Dr. Frankenstein bestaat (?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Dr. Frankenstein bestaat (?)

Berichtdoor Chaya » 25 sep 2015 11:08

hettys schreef:Het uitzichtloos lijden telt, in mijn optie.

Het is pas uitzichtloos als je God niet hebt leren kennen in je leven.
hettys schreef:Je kunt de bijbel best raadplegen, maar alleen over zaken die in die bijbel genoemd worden.

De Bijbel geeft op alle levensvragen antwoord, je moet er alleen Licht van Boven over krijgen.
Anders wordt het idd een orakel.
hettys schreef:Als God wil dat je leeft kun je niet doodgaan door medicijnen, kogels, bommen of te hard rijdende auto's. Wat is de rol van Gods wil als een dronken bestuurder iemand doodrijdt? kun je daar antwoord op geven?

Nee en dat kan niemand.
hettys schreef:Dus onderzoek naar vruchtbaarheid is overbodig. gewoon bidden of die verstopte eierstokken vanzelf ontstopt raken.

Wat ben jij cynisch zeg.
Nee, je moet bidden of je mag bukken onder Zijn besluit.
hettys schreef:Die embryo's leven niet, en het maar zeer de vraag of ze ooit leven zouden kunnen worden bij plaatsing in de baarmoeder. Dus ik weet echt niet wat er 'kil' is aan mijn reactie. We hebben het over een paar cellen. Wat is er erg aan diepvriesembryo's? hebben ze het zwaar? Talloze levende kinderen op de wereld verhongeren en gaan dood, of lopen trauma's op in oorlogen. Daar maak ik me druk over.

Dat bedoel ik, hoe kil en cynisch kun je praten over een paar embryo's.
En wat doe jij daadwerkelijk om dit verhongeren te (laten) verhelpen?
hettys schreef:Is het verkeerd om een nier uit een gezond lichaam te halen voor een kind,(met alle risico's van dien) en beter om een nier van een overleden persoon te gebruiken? (want die heeft em heel zeker nooit meer nodig) of denk je andersom?

Nee dat is niet verkeerd. Het is beide op bepaalde gronden te verdedigen en zo'n beslissing is strikt persoonlijk!!
Je kunt hier pas ten diepste een oordeel over geven als je zelf in een dergelijke positie bent.
Ofwel je kind is ernstig ziek en heeft een orgaan nodig, of je hebt zelf dringend een orgaan nodig.
Of één van je geliefden.
Daarbuiten blijft het theoretisch gepraat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 sep 2015 15:29

Chaya schreef:Het is pas uitzictloos als je God niet hebt leren kennen in je leven.

En hoe groot is de kans, denk je, dat iemand die uitzichtsloos en ondraaglijk lijdt denkt "Ja, die God van jou lijkt me een toffe peer" als een christen hem staat te vertellen dat hij vooral nog maar even door moet lijden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 25 sep 2015 15:47

Mortlach schreef:
En hoe groot is de kans, denk je, dat iemand die uitzichtsloos en ondraaglijk lijdt denkt "Ja, die God van jou lijkt me een toffe peer" als een christen hem staat te vertellen dat hij vooral nog maar even door moet lijden.

Heb jij weer je sarcasme-modus aanstaan?
Dat zegt een christen niet!
En vanwege de grondslag van dit forum, zou het je passen om met meer eerbied over God te spreken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 sep 2015 17:08

Chaya schreef:Heb jij weer je sarcasme-modus aanstaan?
Dat zegt een christen niet!
En vanwege de grondslag van dit forum, zou het je passen om met meer eerbied over God te spreken.

Over God niets dan lof. Over christenen die menen te kunnen bepalen hoe iemand die nodeloos, ondraaglijk en uitzichtsloos lijdt een stuk minder. Want wat zou iemand die niet gelooft dat jouw God bestaat zich van Hem moeten aantrekken, van Hem via jou, want JIJ bent het uiteindelijk die hem staat te vertellen wat hij allemaal wel en niet mag.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 26 sep 2015 18:56

Chaya schreef:Het is pas uitzichtloos als je God niet hebt leren kennen in je leven.

