Kan een gelovige zijn redding verspelen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Re: Kan een gelovige zijn redding verspelen?

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 mei 2016 15:36

naamloos schreef:Wat mij betreft haak ik in dit topic af omdat ik vind dat er juist geen stelling genomen moet worden.

Is ook een stelling.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 20 mei 2016 16:06

JohannesHermanus schreef:Is ook een stelling.
Dat is mijn mening, ik schreef ik vind!
Verder ben ik niet tegen stellingen, ik zei dat ik over dit onderwerp geen stelling neem.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 mei 2016 20:06

Ok, dat is dan een duidelijke stellingname...

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 24 mei 2016 00:44

Mooie vraag!

Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik een stuk (kun je je redding verspelen?) geschreven voor op mijn eigen website. Als de Topic Poster het voor de discussie op prijs stelt dan wil ik dat stuk hier uiteraard graag delen. In dat geval hoor ik het wel. De vraag: kan een gelovige zijn redding verspelen, raakt direct aan waar ik momenteel druk mee bezig ben, namelijk wat het 5-punts calvinisme in totaliteit behandeld, maar dan geformuleerd in een vijftal vragen:

1. Heb je een vrije wil, waarmee je voor God kunt kiezen? (totale verdorvenheid)
2. Heeft God je medewerking nodig in je verlossing? (onvoorwaardelijke verkiezing)
3. Is Jezus voor iedereen gestorven? (beperkte verzoening)
4. Kun je Gods genade afwijzen? (onweerstaanbare genade)
5. Kun je je redding verspelen? (volharding van de gelovigen)
.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 24 mei 2016 06:34

DeDwaler schreef:Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik een stuk (kun je je redding verspelen?) geschreven voor op mijn eigen website. Als de Topic Poster het voor de discussie op prijs stelt dan wil ik dat stuk hier uiteraard graag delen. In dat geval hoor ik het wel.

Geen probleem, ik ben benieuwd naar uw schrijven. Zo te lezen conform het topiconderwerp, dus ga gerust uw gang.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 24 mei 2016 15:31

Bij deze dan:

.
Kun je je redding verspelen?

Is je redding Gods werk of mensenwerk?

Hebreeën 6:4-6:

“Want het is onmogelijk om hen die eens verlicht zijn geweest, die de hemelse gave geproefd hebben en deelgenoot zijn geworden van de Heilige Geest, en die het goede Woord van God geproefd hebben en de krachten van de komende wereld, en die daarna afvallig worden, weer opnieuw tot bekering te brengen, omdat zij voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigen en openlijk te schande maken.” (Hebreeën 6:4-6, HSV)

Voor wie deze waarschuwing voor afvalligheid geldt, lezen we bij Hebreeën 6:7-8:

“Want de aarde die de regen indrinkt, die er dikwijls op valt, en die nuttig gewas voortbrengt voor hen door wie hij ook bewerkt wordt, ontvangt zegen van God. Maar de aarde die dorens en distels voortbrengt, is verwerpelijk en de vervloeking nabij, waarvan het einde tot verbranding leidt.” (Hebreeën 6:7-8)

Vervolgens lezen we:

“Ook al spreken wij zo, geliefden, wat u betreft zijn wij echter overtuigd van betere dingen, die met de zaligheid samenhangen. Want God is niet onrechtvaardig dat Hij uw werk zou vergeten en de liefdevolle inspanning die u Zijn Naam bewezen hebt, doordat u de heiligen gediend hebt en nog dient. Maar wij verlangen ernaar dat ieder van u dezelfde inzet toont, tot volle zekerheid van de hoop, tot het einde toe, opdat u niet traag wordt, maar navolgers bent van hen die door geloof en geduld de beloften beërven.” (Hebreeën 6:9-12)

Kan een ware gelovige zijn redding verspelen? Kort antwoord: Neen! Je kunt je redding alleen verspelen als je je eigenmachtig Gods genade wederrechtelijk (onrechtmatig) hebt toegeëigend. Met andere woorden: Als je jezelf gered acht op basis van alles en nog wat, in plaats van dat God jou Zijn genade heeft geschonken en de Heere Jezus jou gered en bevestigd heeft, dan is het voorstelbaar dat je bang bent om die redding te verspelen.

