Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Cathy » 06 apr 2012 21:09

Laat ik me er ook eens tegen aan bemoeien. :)
In Num 28: 16 staat dat er op die 15e nisan geen beroepswerk mocht worden verricht. Dus dat was gelijk aan een sabbat. Toch?
Verder lees ik in Markus 8:31: En hij vangt aan hen te onderrichten dat de mensenzoon veel moet lijden, verworpen moet worden door de oudsten, de overpriesters en de Schriftgeleerden en ter dood gebracht zal worden en na drie dagen opstaan. In Matt 27:63 lees ik hetzelfde: na drie dagen
Zegt dat nog iets?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 apr 2012 21:11

Nee dat betekent "drie dagen later" of, zoals wij het zouden zeggen, "overmorgen".

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 06 apr 2012 21:37

Nog iets:
een tijd geleden heeft Divrei Shmuel iets op het forum gezet wat ik ook wel interessant vond en wat Antoon niet heeft meeberekend voor zover ik kan zien. (ik heb trouwens respect voor al je gepuzzel, antoon.)
De tekst uit Joh 18:31.

Cicero, kun/wil je ook ingaan op die 15e nisan wanneer er niet gewerkt mocht worden? Die dag kon toch op een willekeurige dag in de week vallen?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 06 apr 2012 21:57

Cicero schreef:Bedoel je nu dat er maar één eerste dag "van de sabbatten" was? Dat klopt niet. Paulus zegt "elke dag één van sabbaton/week", dwz elke week, niet een keer per jaar. Dan kon Paulus het wel vergeten met zijn collecte.

Wat is trouwens het bewijs dat de Omertelling van kracht was in de 1e eeuw?

Sowieso zijn zulk soort ingewikkelde verhalen verdacht: waarom moet je je in zoveel bochten wringen terwijl er een simpel antwoord voorhanden is?

nee , ik bedoel dat tijdens de Omertelling de dagen en sabbatten geteld moesten worden! Wat Paulus zegt over de collecte tijdens de dagen van het ongezuurde brood is precies synchroon aan wat het OT schreef.
DEUT 16;10 !!
het zijn geen ingewikkelde verdachte verhalen, maar door God Zelf ingestelde feestdagen, die voorafschaduwingen waren van wat Jezus zou moeten gaan vervullen.
Nogmaals, de schriften zijn joods ,en de RKK heeft er alles aangedaan op dat uit te wissen, wat Jezus gebood te herdenken op 14 Nisan, werd straf op gezet.
Wikipedia:Constantijn en de joden:
Constantijn voerde verscheidene legislatieve maatregelen in met betrekking tot de joden: het werd hen verboden christelijke slaven te hebben of hun slaven te besnijden. Bekering van christenen tot het jodendom werd verboden. Bijeenkomsten voor religieuze diensten werden beperkt, maar het werd joden toegestaan jaarlijks Jeruzalem binnen te gaan op Tisja be'Aaw, waarop de verwoesting van de tempel in 70 na Chr. (aan het einde van de Joodse Oorlog) wordt herdacht. Constantijn dwong van het eerste concilie van Nicaea ook een verbod af tegen het vieren van Pasen op de dag voor het joodse Pesach op 14 Niesan, zoals de quartodecimanen deden[43].
Somebody up there likes you

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 apr 2012 22:44

En omdat de schriften joods zijn zijn jouw fantasietjes waar?

Ik heb nog steeds geen antieke bronnen gezien waaruit blijkt dat jouw beweringen kloppen.

Sterker nog, ik kan zeggen dat "dag één der sabbatten", die zou wijzen op het begin van de Omertelling, een volledig verkeerde interpretatie is. In Marcus staat namelijk: "[dag] één der sabbaton (enkelvoud)" dat synoniem is met "[dag] één der sabbata (meervoud)" in Matteüs.

En het blijft zo dat er geen enkele aanwijzing is in de evangeliën voor meer dan één sabbat. Luc. 23:56 zegt bijvoorbeeld: "en de sabbat (enkelvoud) rustten zij naar het gebod."

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 06 apr 2012 23:14

Cicero schreef:En omdat de schriften joods zijn zijn jouw fantasietjes waar?