Als je in een stadium van een ziekte bent dat je alleen wacht tot de dood je uit die verschrikking bevrijdt, Dan telt dat.

hettys schreef:Je kunt de bijbel best raadplegen, maar alleen over zaken die in die bijbel genoemd worden.

De Bijbel geeft op alle levensvragen antwoord, je moet er alleen Licht van Boven over krijgen.
Anders wordt het idd een orakel.

typisch dan dat er zoveel verschillende meningen zijn binnen het christendom. En dat jij dan de enige bent die het het Licht heeft gezien. Je kunt de bijbel NIET raadplegen als je harde schijf vastloopt. Er staat helemaal niets in de bijbel over zaken als orgaandonatie. Wat je eventueel uit de bijbel zou halen is interpretatie en altijd gebaseerd op je eigen mening.

hettys schreef:Als God wil dat je leeft kun je niet doodgaan door medicijnen, kogels, bommen of te hard rijdende auto's. Wat is de rol van Gods wil als een dronken bestuurder iemand doodrijdt? kun je daar antwoord op geven?

Nee en dat kan niemand.

Nou. Ik begrijp toch echt dat God, bijbels gezien, beslist over leven en dood, en dat doktoren in de schoenen van God gaan staan, zodat God ineens niet meer beslist over leven en dood. Wat is dat voor tegenstelling? Ik krijg alsmaar de indruk dat er getwijfeld wordt aan Gods almacht. Als mensen beslissen dat ze dood willen, kan dat dan zonder Gods wil?

hettys schreef:Die embryo's leven niet, en het maar zeer de vraag of ze ooit leven zouden kunnen worden bij plaatsing in de baarmoeder. Dus ik weet echt niet wat er 'kil' is aan mijn reactie. We hebben het over een paar cellen. Wat is er erg aan diepvriesembryo's? hebben ze het zwaar? Talloze levende kinderen op de wereld verhongeren en gaan dood, of lopen trauma's op in oorlogen. Daar maak ik me druk over.

Dat bedoel ik, hoe kil en cynisch kun je praten over een paar embryo's.

Ik ben helemaal niet kil of cynisch. Ik zie alleen het verschil tussen leven en niet leven. Dus tussen voelen en niet voelen, bewustzijn en geen bewustzijn. Ik snap niet nat jij je daar druk over maakt. misschien kun je me dat es uitleggen.
Is onderzoek naar vruchtbaarheid nou overbodig of niet? Is een reageerbuisbaby een geschenk van God of niet?

En wat doe jij daadwerkelijk om dit verhongeren te (laten) verhelpen?

Op dit moment kan ik weinig meer doen dan doneren. Maar sowieso kan geen mens heel erg veel doen. Dat moeten we met zn allen. Maar dan heb ik het dus over leven wat bedreigd wordt.

Nee dat is niet verkeerd. Het is beide op bepaalde gronden te verdedigen en zo'n beslissing is strikt persoonlijk!!
Je kunt hier pas ten diepste een oordeel over geven als je zelf in een dergelijke positie bent.
Ofwel je kind is ernstig ziek en heeft een orgaan nodig, of je hebt zelf dringend een orgaan nodig.
Of één van je geliefden.
Daarbuiten blijft het theoretisch gepraat.

Precies.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 sep 2015 12:47

Euthenasie komt voor mij heel dichtbij. Tja, er blijkt nogal agressieve kanker in de familie te zitten. Ik heb 2 ooms die ervoor hebben gekozen en mijn vader is het aan het voorbereiden. Daarom reageer ik nogal "betrokken".

Ik respecteer iedereens mening die zegt: "ik zou er zelf niet voor kiezen," want dat moet iedereen helemaal zelf weten. Maar als je zegt "een ander zou het ook niet moeten doen," dan heb je het dus over mijn ooms en mijn vader die nodeloos en nutteloos nog een paar dagen extra moeten lijden voordat ze de pijp aan Maarten gaven/geven. En hoewel het iedereens recht is zich ook politiek tegen euthenasie te verzetten, hoop ik uit de grond van mijn hart dat het recht om waardig te sterven ons nooit meer ontnomen zal worden.

Dat iemand in God gelooft, is natuurlijk helemaal prima, maar naast kanker zit atheisme ook in mijn familie, dus waarom wij ons in vredesnaam iets van andermans geloof zouden moeten aantrekken, is mij een compleet raadsel. We trekken ons ook niets aan van wat de Hindoes vinden, dus waarom wel van wat de christenen vinden?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 sep 2015 15:51

Mortlach schreef:Euthenasie komt voor mij heel dichtbij. Tja, er blijkt nogal agressieve kanker in de familie te zitten. Ik heb 2 ooms die ervoor hebben gekozen en mijn vader is het aan het voorbereiden. Daarom reageer ik nogal "betrokken".

Dat is heel ernstig Mortlach. Ik heb ook mijn vader verloren aan deze ziekte.
Mortlach schreef:dan heb je het dus over mijn ooms en mijn vader die nodeloos en nutteloos nog een paar dagen extra moeten lijden voordat ze de pijp aan Maarten gaven/geven.

Waarom blijf je zo cynisch, in deze termen praten. :?
Je vader gaat sterven, dat is één van de meest ingrijpende gebeurtenissen in je leven.
En dan is het een afschuwelijke uitdrukking.
Mortlach schreef:Dat iemand in God gelooft, is natuurlijk helemaal prima, maar naast kanker zit atheisme ook in mijn familie, dus waarom wij ons in vredesnaam iets van andermans geloof zouden moeten aantrekken, is mij een compleet raadsel. We trekken ons ook niets aan van wat de Hindoes vinden, dus waarom wel van wat de christenen vinden?

Heb je je ook aangemeld op een hindoeistisch forum?

Leg mij dan eens uit, wat zoek en vindt je hier dan? Want de meeste forummers gaan tegen jouw principes in.
Let wel, ik begrijp heel goed waarom je deze mening bent toegedaan, ik hoor het dagelijks om me heen, in mijn werk.
En dan moet ik respecteren dat iemand het genoeg vindt.
Maar ik zie ook het verdriet en de onzekerheid die een dergelijke beslissing wel met zich meebrengt.

Je weet wat je kunt verwachten op een christelijk forum en toch ga je er altijd weer vol tegenin. Om daarna weer te nuanceren dat het prima is als iemand gelooft. Maar dat moet dan achter de voordeur begrijp ik?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 07:10

Mortlach schreef:Euthenasie komt voor mij heel dichtbij. Tja, er blijkt nogal agressieve kanker in de familie te zitten. Ik heb 2 ooms die ervoor hebben gekozen en mijn vader is het aan het voorbereiden. Daarom reageer ik nogal "betrokken".

Ik respecteer iedereens mening die zegt: "ik zou er zelf niet voor kiezen," want dat moet iedereen helemaal zelf weten. Maar als je zegt "een ander zou het ook niet moeten doen," dan heb je het dus over mijn ooms en mijn vader die nodeloos en nutteloos nog een paar dagen extra moeten lijden voordat ze de pijp aan Maarten gaven/geven. En hoewel het iedereens recht is zich ook politiek tegen euthenasie te verzetten, hoop ik uit de grond van mijn hart dat het recht om waardig te sterven ons nooit meer ontnomen zal worden.

Dat iemand in God gelooft, is natuurlijk helemaal prima, maar naast kanker zit atheisme ook in mijn familie, dus waarom wij ons in vredesnaam iets van andermans geloof zouden moeten aantrekken, is mij een compleet raadsel. We trekken ons ook niets aan van wat de Hindoes vinden, dus waarom wel van wat de christenen vinden?

Sterkte. Afscheid nemen is moeilijk, ook als je ziet dat het echt niet meer gaat.
Ikzelf heb vrij kort geleden een geliefde moeten loslaten, het doet nog elke dag pijn.
Ik hoop dat je er rust in mag vinden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 sep 2015 08:55

Chaya schreef:Dat is heel ernstig Mortlach. Ik heb ook mijn vader verloren aan deze ziekte.

Gecondoleerd, Chaya. Bij hem/mij is het gelukkig nog niet zo ver, hoewel hem was verteld dat hij Kerst 2014 niet meer zou halen. Maar operaties, chemo, meer operaties, verschillende stoma's en hij heeft de afgelopen 2 weken bij zijn broer in Spanje kunnen vertoeven. Nu bereid hij zich voor op de volgende ronde chemo. Hij geeft in ieder geval niet op en is nog redelijk zichzelf.

Waarom blijf je zo cynisch, in deze termen praten. :?
Je vader gaat sterven, dat is één van de meest ingrijpende gebeurtenissen in je leven.
En dan is het een afschuwelijke uitdrukking.

Omdat dit nu eenmaal de manier is waarop ik hiermee omga.

Heb je je ook aangemeld op een hindoeistisch forum?

Hindoes hebben cultureel en politiek gezien geen enkele invloed op onze samenleving. Christenen wel. Meestal is dat prima, soms is dat helaas.

Leg mij dan eens uit, wat zoek en vindt je hier dan? Want de meeste forummers gaan tegen jouw principes in.

Alleen maar praten met mensen die het met je eens zijn, daar is de lol gauw vanaf.

Let wel, ik begrijp heel goed waarom je deze mening bent toegedaan, ik hoor het dagelijks om me heen, in mijn werk.
En dan moet ik respecteren dat iemand het genoeg vindt.
Maar ik zie ook het verdriet en de onzekerheid die een dergelijke beslissing wel met zich meebrengt.

Natuurlijk wordt niemand vrolijk van zo'n beslissing, maar het alternatief is in mijn ogen vele malen erger.

Je weet wat je kunt verwachten op een christelijk forum en toch ga je er altijd weer vol tegenin. Om daarna weer te nuanceren dat het prima is als iemand gelooft. Maar dat moet dan achter de voordeur begrijp ik?

Eigenlijk wel ja*. Ik zie niet in waarom de manier van sterven zou moeten worden bepaald door aanhangers van een geloof waar mijn vader nooit iets mee heeft gehad. Dat is hetzelfde als dat die Hindoes zouden gaan bepalen hoe jij zou moeten leven/sterven. Dat zou jij toch ook belachelijk vinden?

*Niet op het forum zelf, natuurlijk, want dat is in principe 'achter de refoweb-voordeur', dat begrijp ik wel.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 sep 2015 11:49

Mortlach schreef: Bij hem/mij is het gelukkig nog niet zo ver, hoewel hem was verteld dat hij Kerst 2014 niet meer zou halen. Maar operaties, chemo, meer operaties, verschillende stoma's en hij heeft de afgelopen 2 weken bij zijn broer in Spanje kunnen vertoeven. Nu bereid hij zich voor op de volgende ronde chemo. Hij geeft in ieder geval niet op en is nog redelijk zichzelf.

Mijn vader is al wat langer geleden overleden, maar mis hem nog elke dag.
En zijn ziekbed was zwaar, ik heb ook wel eens bij zijn bed zitten bidden: Heere neemt U hem alstublieft tot U, ik kan het niet meer aanzien.
Ik kreeg in die periode meer begrip voor mensen die tot euthanasie overgaan, dat is zeker waar.
Maar mijn vader leefde in volle overtuiging dat zijn lijden slechts tijdelijk was. Het lijden van de Heere Jezus was vele malen erger geweest, dus wat zou ik dan klagen, zei hij eens.
Maar het is soms heel heel moeilijk en verdrietig om het lijden te moeten aanzien en vrijwel niets te kunnen doen om het te verlichten.
Mortlach schreef:Alleen maar praten met mensen die het met je eens zijn, daar is de lol gauw vanaf.

Dat ligt er aan, ik zou me niet senang voelen op een boeddhistisch forum.
Mortlach schreef:Niet op het forum zelf, natuurlijk, want dat is in principe 'achter de refoweb-voordeur', dat begrijp ik wel.

Fijn, dat je dit nuanceert, want ik ging me intussen wel zorgen maken.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 12:45

Chaya schreef:Mijn vader is al wat langer geleden overleden, maar mis hem nog elke dag.
En zijn ziekbed was zwaar, ik heb ook wel eens bij zijn bed zitten bidden: Heere neemt U hem alstublieft tot U, ik kan het niet meer aanzien.
Ik kreeg in die periode meer begrip voor mensen die tot euthanasie overgaan, dat is zeker waar.

