Het snoepje in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Het snoepje in de kerk

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2016 14:44

ds. Van Kooten schreef:

Er zijn hagenpreken gehouden van zes uur. De honger naar het woord in de tijd van de Reformatie was erg groot. Maar of dat in het algemeen zo was, is nog maar de vraag. Calvijn was er niet zo van overtuigd en liet dat dan ook aan niemand minder dan Farel weten in een brief die hij vanaf zijn ziekbed schreef in 1552.
digibron

Er worden trouwens nog steeds hagenpreken belegd. In 2013 bijvoorbeeld in Ede, op 2e Pinksterdag, voor de 40e maal.
las ik op RD.nl
En binnenkort ook:

De hervormde gemeenten van Dreischor en Noordgouwe organiseren op 10 juli een hagenpreek. De bijeenkomst in de openlucht, die om 16.00 uur begint, vindt plaats op een grasveld van landgoed Rustenburg aan de Kloosterweg in Noordgouwe.

Aanleiding vormt het feit dat 450 jaar geleden –op 7 juli 1566– de eerste hagenpreek 
op Schouwen-Duiveland werd gehouden. Een week eerder, op 30 juni 1566, had in de duinen bij Dishoek, op Walcheren, de eerste hagen­preek in de Noordelijke Nederlanden plaats.

Dus, je kunt er ook een keer heen Yoshi. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 30 jun 2016 14:52

Ik kan er hier elk jaar heen. Met Pinksteren geloof ik dat de PKN en RKK in de stad samen altijd een viering houden in de open lucht.
En hier hebben we om de zoveel jaar de plaatselijke Maria bedevaart ook in de open lucht ergens in een weiland.

Maar goed, dat een ds. aangeeft dat er in het verleden preken hagenpreken van 6 uur zijn geweest zegt mij nog weinig. Een geschiedkundige bron zou wel fijn zijn.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2016 15:04

Yoshi schreef:Maar goed, dat een ds. aangeeft dat er in het verleden preken hagenpreken van 6 uur zijn geweest zegt mij nog weinig. Een geschiedkundige bron zou wel fijn zijn.

Deze predikant is gepromoveerd en ook docent aan de universiteit. Dat betekent dat hij geen dingen uit zijn duim zuigt.

Maar goed, laten we niet ons verliezen in eindeloos gegraaf hoe lang precies zo'n hagenpreek duurde. In ieder geval veel langer dan we nu gewend zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 30 jun 2016 15:08

Chaya schreef:Deze predikant is gepromoveerd en ook docent aan de universiteit. Dat betekent dat hij geen dingen uit zijn duim zuigt.

Helaas gaat dat niet meer op vandaag de dag. Hij is gepromoveerd in theologie niet in geschiedenis. Daarnaast is hij geen docent geschiedenis maar homiletiek en ethiek. Wezenlijk verschillende vakken.
Maar goed, laten we niet ons verliezen in eindeloos gegraaf hoe lang precies zo'n hagenpreek duurde. In ieder geval veel langer dan we nu gewend zijn.

Ook dat kan ik niet bevestigen noch ontkennen. Maar we laten het hierbij.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 30 jun 2016 15:24

Zijn er nog voorkeuren voor een bepaald merk pepermunt?

Ik heb eens gehoord (maar het kan ook een grapje geweest zijn) dat dat ook binnen stromingen verschilt. Wilhelmina of King pepermunt.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 30 jun 2016 15:26

Chaya schreef:Volgens veel mensen mag een preek tegenwoordig maar max 20 minuten duren.

Dat lijkt mij inderdaad ook wel genoeg. Laten we eerlijk zijn: Wanneer je in 20 minuten niet tot de kern kunt komen zou je je af kunnen vragen of je de preek wel op de juiste manier hebt gestructureerd. Helaas wordt het gewicht van de preek vaak nog gerelateerd aan de lengte daarvan. Ik heb teveel lange preken gehoord die ook gemakkelijk met 30% van de woorden had kunnen worden uitgesproken zonder dat er aan zeggingskracht zou zijn ingeboet. Sterker nog....door alle herhalingen en onnodige aanhalingen deed de hoeveelheid woorden vaak aan de boodschap te kort. Ik ben daarnaast van mening dat de plaats van de preek in een kerkdienst vaak over-geaccentueerd is. Het is weliswaar een belangrijk onderdeel maar niet perse de hoofdmaaltijd van de samenkomst.

