch kom je niet uit op 72 uur.
Maar als je simpel zegt de Here Jezus stierf op 14 Nisan en stond op op 17 Nisan, want dat ligt vast ook in de symbloliek, dan zeggen wij ook vanaf Vrijdag is Zondag de derde dag.
Vrijdag is de eerste dag, en Zaterdag de tweede dag en Zondag de derde dag.

Als ze nu zo clever waren ten tijde van Nicea om alles met een paar komma's en puntjes naar hun hand te zetten. Zouden ze dit dan over het hoofd gezien hebben?
Dan had de kerk van destijds met al die theologen wel interessant willen doen met het verschuiven van de Vrijdag naar de Woensdag en dan was de hele goegemeente evenals met het schuiven van nog een paar theorieën wel meegegaan vrees ik.

Ik begrijp je niet goed. Wat bedoel je nou in deze post?
In het tweede gedeelte van je post lijk je te zeggen ze waren echt wel clever ten tijde van Nicea en je moet gewoon de traditie aanhouden en je moet de Goede Vrijdag als juist erkennen.
Dat is natuurlijk een standpunt wat je mag hebben maar in het topic "De geestelijke betekenis van pascha (pèsach)" hier heb je net een grote post geplaatst waain de visie van woensdag als sterfdag wordt beredeneerd al noem je het woord "woensdag" daar niet.
Het is verwarrend -- welke visie sta jij voor?
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 17:33

Het verbaast mij dat ten tijd van Nicea men ook niet de Woensdag als sterfdag van Jezus had bepaald als het zo overduidelijk is, omdat het hier in dit topic er niet over gaat en het off topic is heb ik mijn visie gezet bij mijn eigen geopende topic en die uiteenzetting lijkt me duidelijk genoeg.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 07 apr 2012 17:38

blijblij schreef:
Volgens mij is een aantal pagina's geleden door Cicero en mij aangetoond dat de dag des Heren in Openbaring 1,10 slaat op de dag dat het visioen plaats heeft gevonden. (vergelijk bv met het roepingsvisioen van Daniël)
En in bronnen uit ongeveer diezelfde tijd wordt met de dag des Heren de dag bedoeld die wij nu zondag plegen te noemen.

Mag ik vragen hoe jij bidt in de samenkomst?

Ik heb aan 1 Bron genoeg.
En ja , je mag vragen wat je wilt, maar als je me al voor puber uitmaakt, neem je mijn antwoord toch niet ernstig, dus een antwoord, nee laat maar..

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 07 apr 2012 17:46

Wilsophie schreef:Het verbaast mij dat ten tijd van Nicea men ook niet de Woensdag als sterfdag van Jezus had bepaald als het zo overduidelijk is, omdat het hier in dit topic er niet over gaat en het off topic is heb ik mijn visie gezet bij mijn eigen geopende topic en die uiteenzetting lijkt me duidelijk genoeg.

Ik denk dat ten tijde van Nicea er nog meer jodenhaat was dan nu (kijk eens wat gouden mondje Chrystostomus etc niet zeiden over de joden) en de bijbel werd slechts voorgelezen, iedereen liet zich de nieuwe incomplete leer aanpraten en de joodse achtergronden , hoge sabbatten en feesten werden verboden.
Ja, dan zie je er ook de betekenis niet meer van in natuurlijk, en hou je een beetje een kaal geloof over.Nu de joden weer terug zijn in hun land, en de vervangingsleer van Augustinus, Calvijn en Kersten wel in kan pakken, én iedereen zelf de bijbel gaat lezen,komen er nogal wat theologieen op losse schroeven te staan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2012 00:40

Faramir schreef:Ik ga ook regelmatig op woensdagavond naar de kerk. En ach ja, maakt het allemaal uit. Zoals je zegt, men moet het zelf weten wanneer ze willen gaan.

Natuurlijk bedoel je 'of' ze willen gaan al dan niet, want er is in het geloof geen dwang (2 Kor 9,7) dus kunnen we niemand verplichten om naar de kerk te gaan.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 apr 2012 10:34

mohamed schreef:Natuurlijk bedoel je 'of' ze willen gaan al dan niet, want er is in het geloof geen dwang (2 Kor 9,7) dus kunnen we niemand verplichten om naar de kerk te gaan.

Wat jij jezelf wil voorhouden jho. Het is mij om het even.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 apr 2012 13:04

@ Farimir ik heb een vraag over deze dag.
Hier op Urk ga ik dan naar de kerk ook net als op zondag dus 2 keer en nu blijkt dat de refokerk om het zo even te noemen het toch niet als een Zondag ziet.
Hoe moet ik deze visie dan toepassen op een dag, zoals vandaag die ook de Heere toegewijd zou moeten zijn?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 apr 2012 13:37

Wilsophie schreef:@ Farimir ik heb een vraag over deze dag.
Hier op Urk ga ik dan naar de kerk ook net als op zondag dus 2 keer en nu blijkt dat de refokerk om het zo even te noemen het toch niet als een Zondag ziet.
Hoe moet ik deze visie dan toepassen op een dag, zoals vandaag die ook de Heere toegewijd zou moeten zijn?

Hoe jij die visie moet toepassen op een 2e paasdag zul je toch echt aan kerkgenoten van je moeten vragen.
Ikzelf ervaar 2e kerstdag en 2e paasdag als een leuk dagje extra vrij. Volgens mij is Nederland ook tamelijk uniek in dit soort dagen.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 09 apr 2012 15:27

Faramir schreef:Wat jij jezelf wil voorhouden jho. Het is mij om het even.

Off-topic:
Wat betekent "jho". Ik heb bij mezelf zitten puzzelen of ik het als een afkorting van iets kon zien, maar ik kom er niet uit.
Nulla aetas ad discendum sera

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 09 apr 2012 15:39

Trajecto schreef:Wat betekent "jho". Ik heb bij mezelf zitten puzzelen of ik het als een afkorting van iets kon zien, maar ik kom er niet uit.[/i]

Waarschijnlijk moest dat ''joh'' zijn.
Een correcte spelling is sommigen ook om het even.

Terug naar “[Religie] - Open forum”