De missionaire opdracht aan een vrouw

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De missionaire opdracht aan een vrouw

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 21:29

jaapo schreef:@Mohamed: slechte lezer, kan ook niet goed tegen harde tegenargumenten. Slecht gehumeurd dezer dagen. Of hebben we hier met een trol te maken die zijn naam misbruikt? Hoe dan ook, ik word juist NIET bang van de losse flodders van Bijbelteksten, waarmee je je gelijk wilt halen. Lees het nog eens na en laat het verder maar zitten. Mijn inbreng hier verplicht niemand iets.

Ben ik nu al een trol? Het is niet mijn bedoeling om te dreigen met teksten, maar de tweedeling die u maakt tussen Jezus en Paulus is simpelweg onjuist en incorrect. Dat heb ik niet weerlegd met losse flodders maar met harde citaten. Leugens maken me overigens altijd slechtgehumeurd, niet alleen tijdens vrolijk Pasen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 06 apr 2015 22:11

Ik maak in zoverre een tweedeling tussen Paulus en Jezus, dat Jezus het fundament van mijn geloof is en Paulus één van de kamers die op dat fundament gebouwd zijn. En Petrus is weer een andere kamer. Nog een tweedeling: Paulus heeft het heel veel over de symboliek van de gekruisigde en opgestane Christus. Maar over de woorden en daden van Jezus en de gebeurtenissen met andere mensen, waaronder de discipelen en de vrouwen die Jezus volgden, lezen we bij hem heel weinig. En zeker niet over de vrouwen en helemaal niks over Maria. Ik ben christen, geen pauliaan.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 06 apr 2015 22:20

Een halve waarheid is een hele leugen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2015 22:32

jaapo schreef:Ik maak in zoverre een tweedeling tussen Paulus en Jezus, dat Jezus het fundament van mijn geloof is en Paulus één van de kamers die op dat fundament gebouwd zijn. En Petrus is weer een andere kamer. Nog een tweedeling: Paulus heeft het heel veel over de symboliek van de gekruisigde en opgestane Christus. Maar over de woorden en daden van Jezus en de gebeurtenissen met andere mensen, waaronder de discipelen en de vrouwen die Jezus volgden, lezen we bij hem heel weinig. En zeker niet over de vrouwen en helemaal niks over Maria. Ik ben christen, geen pauliaan.

Jezus is de hoeksteen van het fundament van de apostelen (Ef 2,20) waar Paulus ook bij hoort, maar u zegt dat Jezus en Paulus verschilden van mening over vrouwen wat zou betekenen dat ze verdeeld waren en dát is simpelweg onwaar.

'Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld raakt, wordt een woestenij, en geen stad of huisgezin kan standhouden wanneer ze innerlijk verdeeld raken.' (Mat 12,25)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 mei 2015 16:02

Eindelijk snap ik 'm nu, dat 'vrouwen moeten hun koppen houen' van Paulus.
Het betekent ze mogen hun eigen man niet leren, niet dat ze sowieso niet mogen leren, want dat deed Deborah ook en hij zegt: ze moeten zwijgen gelijk in de wet staat. Ik dacht: Ik vraag het eens aan onze Joodse broeders, die weten vast wel wat er bedoeld wordt. Nou geeneen heeft ooit van een wet gehoord dat vrouwen stil moeten wezen in de synagoge. Las net een hele goeie uitleg. Ik ben zo die kerken gewend waar man en vrouw gezellig naast elkaar zitten met de kinderen, maar daar hadden ze natuurlijk een groot schot in de synagoge, mannen links vrouwen rechts of net a.o. en als al die vrouwen (hij sprak ook alleen tegen de getrouwde) dan aan hun mannen die aan de andere kant zaten moesten vragen wat ie nou bedoelde dan was het me een getetter van jewelste, lol.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 mei 2015 20:37

Boerin schreef:Nou geeneen heeft ooit van een wet gehoord dat vrouwen stil moeten wezen in de synagoge. Las net een hele goeie uitleg. Ik ben zo die kerken gewend waar man en vrouw gezellig naast elkaar zitten met de kinderen, maar daar hadden ze natuurlijk een groot schot in de synagoge, mannen links vrouwen rechts of net a.o. en als al die vrouwen (hij sprak ook alleen tegen de getrouwde) dan aan hun mannen die aan de andere kant zaten moesten vragen wat ie nou bedoelde dan was het me een getetter van jewelste, lol.

