katholiek versus protestant - één kerk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: katholiek versus protestant - één kerk?

Berichtdoor Faramir » 12 mei 2014 14:54

hubert schreef:Heerlijk toch voor jou!
Een kerk als afgod!

Liever de Kerk als Lichaam van Christus.
Daarentegen lijkt het dat jij enkel vanuit de ik, ik en ik vorm kan redeneren.

Ik ben God vrij dankbaar dat de 8 mei gedachtengang inmiddels op zijn retour is binnen de katholieke Kerk. Daarbuiten schijnt men nog even door te willen gaan met dat achterhaalde gedachtengoed en bewust de polarisatie opzoekt en opstookt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 12 mei 2014 15:00

Faramir
Ik ben God vrij dankbaar dat de 8 mei gedachtengang inmiddels op zijn retour is binnen de katholieke Kerk. Daarbuiten schijnt men nog even door te willen gaan met dat achterhaalde gedachtengoed en bewust de polarisatie opzoekt en opstookt.

Ik redeneer inderdaad vanuit mijzelf!
Jij toch ook zoals blijkt uit: Ik ben God .......enz.?
Die meibeweging was wel het zout in de pap heb ik begrepen uit de pers.
Ze wilden toch ook een wat democratischer kerk?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 mei 2014 18:55

Faramir schreef:Liever de Kerk als Lichaam van Christus.
Daarentegen lijkt het dat jij enkel vanuit de ik, ik en ik vorm kan redeneren.

vrij dankbaar ? wellicht een understatement ?

Dat de 8 mei beweging op z'n retour is lijkt me klontjes.
Al die mensen zijn weg - je denkt toch niet dat ze allemaal "om zijn" en nu traditionele katholieken zijn geworden ?
Nee dus, die zijn allemaal weg - die zien we nooit meer terug.

Begrijp me goed, Faramir, ik ga hier het soms wel heel vrijzinnige karakter van deze stroming niet verdedigen maar wat heb je dan voor antwoord.

Zeker t.a.v. de oecumene - een uitgestoken hand wegslaan kan nooit zinvol zijn.

Wie zijn dat dan ? concreet ? die de polarisatie zoeken en opstoken ?

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 12 mei 2014 19:17

rotterdam schreef:Al die mensen zijn weg - je denkt toch niet dat ze allemaal "om zijn" en nu traditionele katholieken zijn geworden ?
Begrijp me goed, Faramir, ik ga hier het soms wel heel vrijzinnige karakter van deze stroming niet verdedigen maar wat heb je dan voor antwoord.

Oecumene is toch tussen kerkgenootschappen onderling? Samengaan waar het kan, op jezelf blijven waar samengaan niet kan.
Een vrijzinnige (vrij-onzinnige :o , sorry, ik hou van woordspelingen) stroming binnen een eigen kerkverband is toch geen uitgestoken hand maar toch meer een provocatie.
Als ze dan "scheuren" (hoe triest ook) dàn kunnen ze, na verloop van tijd uiteraard, weer in oecumene gaan leven.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 12 mei 2014 19:45

ineke-kitty schreef:gravo

Wel, dat zijn dus allemaal redenen waarom ik me niet [meer] zal aansluiten bij een [plaatselijke] gemeente. Na 25 jaar lid te zijn geweest van een "georganiseerde" pinkstergemeente, vind ik het wel goed zo.
Ik geef ruiterlijk toe, dat het nergens 'volmaakt' is , echter heb ik geen behoefte deel te nemen aan een rotzootje met leiders die menen boven God te kunnen gaan staan.

Verder moet iedereen het maar zelf weten, zich te onderwerpen aan een instituut en ja en amen te knikken naar de zogenaamde "leiders" die boven de goegemeente 'gesteld' zouden zijn door de Heer Zelf.

Ik betwijfel of het samengaan met de Katholieke kerk daar enige verandering /verbetering in zal brengen.

