Maarten Luther-dag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

VaKaGe
Verkenner
Verkenner

Re: Maarten Luther-dag

Berichtdoor VaKaGe » 09 nov 2024 00:58

Marnix schreef:Ik heb (ook?) vrijgemaakt onderwijs gehad dus herken er wel wat van. (...) Maar ik kan me niet herinneren dat 31 oktober altijd over de reformatie ging. Dat werd wel behandeld maar niet ieder jaar weer op die datum. En de Dordtse Leerregels heb ik nooit gehad op school, hooguit een keer heel kort bij Catechisatie. Ik vond geschiedenis interessant en Naam en Feit ook dus ben wel blij dat ik op dat vlak een hoop kennis heb opgedaan in mijn schooltijd.

Het was in 1967 dat er een scheuring plaatsvond binnen de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt. Mijn ouders gingen mee met de "buitenverbanders", en meteen werd er een gereformeerde school opgezet met dezelfde signatuur. Ik kan niet verhelen dat ik destijds niet begreep waarom ik tijdens het lopende schooljaar moest verhuizen naar een gereformeerde school.

De lessen die wij toentertijd kregen (en die ik hier eerder noemde - en voor het grootste deel (alleen)in de zesde klas werden gegeven), waren een eigenstandige keuze van de schoolleiding en dat kan best verschillend zijn geweest met andere gereformeerde scholen in die tijd. Er was in de provincie geen andere gereformeerde school. De kinderen kwamen dan ook van alle hoeken uit de provincie naar deze school. Toen móesten je ouders lid zijn van de GKv buv wilde je toegelaten worden tot deze school. Tegenwoordig is dat geheel anders zo werd mij dat duidelijk tijdens een reünie zo'n 10, 15 jaar geleden. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

U schrijft: "Maar ik kan me niet herinneren dat 31 oktober altijd over de reformatie ging. Dat werd wel behandeld maar niet ieder jaar weer op die datum". Ik geef hierboven aan dat dit alleen in de zesde klas gebeurde en dat betekende dat je (als je niet bleef zitten) dit maar één keer meemaakte. Het werd weken van te voren voorbereid en in de week voor de 31ste oktober werd de Reformatie van alle kanten belicht althans voor het niveau van kinderen. Niet alle dagen of een hele dag, maar het was voor ons als leerlingen weer heel iets anders. Op de 31ste was dan de climax...

Intussen besef ik dat het niet alleen laat is (bijna 01.00 uur in de nacht), maar ook dat het meer dan 50 jaar geleden is...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 nov 2024 20:18

VaKaGe schreef:Het was in 1967 dat er een scheuring plaatsvond binnen de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt. Mijn ouders gingen mee met de "buitenverbanders", en meteen werd er een gereformeerde school opgezet met dezelfde signatuur. Ik kan niet verhelen dat ik destijds niet begreep waarom ik tijdens het lopende schooljaar moest verhuizen naar een gereformeerde school.

De lessen die wij toentertijd kregen (en die ik hier eerder noemde - en voor het grootste deel (alleen)in de zesde klas werden gegeven), waren een eigenstandige keuze van de schoolleiding en dat kan best verschillend zijn geweest met andere gereformeerde scholen in die tijd. Er was in de provincie geen andere gereformeerde school. De kinderen kwamen dan ook van alle hoeken uit de provincie naar deze school. Toen móesten je ouders lid zijn van de GKv buv wilde je toegelaten worden tot deze school. Tegenwoordig is dat geheel anders zo werd mij dat duidelijk tijdens een reünie zo'n 10, 15 jaar geleden. Maar dat is weer een heel ander verhaal.

U schrijft: "Maar ik kan me niet herinneren dat 31 oktober altijd over de reformatie ging. Dat werd wel behandeld maar niet ieder jaar weer op die datum". Ik geef hierboven aan dat dit alleen in de zesde klas gebeurde en dat betekende dat je (als je niet bleef zitten) dit maar één keer meemaakte. Het werd weken van te voren voorbereid en in de week voor de 31ste oktober werd de Reformatie van alle kanten belicht althans voor het niveau van kinderen. Niet alle dagen of een hele dag, maar het was voor ons als leerlingen weer heel iets anders. Op de 31ste was dan de climax...

Intussen besef ik dat het niet alleen laat is (bijna 01.00 uur in de nacht), maar ook dat het meer dan 50 jaar geleden is...

Ja, ik ben een jaar of 20 jonger, ik denk dat het met de tijd ook wel wat is veranderd. Net als dat er nu ook geen Naam en Feit meer is of Dordtse Leerregels op school worden behandeld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Huisje_op_de_hei
Mineur
Mineur

Berichtdoor Huisje_op_de_hei » 18 nov 2024 13:48

VaKaGe schreef:Het was in 1967 dat er een scheuring plaatsvond binnen de Gereformeerde Kerk vrijgemaakt. Mijn ouders gingen mee met de "buitenverbanders", en meteen werd er een gereformeerde school opgezet met dezelfde signatuur. Ik kan niet verhelen dat ik destijds niet begreep waarom ik tijdens het lopende schooljaar moest verhuizen naar een gereformeerde school.

Vroeger bij mij op de basisschool, nu 30 geleden, werd er wel enige aandacht aan Maarten Luther besteed. Maar niet in die mate zoals jij het beschrijft. Geen thema wat weken van te voren voor werd bereid om dan de leerlingen daar een week van te laten genieten om op 31 oktober de climax te laten zijn. Het lijkt me mooi om de Reformatie van alle kanten te belichten! Juist ook omdat het over m.i. heel essentiële dingen gaat.
Romeinen 1 vers 17: ,,de rechtvaardige zal uit het geloof leven". Wat was toch de lijftekst van Luther? Dat de rechtvaardige uit het geloof leeft en dat dat geloof gegeven wordt uit genade? Die drie woorden 'rechtvaardige' 'geloof' en 'genade' krijg ik even niet in één zin bij elkaar.