Ik heb nog steeds geen antieke bronnen gezien waaruit blijkt dat jouw beweringen kloppen.

Sterker nog, ik kan zeggen dat "dag één der sabbatten", die zou wijzen op het begin van de Omertelling, een volledig verkeerde interpretatie is. In Marcus staat namelijk: "[dag] één der sabbaton (enkelvoud)" dat synoniem is met "[dag] één der sabbata (meervoud)" in Matteüs.

En het blijft zo dat er geen enkele aanwijzing is in de evangeliën voor meer dan één sabbat. Luc. 23:56 zegt bijvoorbeeld: "en de sabbat (enkelvoud) rustten zij naar het gebod."

jammer dat je zo'n vijandige faramir-achtige toon aanslaat.
Weer geen visitekaartje voor het christendom.
In Joh 19;31 staat wel degelijk dat de sabbat die volgde een andere was dan de gewone, DIE sabbat was groot.En dat is heel logisch de eerste dag der ongezuurde broden, dat was ook een sabbat.
Exodus 12:15 Zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten; dadelijk op de eerste dag zult gij het zuurdeeg uit uw huizen verwijderen, want ieder die iets gezuurds eet, van de eerste tot de zevende dag, zo iemand zal uit Israël worden uitgeroeid. 16 Zowel op de eerste als op de zevende dag zult gij een heilige samenkomst hebben; generlei arbeid zal daarop verricht worden; slechts wat door ieder gegeten wordt, alleen dat mag door u bereid worden.
De 15e Abib en de 21e zijn feestdagen en moeten voor eeuwig als een sabbat met een heilige samenkomst worden herdacht!

Antiek genoeg, als bron?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 apr 2012 23:55

Ewan schreef:
jammer dat je zo'n vijandige faramir-achtige toon aanslaat.
Weer geen visitekaartje voor het christendom.
Ik spreek niet namens het christendom.
In Joh 19;31 staat wel degelijk dat de sabbat die volgde een andere was dan de gewone, DIE sabbat was groot.En dat is heel logisch de eerste dag der ongezuurde broden, dat was ook een sabbat.
Exodus 12:15 Zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten; dadelijk op de eerste dag zult gij het zuurdeeg uit uw huizen verwijderen, want ieder die iets gezuurds eet, van de eerste tot de zevende dag, zo iemand zal uit Israël worden uitgeroeid. 16 Zowel op de eerste als op de zevende dag zult gij een heilige samenkomst hebben; generlei arbeid zal daarop verricht worden; slechts wat door ieder gegeten wordt, alleen dat mag door u bereid worden.
De 15e Abib en de 21e zijn feestdagen en moeten voor eeuwig als een sabbat met een heilige samenkomst worden herdacht!

Antiek genoeg, als bron?

Oke, laten we aannemen op basis van ex 12 dat de 15e en de 21e Abib/Nisan als heilige dagen gevierd werden. Niet als een sabbat (!) want er mocht bijvoorbeeld wel eten bereid worden.
Volgens de chronologie van Johannes viel de eerste heilige dag van Pesach, dus de 15e Nisan, samen met de sabbat. Dat is een goede reden om die sabbat een "grote sabbat" te noemen.
Er is geen enkel bewijs dat de "grote sabbat" een benaming was voor de eerste dag van Pesach of een sabbat die twee dagen duurde. Want die eerste dag werd geen sabbat genoemd.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 07 apr 2012 01:11

Cicero:
Nee dat betekent "drie dagen later" of, zoals wij het zouden zeggen, "overmorgen"

Laten we in ieder geval in het Nederlands de dingen juist formuleren. Het uitleggen hoe iets in een andere taal wordt of werd uitgedrukt lukt niet best als we bij de Nederlandse formulering al fouten maken.

Wat je nu zei is niet logisch. Als je even "terugtelt" zie je dat er iets geks aan de hand is:
Volgens dezelfde redenering is na twee dagen morgen...
en na een dag vandaag nog(!!).
Dit klopt niet.
Hooguit kun je dat laatste gebruiken voor een klus die een werkdag aan tijd vergt. 's Ochtends beginnen, aan het eind van de middag klaar. "Klaar na één dag." (In dit speciale geval bedoel je met "dag" niet een etmaal maar het totaal aan werkuren op een dag; daardoor kan het.)
In het algemeen:
Als je spreekt in het Nederlands van een dag later is dat morgen en wanneer je spreekt van twee dagen later is dat overmorgen.

