naamloos schreef:Wat mij betreft haak ik in dit topic af omdat ik vind dat er juist geen stelling genomen moet worden.
Is ook een stelling.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
naamloos schreef:Wat mij betreft haak ik in dit topic af omdat ik vind dat er juist geen stelling genomen moet worden.
Dat is mijn mening, ik schreef ik vind!JohannesHermanus schreef:Is ook een stelling.
DeDwaler schreef:Naar aanleiding van dit onderwerp heb ik een stuk (kun je je redding verspelen?) geschreven voor op mijn eigen website. Als de Topic Poster het voor de discussie op prijs stelt dan wil ik dat stuk hier uiteraard graag delen. In dat geval hoor ik het wel.
“Want het is onmogelijk om hen die eens verlicht zijn geweest, die de hemelse gave geproefd hebben en deelgenoot zijn geworden van de Heilige Geest, en die het goede Woord van God geproefd hebben en de krachten van de komende wereld, en die daarna afvallig worden, weer opnieuw tot bekering te brengen, omdat zij voor zichzelf de Zoon van God opnieuw kruisigen en openlijk te schande maken.” (Hebreeën 6:4-6, HSV)
“Want de aarde die de regen indrinkt, die er dikwijls op valt, en die nuttig gewas voortbrengt voor hen door wie hij ook bewerkt wordt, ontvangt zegen van God. Maar de aarde die dorens en distels voortbrengt, is verwerpelijk en de vervloeking nabij, waarvan het einde tot verbranding leidt.” (Hebreeën 6:7-8)
“Ook al spreken wij zo, geliefden, wat u betreft zijn wij echter overtuigd van betere dingen, die met de zaligheid samenhangen. Want God is niet onrechtvaardig dat Hij uw werk zou vergeten en de liefdevolle inspanning die u Zijn Naam bewezen hebt, doordat u de heiligen gediend hebt en nog dient. Maar wij verlangen ernaar dat ieder van u dezelfde inzet toont, tot volle zekerheid van de hoop, tot het einde toe, opdat u niet traag wordt, maar navolgers bent van hen die door geloof en geduld de beloften beërven.” (Hebreeën 6:9-12)
“Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.
“Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk van God niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest. Verwonder u niet dat Ik tegen u gezegd heb: U moet opnieuw geboren worden.”
“De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.” (Johannes 3:3, 3:5-7, 6:63)
“Want uit genade bent u zalig geworden, door het geloof, en dat niet uit u, het is de gave van God; niet uit werken, opdat niemand zou roemen.” (Efeziërs 2:8-9)
“En Hij sprak ook met het oog op sommigen die van zichzelf overtuigd waren dat zij rechtvaardig waren en alle anderen minachtten, deze gelijkenis: Twee mensen gingen naar de tempel om te bidden. De één was een Farizeeër en de ander een tollenaar. De Farizeeër stond daar en bad dit bij zichzelf: O God, ik dank U dat ik niet ben zoals de andere mensen: rovers, onrechtvaardigen, overspelers of ook als deze tollenaar. Ik vast tweemaal per week. Ik geef tienden van alles wat ik bezit.
En de tollenaar bleef op een afstand staan en wilde ook zelfs zijn ogen niet naar de hemel opheffen, maar sloeg op zijn borst en zei: O God, wees mij, de zondaar, genadig.
Ik zeg u: Deze man ging gerechtvaardigd terug naar zijn huis, in tegenstelling tot die andere. Want ieder die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden en wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.” (Lucas 18:9-14)
“En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt. (Romeinen 8:28-30)”
mohamed schreef:Nee, men kan het niet verspelen want wie eenmaal geheiligd is wil niet weer anders.
mohamed schreef:Destijds was het jodendom een manier om het te verspelen, maar er is geen weldenkend christen meer tegenwoordig die het in zijn hoofd haalt zich te bekeren tot die dode werken.
DeDwaler schreef:Bij deze dan
DeDwaler schreef:1. Heb je een vrije wil, waarmee je voor God kunt kiezen? (totale verdorvenheid)
2. Heeft God je medewerking nodig in je verlossing? (onvoorwaardelijke verkiezing)
3. Is Jezus voor iedereen gestorven? (beperkte verzoening)
4. Kun je Gods genade afwijzen? (onweerstaanbare genade)
5. Kun je je redding verspelen? (volharding van de gelovigen)
Nina schreef:
Ja dat is het wel: 'Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn, En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw, En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.' (Heb.6:4-6)
O jawel, het gebeurt nog steeds dat christenen zich bekeren tot het Jodendom. Een paar jaar gelden zelfs nog een voorganger.
Ik zou zelf niet spreken over 'dode werken', want vergeet niet dat deze mensen trachten te leven naar geboden die God Zelf hen heeft opgedragen. In Psalm 19 staat: 'De wet van de HERE is volmaakt, zij bekeert de ziel; de getuigenis van de HERE is betrouwbaar, zij geeft de eenvoudige wijsheid. De bevelen van de HERE zijn recht, zij verblijden het hart; het gebod van de HERE is zuiver, het verlicht de ogen. De vreze des HEREN is rein, zij houdt voor eeuwig stand; de bepalingen van de HERE zijn waarachtig, met elkaar zijn zij rechtvaardig. Zij zijn begerenswaardiger dan goud; ja, dan veel zuiver goud; en zoeter dan honing en honingzeem uit de raat. Ook wordt Uw dienaar daarvoor gewaarschuwd, in het houden ervan ligt groot loon.'
Dat klinkt toch wel even anders dan 'dode werken', toch?
JohannesHermanus schreef:Ik heb uw bijdrage met belangstelling gelezen en heb het even laten bezinken. Ondanks dat ik mij kan voorstellen dat het allemaal Gods werk is en dus pure genade, heb ik enkele kanttekeningen te plaatsen bij uw redeneren. Ik zal deze hier neerzetten. Niet dat ik hiermee te kennen geef dat uw visie totaal verkeerd is, integendeel: vanuit een bepaald perspectief bekeken hebt u gewoon gelijk. Maar ik zou JohannesHermanus niet zijn als ik de zaak vanuit andere perspectieven ook bekijk.
JohannesHermanus schreef:Al met al weet ook Calvijn mij niet te overtuigen van de waarheid omtrent Gods uitverkiezing en voorkennis. Het blijft mank lopen en een wandelstok is helaas nodig om zijn schrijven omtrent deze kwestie te ondersteunen. Het ene punt vloeit voort uit het andere. In mijn optiek wordt er een wrede God verkondigd in punt 1 met alle gevolgen van dien doorwerkend in de overige punten.
DeDwaler schreef:Dank je wel voor je reactie en ik zal, Deo volente, ook uitgebreid op alles reageren, maar daar vraag ik wel even wat tijd voor, want dat wil ik graag zorgvuldig en Bijbels onderbouwd proberen te doen. Ook zou ik willen voorstellen om het per punt te behandelen, ook al is het verleidelijk, maar er zijn niet voor niets bibliotheken over volgeschreven.
Voor de duidelijkheid, ik heb over de rest van de 5 punten nog niet specifiek geschreven, alhoewel ze uiteraard onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Teus schreef:Let wel dat dit een gevaarlijke discussie is, je doet zo snel onrecht aan De Vader, De Zoon en de Heilige Geest.
Teus schreef:Zou God hetgeen Hij aan Zijn Zoon geeft terugnemen?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 429 gasten