Overigens weet ik waar ik over praat. Ik ben diaken geweest, heb kinderwerk en tienerwerk gedaan, ben zangleider geweest , heb pastoraal werk verricht, bijbelstudie gegeven aan de zusters in de gemeente, straat- en huis aan huis evangelisatie gedaan, 3x in de week 's avonds op pad geweest voor de 'gemeente' enz. enz.
En ALTIJD waren het dezelfde kleine groep mensen die hun schouders eronder zetten, de rest leunde lekker achterover op zondag in de diensten, nog te beroerd om hun lege koffiekopjes even naar de keuken te brengen, na het 'gezellig' keuvelen' NA de samenkomst.
Neeee, dat mocht IK er ook nog bijdoen, naast alle andere taken.

Dus praat me niet van 'romantisch denken' over hoe de Gemeente Gods zou moeten functioneren.

Da's een eerlijk verhaal ineke-kitty. Ook ik heb een broertje dood aan zelfbenoemde autoriteiten die je de gekste dingen door de strot willen duwen. En ik heb ook al heel wat ontsporingen gezien.

Maar het heeft ook iets verdrietigs, wanneer je tot de conclusie moet komen dat het kennelijk zo moeilijk is om met andere christenen samen een gemeente te vormen.

Het gevaar is natuurlijk dat je kring te klein wordt. Je hebt toch anderen nodig om het geloof te behouden, om te leren en om gesteund te worden.

Er is wel een uitweg, namelijk door de anderen niet meer te zien als christenen. Dan kom je terecht in een zeer kleine groep, die naar je mening ook altijd zo klein zal blijven, omdat er maar weinig echte christenen zijn. Die weg zou ik niet bewandelen.

Beter is het denk ik om andere christenen te blijven ontmoeten, maar dan niet meer in een verplichtend kader. Je kunt echt je eigen opvattingen behouden, is mijn ervaring, en toch goede contacten onderhouden met de breedte van het christendom. Misschien minder door allemaal lid te worden van één en dezelfde gemeente, maar meer via persoonlijke contacten, conferenties of een wat gevarieerdere kerkgang. Maar dan moet je wel de eis laten vallen, dat elke christen er net zo over denkt als jijzelf.

Ter bezinning,

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 12 mei 2014 19:59

Gravo

Ik ben het helemaal met je eens, dat het belangrijk is om christenen te ontmoeten, in welke vorm dan ook. Een ieder kiest zijn of haar denominatie, zoals dat genoemd wordt.
Echter heb ik 10 jaar geleden de keuze gemaakt geen deel meer uit te maken van een plaatselijke gemeente, maar samen met andere broeders en zusters bijbelstudieavonden te bezoeken. Geen controle over elkaars doen en laten, geen opgestoken vingertjes, geen taken die je 'verplicht' opgelegd worden door de voorganger, omdat je "toevallig" verschillende gaven hebt ontvangen van de Heer, geen avond aan avond de deur uit te hoeven, zodat je gezin op de 2e plaats komt te staan, want wordt er gezegd: " De Heer moet op de 1e plaats komen te staan in je leven.
Niet op je vingers getikt te worden omdat je nog rookt, je teveel make-up draagt, te "sexy" eruit ziet, en zo kan ik nog tientallen voorbeelden geven van voorgeschreven regeltjes en eigengemaakte wetjes.

Eindelijk tot rust komen .

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 12 mei 2014 20:11

ineke-kitty schreef:gravo
Wel, dat zijn dus allemaal redenen waarom ik me niet [meer] zal aansluiten bij een [plaatselijke] gemeente. ... Dus praat me niet van 'romantisch denken' over hoe de Gemeente Gods zou moeten functioneren.
gravo schreef:Da's een eerlijk verhaal ineke-kitty. ... Maar het heeft ook iets verdrietigs,
Ter bezinning,
gravo
gravo schreef:Ter bezinning,

Krijg ik het (bekende) beeld van een BBQ in gedachten. De kooltjes bij elkaar "stimuleren elkaar om te blijven gloeien. Als je één kooltje apart legt gaat ie uit.
Wat is dat toch dat wij mensen niet het vermogen hebben om bij elkaar te blijven, om een eenheid te vormen? (Joh. 17)

Aan de voet van het Kruis ...