En dus zou je als Jezus op vrijdag in het graf is gelegd en op zondag zou zijn opgestaan (op omstreeks dezelfde tijd) spreken van na twee dagen. En daarvan kan ik moeilijk maken drie dagen en drie nachten, zoals er in de Bijbel staat.
Alle reden om het eens goed te beschouwen en niet alternatieven voor de traditionele Goede Vrijdag snel te verwerpen.
Nulla aetas ad discendum sera

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 07 apr 2012 02:27

De Bijbeltekst is veelal overigens vaag, b.v.:
1Kor 15
4 en dat Hij begraven is, en dat Hij opgewekt is op de derde dag, overeenkomstig de Schriften,

Hierbij past wel dag 1 is de dag van de begrafenis, dag 2 de volgende dag en dag 3 de daaropvolgende dag.
Ook in Lucas 24 lijkt op die wijze te worden geteld.
De uitdrukking "op de derde dag" komt diverse keren voor in de Bijbel.

Zulke teksten geven in ieder geval aan dat een rekenen zoals traditioneel wordt gedaan waarbij men tot Goede Vrijdag kwam, best mogelijk is. Drie dagen en drie nachten zijn er dan echter niet van te maken.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 07 apr 2012 03:29

Cicero schreef
(...)
Maar ik doe de deur niet helemaal dicht, vandaar dat ik naar een bron vraag.

Oké, dat is redelijk.
Waarom ik zo fel reageer, is omdat 1) wat (zelfbenoemde) voorgangers hun schaapjes wijsmaken heel vaak onzin is en 2) omdat meneer Weinland zoals blijkt uit wikipedia volstrekt kierewiet is en ze ook nog eens achter de elleboog heeft. (Maar dat is blijkbaar aantrekkelijk voor een aantal van jullie.)

Hmmm, wie zij er ook weer op 4 april heel veelbetekenend:
" Het staat op wikipedia dus is het waar. :roll: " ??

Laat ik dat nou toevallig onthouden hebben. ;) :mrgreen:
Maar goed, eigenlijk gaat het daarom niet.
Het is overigens ook niet alleen Weinland die de berekening geeft.

Nou we het toch over Wikipedia hebben kan ik je noemen:
Een citaat uit de Engelstalige Wikipedia-pagina over Good Friday

Some Baptist,[44] Pentecostal, many Sabbatarian[45] and non-denominational churches oppose the observance of Good Friday, regarding it as a papist tradition, and instead observe the Crucifixion on Wednesday to coincide with the Jewish sacrifice of the Passover Lamb (which Christians believe is an Old Testament pointer to Jesus Christ). A Wednesday Crucifixion of Jesus Christ allows for Christ to be in the tomb ("heart of the earth") for three days and three nights as he told the Pharisees he would be (Matthew 12:40), rather than two nights and a day if he had died on a Friday.[46][47] Preparation Day (14 Nisan on the Hebrew calendar) - which is the day before Passover (15 Nisan), instead of the Friday morning found in the Synoptic Gospels.

antoon

Berichtdoor antoon » 07 apr 2012 07:15

Dat jij mijn scepsis begrijpt is fijn om te horen, maar helaas begrijp ik niet waarom jij van 2,5 probeert 3 te maken. Al heb ik wel zo mijn vermoedens en die stemmen overeen met die van de aardige dominee waar Trajecto eerder in dit topic naar refereerde.

nog eenmaal ik studeer de bijbel en sub onderdelen zoals oude volkeren separaat van theologen, predikanten ed. en mijn uitkomsten stemmen over het algemeen met de realiteit.
die dominee kan ik niet eens
de derde dag dat was wat de Joden met de zondag bedoelden, al is er een met mij eens of zijn er 10 het met mij eens, ik hou mij bij wat geschreven staat. ook praat ik niemand na om in een goed straatje te komen

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 apr 2012 08:11

In de Bijbel is een dag altijd 24 uur, dat kun je niet wegredeneren door te stellen dat die dagen gekort zouden zijn. Toch kom je niet uit op 72 uur.
Maar als je simpel zegt de Here Jezus stierf op 14 Nisan en stond op op 17 Nisan, want dat ligt vast ook in de symbloliek, dan zeggen wij ook vanaf Vrijdag is Zondag de derde dag.
Vrijdag is de eerste dag, en Zaterdag de tweede dag en Zondag de derde dag.

