The Passion (2016)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hans0166
Kapitein
Kapitein

Re: The Passion (2016)

Berichtdoor hans0166 » 11 apr 2020 08:59

K80 schreef:Mijn vrouw zat het gisteren te kijken.

Ik vind het echt verschrikkelijk. Kan er niet naar kijken of luisteren.

normaal gesproken heb ik er niet zoveel op tegen, als iemand wil kijken, vooral doen... maar een show maken met alle "hoogtepunten" zend dan maar de Mattheus, of nog liever de Johannes Passie uit ..

dit was een portie emotionele incontinentie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2020 09:35

hans0166 schreef:normaal gesproken heb ik er niet zoveel op tegen, als iemand wil kijken, vooral doen... maar een show maken met alle "hoogtepunten" zend dan maar de Mattheus, of nog liever de Johannes Passie uit ..

dit was een portie emotionele incontinentie.

Die zond de EO gistermiddag ook uit. Keken alleen wel iets minder mensen naar. (Ruim 2,5 miljoen minder)

En ook een heel ander slag mensen vermoed ik. Daarom is The Passion ooit ook bedacht, voor die mensen die niet jaarlijks naar een Mattheus Passion gaan en waarvan een hoop kijkers geen idee meer had wat Goede Vrijdag en Pasen eigenlijk inhoudt.

Het verhaal samenstellen vanuit fragmenten van de 9 eerdere edities was van tevoren natuurlijk nooit het plan maar was een noodoplossing omdat de gewone versie helaas niet door kon gaan...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 11 apr 2020 10:18

Marnix schreef:Eindelijk The Passion in mijn dorp. Er is een pandemie voor nodig maar toch...

Maar goed, mooi gedaan vind ik. Een mooie terugblik van 9x Tha Passion. (....)

:D nou toch nog dicht bij je in de buurt :wink:

Schitterend toch (heb er verder ook niet veel mee met the Passion muziek, maar vind het bijzonder hoe je de woorden van de liederen ook zo mooi geestelijk kan vertalen)

En wat een bereik! Kunnen de kerken jaloers op zijn...

https://www.ad.nl/show/2-7-miljoen-mens ... ~ae829a4d/

The Passion....niet kortzichtig vanuit eigen referentiekader bezien....maar breed voor een publiek waar veel christenen niets mee hebben maar Jezus de Christus de Opgestane Heer wel....
Juist voort die ander!

Zoals Marnix het zo mooi al verwoorde, het is niet speciaal voor jou die er niets mee heeft of voor jou degelijk nette volgens de regeltjes kerkganger...

Welnee, Jezus zegt zelf, “Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering”
Lukas 5:32

Via the Passion is het Woord de wereld ingegaan, het zaad gestrooid....help het mee nu kiemen...bid! Bid voor de wereld, voor allen die the Passion gezien hebben.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2020 10:34

hans0166 schreef:dit was een portie emotionele incontinentie.

:lol:
Wat was het thema? Geef mij nu je angst, klopt dat?
Als ik in grote angst zit, bijvoorbeeld vanwege mijn gezondheid, kan ik dat aan niemand geven.
Zeer vele landgenoten liggen in grote angsten, op hun ziekbed. Zouden ze geholpen worden door die zangers en - essen?
Welnee.
Het is alsof je een pleistertje plakt op een vuistgrote wond.

In het journaal zag ik een gedeelte van de uitvoering van Erbarme Dich, omdat de kerkelijke uitvoering niet door kon gaan.
Honderden mensen stonden rondom de kerk te luisteren naar het allermooiste lied uit de M.P.
Hier te zien en te horen:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/265391/h ... ontroerend
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2020 11:09

Chaya schreef::lol:
Wat was het thema? Geef mij nu je angst, klopt dat?
Als ik in grote angst zit, bijvoorbeeld vanwege mijn gezondheid, kan ik dat aan niemand geven.
Zeer vele landgenoten liggen in grote angsten, op hun ziekbed. Zouden ze geholpen worden door die zangers en - essen?
Welnee.
Het is alsof je een pleistertje plakt op een vuistgrote wond.

In het journaal zag ik een gedeelte van de uitvoering van Erbarme Dich, omdat de kerkelijke uitvoering niet door kon gaan.
Honderden mensen stonden rondom de kerk te luisteren naar het allermooiste lied uit de M.P.
Hier te zien en te horen:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/265391/h ... ontroerend

Wat een arm evangelie als je niet naar God toe kan met je angst. Je kan je angst en je zorgen aan God geven, je mag weten dat Hij je angst en pijn droeg. En zo geeft Hij je er hoop voor terug. Werp al uw bekommernissen op Hem en Hij zal je rust geven. Dat is het evangelie van Goede Vrijdag en Pasen wat we mogen vertellen in Nederland en bidden dat mensen het niet alleen horen maar ook geloven en aannemen.

De M.P. is ook prachtig maar je bereikt er niet de massa mee.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2020 11:53

Marnix schreef:Wat een arm evangelie als je niet naar God toe kan met je angst. Je kan je angst en je zorgen aan God geven, je mag weten dat Hij je angst en pijn droeg. En zo geeft Hij je er hoop voor terug.

En dat moet Dreetje Hazes ons vertellen?
Marnix schreef:De M.P. is ook prachtig maar je bereikt er niet de massa mee.

Er stonden anders verbazingwekkend veel meer mensen dan verwacht!

Het evangelie wordt trouwens verspreid door Het Woord! en niet door liedjes van volkszangers.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2020 12:51

Chaya schreef:En dat moet Dreetje Hazes ons vertellen?

Wij weten dat al. En zij vertellen het niet want Hazes heeft dat nummer nooit met die intentie geschreven. Ze zijn vaak in het kader van menselijke liefde geschreven en worden door het verhaal in een andere context geplaatst.

Er stonden anders verbazingwekkend veel meer mensen dan verwacht!

Klopt maar ga jij maar eens in een volksbuurt vragen wie er allemaal wel eens een uitvoering van de MP heeft gezien.

Het evangelie wordt trouwens verspreid door Het Woord! en niet door liedjes van volkszangers.

Je hoort ook genoeg letterlijke Bijbelteksten in The Passion. God gebruikt mensen om het evangelie door te geven. En het is niet aan jou om te bepalen welke manieren en mensen Hij daarvoor kan gebruiken en welke niet.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2020 13:17

Marnix schreef:God gebruikt mensen om het evangelie door te geven. En het is niet aan jou om te bepalen welke manieren en mensen Hij daarvoor kan gebruiken en welke niet.

Atheïst De Mol is verteller in The Passion:
kopt RTL.
Preekte Paulus ook vóórdat hij door de Heere werd stilgezet?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 11 apr 2020 14:18

Marnix schreef:Wat een arm evangelie als je niet naar God toe kan met je angst. Je kan je angst en je zorgen aan God geven, je mag weten dat Hij je angst en pijn droeg. En zo geeft Hij je er hoop voor terug. Werp al uw bekommernissen op Hem en Hij zal je rust geven. Dat is het evangelie van Goede Vrijdag en Pasen wat we mogen vertellen in Nederland en bidden dat mensen het niet alleen horen maar ook geloven en aannemen.

De M.P. is ook prachtig maar je bereikt er niet de massa mee.

Precies Marnix....
Jammer dat sommige christenen een zo n beperkt blikveld hebben en houden.
De Heer Jezus is gelukkig veel ruimhartiger en dat is ook de kern van Pasen naar Johannes 3 vers 16 en die tekst kent iedereen vast wel....
Om over na te denken.....en in de persoonlijke praktijk voor al te brengen

De Heere Jezus zegt;

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2020 17:01

Chaya schreef:Atheïst De Mol is verteller in The Passion:
kopt RTL.
Preekte Paulus ook vóórdat hij door de Heere werd stilgezet?

God er zelfs de straatstenen voor gebruiken dus waarom dan geen atheisten? Bileam zegende het volk Israel. De romeinse hoofdman zei bij het kruis: dit was werkelijk de zoon van God. Dus waarom zou het niet kunnen? Overigens verzint zo’n verteller niet zelf wat hij gaat zeggen. Dus het verhaal gaat sowieso niet op. God kn dat gebruiken, sterker nog, Hij doet het. Daar zijn genoeg voorbeelden van. Ik vind het klein van God gedacht als je het tegenovergestelde beweert. Maar goed, we hebben deze discussie ieder jaar dus we kunnen ook die van een van de afgelopen jaren teruglezen :-)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 apr 2020 19:26

Marnix schreef:Maar goed, we hebben deze discussie ieder jaar dus we kunnen ook die van een van de afgelopen jaren teruglezen :-)