Wat ik me herinner uit mijn schooltijd zijn plaatjes met Luther die 95 stellingen aan de deur spijkert. En een verhaal van Luther die erg bang was in een onweer en God beloofde dat hij het klooster in zou gaan, en een luther die met zijn blote knieën de trap 'beklom' om een genadig God te krijgen.
Zoiets... ik vrees dat mijn fantasie hier en daar wat gaten heeft gedicht :wink:.
Toch ben ik blij dat ze mij die (waargebeurde) verhalen verteld hebben op school. Moet je je eens voorstellen dat je niet weet of je behouden zult worden en daarom op je knieën een hoge trap (de Scala Sancta) beklimt! Dat is wat!!
Dan moet je er toch wel erg mee zitten.

Laatst op de zondag na 31 oktober hebben wij in de kerk 'Een Vaste Burcht' gezongen. In de avonddienst hadden we een predikant die aandacht besteedde aan Romeinen 1: vers 16 en 17. Ik was er toch wel erg blij mee.
Juist omdat we (of ik in mijn eentje) hier op het forum in een moeilijke kwestie zitten/zaten over de geldigheid van de kinderdoop. Dan is die tekst uit Romeinen 1 vers 17 'Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven' bevrijdend!

Zelf ben ik niet opgevoed binnen de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt. Onze goede buren zijn er wel in gepokt en gemazeld. Er is mij verteld dat binnen de GKV niet veel aandacht/strijd is rondom het punt bekering. De wedergeboorte speelt daar geen belangrijke rol.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2024 17:24

Huisje_op_de_hei schreef:Vroeger bij mij op de basisschool, nu 30 geleden, werd er wel enige aandacht aan Maarten Luther besteed. Maar niet in die mate zoals jij het beschrijft. Geen thema wat weken van te voren voor werd bereid om dan de leerlingen daar een week van te laten genieten om op 31 oktober de climax te laten zijn. Het lijkt me mooi om de Reformatie van alle kanten te belichten! Juist ook omdat het over m.i. heel essentiële dingen gaat.
Romeinen 1 vers 17: ,,de rechtvaardige zal uit het geloof leven". Wat was toch de lijftekst van Luther? Dat de rechtvaardige uit het geloof leeft en dat dat geloof gegeven wordt uit genade? Die drie woorden 'rechtvaardige' 'geloof' en 'genade' krijg ik even niet in één zin bij elkaar.

Wat ik me herinner uit mijn schooltijd zijn plaatjes met Luther die 95 stellingen aan de deur spijkert. En een verhaal van Luther die erg bang was in een onweer en God beloofde dat hij het klooster in zou gaan, en een luther die met zijn blote knieën de trap 'beklom' om een genadig God te krijgen.
Zoiets... ik vrees dat mijn fantasie hier en daar wat gaten heeft gedicht :wink:.

Toch ben ik blij dat ze mij die (waargebeurde) verhalen verteld hebben op school. Moet je je eens voorstellen dat je niet weet of je behouden zult worden en daarom op je knieën een hoge trap (de Scala Sancta) beklimt! Dat is wat!!
Dan moet je er toch wel erg mee zitten.

Laatst op de zondag na 31 oktober hebben wij in de kerk 'Een Vaste Burcht' gezongen. In de avonddienst hadden we een predikant die aandacht besteedde aan Romeinen 1: vers 16 en 17. Ik was er toch wel erg blij mee.
Juist omdat we (of ik in mijn eentje) hier op het forum in een moeilijke kwestie zitten/zaten over de geldigheid van de kinderdoop. Dan is die tekst uit Romeinen 1 vers 17 'Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven' bevrijdend! [/quote]

Het is is inderdaad een mooie en bemoedigende tekst. Het zal bijvoorbeeld het geschil over kinderdoop versus volwassendoop niet oplossen want beide groepen zullen deze tekst mooi en inspirerend vinden maar op een andere manier op dit onderwerp, maar het is rijk en bemoedigend als je twijfelt: Heb ik wel de goede keuze gemaakt? Wat nou als het toch anders is? We leven niet in Gods licht en genade omdat we de leer tot in de puntjes goed hebben vertaald vanuit de Bijbel naar de praktijk, omdat wij de goede keuzes hebben gemaakt. We mogen leven door het geloof, door genade. Dat was een veranderende verademing voor Luther om te ontdekken en dat mag het ook voor ons zijn. Sola fide, sola gratia.

Zelf ben ik niet opgevoed binnen de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt. Onze goede buren zijn er wel in gepokt en gemazeld. Er is mij verteld dat binnen de GKV niet veel aandacht/strijd is rondom het punt bekering. De wedergeboorte speelt daar geen belangrijke rol.

Dat klopt in zekere zin wel. In eerste instantie misschien ook wel omdat Vrijgemaakten het idee hadden dat ze in de beste kerk zaten en daarom er weinig hoefde te gebeuren om in het verbond te blijven. Dat was vroeger, dat idee van enige ware kerk is inmiddels gelukkig wel losgelaten. Het is ook niet dat er geen plek is voor "wedergeboorte" maar als je gelooft dat de kinderen door de doop bij het verbond horen is de stap naar dat zelf ook geloven en ernaar leven vaak veel meer een geleidelijk proces dan wanneer mensen God niet kennen en dan in een korte tijd tot geloof en bekering komen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”