Doorgeven van rollen vind ik overigens wel een grappige traditie maar nodig is het natuurlijk niet. Geritsel en geklier leidt mij al snel af.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 30 jun 2016 15:27

Yoshi schreef:Zijn er nog voorkeuren voor een bepaald merk pepermunt?

Ik heb eens gehoord (maar het kan ook een grapje geweest zijn) dat dat ook binnen stromingen verschilt. Wilhelmina of King pepermunt.

Van huis uit altijd KING hoewel mijn vrouw geregeld een doosje (!?) Wilhelmina's doorgeeft. Kan er niet aan wennen..... :lol:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 jun 2016 17:34

Boanerges schreef:
Van huis uit altijd KING hoewel mijn vrouw geregeld een doosje (!?) Wilhelmina's doorgeeft. Kan er niet aan wennen..... :lol:

Wikipedia ;

Geschiedenis
In 1902 werd in Sneek het suikerwerkbedrijf Tonnema opgericht. Dat maakte pepermunt voor diverse afnemers in verschillende kwaliteiten en smaken. In de jaren twintig verliet men die opzet en koos voor een strak merk- en kwaliteitsbeleid. In 1922 werd het eigen merk gedeponeerd: KING, de koning van de pepermunt. KING stond voor Kwaliteit In Niets Geëvenaard. De pepermunt werd niet meer los verkocht, vanaf 1927 werden het rollen die de eerste jaren nog met de hand werden "ingewikkeld".

KING als weldadig medicijn
Aanvankelijk was pepermunt in trek als medicinale remedie bij kriebelhoest of droge mond. Voor KING pepermunt werd geadverteerd als "opwekkend en verkwikkend als een weldadig medicijn". Men liet de kwaliteit controleren door het "Laboratorium voor Chemisch en Microscopisch Onderzoek: dr. Paul François van Hamel Roos; Adviseurs voor Scheikundige en Hygiënische zaken van het Huis van H.M. de Koningin". Dokter Van Hamel Roos, apotheker en analist te Amsterdam, controleerde de kwaliteit enkele keren per jaar. Deze woonde aan de Keizersgracht en had daar ook zijn chemisch laboratorium gevestigd. Later nam de overheid met het TNO dit type keuringen over. Door een wettelijk verbod verdween het predicaat "medicinaal" van de verpakking. Wat bleef is het gezicht van dokter Van Hamel-Roos, dat nog steeds op elke rol KING pepermunt staat.

Trivia
Stef Bos heeft een lied geschreven over KING pepermunt, met de toepasselijke naam 'Pepermunt'. Het lied speelt in op het veelvuldig gebruik van pepermunt in protestantse kerkdiensten ("Het wordt gefabriceerd in Friesland / Het heeft een koninklijke naam", "Het is de protestantse cocaïne / Voor de gereformeerde junk...").

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 30 jun 2016 19:35

Ik ben toch blij dat de preken bij ons iets langer duren! Al vind ik het nog tekort. Bij een goede preek zou ik nog wel een uurtje willen blijven zitten, maar ook ik heb wel eens gehad dat ik steeds op m'n horloge keek of t nog geen tijd was, idd bij herhalingen of omdat ik t gewoon geen goede preek vond :oops:
Gisteravond in een naburige gemeente een indrukwekkende preek over psalm 42 gehoord, er lag veel onderwijs in. Ik vond t jammer om amen te horen....en hij heeft toch wel zo'n 45 minuten gepreekt! Muisstil was het, ook de kinderen luisterden! Ik ga de cd maar bestellen om het nog een x te horen.
Wat me daar opviel was dat de oudere mensen snoepjes namen met papiertjes, alleen na het zingen. En dan ook nog van die extra kraakdingen, van pecto's of zo. Neem een mentosje of neem niets denk ik dan :wink:

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 30 jun 2016 19:56

Chaya schreef:ds. Van Kooten schreef:

Er zijn hagenpreken gehouden van zes uur. De honger naar het woord in de tijd van de Reformatie was erg groot. Maar of dat in het algemeen zo was, is nog maar de vraag. Calvijn was er niet zo van overtuigd en liet dat dan ook aan niemand minder dan Farel weten in een brief die hij vanaf zijn ziekbed schreef in 1552.
digibron

Er worden trouwens nog steeds hagenpreken belegd. In 2013 bijvoorbeeld in Ede, op 2e Pinksterdag, voor de 40e maal.
las ik op RD.nl
En binnenkort ook:

De hervormde gemeenten van Dreischor en Noordgouwe organiseren op 10 juli een hagenpreek. De bijeenkomst in de openlucht, die om 16.00 uur begint, vindt plaats op een grasveld van landgoed Rustenburg aan de Kloosterweg in Noordgouwe.

