Cathy schreef:In het OT handelt God in eigen kracht, vergeeft zonden, wordt aanbeden en Hij alleen kent mensenharten 1 Kon 8:39.
In het NT handelt Jezus in eigen kracht Luk 7:14, vergeeft zonden Mat 9:2, wordt aanbeden Mat 8:2 en kent mensenharten Luk 9:47, 11:17.
Ja, dit heb ik al meer gepost in het grijze verleden want deze discussie komt steeds weer terug.
Raar eigenlijk dat in de Johannesbrief de mensen die ontkennen dat Jezus mens geworden is ketters zijn. Terwijl in onze tijd wordt ontkend dat Jezus op aarde ook God was.
In onze tijd? Internet staat er bol van, van mensen, die beweren dat God in het vlees op aarde God en mens was.
Maar als je dan vraagt Wie stierf er aan het kruis, gaat men goochelen.
1>>Lukas 7 vers 14
2>Matth. 9 vers 2
3>Matth. 8 vers 2
4>Luc. 9 vers 47
5>Luc. 11 vers 17.
Ik ga ze even erbij pakken Cathy.
1> De eerste tekst gaat over het feit dat de Here Jezus innerlijk bewogen werd met ontferming.
2> Hier genas de Here Jezus een geraakte op bed liggende man.
3> Een man met lepra werd genezen nadat hij op zijn knieën was gevallen uit eerbied.
4> Hier nam Jezus een kindje op zijn schoot ten voorbeeld.
5 > Hij kende hun gedachten en zeide tot hen iets over een koninkrijk en hen zijn de Farizeeën.
Ik lees hier nergens dat de Here Jezus het uit eigen kracht deed.
Hij deed deze handelingen die exact in het verleden door Mozes en de profeten werden gedaan en later door de apostelen.
Geen deed het uit eigen kracht.
En de Here Jezus zegt Zelf dat Hij alles deed door de kracht en de wil van de Vader.
Dat moest Hij wel zeggen, want Hij was God niet tijdens Zijn rondwandeling.
Als de Heer zegt : "Gelooft gij niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is?"
Dan zijn dat de woorden die elke gelovige kan en mag zeggen.
Alles wat ik heb dat heb ik van mijn Vader.
Alles wat ik ben dat ben ik door de Heer.
Alles wat ik doe dat doe ik voor mijn Meester
en Alles wat ik nodig heb ontvang is zoveel meer.
Dan heb ik een vraag voor jou Cathy. Stond de Here Jezus op uit de dood door eigen kracht of door 'sVaders kracht.
Ik kan de tekst niet vinden, maar de Here Jezus zegt ergens tijdens Zijn rondwandeling dat Hij afhankelijk is van de Vader en zonder Hem niets kan doen.