Filosofical schreef:Waar komen die natuurlijke krachten vandaan?
Maakt dat uit?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Mortlach schreef:Maakt dat uit?
Filosofical schreef:Niet op het moment dat je alleen de evolutietheorie an sich bekijkt, maar wel als je de combinatie met de big bang zoekt mijns inziens.
Het is logisch te verdedigen dat het mogelijk is om op deze manier tot een geheel universum te komen, maar ik ben het met boekenlezer wel eens dat het punt van toeval om de hoek komt kijken. Wat RogierV plaatst is natuurlijk juist, maar tegelijkertijd een versimpeling van de werkelijkheid met alle bijkomende neveneffecten.
Heb je hem ook door?Mortlach schreef:Tja, het is natuurlijk wel een beetje doorzichtig om steeds verder terug te gaan met vragen 'en waar komt dat dan vandaan'. Komt er eeen wetenschappelijk steekhoudende verklaring, dan is de vraag 'maar waar komt dat dan weer vandaan', totdat de wetenschapper moet zeggen 'dat weten we nog niet'. En dan is de verleiding voor sommigen om dan te roepen 'Aha! je weet het niet, dus moet het (mijn) God wel zijn!' natuurlijk levensgroot.
Mortlach schreef:Volgens mij wel. Het is namelijk weinig meer dan schaalvergroting. Water kristaliseert vanwege basale natuurwetten. Zoutkristallen zijn altijd kubusvormig, ook basale natuurwetten. 'Toeval' zoals jij het noemt.
Op die manier is het begonnen en de complexiteit is er langzaam maar zeker ingekomen. Het probleem is (vaak) dat mensen schijnen te denken dat complete stukken DNA of zelfs hele cellen uit niets zijn ontstaan. Er is niemand die dat beweert. Als je niet ziet hoe iets kan, sla je stappen over.
Boekenlezer schreef:Sorry, maar daar geloof ik dus helemaal niets van. Geleidelijkheid en lange tijd als verklaring voor de complexiteit van het leven is mij een te simpele oplossing, die totaal niet geloofwaardig op mij overkomt. Een slap excuus, dat niet werkt.
Als ik het dan eens over een verborgen agenda moet gaan hebben, kan ik hier die van de naturalist ontdekken, die liever niet in God gelooft, en daarom zijn uiterste best doet om Hem weg te verklaren. Het komt geforceerd genoeg op mij over om dat te kunnen gaan denken.
Mortlach schreef:Tja, het is natuurlijk wel een beetje doorzichtig om steeds verder terug te gaan met vragen 'en waar komt dat dan vandaan'. Komt er eeen wetenschappelijk steekhoudende verklaring, dan is de vraag 'maar waar komt dat dan weer vandaan', totdat de wetenschapper moet zeggen 'dat weten we nog niet'. En dan is de verleiding voor sommigen om dan te roepen 'Aha! je weet het niet, dus moet het (mijn) God wel zijn!' natuurlijk levensgroot.
Heel spannend of overtuigend is het in ieder geval allemaal niet. Let wel, het is zeker interessant, en het zijn vragen die de wetenschap nog zeer lang kunnen/zullen bezighouden, ik ben dus niet tegen het stellen van de vraag, enkel tegen de verborgen agenda die ik erachter meen te kunnen ontdekken.
Cicero schreef:In de natuurwetenschap is het niet om het wegverklaren van God te doen (afgezien van de agendaatjes van misschien sommige onderzoekers dan).
In de wetenschap werkt het namelijk zo, dat je altijd op zoek bent naar natuurlijke verklaringen. Als iets niet natuurlijk te verklaren is, is dat geen reden om God maar te noemen. Nee, je gaat verder met zoeken totdat je een verklaring hebt, omdat je nooit kunt uitsluiten dat er een verklaring is.