Immers, als je jezelf in staat acht om, ondanks je zondige natuur, uit vrije wil voor Gods genade te kunnen kiezen en Jezus toe te laten in jouw leven (ik moet bijna hoesten van deze veelgehoorde hoogmoedige en ronduit on-Bijbelse taal), dan zal je jezelf ook in staat achten om die keuze weer ongedaan te maken.

Als het daadwerkelijk in jouw macht zou liggen om je redding te verspelen, dan zou je dat ook zeker vele malen doen. Als ware gelovige houd je echter stand in het geloof, omdat de Heere Jezus, Die voor je in staat, jou in stand houdt. Niet alleen in verleden, maar ook in het heden en in de toekomst (Johannes 10:26-30).

De waarheid is, dat God jouw onwil, ongeloof en onbekeerlijkheid moet doorbreken, omdat je anders niet zult inzien waar je de Heere Jezus voor nodig hebt en je je ook nooit zult bekeren. Er is dus vóór alles een ingrijpen van God Zelf nodig om je geestelijk tot leven te wekken en je ogen en hart te openen, zodat je ontvankelijk wordt voor de geestelijke waarheid en Hij je in staat stelt om je daadwerkelijk te bekeren en te geloven. Zoals Jezus zegt tegen Nicodemus:

“Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.

“Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.”

“De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.” (Johannes 3:3, 3:5-7, 6:63)

Het ware geloof is een wonderlijk iets, omdat je er als zondig mens totaal geen zeggenschap over- of invloed op hebt. Het wordt je uit genade persoonlijk geschonken door een bovennatuurlijk ingrijpen van God Zelf, door middel van Zijn gesproken Woord en door openbaring van de Heere Jezus door de Heilige Geest (wedergeboorte) in het hart van de zondaar. Als de ware Heere Jezus je op die manier geopenbaard wordt, dan kun je eenvoudigweg niet anders dan in Hem geloven. Daarom staat geschreven:

“Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen.” (Efeziërs 2:8-9)

God deelt de eer en glorie, die alleen Hem toekomt, voor de Verlosser en de verlossing met niemand. De verlossing faalt nooit, omdat het compleet Gods werk is, waar je als mens niets aan kunt toevoegen of afdoen. Om die reden is Jezus ook zo stellig (Johannes 6:37, 6:39, 6:40, 6:44, 6:45, 6:63, 6:65).

Je klopt niet uit jezelf op de deur met een waarachtig geloof in de Heere Jezus. Je klopt slechts op Gods Deur wanneer je een zondaar bent, en je het van de Vader geleerd en gehoord hebt dat er, ondanks al je zonden en overtredingen, dankzij Gods liefdevolle genade (verkiezing), toch nog Hoop voor je gloort en er Licht schijnt in de duisternis, waarin je hopeloos verstrikt zit.

Lees de volgende gelijkenis van de Heere Jezus eens:

“En Hij sprak ook met het oog op sommigen die van zichzelf overtuigd waren dat zij rechtvaardig waren en alle anderen minachtten, deze gelijkenis: Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden. De één was een Farizeeër en de ander een tollenaar. De Farizeeër stond daar en bad dit bij zichzelf: O God, ik dank U dat ik niet ben zoals de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers of ook als deze tollenaar. Ik vast tweemaal per week. Ik geef tienden van alles wat ik bezit.

En de tollenaar bleef op een afstand staan en wilde ook zelfs zijn ogen niet naar de hemel opheffen, maar sloeg op zijn borst en zei: O God, wees mij, de zondaar, genadig.
Ik zeg u: Deze man ging gerechtvaardigd terug naar zijn huis, in tegenstelling tot die andere. Want ieder die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden en wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.” (Lucas 18:9-14)

Als je jezelf naar aanleiding van deze gelijkenis vereenzelvigt met de tollenaar die zich op de borst slaat in de tempel, dan heb je een groot probleem, omdat je in dat geval dus denkt dat jij niet zoals die Farizeeër bent… (Romeinen 3:9-23, Romeinen 1:16-32, Romeinen 2)

De ware Vader, Zoon en Heilige Geest zijn compleet anders dan die flauwe aftreksels waarin je als mens liever gelooft, want je gelooft toch exact waarin je wilt geloven en leest in de Bijbel wat je zou willen dat er stond, maar de enige waarheid die er zwart op wit in staat gaat er niet in.
Je vergoelijkt je eigen zondigheid, omdat je jezelf vergelijkt met andere mensen in plaats van met de heilige God en Zijn eis aan jou, namelijk de eis van volstrekte volmaaktheid en heiligheid, zoals Hij Zelf volmaakt en heilig is.

De Heere Jezus is echt niet gekruisigd om de wonderen die Hij deed, of omdat Hij zei dat we onze naasten lief moeten hebben. Jezus werd gekruisigd omdat Hij zei dat wij onrechtvaardig zijn en onze werken slecht zijn en we niets goeds voor God tot stand kunnen brengen… niets! (Johannes 3:19, Johannes 7:7). Jezus werd gekruisigd omdat Hij de waarheid zei en omdat Hij alleen de Weg, de Waarheid en het Leven is en niemand tot de Vader kan komen, dan door Hem.

Jij brengt echter liever je eigen gerechtigheid voor God tot stand. Je kunt en wilt door je zondigheid God niet boven alles liefhebben. Dat is onmogelijk, maar dat is wel Zijn eis (Mattheüs 19:16-30, Lucas 14:25-35).
Als jij denkt dat je jezelf hebt prijsgegeven en alles hebt achtergelaten en opgegeven voor God, dan heb je de Heere Jezus helemaal niet nodig.

Voor jou is het echter allemaal anders, omdat je al aan de goede kant staat, toch?
Wat Jezus allemaal tegen die Schriftgeleerden en Farizeeën zegt, geldt immers niet voor jou, evenmin wat Paulus over je schrijft in onder andere Romeinen 1:18-32 en Romeinen 3:9-23.

Staat jouw huis op de steenrots of op het zand? (Mattheüs 7:24-29) Is de fundering voor je huis de gerechtigheid afkomstig van God, door de Heere Jezus, of is je huis gebouwd op je eigen tot stand gebrachte gerechtigheid? Gerechtigheid door die van je eigen wet of gefundeerd op een andere, ingebeelde Jezus, die wel voldoet aan jouw eigen verwachtingen van Hem? Een Jezus die inpasbaar is in jouw leven en voor wie jij het goede doet? In dat geval moet je je ernstige zorgen maken. In die zorg ligt tegelijkertijd ook je hoop, want uit je zorg om wie en wat je bent ten opzichte van de heilige en rechtvaardige God, ontstaat de noodzaak voor Gods genade en het offer van de Heere Jezus in Zijn plaatsvervangend leven, lijden en sterven.

Je onderdrukt de waarheid tot op het moment dat de ware God je ogen, oren en hart opent voor de enige waarheid en door Zijn onbegrijpelijke genade en liefde jouw zonde(n) je niet meer worden aangerekend, omdat Jezus de straf daarvoor op Zich genomen heeft.

Je zou willen dat de Heere Jezus direct een einde zou maken aan alle tegenstand in jezelf en de strijd waar je nog zo mee worstelt, omdat je vlees altijd maar de andere kant op wil, waardoor je ontelbare keren ten val komt en De Heere je weer gebroken moet terughalen en je vol met Zijn liefde stort en bevestigt.
Naderhand zie je dat Hij je heeft doen groeien in geloof, zonder dat je precies begrijpt hoe. Zo leer je alleen op God te vertrouwen en niet op jezelf en je gaat inzien dat jij Hem liefhebt, omdat Hij jou eerst heeft liefgehad, al voor de schepping. De genade van God en het volbrachte werk van de Heere Jezus worden je enige houvast.

“En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.

Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.

En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt. (Romeinen 8:28-30)

Bekeer je daarom en ga naar de Heere Jezus toe. Niet om Hem uit te nodigen in jouw leven of als vervulling van jouw eigen religieuze idealen, maar om Hem onophoudelijk te smeken en te vragen of Hij je wil vergeven en redden van Gods toorn over al je zonde(n) en ongerechtigheden. Bid of de Heere jouw leven op Zich wil nemen en je deelachtig wil maken aan het eeuwige leven dat alleen in Hem en door Hem is.

Voor God alleen is alle eer, glorie en aanbidding, nu en in eeuwigheid.

