Kerksluitingen in Nederland

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Kerksluitingen in Nederland

Berichtdoor rotterdam » 15 mar 2016 16:27

Nina schreef:
Als mensen Hem verlaten en de samenkomsten niet meer tot Zijn eer zijn, waarom zou God de kerk dan niet kunnen verlaten?
(Ik heb nergens genoemd dat God deze wereld zou verlaten trouwens)

O nu begrijp ik het, het is voor wat hoort wat.

Waarom zou God de kerk niet kunnen verlaten ?
Het antwoord is simpel, dan is Hij namelijk geen God meer.
God blijft eeuwig trouw aan ontrouwe mensen.
Het is een Godswonder maar Hij heeft in de mens behagen.
God heeft Zijn kerk beloofd "ze niet als wezen achter te laten, Hij zal de Geest zenden".
Dat hangt niet af van onze trouw, gelukkig niet.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 mar 2016 16:37

rotterdam schreef:Mona - Openbaring 3 ; vers 4 en 5 erbij lezen niet stoppen bij vers 2.

En toch was de gemeente dood in Gods ogen. Hij zegt dat niet voor niets. Hij kent en doorzoekt de harten!
Grijpt je dat niet aan?
Echter staat er bij elk van de zeven gemeenten de oproep tot bekering.
De weg naar Hem blijft open, als je doet wat Hij zegt.
Vermeng je niet met de wereld.

Onlangs heb ik dit citaat geplaatst:
"Ik zocht naar de kerk
en vond haar in de wereld.
Ik zocht naar de wereld
en vond haar in de kerk".

- Andrew Bonar -

Hoe meer wereld er in de kerk komt, hoe meer kerkgebouwen er zullen verdwijnen.
Maar degenen die op de Rots zijn gefundeerd, zullen staande blijven.
Zij zijn de KERK.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 mar 2016 16:43

rotterdam schreef:Waarom zou God de kerk niet kunnen verlaten ?

De Heilige Geest verliet koning Saul:
De Geest van de HEERE was van Saul geweken, en een boze geest bij de HEERE vandaan joeg hem angst aan.” (1 Samuël 16:14)

Dat kan ook in een gemeente. Wanneer gebeurt dit? Als er nijd, laster, tweedracht is. Dan bedroeven wij de H.G. en wijkt Hij van ons. Daarvoor in de plaats komt altijd de duivel, dat is het erge.

Hebr. 10:

Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?” (Hebr. 10:29).

God kan zich voor een tijd verbergen. Al zal Hij nooit loslaten wat Zijn Hand begon.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 mar 2016 19:21

Chaya schreef:
God kan zich voor een tijd verbergen. Al zal Hij nooit loslaten wat Zijn Hand begon.

En toen werden we het toch nog eens.

Het kan inderdaad soms duister zijn, in de wereld, in de kerk, in mijn hart.
Maar altijd staat daar boven - de regenboog van de belofte.
Christus zegt "Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld".

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2016 08:44

rotterdam schreef:
O nu begrijp ik het, het is voor wat hoort wat.

Waarom zou God de kerk niet kunnen verlaten ?
Het antwoord is simpel, dan is Hij namelijk geen God meer.
God blijft eeuwig trouw aan ontrouwe mensen.
Het is een Godswonder maar Hij heeft in de mens behagen.
God heeft Zijn kerk beloofd "ze niet als wezen achter te laten, Hij zal de Geest zenden".
Dat hangt niet af van onze trouw, gelukkig niet.

Maar.... waar is de ooit bloeiende kerk van Klein Azië dan gebleven bijvoorbeeld? Ik geloof dat de kerk wereldwijd altijd zal blijven bestaan, maar Gods trouw en liefde geven geen garantie dat de kerk in Nederland niet heel klein zal worden of mogelijk ooit helemaal verdwijnt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 mar 2016 12:40

Marnix schreef:
Maar.... waar is de ooit bloeiende kerk van Klein Azië dan gebleven bijvoorbeeld? Ik geloof dat de kerk wereldwijd altijd zal blijven bestaan, maar Gods trouw en liefde geven geen garantie dat de kerk in Nederland niet heel klein zal worden of mogelijk ooit helemaal verdwijnt.

1) dat de kerk in Turkije heel klein geworden is wil niet zeggen dat God daar weg is. Wij geloven en belijden dat onze God trouw blijft aan het werk Zijner handen, ook een niet christelijk Klein Azië is "het werk Zijner handen".
Psalmen 83:19 "Opdat zij weten, dat Gij alleen met Uw Naam zijt de HEERE, de Allerhoogste over de ganse aarde".