Wie eigenlijk bezig zijn met God weg te verklaren, zijn juist de mensen die de hele tijd maar roepen dat God de verklaring is. Wat er namelijk dan gebeurt is dat ze steeds een stukje moeten inleveren, want tja, dit of dat blijkt toch verklaarbaar te zijn. Bonhoeffer noemde dat een god van de gaten.
Dus het probleem ligt niet bij de natuurwetenschap die naarstig op zoek blijft naar natuurlijke verklaringen, maar bij gelovigen die de god die ze in het nog-niet-verklaarbare hebben gestopt steeds maar zien krimpen.
Vandaar dat theologen die daar voor doorgeleerd hebben zeggen: zo moet je natuurlijk niet tegen geloof en God aankijken. Laat de natuurwetenschappen lekker hun werk doen, wij gaan niet op hun stoel zitten.
Mortlach schreef:De verklaring die voor jou meer voor de hand ligt (God, neem ik aan), ligt voor anderen, mezelf inclusief, namelijk totaal niet voor de hand.
Mortlach schreef:Dat begrijp ik dan weer niet. Je 'klaagt' over de complexiteit, en als er dan een mogelijke route wordt aangedragen, wijs je die af als te simpel.
Mortlach schreef:Een naturalist kan prima in God geloven.
Mortlach schreef:Het is niet zo dat wetenschap op ideologische gronden God uitsluit als verklaring, maar puur om praktische redenen.
Boekenlezer schreef:Volgens mij is dat niet zo moeilijk te begrijpen. Er ontstaat niet zomaar orde waar die nog niet is.
Verder heb ik het idee dat leven wel heel wat meer inhoudt dan zoiets als het ontstaan van wat kristalletjes, en wat dan daarop zou volgen. Voor het ontstaan van die complexiteit zijn zóveel stappen nodig, dat opeenstapeling van toeval voor mij geen geloofwaardige verklaring is.
Dus mogelijke route? Nou nee.
Een naturalist kan prima in God geloven.
Misschien is wetenschap dan ook wel helemaal niet geschikt om het ontstaan van ons bestaan te verklaren, omdat ze dan een gebied moet betreden waar ze te weinig van weet.
Wat onbekend is moet immers ingevuld worden met aannamen, die bij zoiets nogal riskant gaan worden, schat ik in.
Wetenschap kan dan dus eigenlijk alleen dat onderzoeken wat tot onze natuurlijke en kenbare werkelijkheid behoort. Het ontstaan van de aarde ligt in een ver en ontoegankelijk verleden. We weten, puur rationeel gezien en op eigen kracht, niet wat er zich toen heeft afgespeeld. Er kunnen altijd zeer verrassende factoren gespeeld hebben, waar wij geen voorstelling van hebben. Komen tot een verhaal, blijft interpreteren en gissen. Leuk en aardig, maar dat is dan feitelijk geen wetenschap meer.
Mortlach schreef:Nogmaals, het beste natuurlijke model hoeft niet te kloppen met wat er daadwerkelijk is gebeurd.
Wanneer men de datering middels C14 legt naast die van boomringen, varven (Project Suigetsumeer) en ijsboorkernen en ziet dat ze overeenkomen op een manier die recht doet aan de initiele aannamen, dan heeft de wetenschap een uiterst sterk punt, ook betreffende zaken die in het verleden zouden liggen.Boekenlezer schreef:Wetenschap kan dan dus eigenlijk alleen dat onderzoeken wat tot onze natuurlijke en kenbare werkelijkheid behoort. Het ontstaan van de aarde ligt in een ver en ontoegankelijk verleden. We weten, puur rationeel gezien en op eigen kracht, niet wat er zich toen heeft afgespeeld. Er kunnen altijd zeer verrassende factoren gespeeld hebben, waar wij geen voorstelling van hebben. Komen tot een verhaal, blijft interpreteren en gissen. Leuk en aardig, maar dat is dan feitelijk geen wetenschap meer.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten