Johan100 schreef:Als iets vervult wordt/is, betekend het niet per definitie dat het andere in zijn geheel afgeschaft wordt, het kan bijvoorbeeld ook zijn dat iets daaruit een andere betekenis krijgt.
Natuurlijk mag je niet iemand doden, etc.
Inderdaad, vervullen is geen afschaffen. De Torah is tot volle betekenis gekomen in Jezus Christus. Hierdoor is de Torah nog niet afgeschaft, dat is duidelijk in Mat. 5:17-20:
"Denk niet dat Ik gekomen ben om de Torah of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen. Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Torah voorbijgaan, totdat het alles geschied is. Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Als uw gerechtigheid niet overvloediger is dan die van de schriftgeleerden en de Farizeeën, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan."
Lees Matt.22:34-40 bijvoorbeeld over het grote gebod, waaraan de ganse wet en profeten hangen.
Jezus heeft de wet vervuld door in de plaats van mensen wel gehoorzaam te zijn en de ceremoniën uit het o.t was een heenwijzing, dus die zijn niet meer nodig.
34 En de farizeeën gehoord hebbende dat Hij den sadduceeën den mond gestopt had, zijn tezamen bijeenvergaderd.
35 En een uit hen, zijnde een wetgeleerde, heeft gevraagd, Hem verzoekende en zeggende:
36 Meester, welke is het grote gebod in de wet?
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere uw God met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet en de Profeten.
Waar lees ik nu precies het onderscheid met de ceremoniën? Waar lees ik dat de ceremoniën niet meer nodig zijn? En wat zijn de ceremoniën?
In Hebreeën 8 kun je bijvoorbeeld lezen over het zogenaamde 'Mozaitische verbond' het volgende (lees ook Jer.31)
Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Zie, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;
9 Niet naar het verbond dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage als Ik hen bij de hand nam om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dat Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.
13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.
Het klopt, het Nieuwe Verbond is geen verbond zoals deze gesloten is bij de Sinaï. Want het Nieuwe Verbond wordt in het hart geschreven, zoals te lezen valt in Jer. 31: "Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten (Heb.: snijden), niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE. Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten (=snijden) zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet (=Torah) in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn."
Hier staat niet dat de Torah deels buiten werking wordt gezet, maar in het hart wordt geschreven.
De sabbat geldt/gold dus wel degelijk voor de Joden, want het is een teken van het 'Mozaitische verbond' tussen God en Israël.
Ik vind het inconsequent als je aan de ene kant graag het woord 'vervanging' gebruikt om iets negatief mee aan te duiden en aan de andere kant graag 'Jood speelt' terwijl je Hollander (van oorsprong uit de heidenen) bent. Tenminste dat neem ik aan. Wellicht kan je het bevestigen.
De Sjabbat is een teken van het verbond, maar niet alleen een teken van het verbond. Als je de Sjabbat viert, dan speel je geen jood. Je speelt pas jood als je je houdt aan de joodse tradities (niet Bijbels). Bijvoorbeeld het dragen van een kippa, taliet, de zegenbedes uitspreekt, etc. Hoewel van deze tradities veel te leren valt, ze zijn niet geboden in de Bijbel.
En Gal. 3 :17 gaat over het verbond welke 430 jaar voor het 'Mozaitische verbond' opgericht is met Abraham en waar de gelovigen zowel uit de Joden als uit de heidenen in delen, dat niet krachteloos gemaakt is door de wet 430 jaar later dus.
17 En dit zeg ik: Het verbond dat tevoren van God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis teniet te doen
Precies, telkens als een volgend verbond wordt gesloten, dan is het vorige niet zomaar afgeschaft. Zo ook met de Torah, die is niet afgeschaft. Maar de veroordeling door de Torah is voor ons niet meer van toepassing, omdat Christus die veroordeling heeft weggenomen. De Heidelbergse Catechismus vraagt terecht: 'Waaruit kent gij uw ellende? Antwoord: Uit de wet Gods.' Zonder de Torah kunt u niet weten of u schuldig bent, maar door Christus weet u zich gered.
In Kol. 2:16-17 staat: "Laat dus niemand u veroordelen inzake eten of drinken, of op het punt van een feestdag, een nieuwe maan of de sabbatten. Deze zaken
zijn een schaduw van de toekomstige dingen, maar het lichaam is van Christus."
De Sjabbat is een schaduw voor wat nog te wachten staat, hoe heerlijk is het om nu al iets te proeven van de Sjabbat.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5