2) In 1914 waren er nog 19% christenen, als gevolg van de Armeense genocide daalde dit tot 5%.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2016 12:54

Mee eens. God houdt zijn kerk in leven. Ook al blijven er soms maar weinig over.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 16 mar 2016 13:00

Chaya schreef:[

Ik vind het nogal een bewering, waar voorzichtigheid bij past, het eerste gedeelte van je zin
Het is een belofte van de Heere God
"Allen wie Mij zoeken zullen Mij vinden" en "wie Mij liefheeft, heb Ik ook lief"
Het 2e gedeelte van je zin is zeker waarheid en daardoor ook zekerheid.
Een kerk is nou ook weer niet het allerbelangrijkste uiteraard en mag nooit belangrijker worden dan het Woord van de Heere God.
Met daarin de Genade boodschap voor alle mensen.
Een kerk is soms afgeschermd voor een bepaalde doelgroep waar aan je moet voldoen, of waar een buitenstaander zich niet meer welkom voelt.
Waar God een deur sluit opent Hij een venster, dat moeten we ook niet uit het oog verliezen.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2016 13:17

MoesTuin schreef:Ik vind het nogal een bewering, waar voorzichtigheid bij past, het eerste gedeelte van je zin

Toch kan de HEERE Zich ook verbergen in het leven van Zijn kinderen als er geen sprake is van een bepaalde zonde. Waarom toch? Niet om te plagen! God leidt Zijn kinderen wonderbaar. Iemand schreef over zo’n periode in zijn leven eens het volgende: "Ik geloof dat ik meer over God geleerd heb in de periodes van Zijn stilte dan in de periodes toen Hij Zich niet stil hield. In tijden van stilte heb ik meer geleerd over Zijn soevereiniteit, Zijn heiligheid, Zijn majesteit en ja, ook over Zijn genade. In tijden van stilte heb ik geleerd wat een wonder het is dat ik niet vernield ben."
ds. v.d. Weg

Ook in de gereformeerde (en vooral in de lutherse) theologie komen we uitdrukkingen tegen als: “God verbergt Zich”. Vooral bij Luther vinden we dit soort uitdrukkingen. Een kerntekst in dit verband is Jesaja 45:15: "Voorwaar Gij zijt een God, Die Zich verborgen houdt, de God Israëls, de Heiland". Wanneer God Zich openbaart, dan doet Hij dat door Zich te verbergen in het Kruis van Christus. Voor de wereld en de godsdienstige mens is het gelaat van God verduisterd, wanneer hij of zij Christus ziet hangen aan het kruis.
ds. Kuyt

In Psalm 10:
Waarom, o HEER, blijft Gij van verre staan?
Waarom verbergt Gij U; daar wij, gehaat,
Beangst, verschrikt, schier door den druk vergaan?

Het volk Israël:

Voordat zij ook nog maar een voet in Kanaän gezet hadden, kondigt Mozes al aan wat hen daar zal overkomen. Zij zullen zich verliezen in ongehoorzaamheid en afgoderij, als gevolg waarvan de HEERE, de God van het verbond, hen zou verlaten en Zijn aangezicht voor hen zou verbergen. In hoofdstuk 32:20 wordt dat nog eens herhaald: “Ik zal Mijn aangezicht voor hen verbergen; Ik zal zien wat hun einde is, want zij zijn een totaal verdorven generatie…”. Later voegt de profeet Micha er nog iets aan toe: “Dan zullen zij tot de HEERE roepen, maar Hij zal hen niet antwoorden. In die tijd zal Hij Zijn aangezicht voor hen verbergen, omdat zij kwaad gedaan hebben” (3:4). De HEERE zou Zijn aangezicht verbergen en niet tot hen spreken! En zo is het ook gegaan.
bron: amen.nl
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Robin84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robin84 » 16 mar 2016 13:25

Laten we niet vergeten dat het vroeger een gewoonte was om naar de kerk te gaan. Het hoorde er gewoon bij en zonder lidmaatschap hoorde je er niet helemaal bij.

De tijden veranderen en de mensen worden individualistischer. Men kiest ervoor om niet meer naar de kerk te gaan en zoeken hun heil in andere religies en bewegingen. Ik zie het dus ook als een soort schifting tussen doelgroepen.

Daarnaast hebben we God menselijker gewijs niet nodig in het westen. We hebben alles toch al? Rijkdom ten top. Het is dus een hele uitdaging om mensen binnen boord te houden.

