De moraliteit van de Hel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: De moraliteit van de Hel

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jan 2016 15:26

Mortlach schreef:Zal ik eens een lijstje geven wat je als christen allemaal 'moet'? (geen seks voor het huwelijk...

Dat is de pest van deze tijd en onze cultuur, dat je je maar tevreden moet stellen met een afgelikte boterham. Dat is de norm geworden. Ofwel: als je een vrouw tegenkomt, met wie je je leven wil delen, zal ze nooit echt van jou zijn. Leuk hoor, die losgeslagen westerse cultuur! :x
En het laat niet na de kerkmensen te infecteren.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 15:32

kinpruik schreef:Dat het een armzalige godheid is heb je helemaal gelijk in. Het gaat dan ook niet om Wodan specifiek, ik had misschien beter neer kunnen zetten [random godheid uit de geschiedenis]. Het punt dat ik volgens sommigen eeuwig helse pijn verdien voor een slachtofferloos 'misdrijf'. Ik kan dat niet terecht vinden. Bovendien vindt ik het, als God zou bestaan, bijna een belediging voor God om dat te denken. Dat betekent dus dat ik eeuwig gestraft wordt door God omdat ik mijn verstand welke ik van diezelfde God gekregen heb op een kritische manier gebruik. Kan het niet zo zijn dat de Hel gewoon een niet bestaand iets is?

Een onbekeerde trouwe kerkganger verschilt in niets van hetgeen jij hier zegt. We vinden ons allemaal veel te goed om verloren te gaan. Dat komt omdat de Heilige Geest ons dan nog niet heeft laten zien wie wij zijn voor een goeddoend en barmhartig God.
We hebben niemand vermoord of een poot uitgedraaid, geven blijmoedig aan de armen enz.

Maar draai het nu eens om en blijf niet in die straf hangen. God wil niet dat wij verloren gaan! Je krijgt een heel leven om je te bekeren.
Hij roept, ook vandaag, jou!
Niemand kan zeggen dat het de schuld is van God, als ze verloren gaan.

Ook bij christenen kan lauwheid en slapheid zijn. De Hemel verkwikt dan niet en de hel verschrikt niet. Dat is erg! Want de Bijbel haat die lauwheid.

In de zevende brief in Openbaring, staat:

Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!
Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 14 jan 2016 15:34

Chaya schreef:Nee, dan is het voor eeuwig te laat.
Vroeger werd het zo gezegd: zo de boom valt, blijft hij liggen.

Toen de Heere Jezus aan het kruis hing, was zijn ergste lijden dat hij van Zijn Vader was afgesneden. Hij riep uit: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten? DAT was het allerergste.
Dus niet de doornenkroon of het geselen, of het vastgenageld worden op het kruis, maar de algehele verlatenheid.
Iets ergers bestaat niet kinpruik!

Oke, helder standpunt. Dat vind ik dus erg immoreel. En een God die dit soort straffen uitdeelt vindt ik het moreel niet waard te aanbidden. Het lijkt me daarom ook sterk dat die 1.2 miljard christenen op de wereld ditzelfde standpunt innemen.

Maar draai het nu eens om en blijf niet in die straf hangen. God wil niet dat wij verloren gaan! Je krijgt een heel leven om je te bekeren.
Hij roept, ook vandaag, jou!
Niemand kan zeggen dat het de schuld is van God, als ze verloren gaan.

Ja, dat kan ik wel. Als ik de rest van mijn leven zo inricht zoals ik tot nu toe altijd geleefd heb, verdien ik de hel niet. Bovendien kies ik er op geen enkele manier voor om naar de hel te gaan (zoals niemand met verstand doet). Als ik dan toch in de hel kom is dat omdat een godheid me daar geplaatst heeft. Het is een beetje te vergelijken met een overvaller die een pistool op je hoofd houdt, je dwingt je geld af te geven, en als je dat niet doet je doodschiet, om vervolgens het slachtoffer de schuld te geven omdat die zijn geld niet heeft afgegeven.

Ik begrijp dat die analogie flauw kan overkomen, maar vindt toch dat die in dit geval terecht is. Het punt is dat je een per definitie buitenproportionele straf krijgt voor een slachtofferloos 'misdrijf'.
Laatst gewijzigd door kinpruik op 14 jan 2016 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 14 jan 2016 15:36

Boekenlezer schreef:Ik denk eerder, dat je moet denken vanuit het feit, dat geen enkel mens recht heeft op Gods genade. Alle mensen verdienen het om verdoemd te worden. De vraag zou dan zijn: waarom gaan niet alle mensen naar de hel? Antwoord: omdat God, geheel buiten verdienstelijke gronden in de mens zelf om, tòch mensen verkiest tot de zaligheid.

Waarom moet ik naar de hel? Ik heb in mijn leven niks gedaan wat zo ernstig is dat er eeuwig lijden op volgt. Wat er voor mijn leven is gebeurd heb ik geen invloed op gehad, dus deel ik die schuld dan ook niet.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 15:43

kinpruik schreef:Oke, helder standpunt. Dat vind ik dus erg immoreel. En een God die dit soort straffen uitdeelt vindt ik het moreel niet waard te aanbidden. Het lijkt me daarom ook sterk dat die 1.2 miljard christenen op de wereld ditzelfde standpunt innemen.

Jij wijst dit af? God heeft Zijn eigen Zoon gegeven om JOU en mij te redden van de eeuwige dood.
Je kunt als je onbekeerd bent God niet aanbidden.
Je moet Hem eerst leren kennen.

Ik heb dit soort discussies al zo vaak gevoerd. Ook jij onderscheidt je niet van de rest. God is maar onrechtvaardig, of immoreel, of hij houdt de rampen niet tegen, of...... vul maar in.
Allemaal menselijke tegenwerpingen en door satan ingeblazen. Hij is erop uit om een ieder bij God vandaan te houden. Jij bent gezegend met een helder verstand, daar maakt hij gebruik van.
Ga vanavond nog op je knieën kinpruik, heb jezelf er niet voor over!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jan 2016 15:47

kinpruik schreef:Waarom moet ik naar de hel? Ik heb in mijn leven niks gedaan wat zo ernstig is dat er eeuwig lijden op volgt. Wat er voor mijn leven is gebeurd heb ik geen invloed op gehad, dus deel ik die schuld dan ook niet.

Ik kan het me helemaal voorstellen, zoals jij denkt. Zo denk ik ook, zolang ik mijn blindheid niet aan God belijd. Pas als ik dat doe, ga ik iets zien van mijn zondigheid. Pas dan kan ik nederig worden voor God. Zo ervaar ik de werkelijkheid van Openbaring 3:18b.

Vroeger dacht ik, dat Gods kinderen zelf heldere ogen hadden, waarmee zij hun eigen zondigheid zien. Als iets waar zij zelf over beschikken. Ik ben er achter gekomen dat dat niet waar is. Ook Gods kinderen zijn blinde zondaren in zichzelf. Ook zij hebben het nodig, om hun blindheid te belijden, zodat hun ogen geopend worden voor wie zij zijn, steeds weer opnieuw.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 15:50

kinpruik schreef:Waarom moet ik naar de hel? Ik heb in mijn leven niks gedaan wat zo ernstig is dat er eeuwig lijden op volgt. Wat er voor mijn leven is gebeurd heb ik geen invloed op gehad, dus deel ik die schuld dan ook niet.

Is de leer van de hel wel zo belangrijk voor het christelijk geloof?

Veel mensen geloven tegenwoordig niet meer wat de Bijbel leert over de eeuwige straf. En zelfs zij die dat wel geloven, vinden de hel een ongeloofwaardig en afstandelijk idee. Niettemin is het een bijzonder belangrijk onderdeel van het christelijk geloof, en wel om verschillende redenen.

Jezus preekte over de hel

1. Deze leer is belangrijk omdat Jezus er meer over gepreekt heeft dan alle andere Bijbelauteurs bij elkaar. Jezus spreekt over „het eeuwige vuur” en „de eeuwige pijn”, als de uiteindelijke verblijfplaats van de engelen en mensen die God verworpen hebben (Matth. 25:41, 46). Hij zegt dat zij die toegeven aan de zonde gevaar lopen voor het „helse vuur” (Matth. 5:22; 18:8-9). Als Jezus vaker en op een bloedstollender manier over de hel sprak dan enig ander mens, dan moet dit wel een cruciale waarheid zijn. De hel was voor Jezus duidelijk een echte plaats, want Hij zei dat mensen deze na de oordeelsdag lichamelijk zouden ervaren. De hel is een plaats van fysieke en geestelijke ellende.

Kinpruik: neem even de moeite DE REST VAN DIT ARTIKEL te lezen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jan 2016 15:55

kinpruik schreef:Het punt is dat je een per definitie buitenproportionele straf krijgt voor een slachtofferloos 'misdrijf'.

En daarin zit de crux. Als je een mens iets aandoet, is dat erg. Maar als je tegen God zondigt, is dat niet erg. Conclusie: God stelt niets voor.
Toch wel een erg merkwaardige gedachte. Het is bepaald niet zoals ik God ken vanuit de Bijbel.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 14 jan 2016 15:56

Chaya schreef:Jij wijst dit af? God heeft Zijn eigen Zoon gegeven om JOU en mij te redden van de eeuwige dood.
Je kunt als je onbekeerd bent God niet aanbidden.
Je moet Hem eerst leren kennen.

Hij had dat dan ook niet hoeven doen. Hij had ook gewoon de zonden kunnen vergeven. Ik vindt een mensenoffer als contributie voor misdaden ook niet bepaald moreel.

Chaya schreef:Ik heb dit soort discussies al zo vaak gevoerd. Ook jij onderscheidt je niet van de rest. God is maar onrechtvaardig, of immoreel, of hij houdt de rampen niet tegen, of...... vul maar in.
Allemaal menselijke tegenwerpingen en door satan ingeblazen. Hij is erop uit om een ieder bij God vandaan te houden. Jij bent gezegend met een helder verstand, daar maakt hij gebruik van.
Ga vanavond nog op je knieën kinpruik, heb jezelf er niet voor over!

Rustig aan Chaya, Satan fluistert me niks in. Daar ben ik niet interessant genoeg voor. :P

Je hebt me nog steeds niet duidelijk gemaakt waar ik precies voor op de knieen moet gaan. Zoals ik al aangaf heb ik tot nu toe niks verkeerds gedaan waarvoor ik eeuwig lijden verdien.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jan 2016 16:00

kinpruik schreef:Hij had dat dan ook niet hoeven doen. Hij had ook gewoon de zonden kunnen vergeven. Ik vindt een mensenoffer als contributie voor misdaden ook niet bepaald moreel.

Ja ja, jij denkt dat het zomaar even gaat...

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 14 jan 2016 16:01

Boekenlezer schreef:En daarin zit de crux. Als je een mens iets aandoet, is dat erg. Maar als je tegen God zondigt, is dat niet erg. Conclusie: God stelt niets voor.
Toch wel een erg merkwaardige gedachte. Het is bepaald niet zoals ik God ken vanuit de Bijbel.

Het buitenproportionele zit hem in het eeuwige karakter van de hel. Een proportionele hel zou naar mijn idee zoiets zijn als het Katholieke concept van het Vagevuur. Waar je geconfronteerd wordt met je zonden en vervolgens 'schoon' bij God mag komen.

Boekenlezer schreef:Ja ja, jij denkt dat dat zomaar even gaat...

Nou. Het is inderdaad moeilijk voor te stellen waarom er een morele vereiste is voor een zondebok. Jij vereist toch ook geen mensenoffer als je kinderen in hun naiviteit wat fout hebben gedaan? Kijk, ik wil met dit topic niemand voor de borst stuiten of iemands geloofsovertuiging aanvallen. Wel heb ik serieuze vragen die ik erbij stel, die elke ongelovige heeft. Het punt met dit specifieke onderwerp is, is dat het zo immoreel is dat het juist potentiele bekeerlingen wegjaagd van het Christendom. Dat is volgens mij zonde (pun intended) en niet zoals God (aannemende dat hij bestaat) het bedoeld heeft.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 16:05

kinpruik schreef:Rustig aan Chaya, Satan fluistert me niks in. Daar ben ik niet interessant genoeg voor. :P

Ik hoop het toch wel, anders ziet hij dat je al een gewonnen zaak voor hem bent.
En weet jij hoe jij hem kunt herkennen?
kinpruik schreef:Je hebt me nog steeds niet duidelijk gemaakt waar ik precies voor op de knieen moet gaan. Zoals ik al aangaf heb ik tot nu toe niks verkeerds gedaan waarvoor ik eeuwig lijden verdien.

Vraag of de Heere je wil bekeren. Dat mag je heel eenvoudig doen.

Kerkvader Augustinus bad: Heere bekeer mij, maar nog niet vandaag, morgen.
Zijn moeder hoorde dat en bleef voor haar zoon bidden, aanhoudend en de Heere verhoordde het gebed van deze moeder.
Wat zou het ook mooi zijn als er iemand voor jouw bekering zou bidden. Ik wil het doen.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 14 jan 2016 16:26

Chaya schreef:Ik hoop het toch wel, anders ziet hij dat je al een gewonnen zaak voor hem bent.
En weet jij hoe jij hem kunt herkennen?

Ehm, ik geloof niet dat hij bestaat. Het is alsof je aan mij vraagt hoe ik een kabouter kan herkennen. Ja, ik ken de algemene beschrijving en karakteristieken van de duivel, maar ik hou er geen rekening mee in het dagelijks leven. Daarnaast vind ik het nogal aanmatigend dat je reeele argumenten wegzet als 'ingefluisterd door de duivel'. Daarmee sla je de discussie een beetje dood.

Chaya schreef:Vraag of de Heere je wil bekeren. Dat mag je heel eenvoudig doen.

Dat heb ik als jongere gedaan toen ik nog twijfelde over mijn geloofsleven.

Chaya schreef:Kerkvader Augustinus bad: Heere bekeer mij, maar nog niet vandaag, morgen.
Zijn moeder hoorde dat en bleef voor haar zoon bidden, aanhoudend en de Heere verhoordde het gebed van deze moeder.
Wat zou het ook mooi zijn als er iemand voor jouw bekering zou bidden. Ik wil het doen.

Aardig aangeboden, maar het hoeft niet. Als God goed is komt het ongetwijfeld goed met mij. :)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 jan 2016 16:37

kinpruik schreef:. Daarnaast vind ik het nogal aanmatigend dat je reeele argumenten wegzet als 'ingefluisterd door de duivel'. Daarmee sla je de discussie een beetje dood.

Dat is niet zo bedoeld. Ik dacht dat je deze taal wel zou herkennen, van vroeger.
kinpruik schreef:Als God goed is komt het ongetwijfeld goed met mij.

kinpruik schreef:Dat heb ik als jongere gedaan toen ik nog twijfelde over mijn geloofsleven.

Je twijfelt nog steeds dus. :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jan 2016 16:48

Boekenlezer schreef:En daarin zit de crux. Als je een mens iets aandoet, is dat erg. Maar als je tegen God zondigt, is dat niet erg. Conclusie: God stelt niets voor.

kinpruik schreef:Het buitenproportionele zit hem in het eeuwige karakter van de hel. Een proportionele hel zou naar mijn idee zoiets zijn als het Katholieke concept van het Vagevuur. Waar je geconfronteerd wordt met je zonden en vervolgens 'schoon' bij God mag komen.

Of het is dermate ernstig om tegen God te zondigen, dat een eeuwige straf niet meer buitenproportioneel is. Jij gaat er maar vanuit dat dat niet het geval is, maar hoe weet je dat?

Terug naar “[Religie] - Open forum”