Race406 schreef:
Beste Schelpje,
Wat wil je dan dat ik doe? Ik geef heel duidelijk aan dat de zonde en ellende heel duidelijk beleefd wordt, maar dat er ook meer is. Moet ik dan 30 minuten ellende roepen en 1 minuut blijdschap? Dat lijkt heel erg GGiN om het maar even zo te zeggen.
Ik heb geen hekel aan "rechts". Helemaal niet! Alleen bepaalde elementen bij "rechts", daar stel ik mijn vragen bij, net zo goed als ik die stel bij links. Als het overkomt als dat ik een hekel heb aan "rechts" dan spijt mij dat, want het laatste wat ik wil is dat! Ik heb alleen meer dan genoeg gezien in "rechts" en "links" NL, en ik heb een gruwelijke hekel aan eenzijdigheden, als daardoor de glans en de rijkdom van het Evangelie verdwijnen.
Weet je: We hebben 7 lijdensweken. In die 7 lijdensweken en op Goede Vrijdag staan we stil bij waarom Jezus moest sterven, en waarom Hij WILDE sterven.
Dat zijn bij ons echt geen "halleluja prijs de Heer" weken en preken. Dat gaat er diep doorheen, en het mes gaat er echt wel in. Maar met Pasen MAG je toch vieren dat Hij is opgestaan? Als je na 7 lijdensweken en Goede Vrijdag dan met Pasen NOG steeds bij de ellende stil blijft staan en niet verder kijkt (dat meen ik bij jou wat te proeven, als het anders is moet je het zeggen) en viert dat Hij de dood overwon, dan zijn de verhoudingen heel erg scheef....
Met Pasen is er geen ach en wee, maar mag je vieren dat er Leven mogelijk is!
Pas op dat je met al je vragen je niet teveel laat meeslepen naar de ellende en de ach en wee roepers. Ik zeg het heel chargerend, dat besef ik ten volle. Maar altijd bij de beleving blijven staan is niet goed. Beleving is gevoel. En gevoel bedriegt je te vaak. Beleving van de zonde en de gevolgen daarvan is nodig, maar velen blijven daarin steken, en ik ben bang dat jij (hoe oprecht bedoeld en gemeend ook!) daar ook het slachtoffer van dreigt te worden. Er is meer dan kleinheid en kruiperigheid. Je mag ook dankbaar zijn en met een bevrijd geweten Hem dienen. Ik heb het al eerder gezegd: En als je nog niet weet of je bevrijd bent, vraag er dan om!
Ik meen bij jou (en als dit niet klopt moet je het ook zeggen!) wat angst te proeven of je het allemaal wel goed doet en of je niet te gemakkelijk over de ellende heenstapt. Maar pas op dat je niet te weinig bij de dankbaarheid (of bij Pasen: het vieren van het Leven) blijft staan. Breng dat alles bij God! Hij zal je laten zien wat Zijn weg met jou is.
Allereerst: probeer te voorkomen om namen van kerkverbanden te noemen, het komt behoorlijk vijandig over. Ik ben zelf geen ggin, wil het ook geenszins worden, maar de zuivere leer als zodanig wordt daar wel gepredikt !! Alleen de frutsels en het wettiscisme eromheen, maakt dat ik me er niet thuis in zou voelen. Maar dit terzijde.
De balans is er bij mij wel degelijk hoor. Ik leef niet dagelijks in kommer en kwel. a.s. Vrijdagavond ben ik bedroefd, maar zondag en maandag heb ik een andere gesteldheid !
Met name vorig jaar Pinksteren, heb ik heel goed mogen kerken, het heeft maanden in mijn hoofd en hart gezeten.
Een oase in de woestijn, die mag je soms ervaren.
Ik hang expres naar de kant van de ellende, meer dan ik doe in het dagelijks leven, omdat ik er dan meteen op kan reageren, itt het forum. Ook doe ik dat omdat ik die balans hier heel erg mis. Het is veelal hallelujah, bevrijd, bekeerd, en daar kan ik niet in meegaan.
Als je iemand daar naar vraagt !! Let wel, geen kritiek, maar VRAGEN, wordt men boos, voelt zich aangevallen. En dan ga ik iets zeggen, waar sommige wel weer boos om worden, maar dat zij dan zo, dat is geen teken van Godsvrucht ! Want als je daarom al boos wordt, is een veeg teken.
Als je iemand aan het H.A. ziet gaan en je vraagt de volgende dag naar zijn beweegredenen en iemand is er vol van, hoor je een mooie getuigenis. Wanneer iemand kwaad wordt, waar bemoei jij je mee, dan ben jij toch zeker ook met mij eens dat dat niet klopt ?
"Toevallig" gisteravond in mijn dagboekje gelezen:
Ik dacht, die moet ik morgen op het forum zetten:
BEVRAAG ELKAAR.
Stel elkaar eerlijke vragen.
Soms is het niet makkelijk om te antwoorden, of moet je je mening bijstellen.
Of hetgeen je zegt en doet iets bijdraagt aan de eer van de Heere.En als er verschil in denken blijft ? Wordt dan niet boos !!
Houd elkaar zoveel mogelijk vast.
En.... heb elkaars zaligheid op het oog !