Ook zie ik steeds meer de opkomst van zgn. huiskerken. Ongeregistreerde groepen mensen die samenkomen. Beetje zoals in Handelingen 2.

Vroeger gingen de mensen naar de kerk. Nu is de tijd aangebroken dat de kerk weer naar de mensen toe moet gaan.
~ Sola Gratia ~

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 16 mar 2016 13:34

Robin84 schreef:Nu is de tijd aangebroken dat de kerk weer naar de mensen toe moet gaan.

Hoe bedoel je dat precies, en hoe zou de kerk dat moeten doen volgens jou?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 16 mar 2016 13:35

Robin84 schreef:Laten we niet vergeten dat het vroeger een gewoonte was om naar de kerk te gaan. Het hoorde er gewoon bij en zonder lidmaatschap hoorde je er niet helemaal bij.

Het is nog steeds een gewoonte, een hele goede. Het zou echter geen gewoonte (of sleur) moeten zijn, maar een verlangen.
Eén dag is in Uw huis mij meer
Dan duizend, waar ik U ontbeer;
'k Waar liever in mijns Bondsgods woning
Een dorpelwachter, dan gewend...Want een dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders; ik koos liever aan den dorpel in het huis mijns Gods te wezen, dan lang te wonen in de tenten der goddeloosheid.
Robin84 schreef:Daarnaast hebben we God menselijker gewijs niet nodig in het westen. We hebben alles toch al?

Zo kan Zegen een soort vloek worden.
Ten tijde van grote rampen stromen de kerken vol.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 16 mar 2016 14:20

Chaya schreef:Toch kan de HEERE Zich ook verbergen in het leven van Zijn kinderen als er geen sprake is van een bepaalde zonde.

Ook in de gereformeerde (en vooral in de lutherse) theologie komen we uitdrukkingen tegen als: “God verbergt Zich”. Vooral bij Luther vinden we dit soort uitdrukkingen. Een kerntekst in dit verband is Jesaja 45:15: "Voorwaar Gij zijt een God, Die Zich verborgen houdt,

Hierbij is het dan wel altijd zo dat dit niet aan de Heere God ligt.
De Heere God verbergt zich niet, maar laat zich vinden ten alle tijden. Je kan altijd bij God terrecht, 24 uur per dag.
Het ligt dan aan de mens, er is iets tussen de mens en God in komen te staan dan.

Het lied wat ik leerde kennen toen het werd gezongen bij de uitvaart van wijlen Majoor Boshardt, het is me altijd bij gebleven en zo wordt het ook bedoeld, heel mooi vertaald

‘Heer verberg niet uw gelaat’

https://www.youtube.com/watch?v=6Fvf0WCTQ2w

1.
Heer, verberg niet uw gelaat nu ‘k vermoeid ben en verzwakt;
‘k hunker naar uw dageraad zoals ‘t land naar regen snakt.
Kom, mijn Meester, kom met spoed, ‘k leef niet als ‘k U niet ontmoet.

2.
Troost’loos is de morgenstond als uw levend licht niet straalt;
De ochtend die uw glans niet vond, heeft als nieuwe dag gefaald;
Maar de kille nacht verdwijnt als uw zon van liefde schijnt.

3.
Heer, bezoek mijn ziel dan nu in de nacht van mijn tekort;
Plaats mij zó in ‘t licht van U dat ‘k de weerschijn daarvan word;
Nooit ben ‘k zwak meer of vermoeid als die gloed tot glorie groeit.

Als je dit zo oprecht bidden belijdt / zingt tot de Heere, Hij laat van zich "vinden" in Christus alleen.
Dat is ons "wachtwoord" en we zijn Eeuwig Jezus eigendom,
“Maranatha” blijft ons wachtwoord

De Heere Jezus zegt;

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 16 mar 2016 14:27

Spreeuw schreef:
Zijn de vele kerksluitingen in Nederland (maar ook buiten Nederland) een teken van de eindtijd? Zal de wederkomst van Christus niet lang meer duren?

Voor ieder mens komt eens de "eindtijd"
Het gaat hierom des te meer, mag ik weten van een Hoopvolle Toekomst, een leven in Eeuwigheid, de Zekerheid van en in het Geloof in de Heere Jezus Christus, ook voor mij, of niet.

