Ik heb even mijn Compendium nageslagen. Ook daar staat plaatsvervanger.
Het is echter duidelijk dat dit verstaan moet worden in het kader van plaatsbekleder. Zoals in een stedehouder.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Pcrtje schreef: Ik hoop dat je dan stopt met het uitkramen van dat soort onzin en je eerst eens verdiept in, bijvoorbeeld, de titels van de Paus. Je mag het uiteraard met alles van de RKK oneens zijn, maar dan dien je wel je tegenstander correct te definiëren. Wat je nu doet is anderen misleiden (iets wat de antichrist opvallend genoeg ook zou doen) door foutieve definities en vervolgens probeer je erop te schieten. Maar inhoudelijk gezien schiet je niets stuk, uiteraard.
Yoshi schreef:Het is inmiddels bijzonder duidelijk dat van enig normaal gesprek geen sprake kan zijn met een breed deel van het protestantisme. Ondanks de zinnige bijdragen van een enkeling wordt het wederom overstemt met fundamentalistisch en extremistisch haatgeblaat jegens de katholieke Kerk.
Het antipapisme, vergelijkbaar met antisemitisme en islamfobie, is er schijnbaar met de paplepel ingegoten. Dat daarbij halve waarheden en hele leugens toegepast worden deert schijnbaar niet. Zelfreflectie en reflectie op de eigen substroming is bij velen ook compleet afwezig waardoor het een wijkspelletje blijft om de ander zo zwart mogelijk weg te zetten.
Spijtig maar helaas de realiteit. De blinde haat zit te diep in het protestantisme. Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden, evenals alle andere topics waar de RKK onderdeel is van het onderwerp. Vrucht dragen zullen die topics niet doen, en het laat slechts een zeer negatief beeld zien van het protestantisme.
JohannesHermanus schreef:Mij dunkt van niet. De Heilige Geest wordt in de Bijbel beschreven als zijnde een persoon, onderscheiden van zowel de Vader als van de Zoon. Een persoon met een eigen wil, intellect en emoties.
Arius was volgens mij de eerste ketter die een valse zienswijze verkondigde over zowel Jezus als de Heilige Geest. Vroeg in de vierde eeuw verkondigde deze dat de Heilige Geest de uitgeoefende energie van God zou zijn. Een vroege vreemde vogel, die men ook wel als de eerste Jehova's Getuige kan zien.
mona schreef:[
De volledige titulatuur van de paus luidt:
Bisschop van Rome
Plaatsvervanger van Jezus (Vicarius Christi)
Opvolger van de Prins van de Apostelen (Petrus)
Opperherder van de Universele Kerk (Summus Pontifex Ecclesiae Universalis)
Primaat van Italië
Aartsbisschop en Metropoliet van de Romeinse diocese
Soeverein van het Vaticaan
Dienaar der dienaren Gods (Servus Servorum Dei)
Paus Benedictus XVI besloot de titel Patriarch van het Westen vanaf 2006 niet meer te gebruiken.[2] Zijn voorgangers deden dat wel.
Een paus wordt aangesproken met Heilige Vader of Uwe Heiligheid.
Dus één blik op wikipedia, en dan zie je dat 'het soort onzin' wat volgens jou wordt uitgekraamd, wel degelijk waar is.
Yoshi schreef:Het is inmiddels bijzonder duidelijk dat van enig normaal gesprek geen sprake kan zijn met een breed deel van het protestantisme. Ondanks de zinnige bijdragen van een enkeling wordt het wederom overstemt met fundamentalistisch en extremistisch haatgeblaat jegens de katholieke Kerk.
Het antipapisme, vergelijkbaar met antisemitisme en islamfobie, is er schijnbaar met de paplepel ingegoten. Dat daarbij halve waarheden en hele leugens toegepast worden deert schijnbaar niet. Zelfreflectie en reflectie op de eigen substroming is bij velen ook compleet afwezig waardoor het een wijkspelletje blijft om de ander zo zwart mogelijk weg te zetten.
Spijtig maar helaas de realiteit. De blinde haat zit te diep in het protestantisme. Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden, evenals alle andere topics waar de RKK onderdeel is van het onderwerp. Vrucht dragen zullen die topics niet doen, en het laat slechts een zeer negatief beeld zien van het protestantisme.
hans0166 schreef:vicarius christi betekent helemaal geen plaatsvervanger.
hans0166 schreef:vicarius christi betekent helemaal geen plaatsvervanger.
Een vicarus is iemand die een positie bewaard in naam van een hogere gerechtigde.
mona schreef:Zeg dan even tegen Wikie dat ze onzin uitkramen.
JohannesHermanus schreef:Er zijn maar zeer weinig mensen die op basis van platte tekst de juiste conclusies kunnen trekken over andermans wezen, u bent daar geen van. Desondanks bent u van harte welkom om een bak koffie te komen nuttigen. En ik verzeker u dat dat geen slappe meuk zal zijn.
JohannesHermanus schreef:En op een goede dag besloot u om dit potje te laten overlopen middels een op mij masochistisch overkomende wijze, namelijk lid worden van een refoforum... Over zelfinductie gesproken. Voor vandaag is de koffie op, morgen weer een dag.
rotterdam schreef:Wat is hier gebeurd ? God mag (zal) het weten.
Wellicht milder geworden bij het klimmen van de jaren.
Of was hij op weg naar Damascus "blazende nog dreiging en moord tegen een deel van de discipelen des Heeren".
JohannesHermanus schreef:U voelt zich gauw aangesproken en op de persoon gespeeld. Nergens beweer ik dat ik u haat, echter het gedachtengoed dat u aanhangt en ventileert des te meer. Stop aub met u als een kleuter te gedragen en anderen te beschuldigen van onwaarheden. U zegt meer over uzelf dan u wil zien...
Chaya schreef:Zoals bij veel mensen gebeurt, is ds Hegger milder geworden bij het ouder worden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten