Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Cicero » 06 sep 2016 18:58

Overigens is er geen sprake van racisme, dat is inmiddels wel duidelijk. Het is een raar mailtje, en mogelijk hebben er een paar leerlingen een racistische opmerking gemaakt dat de aanleiding was voor het mailtje.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

offtopic Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College2

Berichtdoor Boanerges » 06 sep 2016 22:04

Marnix schreef:Prima. School zegt sorry. Betrokken medewerker zegt zich helemaal niet gediscrimineerd te voelen. Waar maken we ons dan verder nog druk om?

Omdat uit het filmpje van Hart van Nederland blijkt dat de man weldegelijk moeite heeft met de manier waarop hij in die mail is weggezet!

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 06 sep 2016 22:49

Cicero schreef:Nee. Tegenwoordig is iedereen gelijk getriggerd als er ergens huidskleur bij komt kijken.

Als er een blanke (oeps.. je moet tegenwoordig witte zeggen geloof ik, sorry sorry duizendmaal excuus) in een afgelegen dorpje in Afrika komt, komen alle kinderen (en misschien ook volwassenen) erbij om diegene aan te staren en te betasten. Dat zijn dan volgens jou ook racisten. Natuurlijk niet. Het is even wennen, een mens met een uiterlijk dat je niet gewend bent dat de ruimte betreed waarin je alles meent te kennen. Zo ook bij deze Hoornbeeckleerlingen: ze, althans sommigen, zijn niet gewend dat er een zwarte op school loopt als medewerker. Dat is geen racisme, dat is gewoon even wennen.

Goed, voordat onze discussie werd gekaapt door een op hol geslagen Hein :lol: sloeg mijn verbazing om in een heilige woede over bovenstaande redenering/bewering. Ik wil graag proberen uit te leggen waarom.

In de hele discussie wordt begrip gevraagd voor een ronduit verwerpelijk standpunt dat in de mail tot uiting kwam. Dit typeert wat mij betreft de hypocrisie van het Nederlandse christendom en die van de Refo-wereld in het bijzonder.

Wat is er aan de hand. De locatie manager denkt vooruit te moeten verdedigen omdat hij een zwarte man heeft aangesteld. Hij verwacht daardoor problemen die hij op voorhand de kop wil indrukken. Híj doet dit op zo'n stuitende manier dat je haren er recht van overeind gaan staan. Natuurlijk worden hier door het bestuur excuses over gemaakt maar de mail is wel gestuurd en blijkbaar niet voor niets.

Als ik de mail bekijk dan vallen mij daarin een aantal dingen op: Er wordt melding gemaakt van de aanstelling van een "zwarte man" In de volgende regels worden een aantal zaken genoemd die op z'n minst kunnen worden uitgelegd om de aanstelling van deze man te verdedigen. Want, hij is dan wel zwart maar hij is al sinds 2000 in NL, hij is getrouwd en vader van vier lieve kinderen. (de toevoeging "lieve" is hier volstrekt irrelevant), hij is kerkelijk meelevend en als klap op de vuurpijl is hij ook nog eens christelijk opgevoed door zijn ouders. Stuk voor stuk mooie constateringen maar volslagen krankzinnig om daarmee zijn aanstelling te "rechtvaardigen"

Nog stuitender is het vervolg. De man is in Angola universitair geschoold en de school is blij dat ze "hem hebben kunnen aanstellen als interieurverzorger" vooral ook omdat "iedere vader graag zijn gezin wil onderhouden"

Ik weet niet welk gevoel de term "interieurverzorger" bij jullie oproept maar geloof me.....das een baan waar heel veel mensen op neerkijken. In het filmpje van Hart van Nederland (HvNL) wordt dat onderstreept door een van de leerlingen die het presteert voor de camera te zeggen " Ik heb het gevoel dat hij heel blij is met zijn WERKJE hier" werkje....verkleinwoordje.....walgelijk denigrerend. Hoe haalt zo'n tuttebol het in haar hoofd! De man is academisch geschoold en neemt werk aan onder zijn niveau omdat hem geen enkele andere kans wordt geboden. Het laat een diep gevoel van superioriteit zien van blank tegen zwart. Uit het interview in HvNL en in de Stentor blijk dat deze man in zijn eergevoel is aangetast! En groot gelijk heeft hij. Het is gênant om naar te kijken. Ik krijg er plaatsvervangende schaamte van.

