Rome en Reformatie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Rome en Reformatie

Berichtdoor Yoshi » 28 mei 2016 12:49

Ik heb even mijn Compendium nageslagen. Ook daar staat plaatsvervanger.
Het is echter duidelijk dat dit verstaan moet worden in het kader van plaatsbekleder. Zoals in een stedehouder.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 28 mei 2016 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 mei 2016 13:03

Pcrtje schreef: Ik hoop dat je dan stopt met het uitkramen van dat soort onzin en je eerst eens verdiept in, bijvoorbeeld, de titels van de Paus. Je mag het uiteraard met alles van de RKK oneens zijn, maar dan dien je wel je tegenstander correct te definiëren. Wat je nu doet is anderen misleiden (iets wat de antichrist opvallend genoeg ook zou doen) door foutieve definities en vervolgens probeer je erop te schieten. Maar inhoudelijk gezien schiet je niets stuk, uiteraard.

Van de site KRO/NCRV

De paus, opvolger van Petrus, is bisschop van Rome, hoofd van de Rooms-Katholieke Kerk, en sinds 1929 ook staatshoofd van Vaticaanstad.

De volledige titulatuur van de paus luidt:
Plaatsbekleder van Jezus Christus, Opvolger van Petrus, Opperherder van de Universele Kerk, (Patriarch van het Westen, in 2006 afgeschaft), Primaat van Italië, Aartsbisschop en Metropoliet van de Romeinse Kerkprovincie, Bisschop van Rome en Soeverein van de Staat van Vaticaanstad.

'Petri Apostoli Potestatem Accipiens', oftewel 'van de apostel Petrus heb ik de macht ontvangen'. Tot in de 11e eeuw werd de naam papa of papas gegeven aan vele bisschoppen of patriarchen. Dat gold ook voor de titel 'plaatsbekleder van Christus'. In de loop van de 11e eeuw werden naam en titel gereserveerd voor de bisschop van Rome, navolger van de apostel Petrus. Paus Gregorius VII (1073-1085) legde wettelijk vast dat de titel 'papa' voortaan alleen nog voor de bisschop van Rome mocht worden gebruikt.

Hier kun je het verder lezen: http://www.kro-ncrv.nl/inspiratie/katho ... -8110-paus

Er is verder niemand op deze aarde die zoveel macht en gezag heeft, zelfs geen van de wereldleiders.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 28 mei 2016 13:12

Het is inmiddels bijzonder duidelijk dat van enig normaal gesprek geen sprake kan zijn met een breed deel van het protestantisme. Ondanks de zinnige bijdragen van een enkeling wordt het wederom overstemt met fundamentalistisch en extremistisch haatgeblaat jegens de katholieke Kerk.

Het antipapisme, vergelijkbaar met antisemitisme en islamfobie, is er schijnbaar met de paplepel ingegoten. Dat daarbij halve waarheden en hele leugens toegepast worden deert schijnbaar niet. Zelfreflectie en reflectie op de eigen substroming is bij velen ook compleet afwezig waardoor het een wijkspelletje blijft om de ander zo zwart mogelijk weg te zetten.

Spijtig maar helaas de realiteit. De blinde haat zit te diep in het protestantisme. Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden, evenals alle andere topics waar de RKK onderdeel is van het onderwerp. Vrucht dragen zullen die topics niet doen, en het laat slechts een zeer negatief beeld zien van het protestantisme.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 mei 2016 13:29

Yoshi schreef:Het is inmiddels bijzonder duidelijk dat van enig normaal gesprek geen sprake kan zijn met een breed deel van het protestantisme. Ondanks de zinnige bijdragen van een enkeling wordt het wederom overstemt met fundamentalistisch en extremistisch haatgeblaat jegens de katholieke Kerk.

Het antipapisme, vergelijkbaar met antisemitisme en islamfobie, is er schijnbaar met de paplepel ingegoten. Dat daarbij halve waarheden en hele leugens toegepast worden deert schijnbaar niet. Zelfreflectie en reflectie op de eigen substroming is bij velen ook compleet afwezig waardoor het een wijkspelletje blijft om de ander zo zwart mogelijk weg te zetten.

Spijtig maar helaas de realiteit. De blinde haat zit te diep in het protestantisme. Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden, evenals alle andere topics waar de RKK onderdeel is van het onderwerp. Vrucht dragen zullen die topics niet doen, en het laat slechts een zeer negatief beeld zien van het protestantisme.

Dat is niet helemaal waar Yoshi. Ik heb naast R.K. mensen gewoond en we hebben zeer regelmatig diepzinnige gesprekken gevoerd. Onze standpunten kwamen voor een heel groot deel overeen. Ik had diep respect voor deze mensen, zo trouw in de kerkgang, omzien naar de behoeftige naaste, principiele standpunten verdedigen en handhaven. Petje af!
Er was geen haat, dat is mij thuis ook niet meegegeven. Ik ging met mijn ouders wel mee als er een trouwdienst of begrafenis was vanuit een R.K./ kerk. Mijn pa zei nooit: blijf daar maar weg. Nee, God zal ook Zijn kinderen uit deze kerk halen, dat geloof ik vast en zeker.
Maar... dan worden wel hun ogen geopend voor hetgeen niet goed is in deze kerk.

En die haat die jij ismes noemt, ach, die zie ik hier zo vaak voorbij komen jegens de bevindelijken, ook wel zwartjoekels, refo's, ultra-orthodoxen, gristenen, genaamd. Heb jij daar nooit aan meegedaan Yoshi?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mei 2016 13:43

JohannesHermanus schreef:Mij dunkt van niet. De Heilige Geest wordt in de Bijbel beschreven als zijnde een persoon, onderscheiden van zowel de Vader als van de Zoon. Een persoon met een eigen wil, intellect en emoties.
Arius was volgens mij de eerste ketter die een valse zienswijze verkondigde over zowel Jezus als de Heilige Geest. Vroeg in de vierde eeuw verkondigde deze dat de Heilige Geest de uitgeoefende energie van God zou zijn. Een vroege vreemde vogel, die men ook wel als de eerste Jehova's Getuige kan zien.

De leer van Arius heeft niets te maken met de formulering van de orthodoxe kerken. Als er een kerk is waar de triniteit centraal staat dan is het wel bij deze kerken.

Daarbij "van de Vader en de Zoon" of van de Vader door
de Zoon" lig jij er wakker van ?

Zijn het daarom ketters? Zo ja dan doet IS een goed werk door ze de kop af te hakken.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 28 mei 2016 14:45

mona schreef:[
De volledige titulatuur van de paus luidt:

Bisschop van Rome
Plaatsvervanger van Jezus (Vicarius Christi)
Opvolger van de Prins van de Apostelen (Petrus)
Opperherder van de Universele Kerk (Summus Pontifex Ecclesiae Universalis)
Primaat van Italië
Aartsbisschop en Metropoliet van de Romeinse diocese
Soeverein van het Vaticaan
Dienaar der dienaren Gods (Servus Servorum Dei)
Paus Benedictus XVI besloot de titel Patriarch van het Westen vanaf 2006 niet meer te gebruiken.[2] Zijn voorgangers deden dat wel.
Een paus wordt aangesproken met Heilige Vader of Uwe Heiligheid.

Dus één blik op wikipedia, en dan zie je dat 'het soort onzin' wat volgens jou wordt uitgekraamd, wel degelijk waar is.

inderdaad er wordt ONZIN uitgekraamd... vicarius christi betekent helemaal geen plaatsvervanger.
Een vicarus is iemand die een positie bewaard in naam van een hogere gerechtigde.

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 28 mei 2016 14:57

Yoshi schreef:Het is inmiddels bijzonder duidelijk dat van enig normaal gesprek geen sprake kan zijn met een breed deel van het protestantisme. Ondanks de zinnige bijdragen van een enkeling wordt het wederom overstemt met fundamentalistisch en extremistisch haatgeblaat jegens de katholieke Kerk.

