ineke-kitty schreef:gravo
Wel, dat zijn dus allemaal redenen waarom ik me niet [meer] zal aansluiten bij een [plaatselijke] gemeente. Na 25 jaar lid te zijn geweest van een "georganiseerde" pinkstergemeente, vind ik het wel goed zo.
Ik geef ruiterlijk toe, dat het nergens 'volmaakt' is , echter heb ik geen behoefte deel te nemen aan een rotzootje met leiders die menen boven God te kunnen gaan staan.
Verder moet iedereen het maar zelf weten, zich te onderwerpen aan een instituut en ja en amen te knikken naar de zogenaamde "leiders" die boven de goegemeente 'gesteld' zouden zijn door de Heer Zelf.
Ik betwijfel of het samengaan met de Katholieke kerk daar enige verandering /verbetering in zal brengen.
Overigens weet ik waar ik over praat. Ik ben diaken geweest, heb kinderwerk en tienerwerk gedaan, ben zangleider geweest , heb pastoraal werk verricht, bijbelstudie gegeven aan de zusters in de gemeente, straat- en huis aan huis evangelisatie gedaan, 3x in de week 's avonds op pad geweest voor de 'gemeente' enz. enz.
En ALTIJD waren het dezelfde kleine groep mensen die hun schouders eronder zetten, de rest leunde lekker achterover op zondag in de diensten, nog te beroerd om hun lege koffiekopjes even naar de keuken te brengen, na het 'gezellig' keuvelen' NA de samenkomst.
Neeee, dat mocht IK er ook nog bijdoen, naast alle andere taken.
Dus praat me niet van 'romantisch denken' over hoe de Gemeente Gods zou moeten functioneren.
Da's een eerlijk verhaal ineke-kitty. Ook ik heb een broertje dood aan zelfbenoemde autoriteiten die je de gekste dingen door de strot willen duwen. En ik heb ook al heel wat ontsporingen gezien.
Maar het heeft ook iets verdrietigs, wanneer je tot de conclusie moet komen dat het kennelijk zo moeilijk is om met andere christenen samen een gemeente te vormen.
Het gevaar is natuurlijk dat je kring te klein wordt. Je hebt toch anderen nodig om het geloof te behouden, om te leren en om gesteund te worden.
Er is wel een uitweg, namelijk door de anderen niet meer te zien als christenen. Dan kom je terecht in een zeer kleine groep, die naar je mening ook altijd zo klein zal blijven, omdat er maar weinig echte christenen zijn. Die weg zou ik niet bewandelen.
Beter is het denk ik om andere christenen te blijven ontmoeten, maar dan niet meer in een verplichtend kader. Je kunt echt je eigen opvattingen behouden, is mijn ervaring, en toch goede contacten onderhouden met de breedte van het christendom. Misschien minder door allemaal lid te worden van één en dezelfde gemeente, maar meer via persoonlijke contacten, conferenties of een wat gevarieerdere kerkgang. Maar dan moet je wel de eis laten vallen, dat elke christen er net zo over denkt als jijzelf.
Ter bezinning,
gravo