Het is gewoon latente discriminatie en wel zo vilein en ingeburgerd dat we het bijna niet meer zien. En Cicero, de meiden die ik in het filmpje van HvNL heb gezien zijn best wereldwijs hoor. Die hebben al zat donkere mensen gezien en zijn niet onwetend zoals je ons wilt laten geloven met je vergelijking over donker Afrika.
Er is gelukkig ook nog een positief punt in dit geheel. Meneer Lunga is de enige die op een christelijke manier reageert. Hij zegt zich niet gediscrimineerd te voelen terwijl hij dat wel is. Daarmee ondergaat hij de vernedering op christelijke wijze. Hij keert zijn andere wang toe! HULDE.

Beste Meneer Lunga, ik wil u mijn oprechte excuses maken voor de manier waarop u uit naam van de christenheid bent behandeld en vernederd. Het past ons Christenen niet om op deze manier met u om te gaan. Ik hoop dat u ons daarvoor wilt vergeven.

Wat mij betreft bevorderen ze dhr. Lunga morgen nog tot locatie manager!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 sep 2016 23:34

Boanerges schreef:Wat is er aan de hand. De locatie manager denkt vooruit te moeten verdedigen omdat hij een zwarte man heeft aangesteld. Hij verwacht daardoor problemen die hij op voorhand de kop wil indrukken. Híj doet dit op zo'n stuitende manier dat je haren er recht van overeind gaan staan. Natuurlijk worden hier door het bestuur excuses over gemaakt maar de mail is wel gestuurd en blijkbaar niet voor niets.
Ja het is een rare, onprofessionele mail, naar aanleiding van het gedrag van enkele leerlingen.
Als ik de mail bekijk dan vallen mij daarin een aantal dingen op: Er wordt melding gemaakt van de aanstelling van een "zwarte man" In de volgende regels worden een aantal zaken genoemd die op z'n minst kunnen worden uitgelegd om de aanstelling van deze man te verdedigen. Want, hij is dan wel zwart maar hij is al sinds 2000 in NL, hij is getrouwd en vader van vier lieve kinderen. (de toevoeging "lieve" is hier volstrekt irrelevant), hij is kerkelijk meelevend en als klap op de vuurpijl is hij ook nog eens christelijk opgevoed door zijn ouders. Stuk voor stuk mooie constateringen maar volslagen krankzinnig om daarmee zijn aanstelling te "rechtvaardigen"
Volgens mij hoeft de directeur niets te rechtvaardigen tegenover de leerlingen hoor. Volgens mij moet je het lezen vanuit de volgende redenering: "in onze kringen en op school komt het niet vaak voor dat er zwarte mensen rondlopen, daarom is het goed te weten dat deze man een van ons is zodat je er dus niet vreemd van op hoeft te kijken, of ook maar rare dingen moet zeggen of doen." Dat blijft natuurlijk vreemd, want je moet dat allemaal sowieso niet doen, en het lijkt erop alsof de directeur het vooroordeel "een zwarte man is vreemd" bevestigt door zo te argumenteren.
Nog stuitender is het vervolg. De man is in Angola universitair geschoold en de school is blij dat ze "hem hebben kunnen aanstellen als interieurverzorger" vooral ook omdat "iedere vader graag zijn gezin wil onderhouden"

