de wereld zonder religie voor 1 jaar. Wat vind jij?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Re: de wereld zonder religie voor 1 jaar. Wat vind jij?

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 jun 2016 08:24

IRHuman schreef:De mens is een dier ja, dat lijkt me goed te onderbouwen. Maar religieus dier? Nee, daar lijkt mij geen grond voor als je uitgaat van waar de emperische ondersteuning" ligt. Dieren lijken wel vatbaar voor "rituelen". Gewoonterituelen onder andere. Religie is niet aangeboren, het zit niet standaard in de mens lijkt mij, zo wel, dan wil ik daar wel de onderbouwing voor zien. De mens wil wel graag alles weten lijkt het, en lijkt genoegen te nemen met een gatenkaas "verklaring" ipv geen verklaring veelal. Dat wel.

U legt woorden in de mond die niet door mij zijn geschreven... Lees aub eerst goed alvorens te gaan redeneren: nergens beweer ik dat de mens een dier is. Ik heb het duidelijk over "wezen", dat is wezenlijk anders dan een dier.

IRHuman schreef:Ik heb het niet over de hemel, ik had het over paradijs nastreven. Maar ok, de hemel zelf is dan op zich geen illusie volgens jou?

Idem dito voor wat betreft het paradijs dan. De hemel is volgens mij geen illusie.

IRHuman schreef:"Wat is volgens jou een illusie dan". ofwel, definieer illusie eens.

Het volgende plaatje is de definitie van illusie:

Afbeelding

Een illusie is datgene waarvan we graag willen dat het er is, maar het is er niet. Bedrog dus.

IRHuman schreef:Want wanneer is iets dan geen illusie meer?

Als iets berust op werkelijkheid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jun 2016 08:36

Ik heb het idee dat jij gelovigen minder serieus neemt dan dan zij jou. Verder ga ik mijn leven lang naar de kerk en ik heb nog nooit een predikant een ongelovige "brandstof voor de hel" horen noemen. Je zet een karikatuur neer van het christendom waar misschien maar een procent of 2 aan voldoet en vervolgens ga je de andere 98 procent daarop veroordelen. En dan klagen dat gelovigen zo veroordelend zijn.... Op een christelijk forum.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 09:12

Marnix schreef:Precies. Ik heb nog nooit dieren zien redeneren, argumenteren, discussies horen voeren over moraal of wat de wortel van al het kwaad is.
Speedy schreef:De mens is GEEN dier, wie dat denkt verlaagt zich. De mens geschapen naar het beeld van God is de kroon op de schepping. De mens die verantwoording heeft gekregen om de aarde te bebouwen en voor de dieren te zorgen.

Tsja, jongens even een dingetje.

Zeggen dat iets dit of at is, vergt wel enige stevige onderbouwing. Laten we wel een beetje bij feiten blijven. De mens is gewoon een dier. Een mens verschilt genetisch praktisch amper van een chimpansee. Sorry, maar dat is heel goed onderbouwd. Dat staat ook nog eens in een boek. Want dat lijkt soms de norm te zijn. Wanneer het in een boek staat is het waar. Nou ook dit staat in een dik boek, in meerdere boeken zelfs.

Daarnaast staat het niet alleen in een boek, het is ook nog eens te testen en zeer goed onderbouwd. Het is ook waarom men medicijnen test op dieren, juist omdat we ook een diersoort zijn. De discussie of dat goed is of niet is een andere discussie.

Een koe is een dier, een chimpansee is een dier. De koe verschilt meer van de chimpansee dan de mens verschilt van de chimpansee. Sorry, maar feitelijk laat alles zien dat we gewoon ook een dier zijn. Dat heeft niks met "verlagen" te maken. Dat heeft te maken met wat de feiten vertellen,

Dat we een hoger "bewustzijn" lijken te hebben dan welk dier dan ook? Dat maakt ons niet minder dier. De dolfijn heeft ook een hoger bewustzijn/is intelligenter dan de veldmuis, maar ook dat is gewoon een dier. Bewustzijn of intelligentie staan daar los van. Veel mensen vinden misschien dat de mens niet hetzelfde is als een dier, maar laat die dan komen met een goede onderbouwing daarvoor!?

