meribel schreef:het is ongelooflijk onvoorstelbaar!
het is gewoon niet te bevatten en tevens zo ongelooflijk indrukwekkend,
en met het woord 'universum', is dan duidelijk dat je alles bedoeld wat er bestaat? Of praat je dan alleen over onze eigen Melkweg?
Universum is alles, het heelal. Onze Melkweg is een van de miljarden sterrenstelsels. Dan is er ook nog een verschil tussen het zichtbare heelal (alles wat we kunnen zien met telescopen) en de rest van het heelal. Dat zichtbare gedeelte is eindig, de rest niet.
en we weten, en komen er ook volgens mij nooit achter waar alles eindigt.
het eindigt ook niet denk ik,
het is eeuwig dat universum, zoals God dat is.
Soms denk ik God, dat ís het universum,
ja of andersom natuurlijk,
en de oneindigheid is eng en tegelijk zo troostend
Het universum is oneindig groot, maar eeuwig, dat is nog maar de vraag. Het heelal zet uit, het wordt groter. Maar zwaartekracht trekt alles naar elkaar toe. Het was lange tijd de vraag of de zwaartekracht de uitdijing van het heelal op een gegeven moment zou omdraaien. Maar het gekke is dat het er nu op lijkt dat het uitdijen steeds sneller gaat in plaats van langzamer. We weten alleen nog niet waarom.
Maar goed, het zichtbare universum heeft een eindige hoeveelheid energie en die energie wordt dus over een steeds grotere ruimte 'verdeeld'. Er komt in de verre toekomst een moment dat de Grote Hittedood, een moment waarop er geen 'werkbare' energie meer is.
in ieder geval, als mensen zeggen, 'kom op, een hemel, wie gelooft dat nou, al die mensen die hebben geleefd en nog leven, dat past toch nooit in een hemel'....
nou, het universum is er groot genoeg voor anders.
Klopt, ruimte zat, maar het lijkt me niet handig om de hemel te zien als een fysieke plek in het universum. Dat als je maar lang genoeg met je ruimtescheepje vliegt, dat je dan bij de hemel uitkomt...