Ik weet niet welk gevoel de term "interieurverzorger" bij jullie oproept maar geloof me.....das een baan waar heel veel mensen op neerkijken. In het filmpje van Hart van Nederland (HvNL) wordt dat onderstreept door een van de leerlingen die het presteert voor de camera te zeggen " Ik heb het gevoel dat hij heel blij is met zijn WERKJE hier" werkje....verkleinwoordje.....walgelijk denigrerend. Hoe haalt zo'n tuttebol het in haar hoofd! De man is academisch geschoold en neemt werk aan onder zijn niveau omdat hem geen enkele andere kans wordt geboden. Het laat een diep gevoel van superioriteit zien van blank tegen zwart. Uit het interview in HvNL en in de Stentor blijk dat deze man in zijn eergevoel is aangetast! En groot gelijk heeft hij. Het is gênant om naar te kijken. Ik krijg er plaatsvervangende schaamte van.
Ze zegt niet "werkJE" maar "werk HIER". En ik denk dat het alternatief voor de man een uitkering is, vandaar dat de school blij is dat ze hem een baan kunnen bieden.
Het is gewoon latente discriminatie en wel zo vilein en ingeburgerd dat we het bijna niet meer zien.
Ik denk dat je in dit geval overdrijft.
En Cicero, de meiden die ik in het filmpje van HvNL heb gezien zijn best wereldwijs hoor. Die hebben al zat donkere mensen gezien en zijn niet onwetend zoals je ons wilt laten geloven met je vergelijking over donker Afrika.
Dat klopt, de mail werd dan ook gestuurd naar aanleiding van een paar andere leerlingen, naar ik aanneem, die iets wereldvreemder waren.
Er is gelukkig ook nog een positief punt in dit geheel. Meneer Lunga is de enige die op een christelijke manier reageert. Hij zegt zich niet gediscrimineerd te voelen terwijl hij dat wel is. Daarmee ondergaat hij de vernedering op christelijke wijze. Hij keert zijn andere wang toe! HULDE.
Ik denk dat deze man terecht deze mail niet gepast vond, omdat deze totaal voorbarig verstuurd lijkt te zijn en zeer onbeholpen (dus indirect lomp) vooroordelen op de leerlingen projecteerde en dus impliciet bevestigde.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 07 sep 2016 07:14

Cicero schreef:Ze zegt niet "werkJE" maar "werk HIER".

Ik wil mijn betoog niet versmallen tot deze constatering maar.....ik heb het minimaal 5 keer terug geluisterd en ze zegt het echt! "werkJE hier"

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 07 sep 2016 07:22

Cicero schreef:Volgens mij hoeft de directeur niets te rechtvaardigen tegenover de leerlingen hoor. Volgens mij moet je het lezen vanuit de volgende redenering: "in onze kringen en op school komt het niet vaak voor dat er zwarte mensen rondlopen, daarom is het goed te weten dat deze man een van ons is zodat je er dus niet vreemd van op hoeft te kijken, of ook maar rare dingen moet zeggen of doen." Dat blijft natuurlijk vreemd, want je moet dat allemaal sowieso niet doen, en het lijkt erop alsof de directeur het vooroordeel "een zwarte man is vreemd" bevestigt door zo te argumenteren.

Het lijkt erop dat je óf de locatie manager goed kent óf dat je de school een warm hart toedraagt. Ik kan anders niet begrijpen waarom je hier zo luchtig op reageert. De rest van je argumenten en constateringen die ik grotendeels onderschrijf zouden er volgens mij automatisch toe moeten leiden dat je deze zaak niet zo gemakkelijk zou opnemen. Wanneer deze locatie manager onder mijn verantwoordelijkheid zou vallen dan had ik mij ernstig afgevraagd of hij voor die functie wel geschikt zou zijn. Ik had op zijn minst een zeer pittig gesprek met hem gevoerd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2016 07:48

Volgens mijn wordt er een beetje van een mus een olifant gemaakt.... En het erger voorgedaan dan bedoeld. En begrijp me niet verkeerd, ik had ook liever geen mail gezien en dat het dan goed was gegaan, of een mail waarin werd opgeroepen tot normaal gedrag als dat nodig zou zijn, zonder de hele onderbouwing. Want als deze man moslim was geweest en geen keurig gezinnetje had gehad was er nog steeds de opdracht om hem normaal te behandelen. Dat het een keurige kerkelijk meelevende vader is daarin totaal niet belangrijk. Dus nee, tactisch is het niet geweest, de mail was helemaal niet nodig. Maar hier een enorm groot probleem van maken waar deze man dan niet doet (hij vindt het jammer, terecht maar dat is het wel)