Als ze nu zo clever waren ten tijde van Nicea om alles met een paar komma's en puntjes naar hun hand te zetten. Zouden ze dit dan over het hoofd gezien hebben?
Dan had de kerk van destijds met al die theologen wel interessant willen doen met het verschuiven van de Vrijdag naar de Woensdag en dan was de hele goegemeente evenals met het schuiven van nog een paar theorieën wel meegegaan vrees ik.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 07 apr 2012 08:45

Het lijkt me toch zeer aannemelijk dat het bijbelse getal van 40 jaar ''wachttijd'' van toepassing was tussen Jezus voorzegging dat Jeruzalem verwoest zou worden.
En aangezien dat in het jaar 70 was, kun je je voorstellen dat Jezus gekruisigd werd in 30.
Toen begon Nisan 14 op woensdag.
Verder stelde Jezus Zelf in dat brood en wijn de nieuwe symbolen waren en het teken van het nieuwe verbond.
Hoewel Hij er niet expliciet bij vertelde dat dit op 14 Nisan gevierd zou moeten blijven worden, staat er ook NERGENS dat de sabbat een dag op ging schuiven.
Maar beide zaken werden door een zonnegod aanbiddende moordenaar van eigen vrouw en kind, Constantijn, als hoofd van het concilie van Nicea, ingesteld.
Wie niet luisterde kon het wel vergeten.Doe dat eeuwen achter elkaar en een nieuwe traditie wordt waarheid.
En dáár heb ik giga veel moeite mee.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 07 apr 2012 08:49

@Trajecto, 4 punten:
1. Ik verwijs naar wiki omdat het vaak goede info geeft. In dit geval had ik het ook gecheckt elders op internet.
2. De afwijkende telling is dus duidelijk een sektarische hobby. Dat maakt het niet per se onwaar trouwens. Maar het is wel typisch dat er geen enkele expert die opvatting aanhangt.
3. "Drie dagen later" in het Grieks betekent "op de derde dag", dus "ten derde dage" van Paulus en Lucas en "drie dagen later" van Marcus betekenen hetzelfde. Dat blijkt uit 1) Marcus chronologie en 2) parallellen bij Josefus (op verzoek wil ik die wel opzoeken). In het Grieks zou er dus niet "na twee dagen" of "op de tweede dag" staan, want dat betekent "de volgende dag".
4. Drie dagen en drie nachten komt slechts in één tekst voor (Mt. 12:40), die van de traditionele uitdrukkingen afwijkt omdat de uitdrukking is aangepast aan de tekst uit Jona. Bovendien is deze tekst duidelijk het werk van Matteüs (gaat niet terug op een oudere traditie). Omdat de uitdrukking drie dagen en drie nachten met opzet is aangepast aan Jona's verhaal, is het beter om deze tekst terzijde te leggen bij dit probleem.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 07 apr 2012 08:56

@Ewan: 7 is ook een mooi Bijbels getal, misschien is Jezus wel in 63 gestorven! Wat een onzin om op die basis iets te zeggen over het sterfjaar van Jezus.
Bovendien is die voorspelling waarschijnlijk niet van Jezus, maar van de Evangelieschrijver net voor of na 70, die Jezus dit in de mond heeft gelegd.

Bovendien zou dan de datum van de dood van Jezus gelijk moeten vallen met die van de vernietiging van de tempel. Anders is het niet precies 40 jaar, maar bv 39 jaar en 200 dagen. Maar als dat niet het geval is, hoeven drie dagen ook niet als 72 uur gezien te worden.

De traditie om als christenen op zondag bijeen te komen is al een stukkie ouder dan Constatijn, maar als jij op zaterdag "kerkje" wil spelen moet je dat lekker zelf weten. Ik doe het ook vaak op maandag, aangezien ik regelmatig op zondag moet werken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”