Yoshi trek je niets aan van dat soort volk , ze weten niet beter!
https://www.youtube.com/user/JohnMichaelTalbot

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 mei 2016 15:17

hans0166 schreef:vicarius christi betekent helemaal geen plaatsvervanger.

Zeg dan even tegen Wikie dat ze onzin uitkramen.
Ik vermeld iig mijn bron erbij.

hans0166 schreef:vicarius christi betekent helemaal geen plaatsvervanger.
Een vicarus is iemand die een positie bewaard in naam van een hogere gerechtigde.

http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... ristus.htm
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/584 ... -christus/

Kom op zeg, probeer jullie frustraties en taalgebruik een beetje binnen de perken te houden, doe alsof je volwassen bent.
Zelfbeheersing siert een gristen :wink: ! Of men nu rooms is of protestant.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 28 mei 2016 16:53

mona schreef:Zeg dan even tegen Wikie dat ze onzin uitkramen.

ik dacht dat het wel bekend zou zijn dat wiki niet altijd even zuivere uitleggingen geeft, het wordt namelijk vrij door jan en alleman bijgewerkt en ingevoerd, gewijzigd en ook wel verwijderd als men het er niet mee eens is.
Kijk ter voorbeeld maar eens op de "bewerken" of "geschiedenis" tab van zo'n artikel. Vaak is die nog langer dan het artikel zelf.

Als je latijn wil vertalen gebruik dan gewoon google ... daar staan genoeg links naar deugelijke vertaalmachines, en ook onderling vergelijken brengt soms verduidelijking.
Probleem met latijn, oud grieks en hebreeuws is dat heel duidelijke woorden in die taal, geen echte vertaling 1 op 1 naar het nederlands hebben.
Dit is mede oorzaak van sommige interpretatie verschillen in vertalingen en documenten.
Een reformatorische vertaler zou met het vertalen van de Constituties en Decreten van Vaticanum 2 ( zeer belangrijke documenten mbt de RK kerk na het concillie in de 60-er jaren) met een compleet heel ander boek, met heel andere uitleg komen dan een RK vertaler.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 mei 2016 12:13

JohannesHermanus schreef:Er zijn maar zeer weinig mensen die op basis van platte tekst de juiste conclusies kunnen trekken over andermans wezen, u bent daar geen van. Desondanks bent u van harte welkom om een bak koffie te komen nuttigen. En ik verzeker u dat dat geen slappe meuk zal zijn.

Ja daar heeft u gelijk in. Maar sorry, kerel dit gaat niet lukken. Niet omdat ik niet met u onder een dak wil zijn en ook niet vanwege uw belofte geen slappe meuk te serveren .

Wel vanwege uw gedachtegang en uitspraken.

Weet je m'n waarde JohannesHermanus, ik heb in mijn leven zoveel anti Rooms Katholieke bullshit aangehoord het antipaapse potje is vol tot de rand.

Als kind ging ik aan de hand van grootmoeder mee naar de bijeenkomsten van de stichting "in de rechte straat" van de bekende papenhater, ex priester en predikant Ds Hegger.

Zelfs hij is later gaan inzien dat het allemaal genuanceerder is. Een van zijn laatste boeken is een
aanrader. "Samen een in de levende Christus".

Trouwens ook met oma is het goed gekomen. Ik hoop met u ook :D eens op een goede dag.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 29 mei 2016 19:15

Wat is hier gebeurt?

@rotterdam: Bedoel je deze meneer Hegger?
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... Hegger.pdf
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 mei 2016 07:54

JohannesHermanus schreef:En op een goede dag besloot u om dit potje te laten overlopen middels een op mij masochistisch overkomende wijze, namelijk lid worden van een refoforum... Over zelfinductie gesproken. Voor vandaag is de koffie op, morgen weer een dag.