Aanleiding vormt het feit dat 450 jaar geleden –op 7 juli 1566– de eerste hagenpreek 
op Schouwen-Duiveland werd gehouden. Een week eerder, op 30 juni 1566, had in de duinen bij Dishoek, op Walcheren, de eerste hagen­preek in de Noordelijke Nederlanden plaats.

Dus, je kunt er ook een keer heen Yoshi. :wink:

Er vanuitgaande dat ik zo ongeveer 5 snoepjes, resp. pepermuntjes tot mij neem bij een preek van 20-30 min. zou een lineaire toename leiden tot een gebruik van, op z'n minst 60 eenheden.
:-k
Misschien toch beter bij het halve uur te houden dan.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2016 20:18

lekkerbek schreef:Ik ben toch blij dat de preken bij ons iets langer duren! Al vind ik het nog tekort. Bij een goede preek zou ik nog wel een uurtje willen blijven zitten, maar ook ik heb wel eens gehad dat ik steeds op m'n horloge keek of t nog geen tijd was, idd bij herhalingen of omdat ik t gewoon geen goede preek vond :oops:
Gisteravond in een naburige gemeente een indrukwekkende preek over psalm 42 gehoord, er lag veel onderwijs in. Ik vond t jammer om amen te horen....en hij heeft toch wel zo'n 45 minuten gepreekt! Muisstil was het, ook de kinderen luisterden! Ik ga de cd maar bestellen om het nog een x te horen.

Zo zou het moeten zijn en zo is het gelukkig ook zo. Soms. Vaak.
Een goede bevindelijke preek duurt niet lang. Dan steek je aan het begin een snoepje in je mond en vergeet je een nieuwe te pakken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jun 2016 21:00

rotterdam schreef:Trivia
Stef Bos heeft een lied geschreven over KING pepermunt, met de toepasselijke naam 'Pepermunt'. Het lied speelt in op het veelvuldig gebruik van pepermunt in protestantse kerkdiensten ("Het wordt gefabriceerd in Friesland / Het heeft een koninklijke naam", "Het is de protestantse cocaïne / Voor de gereformeerde junk...").

:lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2016 22:41

Chaya schreef:Ach, het buitenland, natuurlijk, daar wordt niet gesnoept. :mrgreen:

Inderdaad. Dat maakt ik er ook nooit mee. Wel werd je na de ochtenddienst uitgenodigd om met de gemeente koffie te gaan drinken bij de Starbucks :)

Hoe lang een preek moet duren hangt natuurlijk van de kwaliteit af. Bij sommige preken hoop je dat ze na een half uur nog een kwartier doorgaan en bij sommigen hoopte je na 20 minuten dat ze al een kwartier klaar waren. Gemiddeld is een minuut of 25 goed en kan je spanningsboog ook niet zoveel meer aan. Verhalen over hagepreken van 6 uur zijn zinloos. Toen hoorden mensen nooit een goede preek en daarom wilden ze als er een keer een goede prediker kwam die het evangelie bracht, lang luisteren. Maar als je iedere week goede preken kan horen hoeft het niet zo lang te duren. Dan kan men beter iets korter en krachtiger zijn, dan blijft er veel meer hangen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 30 jun 2016 22:57

Ook toen wordt er al eeuwen en eeuwen gepreekt in de kerken. Dat er nooit een goede tussen zat lijkt me onmogelijk aannemelijk te maken.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 01 jul 2016 05:43

Yoshi schreef:Ook toen wordt er al eeuwen en eeuwen gepreekt in de kerken. Dat er nooit een goede tussen zat lijkt me onmogelijk aannemelijk te maken.

Uiteraard, legendarisch in dit verband is de franciscaner pater, redenaar en dichter. Johannes Brugman (overleden te Nijmegen, 1473).
Hij hield vurige preken, waarvan later het gezegde praten als Brugman is afgeleid.
Hij is de dichter van een lied ook bekend in de protestante kerken. "Ic heb ghejaecht mijn leven lanc" .

Ik heb gejaagd wel jaren lang,
om goed en vroom te leven,
maar 't werd mijn ziele toch te bang,
mijn werken kon niets geven.
Ik had mijn hart er toegezet,
om alles te beproeven,
mijn zonden hebben 't mij belet:
dit doet mij zeer bedroeven.

Terug naar “[Religie] - Open forum”