Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2012 14:17

Targetses schreef:
Dat kan je allemaal niet menen. Je bent toch wedergeboren en daardoor toch in opperste geestelijke volmaaktheid?

Dat meen ik wel, zeker gezien veel reacties. Veel zgn kennis maar weinig Godsvreze!
En als iemand wedergeboren is, kun je dat merken.
Maar dan nog ben je niet in opperste geestelijke volmaaktheid. Waar heb je dit vandaan?
Zolang wij leven, bekeerd of onbekeerd, zijn wij zondige mensen. In die zin verandert er niets.
Wel gaat men beseffen hoe vijandig hij voordien was.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 mar 2012 15:06

@schelpje3: ik neem aan dat dit een ironische opmerking van Targetses is.

Maar het is allemaal wel offtopic. [-X
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2012 15:07

Dat hoop ik dan maar.
En ik gaf slechts antwoord. :?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 15:27

Reageer eens Schelpje3 op jouw vaststelling dat ons verstand is verduisterd.
Even eerlijk blijven en ingaan om wat jou gevraagd wordt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 15:30

Zolang wij leven, bekeerd of onbekeerd, zijn wij zondige mensen. In die zin verandert er niets.
Wel gaat men beseffen hoe vijandig hij voordien was.

Dus bekeerd en onbekeerd maakt geen verschil er verandert niets?

Heeft mijn wedergeboorte tot resultaat dat ik besef hoe vijandig ik was?
Targetses is niet ironisch, hij reageert op de onzin die gezegd wordt

Ik vind het andermaal bedroevend dat ik moet lezen dat mijn bekering geen enkele verandering met zich meebrengt volgens Schelpje 3, maar ik weet wel beter.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 21 mar 2012 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 15:32

schelpje3 schreef:Dat hoop ik dan maar.
En ik gaf slechts antwoord. :?

Was dat maar waar, jij kletst echt onzin.
Leert de kerk waar jij komt dit?

Over verandering gesproken ; 'maar gij geheel anders , gij hebt Christus leren kennen.'.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2012 15:38

Wilsophie schreef:
Was dat maar waar, jij kletst echt onzin.
Leert de kerk waar jij komt dit?

Over verandering gesproken ; 'maar gij geheel anders , gij hebt Christus leren kennen.'.

Je verstaat niets van hetgeen je jezelf toeeigent: Gij, geheel anders.
En dus noem je hetgeen ik schrijf, onzin.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mar 2012 15:39

Wilsophie schreef:Reageer eens Schelpje3 op jouw vaststelling dat ons verstand is verduisterd.
Even eerlijk blijven en ingaan om wat jou gevraagd wordt.

Nee dat doe ik niet. De moderator zegt dat het off topic geraakt is, dus gaan we weer on topic verder.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 21 mar 2012 17:13

In het andere topic van k_post heb ik dit geplaatst maar was daar enigzins off-topic. Dus hier nog maar een keer:

In het OT handelt God in eigen kracht, vergeeft zonden, wordt aanbeden en Hij alleen kent mensenharten 1 Kon 8:39.
In het NT handelt Jezus in eigen kracht Luk 7:14, vergeeft zonden Mat 9:2, wordt aanbeden Mat 8:2 en kent mensenharten Luk 9:47, 11:17.
Ja, dit heb ik al meer gepost in het grijze verleden want deze discussie komt steeds weer terug.

Raar eigenlijk dat in de Johannesbrief de mensen die ontkennen dat Jezus mens geworden is ketters zijn. Terwijl in onze tijd wordt ontkend dat Jezus op aarde ook God was. :?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 21 mar 2012 18:56

mohamed schreef:
Schelpje3:
Het menselijk verstand is verduisterd.

Wilsophie
Misschien dat van jou, maar dat van mij niet.

"Opdat de God van onzen Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve den Geest der wijsheid en der openbaring in Zijn kennis; Namelijk verlichte ogen uws verstands, opdat gij moogt weten, welke zij de hoop van Zijn roeping, en welke de rijkdom zij der heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen;"
(Efeziërs 1: 17, 18)

Dat van mij ook niet en het beangstigt me dat dergelijke uitspraken over het vermeende verduisterde verstand van Jezus' volgelingen gewoon als zijnde Bijbels wordt verkondigd. En ergens heb ik de indruk dat schelpje haar mening niet zal herzien.

Misschien is de Luthervertaling duidelijker alhoewel hij weinig anders is:
17 opdat de God van onzen Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve den Geest der wijsheid en der openbaring, om hem te kennen, 18 en verlichte ogen uws verstands, opdat gij erkennen moogt welke de hoop uwer roeping zij, en welke de rijkdom zijner heerlijke erfenis bij de heiligen zij,

Er wordt niet over een "verduistering" gesproken maar wel wordt er om verlichting gevraagd, gehoopt dat die door God geschonken wordt (/ zal worden) aan degenen aan wie de brief gericht is. (Er wordt de aanvoegende wijs gebruikt (verlichte).)
Het gaat misschien wat ver om te zeggen dat Paulus verduistering bij de Efeziërs vermoedde, maar hij vraagt toch wel om verlichting. Dat het licht blijvend bij de volgelingen zal zijn en misschien nog toenemen -- zo kun je het eventueel "vertalen" zou ik zeggen.

Merk overigens op dat Jezus ook in jouw citaat weer de Vader genoemd wordt, Wilsophie. (Even voor de goede orde: ben je het wel met me eens dat Jezus na zijn verhoging de vader is geworden?)

Jezus wordt NIET de vader genoemd hier: er wordt gesproken van "de God van onzen Heere Jezus Christus" en die wordt dan nog eens anders aangeduid als "de Vader der heerlijkheid". Ik zie niet hoe je deze tekst zo zou kunnen lezen dat er staat dat Jezus de Vader is.
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 19:11

Inderdaad is het een kwestie van goed lezen.
Nergens wordt de Here Jezus ook de Vader genoemd, en nergens kent de Bijbel de term: "God de Zoon". Ook heel gebruikelijk om dit maar te roepen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 19:30

Cathy schreef:In het OT handelt God in eigen kracht, vergeeft zonden, wordt aanbeden en Hij alleen kent mensenharten 1 Kon 8:39.
In het NT handelt Jezus in eigen kracht Luk 7:14, vergeeft zonden Mat 9:2, wordt aanbeden Mat 8:2 en kent mensenharten Luk 9:47, 11:17.
Ja, dit heb ik al meer gepost in het grijze verleden want deze discussie komt steeds weer terug.

Raar eigenlijk dat in de Johannesbrief de mensen die ontkennen dat Jezus mens geworden is ketters zijn. Terwijl in onze tijd wordt ontkend dat Jezus op aarde ook God was.

In onze tijd? Internet staat er bol van, van mensen, die beweren dat God in het vlees op aarde God en mens was.
Maar als je dan vraagt Wie stierf er aan het kruis, gaat men goochelen.
1>>Lukas 7 vers 14
2>Matth. 9 vers 2
3>Matth. 8 vers 2
4>Luc. 9 vers 47
5>Luc. 11 vers 17.
Ik ga ze even erbij pakken Cathy.

1> De eerste tekst gaat over het feit dat de Here Jezus innerlijk bewogen werd met ontferming.
2> Hier genas de Here Jezus een geraakte op bed liggende man.
3> Een man met lepra werd genezen nadat hij op zijn knieën was gevallen uit eerbied.
4> Hier nam Jezus een kindje op zijn schoot ten voorbeeld.
5 > Hij kende hun gedachten en zeide tot hen iets over een koninkrijk en hen zijn de Farizeeën.

Ik lees hier nergens dat de Here Jezus het uit eigen kracht deed.
Hij deed deze handelingen die exact in het verleden door Mozes en de profeten werden gedaan en later door de apostelen.
Geen deed het uit eigen kracht.
En de Here Jezus zegt Zelf dat Hij alles deed door de kracht en de wil van de Vader.
Dat moest Hij wel zeggen, want Hij was God niet tijdens Zijn rondwandeling.

Als de Heer zegt : "Gelooft gij niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is?"
Dan zijn dat de woorden die elke gelovige kan en mag zeggen.
Alles wat ik heb dat heb ik van mijn Vader.
Alles wat ik ben dat ben ik door de Heer.
Alles wat ik doe dat doe ik voor mijn Meester
en Alles wat ik nodig heb ontvang is zoveel meer.

Dan heb ik een vraag voor jou Cathy. Stond de Here Jezus op uit de dood door eigen kracht of door 'sVaders kracht.

Ik kan de tekst niet vinden, maar de Here Jezus zegt ergens tijdens Zijn rondwandeling dat Hij afhankelijk is van de Vader en zonder Hem niets kan doen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mar 2012 20:45

Kennelijk stuit mijn belijdenis dat Jezus de vader is op nogal wat weerstand, maar ik vind het vrij cru om Jezus te willen beroven van zijn goddelijke status en vervolgens toch te roepen dat hij God is. Lees Romeinen 7 maar eens en nog maar eens en nog maar eens en als het kwartje is gevallen ontvang ik jullie welgemeende excuus graag per ommegaande.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 mar 2012 20:50

Wilsophie schreef:Als de Heer zegt : "Gelooft gij niet dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is?"
Dan zijn dat de woorden die elke gelovige kan en mag zeggen.

Waar staat dat?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 21 mar 2012 21:19

mohamed schreef:Kennelijk stuit mijn belijdenis dat Jezus de vader is op nogal wat weerstand, maar ik vind het vrij cru om Jezus te willen beroven van zijn goddelijke status en vervolgens toch te roepen dat hij God is. Lees Romeinen 7 maar eens en nog maar eens en nog maar eens en als het kwartje is gevallen ontvang ik jullie welgemeende excuus graag per ommegaande.

God had die status vrijwillig afgelegd toen Hij Zoon des Mensen werd en naar de aarde ging. Jezus was het uitgedrukte Beeld Gods en de Bijbel spreekt nergens over een goddelijke status.
Wat moet ik in Romeinen 7 hierover lezen?

Het gaat daar over de wet en over Paulus.

Voordat je kassa roept en wil incasseren had ik nog een antwoord te goed.

Waar staat in de Bijbel dat de Here Jezus Zelf de woorden zegt: "Ik ben de Zoon van God".
Geen teksten waar anderen het zeggen maar waar Hij het Zelf uitspreekt.
Volgende vraag. Kun je me zeggen waarom de discipelen er niet over mochten praten, dat de Here Jezus de Zoon van God was?
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 21 mar 2012 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”