Her en der zal, in de loop van de tijd, nog wel een en ander worden bijgeschaafd, naar gelang dat noodzakelijk is, maar de grote lijnen staan.
.
.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 mei 2016 16:05

Nee, men kan het niet verspelen want wie eenmaal geheiligd is wil niet weer anders. Destijds was het jodendom een manier om het te verspelen, maar er is geen weldenkend christen meer tegenwoordig die het in zijn hoofd haalt zich te bekeren tot die dode werken.

Nina

Berichtdoor Nina » 24 mei 2016 18:20

mohamed schreef:Nee, men kan het niet verspelen want wie eenmaal geheiligd is wil niet weer anders.

Ja dat is het wel: 'Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw, En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.' (Heb.6:4-6)

mohamed schreef:Destijds was het jodendom een manier om het te verspelen, maar er is geen weldenkend christen meer tegenwoordig die het in zijn hoofd haalt zich te bekeren tot die dode werken.

O jawel, het gebeurt nog steeds dat christenen zich bekeren tot het Jodendom. Een paar jaar gelden zelfs nog een voorganger.

Ik zou zelf niet spreken over 'dode werken', want vergeet niet dat deze mensen trachten te leven naar geboden die God Zelf hen heeft opgedragen. In Psalm 19 staat: 'De wet van de HERE is volmaakt, zij bekeert de ziel; de getuigenis van de HERE is betrouwbaar, zij geeft de eenvoudige wijsheid. De bevelen van de HERE zijn recht, zij verblijden het hart; het gebod van de HERE is zuiver, het verlicht de ogen. De vreze des HEREN is rein, zij houdt voor eeuwig stand; de bepalingen van de HERE zijn waarachtig, met elkaar zijn zij rechtvaardig. Zij zijn begerenswaardiger dan goud; ja, dan veel zuiver goud; en zoeter dan honing en honingzeem uit de raat. Ook wordt Uw dienaar daarvoor gewaarschuwd, in het houden ervan ligt groot loon.'

Dat klinkt toch wel even anders dan 'dode werken', toch?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 mei 2016 00:23

Nietes.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 mei 2016 15:34

DeDwaler schreef:Bij deze dan

Ik heb uw bijdrage met belangstelling gelezen en heb het even laten bezinken. Ondanks dat ik mij kan voorstellen dat het allemaal Gods werk is en dus pure genade, heb ik enkele kanttekeningen te plaatsen bij uw redeneren. Ik zal deze hier neerzetten. Niet dat ik hiermee te kennen geef dat uw visie totaal verkeerd is, integendeel: vanuit een bepaald perspectief bekeken hebt u gewoon gelijk. Maar ik zou JohannesHermanus niet zijn als ik de zaak niet zou bekijken vanuit andere perspectieven.

DeDwaler schreef:1. Heb je een vrije wil, waarmee je voor God kunt kiezen? (totale verdorvenheid)
2. Heeft God je medewerking nodig in je verlossing? (onvoorwaardelijke verkiezing)
3. Is Jezus voor iedereen gestorven? (beperkte verzoening)
4. Kun je Gods genade afwijzen? (onweerstaanbare genade)
5. Kun je je redding verspelen? (volharding van de gelovigen)

Laat ik beginnen met uw eerste punt: totale verdorvenheid.

Vanuit uw visie zou het zo zijn dat iedereen door en door slecht is en er geen greintje goeds in aanwezig zou zijn. Als ik zo om mij heen kijk naar andere mensen, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat men zonder God weldegelijk in staat is tot iets goeds. Daarvoor zie ik nog teveel moois gebeuren bij mensen die God niet kennen of niet willen kennen. We vertoeven per slot van rekening niet allemaal in de gevangenis vanwege gepleegde zware delicten en andere criminele activiteiten. Kunt u mij dit verschil verklaren tussen de gewoontecrimineel en degene die wel zijn VOG krijgt? En waar komt het gedrag vandaan van de barmhartige Samaritaan?

Wie zal gered worden? Dat is wat Zijn soevereine wil beslist en niets anders. Het is puur een kwestie van de goddelijke soevereiniteit die - ongetwijfeld om goede redenen bekend bij God, maar helemaal niet gerelateerd aan iets wat de mens moreel onderscheid van de ander - sommigen verkiest maar de rest afwijst. Gods uitverkiezing heeft niets van doen met voorkennis, behalve in zoverre dat hij van te voren weet wie de leden moeten zijn van het menselijke ras. (Calvijns Institutie III, xxiii, pag.10)

Aldus Calvijn. Vanaf welk moment is God gaan verkiezen en bepalen? Kunt u mij vertellen waar de voorkennis van God dan wel op van toepassing is?

De enige keer dat redelijkerwijs beweerd kan worden dat vrije wil kon bestaan hebben was in Adam vóór de val. Adam kon weerstand geboden hebben als hij dat wilde, gezien hij louter viel door zijn eigen wil. In zijn rechtschapenheid was de mens begiftigd met vrije wil, waardoor, als hij ervoor gekozen had, hij eeuwig leven kon verkregen hebben. Niettegenstaande zit er geen realiteit in de vrije wil die aldus aan de mens was toebedeeld, aangezien God de val had bepaald, en daarom moet Hij op een bepaalde wijze Adams wil beïnvloed hebben. Het werd niet in neutraal evenwicht gelaten, en evenmin werd zijn toekomst ooit in spanning of onzekerheid gelaten. Het was zeker dat vroeg of laat Adam in het kwaad zou vallen, en met deze onvermijdelijke val verdween daar elk spoor van de vrije wil die de mens kon gehad hebben. Vanaf die tijd werd de wil corrupt samen met de hele natuur. De mens bezat niet langer de capaciteit om te kiezen tussen goed en kwaad. (Calvijns Institutie II, iv, pag.8 )

Wederom aldus Calvijn. Ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat hij hier de ene contradictie met de andere weerlegd. Hij beschuldigd God er zelfs van dat Hij de zondeval heeft veroorzaakt... Wat een vreemde en absurde vrije wil hebben wij dan gehad in Adam. Calvijn beweert hier een grote tegenstrijdigheid m.i. en zegt dat Adam kon weerstaan hebben, dat hij viel door zijn eigen vrije wil, en dat zijn val door God was bepaald. Wat wordt het nou dan?

Dan uw tweede punt: onvoorwaardelijke verkiezing.

Kan ik hieruit opmaken dat u gelooft dat God van tevoren mensen heeft uitgekozen die naar de hemel gaan en ook mensen heeft voorbestemd om te lijden in de hel? Al van voor de zondeval! Ik kan me haast niet voorstellen dat dit niet het geval zou zijn, als je het een gelooft, dan moet het andere ook waar zijn. Calvijn was hier in ieder geval zeer uitgesproken over.

Zowel de verworpenen zijn zoals de verkozenen vastgesteld zo te zijn door de geheime raad van Gods wil en door niets anders. (Calvijns Institutie II, xxii, pag.11)

Dit geeft i.m.o. een stapelend effect: God is verantwoordelijk voor de zondeval en ook verantwoordelijk voor wie er in de hel terecht komen. Althans, dit is hoe ik het lees.

Gaan we door naar uw derde punt: beperkte verzoening.

Een volgende tegenstrijdigheid komt hier aan het licht. Dat is niet zo verwonderlijk, want dat kan niet anders dan het gevolg zijn van het vullen van een put met de opgravingen van een ander. Is naar uw mening Jezus gestorven voor iedereen, of alleen voor de uitverkorenen? Als ik Calvijn moet geloven, dan destilleer ik uit zijn schrijven:

Zowel de verworpenen als de verkozenen werden bepaald zo te zijn door de geheime raad van Gods wil en door niets anders. (Calvijns Institutie II, xxii, pag.11)
…deze ondergang is vastgelegd van in alle eeuwigheid en niets kon hen transfereren naar de andere klasse … (Calvijns Institutie III, iii, pag.4)

niet dat het bloed van Jezus voor iedereen heeft gevloeid.

Om dan vervolgens te belanden bij uw vierde punt: onweerstaanbare genade.

Weer zo'n tegenstrijdige uitdrukking. Als genade nu onweerstaanbaar is, hoe kan het dan nog genade zijn? Kan genade niet afgewezen worden?

Dan tot slot uw vijfde en laatste punt: volharding van de gelovigen.