Zij komen van oost en west
zij komen van zuid en noord
zij komen van berg
zij komen van dal
zij komen naar Godes woord
gekleed in een bruids gewaad
versiert met een gouden kroon
nemen deel aan t, eeuwig feest
daar boven rond Gods troon

Zij komen in scharen groot
bevrijd van hun aardse nood
van zonden verlost van ziekten en smart
er is daar geen nacht of dood
het oude heeft afgedaan en alles is nieuw en schoon
englen toklen harpen aan
ter ere van Gods zoon

De hemelse paarlen poort
staat open voor iedereen
want plaats is bereid voor u en voor mij
o, ga toch met ons daar heen
temidden der englenschaar
wacht Jezus Gods offerlam
englen toklen harpen aan
prijst allen Jezus naam

De Heere Jezus zegt;

Robin84
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robin84 » 16 mar 2016 16:44

mona schreef:
Hoe bedoel je dat precies, en hoe zou de kerk dat moeten doen volgens jou?

Allereerst zie ik een kerk niet als een gebouw. Ik zie een kerk als een levend organisme, of zoals het Woord beschrijft, het lichaam van Christus. jij en ik samen vormen de kerk en daarmee ben je dus mijn zuster (hallo zus ;-)!)

Zoveel kerken, binnen alle gelederen, zijn naar binnen gericht. Ze staan wel open, maar dan alleen voor de eigen leden. Een typerend voorbeeld kun je vinden op kerkomroep.nl. Als ik een dienst wil luisteren van een bepaalde gemeente, dan moet ik bij vele kerken eerst een abonnement nemen. Pas ik niet in hun straatje, dan mag ik ook geen dienst meeluisteren.

Mijn vader vertelde ooit zijn ervaring dat hij naar een kerk ging, waar een stoplicht was gemonteerd naast de voordeur. Bij rood licht mochten alleen de leden naar binnen, sprong het stoplicht op groen, dan mochten ook de gasten naar binnen. Ik vind dat echt om te huilen.

Veel gelovige mensen denken niet aan die zondaar op straat. Wellicht even in het voorbij gaan, maar ze zijn hem of haar snel vergeten. Ze gaan elke zondag vroom naar de kerk en proberen zelf een goed leven te leiden. Ze gaan vooral met hun 'eigen soort' om en stappen niet daarbuiten. De verloren ziel van de man die zich elke dag volgooit met alcohol, de vrouw achter de ramen met rood licht, of de hells angel op een glimmende motor is vaak een ver van de bedshow. Iemand anders houdt zich daar wel mee bezig. Echter, Jezus geeft juist de opdracht (en het voorbeeld) om naar zo'n persoon te gaan. Hem of haar een arm op de schouder te leggen en te zeggen dat Jezus ook van hem/haar houdt.

In Nederland zijn er vele honderdduizenden gelovige mensen. Wat zou er gebeuren als wij allemaal ook buiten de kerkmuren christen zijn en ons allemaal gaan bekommeren om de niet-gelovige mensen, zoals Jezus ons vraagt dit te doen? Wat voor impact zou dat hebben? Vele kerken zouden dan juist te klein zijn. Ik kijk daar echt naar uit.

Zo, dat was mijn antwoord op het eerste gedeelte van jouw vraag. Nu deel twee ;-).

Het begint al bij onszelf. Als we om ons heen kijken, dan is er zoveel winst te behalen. Hoe stellen we ons op als er iemand van de straatkrant bij een winkelcentrum een krantje probeert te verkopen, om zodoende 's nachts binnen te kunnen slapen? Hoe reageren we als iemand bedroefd op het werk komt, vanwege de zoveelste ruzie met haar partner? Reageren we als mensen beginnen te roddelen of te vloeken op een veroordelende manier of juist vanuit een luisterend oor? Enzovoorts.

Hoe de kerk naar buiten gericht kan zijn is maar net in welke omgeving de gemeente zich bevindt. Leden van onze gemeente zijn aangesloten bij stichting Present en gaan structureel bij hulpbehoevenden langs om te mogen dienen. Ik ken een kerk, midden in een wijk vol ellende in Rotterdam, waar ze kleding en eten inzamelen voor mensen die het niet zo goed hebben. Er is zoveel creatiefs te verzinnen en het mooie is dat het nog voldoening geeft ook. Dit is voor mij het ware dienen in Zijn Koninkrijk, niet alleen op zondag een preek luisteren en liederen zingen, maar christen zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week.

Een tekst wat mij altijd aanspreekt komt uit Lukas 10: 2 "Hij zei tegen hen: "De oogst is wel groot, maar er zijn te weinig arbeiders. Bid daarom tot de Heer van de oogst dat Hij arbeiders stuurt om de oogst binnen te halen."
~ Sola Gratia ~

Terug naar “[Religie] - Open forum”