Neon schreef:Misschien is het het handigste als 1 Kor. 15 gelezen wordt, over de 2 naturen. Over ons lichaam wat de potentie heeft Hem te ontvangen (het geloof is van de Zoon schrijft Paulus in o.a. Rom.3) en daarmee het fundament gelegd om de Tempel Gods op te trekken (laten) zoals Rom. 8 en 2 Petrus 1 schrijft.
Ik stelde je de vragen, omdat ik wat anders versta onder het geloof en geloven dan jij. Hoe je bijvoorbeeld over de zonde(val) en de gevolgen daarvan denkt is me ook niet duidelijk.
De mens wordt niet met twee naturen geboren. De natuurlijke mens is alleen vlees. In ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen, zegt Psalm 51. De natuurlijke mens heeft geen potentie in zichzelf om iets goeds voor God te bewerkstelligen:
"
Immers, het denken van het vlees is vijandschap tegen God. Het onderwerpt zich namelijk niet aan de wet van God, want het kan dat ook niet. En zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen."
Romeinen 8:7-8De mens is slecht (
Romeinen 3:9-20).
Neon schreef:Zoals jij de teksten gebruikt om de Bijbel als de Schrift aan te duiden snap ik wel maar is natuurlijk onzin. De Bijbel heeft geweldige teksten, maar vertalingen zijn niet altijd betrouwbaar naar de Geest, vergelijk de moderne vertalingen maar met de SV. Afgevlakte regels tegenover tot het hart sprekende teksten. Wie heeft er belang bij afgevlakte, niet-rakende teksten in het hart? Maar met de Schrift heb ik niet zoveel. Er is toch een Nieuw Verbond? De Tempel Gods is toch ons lichaam? Het Koninkrijk Gods in binnen u lieden.
Dan is het maar onzin. Vertalingen zijn inderdaad vertalingen en de taal verandert constant. Het is niet zo eenvoudig. Ik ben ook niet altijd even gelukkig met hoe iets vertaald is, maar dat laat onverlet dat de Bijbel betrouwbaar is en dat het doet wat God welbehaaglijk is:
"
Want zoals regen of sneeuw neerdaalt van de hemel en daarheen niet terugkeert, maar de aarde doorvochtigt en maakt dat zij voortbrengt en doet opkomen, zaad geeft aan de zaaier en brood aan de eter, zo zal Mijn woord zijn dat uit Mijn mond uitgaat: het zal niet vruchteloos tot Mij terugkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe Ik het zend."
Jesaja 55:10-11De Heere heeft Zijn Woord laten optekenen door Zijn dienstknechten en dat is de Bijbel. Als je daar niets mee hebt, als je het ondermijnt of eruit haalt wat je aanstaat en verwerpt wat je niet aanstaat, dan heb je geen fundament waar je op kunt bouwen. In ieder geval heb je dan geen fundament wat ook jou, je geloof en je leer beproeft, tegen het licht houdt en waar nodig corrigeert. Hopelijk begrijp je het belang van een gezaghebbend geschrift van God Zelf, als iets dat boven ons allemaal staat:
"
En meteen stuurden de broeders Paulus en Silas 's nachts weg naar Berea. Die gingen, toen zij daar gekomen waren, naar de synagoge van de Joden. En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren."
Handelingen 17:10-11Dat er een Nieuw Verbond is doet geen afbreuk aan het gezag van de Schrift, integendeel (zoals je ziet).
Neon schreef:Leg daar maar eens een moderne vertaling naast, waar van en uit in in is veranderd; wat van binnen leeft of hoort te leven, wordt buiten ons ergens, in een geloven in Jezus Christus geplaatst.
Wat is het geloof? Wat is geloven? Waar geloof je in, in wie of wat geloof je? Is geloof bijvoorbeeld een gave, keuze, vertrouwen, werk, daad of allemaal? Laten we ons eerst afvragen/onderzoeken wat iets betekent en hoe het bedoeld wordt, in plaats van direct te gaan zitten gummen. Ik kan met 'van', 'uit', 'in' en 'door' allemaal wel leven.
Romeinen 4 gaat over de rechtvaardiging door het geloof van Abraham. Het is het geloof van Abraham, Abraham geloofde in God en werd door/uit het geloof gerechtvaardigd. Daar heb je ze al alle vier.