We waren toch tot niets goeds in staat? Waar kan ik hier lezen over de verzegeling door de Heilige Geest en bewaring door Gods kracht? We hoeven niet te volharden, want we zijn immers uitverkoren? Wat hebben we nog te volharden dan?

Al met al weet ook Calvijn mij niet te overtuigen van de waarheid omtrent Gods uitverkiezing en voorkennis. Het blijft mank lopen en een wandelstok is helaas nodig om zijn schrijven omtrent deze kwestie te ondersteunen. Het ene punt vloeit voort uit het andere. In mijn optiek wordt er een wrede God verkondigd in punt 1 met alle gevolgen van dien doorwerkend in de overige punten.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 25 mei 2016 18:37, 3 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 25 mei 2016 17:01

Waardevolle bijdrage @deDwaler.
Nina schreef:
Ja dat is het wel: 'Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw, En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.' (Heb.6:4-6)

Dit gaat niet over wedergeboren mensen. Er zijn ook algemene overtuigingen.
O jawel, het gebeurt nog steeds dat christenen zich bekeren tot het Jodendom. Een paar jaar gelden zelfs nog een voorganger.

Ik zou zelf niet spreken over 'dode werken', want vergeet niet dat deze mensen trachten te leven naar geboden die God Zelf hen heeft opgedragen. In Psalm 19 staat: 'De wet van de HERE is volmaakt, zij bekeert de ziel; de getuigenis van de HERE is betrouwbaar, zij geeft de eenvoudige wijsheid. De bevelen van de HERE zijn recht, zij verblijden het hart; het gebod van de HERE is zuiver, het verlicht de ogen. De vreze des HEREN is rein, zij houdt voor eeuwig stand; de bepalingen van de HERE zijn waarachtig, met elkaar zijn zij rechtvaardig. Zij zijn begerenswaardiger dan goud; ja, dan veel zuiver goud; en zoeter dan honing en honingzeem uit de raat. Ook wordt Uw dienaar daarvoor gewaarschuwd, in het houden ervan ligt groot loon.'

Dat klinkt toch wel even anders dan 'dode werken', toch?

Buiten Jezus om gaat het niet. Trachten te leven naar de geboden is je eigen gerechtigheid oprichten. D.w.niet.z. dat je de geboden niet moet onderhouden. Het gaat om het motief.
Psalm 19 schreef iemand die wedergeboren is, dus de wet houden uit dankbaarheid.
Zo lastig kan dat toch niet zijn lijkt me om het in de juiste context/verband te zien..
Ps; ik bedoel het niet betweterig..
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 25 mei 2016 19:03

JohannesHermanus schreef:Ik heb uw bijdrage met belangstelling gelezen en heb het even laten bezinken. Ondanks dat ik mij kan voorstellen dat het allemaal Gods werk is en dus pure genade, heb ik enkele kanttekeningen te plaatsen bij uw redeneren. Ik zal deze hier neerzetten. Niet dat ik hiermee te kennen geef dat uw visie totaal verkeerd is, integendeel: vanuit een bepaald perspectief bekeken hebt u gewoon gelijk. Maar ik zou JohannesHermanus niet zijn als ik de zaak vanuit andere perspectieven ook bekijk.

Beste Johannes,

Dank je wel voor je reactie en ik zal, Deo volente, ook uitgebreid op alles reageren, maar daar vraag ik wel even wat tijd voor, want dat wil ik graag zorgvuldig en Bijbels onderbouwd proberen te doen. Ook zou ik willen voorstellen om het per punt te behandelen, ook al is het verleidelijk, maar er zijn niet voor niets bibliotheken over volgeschreven.

Voor de duidelijkheid, ik heb over de rest van de 5 punten nog niet specifiek geschreven, alhoewel ze uiteraard onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. De 5 punten van het calvinisme geven ook niet per se de visie van Calvijn zelf weer, daarom worden het ook wel de 5 punten van de genade genoemd. De punten zijn oorspronkelijk een samenvatting van de Dordtse Leerregels en die zijn, op hun beurt, weer een weerlegging van de vijf artikelen van de remonstranten.