Gelukkig zijn niet alle refo's papenhaters.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 mei 2016 09:09

rotterdam schreef:Wat is hier gebeurd ? God mag (zal) het weten.
Wellicht milder geworden bij het klimmen van de jaren.
Of was hij op weg naar Damascus "blazende nog dreiging en moord tegen een deel van de discipelen des Heeren".

Zoals bij veel mensen gebeurt, is ds Hegger milder geworden bij het ouder worden.

De Waarheidsvriend schreef o.m. over hem:
Ds. Hegger was ook een bevlogen mens. De liefde van Christus drong hem om een ieder van die Christus te vertellen. In dat getuigenis was hij soms wel eens scherp, in woord en geschrift. Velen, met name in de Rooms-Katholieke Kerk, keerden zich van hem af. Maar ook in orthodoxe kring vond menigeen dat Hegger wel erg scherp was in het aanwijzen van de dorheid en de doodsheid in het leven van vele christenen. Hoe verlangde hij naar een opwekking. In 2003 (hij was toen al 87 jaar) was hij mede-initiatiefnemer van de ERO: Evangelisch Reformatorisch Ontwaken. Het laat zien hoe zijn leven doortrokken is geweest van het verlangen Christus aan te wijzen en aan te prijzen als Borg en Zaligmaker.

Op digibron:

Wie zijn Trouw-verhaal leest moet haast concluderen, dat Hegger nu met terugwerkende kracht zijn kerkelijke overgang van destijds betreurt, die althans zeker nu niet meer zou overdoen.
Hij pakt in Trouw ook flink uit tegen die ''zwaren'' in de kerk(en) der Hervorming, die hem probeerden in te lijven. Maar hij is niet echt hunner één. Dat vrij scherpe artikel in Trouw - waarop Hegger trouwens zelf met een bescheiden rectificatie reageerde - lijkt te zeggen: Hegger is terug bij af. Dat klopt echter niet. Hij is wel (veel) milder geworden, minder vechtlustig en gelijkhebberig. Maar hij veegt het erfgoed van de Reformatie niet van tafel en betuigt niet openlijk spijt van zijn vroegere kerkverlating. Wèl ontdekte Hegger dat veel zaken in de Gereformeerde en later de Hervormde kerk hem teleurstelden: vrijzinnigheid, pausjes in de kerk, hangen aan tradities en vormendienst, moeite met onbevangen bijbellezen en zo meer. Toch doe je Hegger onrecht als je hem verwijt een draaitol te zijn. De kern van zijn kritiek en van zijn geloof bleef dezelfde. Wel moesten er lagen stof af om te vermijden dat de menselijke traditie de plaats van het geopenbaarde Woord zou overwoekeren. In ''In de Rechte Straat'' is de toon van Hegger milder. Hij deed aan psychologische zelfontleding en valt prof. C. Graafland bij over de stilstand in de gereformeerde theologie. Hij ziet ook meer heil in huisgemeenten dan in het instituut kerk, rooms of niet-rooms. Teveel worden dominees als gewijde geestelijken gezien

LANGS DE KLOOF

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 mei 2016 10:04

JohannesHermanus schreef:U voelt zich gauw aangesproken en op de persoon gespeeld. Nergens beweer ik dat ik u haat, echter het gedachtengoed dat u aanhangt en ventileert des te meer. Stop aub met u als een kleuter te gedragen en anderen te beschuldigen van onwaarheden. U zegt meer over uzelf dan u wil zien...

Raar - ik voel me helemaal niet aangesproken - ik ben n.l. protestant.
Ik heb uitsluitend gezegd, dat u een papenhater bent en dat gelukkig niet alle refo's dat zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 30 mei 2016 10:07

Chaya schreef:Zoals bij veel mensen gebeurt, is ds Hegger milder geworden bij het ouder worden.

Dank je Chaya, wellicht komt er toch wat wijsheid met de jaren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”