Een uil is ook niet hetzelfde als een ezel. Maar daardoor nog niet minder dier.

Feitelijk is de mens toch echt gewoon een dier. De mens is ook afkomstig uit de zelfde evolutie volgens de testbare theorieen. Ja, ik weet dat evolutie een moeilijk onderwerp is voor velen, maar het is wel de basis van praktisch alles in je dagelijks leven. Je eten, je medicijnen, etc.

Precies. Ik heb nog nooit dieren zien redeneren, argumenteren, discussies horen voeren

O, dan zijn baby's dus wel dieren maar op een gegeven moment worden ze mens? Ik heb ook nog nooit baby's zien redeneren, argumenteren, discussieren, etc. Baby's zijn dus geen mensen?

Snap je nu dat je argument onzinnig is? Daarnaast, waar staat dat argumenteren, redeneren, etc. je geen dier maakt? Zoals ik al liet zien, klopt dat niet. Want een baby is vast geen dier volgens jou, toch?

Een koe kan niet vliegen, is daardoor een koe geen dier? Of is een vogel juist geen dier? Een paard kan geen geen Beeeeh roepen, een schaap wel. Is een paard dan geen dier? Of is daarom een schaap juist geen dier?

Een dolfijn kan niet lopen, een aap wel. Is de aap daarom geen dier, of is juist de dolfijn daarom geen dier?

Waarom is iets geen dier meer omdat het iets kan dat andere dieren niet kunnen? Hoe wil je dat hard maken? Nee, je argument klopt niet denk aan baby's.

Daarnaast hebben dieren vaak ook een vorm van communiceren. Minder uitgebreid als "de mens", maar ook dat is een vorm van taal, zij het primitiever, maar een vorm van communiceren desalniettemin. Redeneren kunnen dieren niet? Als je baseert op niet kunnen horen redeneren, kan dat. Maar is dat de norm? Zien redeneren is een ander verhaal. Bij veel dieren lijkt er ook een vorm van redenatie te zijn. Daar komt ook bepaald gedrag vandaan.

Als je de hond iets leert omdat als hij luistert naar je hij een koekje krijgt. Dan is dat ook een vorm van redenatie. Instinct kun je het noemen, maar er is duidelijk dat de hond redeneert dat hij een koekje krijgt als hij "het trucje doet". Hij gaat er zelfs voor zitten en verwacht het koekje.

Dus ook hier klopt je argument niet.

En dan

over moraal of wat de wortel van al het kwaad is.

De wortel van het kwaad? Voor dat je uitgaat van "de wortel van het kwaad" moet je eerst wel even aantonen dat dat een valide argument is. We kunnen ook wel een discussie houden over "eenzaamheid en depressie bij delftsblauwe theepotten", maar heeft die discussie zin?

Moet je niet voor je dat als "valide" bestempeld niet eerst eens aantonen? Simpelweg zeggen, "het is valide" "Want het staat in een boek" is toch niet genoeg, of wel.

Daarnaast moraliteit. er is blijkbaar bij dieren ook een vorm van iets dat je "moraliteit" zou kunnen noemen. Een moeder hond die haar puppy's voedt. Een vogel die de jongen voedt. Een alfa mannetje die de troep beschermd, etc.

Instinct zeg je? Wat is het verschil tussen instinct en moraliteit? Moraliteit wijs jij toe aan God. Maar is dat terecht? Want die God is niet feitelijk bewezen, God is niks meer dan een theorie, en er is weinig tot geen empirische ondersteuning voor.

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 09:14

U legt woorden in de mond die niet door mij zijn geschreven... Lees aub eerst goed alvorens te gaan redeneren: nergens beweer ik dat de mens een dier is. Ik heb het duidelijk over "wezen", dat is wezenlijk anders dan een dier.
Zie mijn reactie hierboven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2016 09:19

IRHuman schreef:Zoals de boer zei tegen zijn koe. Waarom altied geliek Boe roepen als ie nog niet eens weet wat ik je kom vertel'n?