Ik zou mezelf in deze zeker een calvinist willen noemen, en ik onderschrijf elk van de punten ook, maar het is niet zo dat ik hierdoor de waarheid ben gaan zien, maar door wat ik in de Bijbel las, nadat ik door God gered was. Mijn zoektocht naar een gemeente en gelijkgestemden in het geloof, leidde ertoe dat ik deze theologie grotendeels ben gaan onderschrijven.

Wel vind ik, dat de punten van het calvinisme, en dan met name de samenvattende titels, vaak de lading niet dekken, maar dat is slechts mijn eigen mening. Om die reden heb ik er 5 veelvoorkomende vragen van gemaakt en wil ik daarover t.z.t. dergelijke stukken schrijven, zoals ik nu ook over dit specifieke onderwerp heb gedaan.

JohannesHermanus schreef:Al met al weet ook Calvijn mij niet te overtuigen van de waarheid omtrent Gods uitverkiezing en voorkennis. Het blijft mank lopen en een wandelstok is helaas nodig om zijn schrijven omtrent deze kwestie te ondersteunen. Het ene punt vloeit voort uit het andere. In mijn optiek wordt er een wrede God verkondigd in punt 1 met alle gevolgen van dien doorwerkend in de overige punten.

Je laatste zin vind ik veelzeggend, en hoe gek het ook mag klinken, ik ben er ergens ook wel blij om. Paulus gaat overigens ook uitgebreid in op een aantal bezwaren, met name in de Romeinenbrief. Ik wil je ook graag op het hart drukken dat deze punten, net als de Dordtse leerregels, of welke theologische benadering dan ook, niet het Evangelie weergeeft of vervangt, maar, mijns inziens, slechts een manier is om de Bijbel als geheel in en in context begrijpelijker te maken. Niets kan echter de Bijbel vervangen, laat staan het levende Woord van onze Heere in Zijn Evangelie. Mensen zijn vanwege hun zondigheid en het feit dat het maar schepselen zijn (aan tijd en ruimte onderworpen), ook niet in staat om God volledig te doorgronden, maar de Bijbel en de Heilige Geest geven wel heel veel inzicht in met welke God we te maken hebben, en hoe we Hem recht dienen te doen.
.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 mei 2016 20:14

DeDwaler schreef:Dank je wel voor je reactie en ik zal, Deo volente, ook uitgebreid op alles reageren, maar daar vraag ik wel even wat tijd voor, want dat wil ik graag zorgvuldig en Bijbels onderbouwd proberen te doen. Ook zou ik willen voorstellen om het per punt te behandelen, ook al is het verleidelijk, maar er zijn niet voor niets bibliotheken over volgeschreven.

Voor de duidelijkheid, ik heb over de rest van de 5 punten nog niet specifiek geschreven, alhoewel ze uiteraard onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

In orde! Punt voor punt lijkt mij ook een goed idee. Ik heb er een handje van om op zaken vooruit te lopen, vandaar dat ik al bij punt 5 zit. Heb ik er in ieder geval al enigszins over nagedacht. Wellicht tijd voor verdieping dan. Neem gerust uw tijd, beter wat langer wachten op een goed onderbouwde reactie, dan genoegen moeten nemen met geraffel.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 25 mei 2016 21:52

Best wel een beledigende gedachte om te denken je je zaligheid kan verspelen. Het betekend dat Jezus aan het kruis Zijn werk voor een deel tevergeefs gedaan heeft.
Een kind van God is geheiligd in Jezus Christus en zou Jezus dan ook Zijn Heiligheid kunnen verliezen?
Wanneer iemand tot bekering komt, wordt hij of zij eigendom van Jezus. Zou God hetgeen Hij aan Zijn Zoon geeft terugnemen?
Let wel dat dit een gevaarlijke discussie is, je doet zo snel onrecht aan De Vader, De Zoon en de Heilige Geest.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 mei 2016 22:14

Teus schreef:Let wel dat dit een gevaarlijke discussie is, je doet zo snel onrecht aan De Vader, De Zoon en de Heilige Geest.

In potentie kan ik daarmee wel instemmen, per definitie gaat mij te ver. U hebt gelijk als u doelt op voorzichtigheid geboden.

Teus schreef:Zou God hetgeen Hij aan Zijn Zoon geeft terugnemen?

Leest u aub de gehele discussie, alvorens conclusies te trekken. Er wordt onderscheid gemaakt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”