Ter bezinning,

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 12 mei 2014 20:51

ineke-kitty schreef:Gravo

Ik ben het helemaal met je eens, dat het belangrijk is om christenen te ontmoeten, in welke vorm dan ook. Een ieder kiest zijn of haar denominatie, zoals dat genoemd wordt.
Echter heb ik 10 jaar geleden de keuze gemaakt geen deel meer uit te maken van een plaatselijke gemeente, maar samen met andere broeders en zusters bijbelstudieavonden te bezoeken. Geen controle over elkaars doen en laten, geen opgestoken vingertjes, geen taken die je 'verplicht' opgelegd worden door de voorganger, omdat je "toevallig" verschillende gaven hebt ontvangen van de Heer, geen avond aan avond de deur uit te hoeven, zodat je gezin op de 2e plaats komt te staan, want wordt er gezegd: " De Heer moet op de 1e plaats komen te staan in je leven.
Niet op je vingers getikt te worden omdat je nog rookt, je teveel make-up draagt, te "sexy" eruit ziet, en zo kan ik nog tientallen voorbeelden geven van voorgeschreven regeltjes en eigengemaakte wetjes.

Eindelijk tot rust komen .

Ineke-kitty,

Ik begin het te begrijpen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 mei 2014 07:46

André-J30 schreef:Een vrijzinnige stroming binnen een eigen kerkverband is toch geen uitgestoken hand maar toch meer een provocatie.

Sorry hoor maar dit begrijp ik niet - kan ook aan mij liggen uiteraard :D

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 13 mei 2014 08:03

rotterdam schreef:Nee dus, die zijn allemaal weg - die zien we nooit meer terug.

Of ik begrijp je niet goed maar ik lees in bovenstaande quote dat de vrijzinnige stroming een oecumenische hand uitsteekt die wordt afgewezen waardoor veel mensen die kerk verlaten.

Of moet ik het anders lezen? :-k #-o

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 mei 2014 08:11

rotterdam schreef:vrij dankbaar ? wellicht een understatement ?

Dat de 8 mei beweging op z'n retour is lijkt me klontjes.
Al die mensen zijn weg - je denkt toch niet dat ze allemaal "om zijn" en nu traditionele katholieken zijn geworden ?

De meeste zullen inmiddels van ouderdom overleden zijn. Het is niet voor niets dat ze zichzelf hebben opgeheven aangezien er niemand uit de jongere generaties het stokje wou overnemen en de groep sterk vergrijsde. Dat de rest vertrokken is uit de katholieke Kerk lijkt me een prima keuze van die mensen. Als ik consistent voetbal wil blijven spelen met mijn hockeystick dan zal men dat bij de voetbalvereniging ook wel een keer zat worden. Beter dat ik dan zelf de conclusie maar eens trek om op te stappen en een hockeyvereniging te zoeken.

Het lijkt me in sommige gevallen zeker wel zinvol, zelfs noodzakelijk als het de kern van je geloof aantast.
Wie zijn dat dan ? concreet ? die de polarisatie zoeken en opstoken ?

Bekijk eens het pausbezoek van JPII aan Nederland, dan weet je denk ik wel wat ik daarmee bedoel.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 mei 2014 09:07

André-J30 schreef:Of ik begrijp je niet goed maar ik lees in bovenstaande quote dat de vrijzinnige stroming een oecumenische hand uitsteekt die wordt afgewezen waardoor veel mensen die kerk verlaten.

Of moet ik het anders lezen? :-k #-o

Ja aub dit anders lezen.

Deze beweging binnen de RKK was met name vrijzinnig georiënteerd.
Alhoewel ik mij niet geroepen weet de vrijzinnigheid te verdedigen (ik heb er zelf niet zo veel mee) ben ik van mening dat we er alles aan moeten doen om iedereen "binnen boord te houden".

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 mei 2014 09:15

Faramir schreef: Als ik consistent voetbal wil blijven spelen met mijn hockeystick dan zal men dat bij de voetbalvereniging ook wel een keer zat worden. Beter dat ik dan zelf de conclusie maar eens trek om op te stappen en een hockeyvereniging te zoeken.

Of een vereniging die zowel voetbal als hockey beoefend :mrgreen:

Het lijkt me in sommige gevallen zeker wel zinvol, zelfs noodzakelijk als het de kern van je geloof aantast.

Weet je Faramir, ik vind het zo erg om mensen kwijt te raken.

Bekijk eens het pausbezoek van JPII aan Nederland, dan weet je denk ik wel wat ik daarmee bedoel.

Dat begrijp ik, ik vond deze types ook heel naar confronterend.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 13 mei 2014 12:02

Gravo: " Ineke-Kitty ik begin het te begrijpen"

Dank je wel. Soms is het belangrijk te weten wat iemands achtergrond is om een goed beeld te krijgen over datgene wat hij/zij zoal meegemaakt heeft binnen het christelijke wereldje.

En natuurlijk is het de bedoeling dat wij als christenen allen EEN zouden zijn van gezindheid, zoals de Here Jezus Christus , en de apostel Paulus ons ook op het hart heeft gedrukt.
De geschiedenis door de loop der eeuwen, heeft echter het tegendeel bewezen, hoewel ik geloof dat het Lichaam van Christus, de Gemeente, een eenheid vormt doordat zij gelooft in het volbrachte werk van Christus Jezus, omdat Hijzelf niet verdeeld is.
Wij vormen samen, EEN Lichaam, waarvan wij ALLEN leden zijn, en waarvan Christus Jezus het HOOFD is.

Als we DAT nu eens zouden gaan zien met z'n allen, dan zou er geen verdeeldheid bestaan.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 13 mei 2014 18:21

ineke-kitty schreef:Gravo: " Ineke-Kitty ik begin het te begrijpen"
Dank je wel. Soms is het belangrijk te weten wat iemands achtergrond is om een goed beeld te krijgen over datgene wat hij/zij zoal meegemaakt heeft binnen het christelijke wereldje.
En natuurlijk is het de bedoeling dat wij als christenen allen EEN zouden zijn van gezindheid, zoals de Here Jezus Christus , en de apostel Paulus ons ook op het hart heeft gedrukt.
De geschiedenis door de loop der eeuwen, heeft echter het tegendeel bewezen, hoewel ik geloof dat het Lichaam van Christus, de Gemeente, een eenheid vormt doordat zij gelooft in het volbrachte werk van Christus Jezus, omdat Hijzelf niet verdeeld is.
Wij vormen samen, EEN Lichaam, waarvan wij ALLEN leden zijn, en waarvan Christus Jezus het HOOFD is.
Als we DAT nu eens zouden gaan zien met z'n allen, dan zou er geen verdeeldheid bestaan.

1Cor. 12:20 "Maar nu zijn er wel vele leden, doch maar één lichaam."
Zouden al die denominaties niet de afzonderlijke leden van het ene Lichaam zijn?
Als het Kruis onomstotelijk in het midden staat, wat dan?
Dan kan ik uit de Bijbel heel veel zaken aanvoeren waarom het anders is (en jullie weten dat ik dat doe :) ). Maar als het Kruis centraal staat dan komt er een moment dat ik de hand op m'n mond leg en niet verder kan praten. Laat de voet de voet zijn ... Laat mij als hand dan hand zijn. Dan kunnen we elkaar tot hand en voet zijn :D
ineke-kitty schreef:Soms is het belangrijk te weten wat iemands achtergrond is om een goed beeld te krijgen over datgene wat hij/zij zoal meegemaakt heeft binnen het christelijke wereldje.

Daarom vind ik deze opmerking ook goed.

Terug naar “[Religie] - Open forum”