Inderdaad en je ogen zijn er dus nog steeds niet voor geopend.
Als Johnny de Mol vrijdag had verteld dat hij nu begreep waar het over gaat, ja, dan had ik je gelijk moeten geven.
Maar na al die jaren, nooit één bekering gezien.
Dat kan ook niet, want God brengt mensen Zelf tot bekering, of middels Zijn woord en niet door liedjes van een dronkenlap.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2020 21:36

Chaya schreef:Inderdaad en je ogen zijn er dus nog steeds niet voor geopend.
Als Johnny de Mol vrijdag had verteld dat hij nu begreep waar het over gaat, ja, dan had ik je gelijk moeten geven.
Maar na al die jaren, nooit één bekering gezien.
Dat kan ook niet, want God brengt mensen Zelf tot bekering, of middels Zijn woord en niet door liedjes van een dronkenlap.

Dat komt omdat je het niet wil zien. Er zijn tal van mensen bemoedigd, aangeraakt, gesterkt en zelfs bekeerd. Ik hoor en zie dat God The Passion gebruikt terwijl al jaren roept dat dat niet kan.... en daarom blijf ik het met je oneens.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 12 apr 2020 08:03

Precies, uiterlijkheden zeggen niets.
Aan God is het oordeel en Hij overziet het geheel en al!
Hij is de hartenkenner!

Voor iedereen die dit leest: Het is Pasen! De Heer is opgestaan, niet alleen voor jou maar voor alle mensen, de gehele wereld....

Spurgeon zei eens:

Maar het is waar, ook al is het voor ons te groot om genade te ontvangen, het is voor God niet te groot om het te geven. We zullen met Hem zijn waar Hij is.

De Heer vraagt geen theologische onderlegging of een wir war doolhof van regeltjes maar heel eenvoudig enkel geloof ongeacht je achtergrond, zelfs voor atheïsten, voor iedereen.....
Maar het oordeel is aan de Heer, daar mag een mens niet eens aankomen ....

Spurgeon schreef eens het volgende en enkel daar gaat het om.....de rest kan overboord:

Om mijn zwakke omschrijving van wat het is met Jezus te zijn te ondersteunen, is niet meer nodig dan dit: Als u geloof in Christus hebt, denk er dan over na dat er u binnen een paar maanden meer over zult weten dan de meest wijze sterveling hier op aarde kan vertellen. Nog een paar jaar en u en ik zullen in de hemel zijn. Ga voort, tijd! Vlieg met uw snelste vleugels! Nog een paar jaar en ik zal Zijn aangezicht zien.

O toehoorder, kunt u zeggen: ‘Ik zal Zijn aangezicht zien?’ Kom, grijsaard die het eind van het leven nadert, kunt u met vertrouwen zeggen: ‘Ik weet dat mijn Verlosser leeft’? Als u dat kunt zeggen, zal het uw ziel met vreugde vervullen. Ik kan er nooit aan denken zonder tot tranen toe bewogen te zijn. Eraan te denken dat dit hoofd een kroon zal dragen, dat deze armzalige vingers de harpsnaren van eeuwigdurende liederen zullen beroeren. Dat deze armzalige lippen, die nu gebrekkig vertellen over de wonderen van verlossende genade, zich zullen verenigen met cherubijnen en serafijnen en wat de schoonheid van het gezang betreft met hen zullen wedijveren. Is het niet te heerlijk om waar te zijn? Schijnt de grootheid van die gedachte ons geloof niet soms te overweldigen?

Maar het is waar, ook al is het voor ons te groot om te ontvangen, het is voor God niet te groot om te geven. We zullen met Hem zijn waar Hij is.

De Heere Jezus zegt;

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 12 apr 2020 20:57

MoesTuin schreef: De Heer is opgestaan, niet alleen voor jou maar voor alle mensen, de gehele wereld....

dit is dus gewoonweg niet waar.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2020 23:42

hans0166 schreef:dit is dus gewoonweg niet waar.

Dat ligt er aan hoe je het bekijkt. Het is voor ieder die gelooft. Het is dus een algemeen aanbod van genade aan iedereen. Zie 1 Johannes 2:1,2. Niemand uitgezonderd. Niemand kan later zeggen: ja maar ik kon niet gered worden want wat Jezus deed was niet voor mij. Jezus droeg de zonde van de hele wereld en daardoor is er redding en kan je dat tegen iedereen zeggen. En tegelijkertijd is het alleen voor wie gelooft. Dus 1 Joh 2:1,2 Is geen alverzoeningleer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”