Zorgpunt vind ik wel dat de hele onderbouwing komt dat de man kerkelijk meelevend is, een gezin heeft enzovoorts. Moeten bijvoorbeeld ook schoonmakers, interieurverzorgers enz. op het hoornbeeck christelijk zijn om aangenomen te worden? Dat je oproept op gastvrij en vriendelijk te zijn naar mensen lijkt me prima, maar als je oproept gastvrij en vriendelijk te zijn richting mensen die een net gezin hebben en kerkelijk meelevend zijn, dan vraag ik me af: En wat als dat nou niet zo geweest was? Was er dan geen plek voor die man geweest? En geldt de oproep tot vriendelijkheid, iemand een warm welkom geven en goed behandelen, dan niet? Je moet iedereen liefhebben en goed behandelen. Niet alleen mensen met dezelfde overtuiging. Of nette christenen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 07 sep 2016 08:36

Marnix schreef:Maar hier een enorm groot probleem van maken waar deze man dan niet doet (hij vindt het jammer, terecht maar dat is het wel).

Ik wil je vragen nog eens kritisch naar het interview in HvNL en het interview in de Stentor te kijken. Dan is de kwalificatie "Jammer" die je daaraan geeft wat mij betreft wel een eufemisme.....

Marnix schreef:Zorgpunt vind ik wel dat de hele onderbouwing komt dat de man kerkelijk meelevend is, een gezin heeft enzovoorts. Moeten bijvoorbeeld ook schoonmakers, interieurverzorgers enz. op het Hoornbeeck christelijk zijn om aangenomen te worden? Dat je oproept op gastvrij en vriendelijk te zijn naar mensen lijkt me prima, maar als je oproept gastvrij en vriendelijk te zijn richting mensen die een net gezin hebben en kerkelijk meelevend zijn, dan vraag ik me af: En wat als dat nou niet zo geweest was? Was er dan geen plek voor die man geweest? En geldt de oproep tot vriendelijkheid, iemand een warm welkom geven en goed behandelen, dan niet? Je moet iedereen liefhebben en goed behandelen. Niet alleen mensen met dezelfde overtuiging. Of nette christenen.

Ik wil de discussie niet nodeloos belasten maar hier komt dan wel weer de vraag van Heintje om de hoek kijken. Geldt deze verdraagzaamheid, die ik overigens geheel onderschrijf, dan ook voor iemand die homo is? Lastige vraag in Refoland.......maar wel nodig om te stellen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 07 sep 2016 08:41

Boanerges schreef:Ik wil je vragen nog eens kritisch naar het interview in HvNL en het interview in de Stentor te kijken. Dan is de kwalificatie "Jammer" die je daaraan geeft wat mij betreft wel een eufemisme.....

Boanerges schreef:Ik wil de discussie niet nodeloos belasten maar hier komt dan wel weer de vraag van Heintje om de hoek kijken. Geldt deze verdraagzaamheid, die ik overigens geheel onderschrijf, dan ook voor iemand die homo is? Lastige vraag in Refoland.......maar wel nodig om te stellen.

Dit gaat over een mail van MAART 2016 die in omloop is gekomen na een andere actie die in de media is gekomen. Vervolgens van diverse kanten belicht wat de aanleiding is en dan aankomen dat het een eufemisme is?

Cicero heeft aantal malen aangegeven niets met Hoornbeeck te hebben en probeert het in een objectief geheel te plaatsen. Misschien is dat een aanrader om te doen. Dan blijft het een feit dat het onverantwoordelijk is geweest om de mail op deze wijze op te stellen, maar dat er een begrijpelijke aanleiding was.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 07 sep 2016 09:08

Ik denk dat hier sprake is van naief onbewust racisme en niet van kwaadaardig racisme, dat veel ernstiger is.
Uiteraard zal de man niet zeggen dat hij het als racisme ervaart, hij kijkt wel uit, dan is hij de goede relatie met deze werkgever kwijt.