Omdat ik dit soort lijn van argumenten wel eerder heb gehoord en geen verrassingen meer verwacht.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jun 2016 09:24

Speedy schreef:De mens is GEEN dier, wie dat denkt verlaagt zich. De mens geschapen naar het beeld van God is de kroon op de schepping. De mens die verantwoording heeft gekregen om de aarde te bebouwen en voor de dieren te zorgen.

Helaas heb je biologisch gezien gewoon geen gelijk. We behoren toch echt tot het taxonomische rijk Animalia
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jun 2016 09:26

IRHuman schreef:Een mens verschilt genetisch praktisch amper van een chimpansee. Sorry, maar dat is heel goed onderbouwd. Dat staat ook nog eens in een boek. Want dat lijkt soms de norm te zijn. Wanneer het in een boek staat is het waar. Nou ook dit staat in een dik boek, in meerdere boeken zelfs.

Hier geef je zelf het verschil aan. Een mens staat boven de dieren vanwege dat de mens uniek is tov elk ander schepsel. En ook dat is wetenschappelijk bewezen. Je kan hoog en laag springen, maar een 'is-gelijk-teken' krijg jij er echt niet tussen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jun 2016 09:27

Mortlach schreef:
Helaas heb je biologisch gezien gewoon geen gelijk. We behoren toch echt tot het taxonomische rijk Animalia

Dat is een aanname tegenovergestelde is duidelijk bewezen. Dat er geen is-gelijk-teken tussen zit.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 jun 2016 09:43

IRHuman schreef:Zie mijn reactie hierboven.

Het gaat niet over afschaffen van religie, maar gewoon om een promotie van een andere religie. Wat mij betreft off topic en einde discussie.

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 09:46

JohannesHermanus schreef:Idem dito voor wat betreft het paradijs dan. De hemel is volgens mij geen illusie.

Volgens jou?

Jouw woorden:
Een illusie is datgene waarvan we graag willen dat het er is, maar het is er niet. Bedrog dus.

Daar valt de "hemel" niet onder? Waar is je ondersteuning daarvoor dan?

Wiki:
Een illusie is een schijnbare werkelijkheid of een onjuist idee van de werkelijkheid. Het beeld dat iemand van de werkelijkheid heeft is gebaseerd op diens waarnemingen via de zintuigen en verwerking van deze signalen in de hersenen. Illusies zijn dus gebaseerd op foutieve waarnemingen van reële externe prikkels.

Het volgende plaatje is de definitie van illusie:

Afbeelding
Dat is n definitie van illusie, het is een voorbeeld van een optische illusie. Er zijn meerdere vormen van illusie.
En waarom valt God daar niet onder= Want het lijkt me het juist perfect te beschrijven. Bewezen is god niet feitelijk.

Als iets berust op werkelijkheid.

En wanneer berust iets op werkelijkheid? Als jij vind dat dat zo is? Of is er iets meer nodig om van werkelijkheid te spreken?

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 09:50

Speedy schreef:Hier geef je zelf het verschil aan. Een mens staat boven de dieren vanwege dat de mens uniek is tov elk ander schepsel. En ook dat is wetenschappelijk bewezen. Je kan hoog en laag springen, maar een 'is-gelijk-teken' krijg jij er echt niet tussen.

Dan lees je selectief. Want het stuk waaruit je citeert bevat meer.

En, Speedy? Geef eens antwoord? Zijn baby's wel dieren maar mensen niet?

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 09:52

JohannesHermanus schreef:Het gaat niet over afschaffen van religie, maar gewoon om een promotie van een andere religie. Wat mij betreft off topic en einde discussie.

Nee, fout. Ik pleit niet voor een andere religie. Welke religie zo dat zijn dan?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jun 2016 09:53

IRHuman schreef:En, Speedy? Geef eens antwoord? Zijn baby's wel dieren maar mensen niet?

Ga jij onderscheid maken? Dat een baby geen mens is?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 02 jun 2016 09:53

IRHuman schreef:Nee, fout. Ik pleit niet voor een andere religie. Welke religie zo dat zijn dan?

de anti-religie

IRHuman
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor IRHuman » 02 jun 2016 09:55

Speedy schreef:de anti-religie

O ok. Dus de anti Christ is ook een Christus of christen?

Terug naar “[Religie] - Open forum”