En hoe zie je dan een begrip als sedatie?
Als een patiënt een zogeheten palliatieve sedatie ondergaat is dat toch feitelijk ook een vorm van euthanasie?
Dat is in reformatorische kring bij mijn weten géén taboe (meer) toch?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 sep 2015 13:26

StillAwake schreef:En hoe zie je dan een begrip als sedatie?
Als een patiënt een zogeheten palliatieve sedatie ondergaat is dat toch feitelijk ook een vorm van euthanasie?
Dat is in reformatorische kring bij mijn weten géén taboe (meer) toch?

Palliatieve sedatie is geen euthanasie.

Kern van de zaak
Palliatieve sedatie is normaal medisch handelen. Palliatieve sedatie is het opzettelijk verlagen van het bewustzijn van een patiënt in de laatste levensfase. Doel is het lijden te verlichten. Het bewustzijn verlagen is een middel om dat te bereiken. Palliatieve sedatie die lege artis wordt toegepast bekort het leven niet. De patiënt komt te overlijden aan de onderliggende ziekte. Hierin onderscheidt palliatieve sedatie zich van euthanasie.

bron: knmg

In het reformatorisch verpleeghuis is een non-reanimatie beleid. Daar stem je mee in en daar teken je voor bij opname. (meestal zijn dat de partners)
Dus mensen die daar verblijven omdat ze een vorm van dementie hebben of een hersenbloeding gehad met ernstige gevolgen, worden bij een hartstilstand niet meer gereanimeerd. Er is ook een palliatieve afdeling en daar geldt uiteraard hetzelfde beleid.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 13:43

Chaya schreef:Palliatieve sedatie is geen euthanasie.

Kern van de zaak
Palliatieve sedatie is normaal medisch handelen. Palliatieve sedatie is het opzettelijk verlagen van het bewustzijn van een patiënt in de laatste levensfase. Doel is het lijden te verlichten. Het bewustzijn verlagen is een middel om dat te bereiken. Palliatieve sedatie die lege artis wordt toegepast bekort het leven niet. De patiënt komt te overlijden aan de onderliggende ziekte. Hierin onderscheidt palliatieve sedatie zich van euthanasie.

bron: knmg

In het reformatorisch verpleeghuis is een non-reanimatie beleid. Daar stem je mee in en daar teken je voor bij opname. (meestal zijn dat de partners)
Dus mensen die daar verblijven omdat ze een vorm van dementie hebben of een hersenbloeding gehad met ernstige gevolgen, worden bij een hartstilstand niet meer gereanimeerd. Er is ook een palliatieve afdeling en daar geldt uiteraard hetzelfde beleid.

Duidelijk.
Voor mijzelf is het principiële verschil tussen de behandeling beëindigen en het leven beëindigen echter niet heel scherp.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 sep 2015 14:07

StillAwake schreef:Duidelijk.
Voor mijzelf is het principiële verschil tussen de behandeling beëindigen en het leven beëindigen echter niet heel scherp.

Toch wel hoor. Er is nu veel meer kennis op het gebied van sedatie. Vroeger ging men te lang door met het toedienen van voeding en vocht, zodat eigenlijk het lijden verlengd werd.
Op een gegeven moment is een lichaam "op", het kan niets meer opnemen, dus wat je dan gaat doen is dat je het onnodig gaat belasten.
Alles wat er in komt moet er immers ook weer uit.
Dus stoppen met onnodig behandelen is iets anders dan daadwerkelijk d.m.v. injecties het leven beëindigen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 29 sep 2015 14:25

Chaya schreef:Toch wel hoor. Er is nu veel meer kennis op het gebied van sedatie. Vroeger ging men te lang door met het toedienen van voeding en vocht, zodat eigenlijk het lijden verlengd werd.
Op een gegeven moment is een lichaam "op", het kan niets meer opnemen, dus wat je dan gaat doen is dat je het onnodig gaat belasten.
Alles wat er in komt moet er immers ook weer uit.
Dus stoppen met onnodig behandelen is iets anders dan daadwerkelijk d.m.v. injecties het leven beëindigen.

Ik begrijp je mening, en respecteer die, maar zie het voor mijzelf wél anders.

Terug naar “[Religie] - Open forum”