In de jaren '50 en '60 kwam dit soort naief onbewust racisme ook nog veel voor in de grotere steden.
Geef het nog een jaar of 20 en ook in de provincie verdwijnt het vanzelf met de verdere migratie van al die donkere Medelanders.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2016 10:27

Boanerges, "jammer" was het woord wat die beste man zelf gebruikte. Lijkt me dus afdoende.

Wat verdraagzaamheid en liefhebben betreft, natuurlijk geldt dat ook voor homo's. Daar is de Bijbel duidelijk over. Verdraagzaamheid en liefde moet er zijn richting iedereen, ongeacht huidskleur, geloofsovertuiging, geaardheid enzovoorts.

Met als kanttekening dat de Bijbel leert dat je zondaren lief moet hebben wat iets anders is dan zonde goedkeuren. En dan krijg je dus weer de discussie of homoseksualiteit zonde is of niet. Maar dat maakt voor verdraagzaamheid en liefde niet uit. Je kan verdraagzaam zijn en mensen liefhebben zonder dat je alles wat ze doen goedkeurt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 07 sep 2016 12:44

Wat een heisa weer om niets...
Toch even een vraag:
Stel, je zit op zondag in een stevig reformatorische kerk, laten we zeggen, Gereformeerde Gemeente in Barneveld.
En dan komen er ineens een paar 'zwarte mensen' binnen.
Niks geks, zul je zeggen want iedereen die daar binnenkomt is zwart.
Maar nee, ik heb het niet over de kleren, maar over de huidskleur.
Afbeelding
Zou dan niet iedereen opkijken, en zich afvragen wat er aan de hand is?

Onbekend maakt onbemind...
Inderdaad: andere huidskleuren komen in onze kerken en dus ook scholen veel minder voor.
Dat zegt ook best wat over deze groep...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 07 sep 2016 14:18

Speedy schreef:Dan blijft het een feit dat het onverantwoordelijk is geweest om de mail op deze wijze op te stellen, maar dat er een begrijpelijke aanleiding was.

Dat laatste is nu precies wat ik hier bestrijd! Het is juist een onbegrijpelijke aanleiding.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 07 sep 2016 14:21

vreemdeling schreef:Ik denk dat hier sprake is van naief onbewust racisme en niet van kwaadaardig racisme, dat veel ernstiger is.
Uiteraard zal de man niet zeggen dat hij het als racisme ervaart, hij kijkt wel uit, dan is hij de goede relatie met deze werkgever kwijt.

In de jaren '50 en '60 kwam dit soort naief onbewust racisme ook nog veel voor in de grotere steden.
Geef het nog een jaar of 20 en ook in de provincie verdwijnt het vanzelf met de verdere migratie van al die donkere Medelanders.

Daar ben ik het op zich wel mee eens maar om het daarmee af te doen als niet zo erg vind ik veel te ver gaan. Wat fout is is nu eenmaal fout. Naief of niet. Wie zou er nu nog zingen "Moriaantje zo zwart als roet ging eens wandelen zonder hoed. Maar de zon scheen op zijn bolletje daarom droeg hij een parasolletje."

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 07 sep 2016 14:25

JeeWee schreef:Wat een heisa weer om niets...
Toch even een vraag:
Stel, je zit op zondag in een stevig reformatorische kerk, laten we zeggen, Gereformeerde Gemeente in Barneveld.
En dan komen er ineens een paar 'zwarte mensen' binnen.
Niks geks, zul je zeggen want iedereen die daar binnenkomt is zwart.
Maar nee, ik heb het niet over de kleren, maar over de huidskleur.
Afbeelding
Zou dan niet iedereen opkijken, en zich afvragen wat er aan de hand is?

Onbekend maakt onbemind...
Inderdaad: andere huidskleuren komen in onze kerken en dus ook scholen veel minder voor.
Dat zegt ook best wat over deze groep...

Weet jij wel wat er speelt in refo kring? Ik weet van een aantal zeer behoudende GG's die veel werk onder asielzoekers en statushouders doen. Van B'veld weet ik het niet, maar het zou me niks verbazen. Je moet niet zo maar een karikatuur neer zetten.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”