Flavius Josephus, een farizeeër die een generatie na Paulus leefde, schreef dat Adam vervloekt werd omdat hij zich schikte naar de raad van een vrouw. Die opmerking lijkt me veelzeggende betreffende de positie van de vrouw binnen het klassieke jodendom.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2015 12:37

Boerin, precies. Daarnaast werkte de vrouw meestal thuis, als huisvrouw, en was zodoende educatief doorgaans minder geschoold dan de man. Dus ze wisten doorgaans ook minder. Logisch dat ze dus wel eens uitleg nodig hadden. Paulus wijst de vrouwen er op dat ze daarmee niet de dienst moeten verstoren maar daarmee moeten wachten tot ze thuis zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2015 13:53

De vrouw was geen turf hoog binnen het klassieke jodendom, maar als jullie je er beter bij voelen om iets anders te geloven moet je dat vooral blijven volhouden. Niks aantrekken van de geschiedschrijving en met oogkleppen op naar de finish! :roll:

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 mei 2015 14:36

mohamed schreef:De vrouw was geen turf hoog binnen het klassieke jodendom, maar als jullie je er beter bij voelen om iets anders te geloven moet je dat vooral blijven volhouden. Niks aantrekken van de geschiedschrijving en met oogkleppen op naar de finish! :roll:

Maar Paulus zei dat die oudere vrouwen de jongere moesten leren en in de dienst moesten ze een hoofdbedekking op tijdens het profeteren of bidden, dus dan moesten ze niet stil zijn.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2015 14:59

Ja en Paulus had zich ook gedistantieerd van het jodendom (Gal 1:13) waarbinnen vrouwen niets waren. Heb ik je destijds niet voorgelezen hoe de Essenen over vrouwen dachten en dat jullie lieftallige wezens volgens hen i.t.t. mannen tot trouw niet in staat zouden zijn? Dat is ook de verklaring voor de apostel zijn ietwat stugge houding jegens jullie wonderschone schepselen naar ik meen. Het onderdrukken van vrouwen was eeuwenlang normaal en een heilig huisje in het jodendom, hetgeen niet binnen een dag kon worden afgeschaft. Immers, de ander onderdrukken is een feest voor de vleselijke mens en wie de vleselijke mens zijn feestje komt verstieren kan rekenen op tegenwind.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 mei 2015 15:57

Boerin schreef:maar daar hadden ze natuurlijk een groot schot in de synagoge, mannen links vrouwen rechts of net a.o. en als al die vrouwen (hij sprak ook alleen tegen de getrouwde) dan aan hun mannen die aan de andere kant zaten moesten vragen wat ie nou bedoelde dan was het me een getetter van jewelste, lol.

De mannen zaten rechts, hetgeen logisch is, de Prediker zegt immers ;
"Het hart des wijzen is tot zijn rechter hand, maar het hart eens zots is tot zijn linkerhand". :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2015 16:10

Boerin schreef:maar daar hadden ze natuurlijk een groot schot in de synagoge, mannen links vrouwen rechts of net a.o. en als al die vrouwen (hij sprak ook alleen tegen de getrouwde) dan aan hun mannen die aan de andere kant zaten moesten vragen wat ie nou bedoelde dan was het me een getetter van jewelste, lol.

rotterdam schreef:De mannen zaten rechts, hetgeen logisch is, de Prediker zegt immers ;
"Het hart des wijzen is tot zijn rechter hand, maar het hart eens zots is tot zijn linkerhand". :mrgreen:

Zo is dat meneer Rotjeknor! :lol:

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 05 mei 2015 17:31

mohamed schreef:Zo is dat meneer Rotjeknor! :lol:

Wel jammer dat het in die tijd nog in de verste verte niet opkwam dat mannen ook wel es iets aan een vrouw moesten vragen, wat betreft theologie. Het is gewoon geschiedenis. Het heeft vrij lang geduurd voordat een vrouw iets kon publiceren zonder mannelijk pseudoniem. En tegen de tijd dat de positie van de vrouw eindelijk een beetje beter werd liep het christendom ver achteraan...
Ook gif is geschapen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 mei 2015 17:48

hettys schreef:Wel jammer dat het in die tijd nog in de verste verte niet opkwam dat mannen ook wel es iets aan een vrouw moesten vragen, wat betreft theologie. Het is gewoon geschiedenis. Het heeft vrij lang geduurd voordat een vrouw iets kon publiceren zonder mannelijk pseudoniem. En tegen de tijd dat de positie van de vrouw eindelijk een beetje beter werd liep het christendom ver achteraan...

Een man die preekte werd geleerd door Prisca en Aquila, een ervan was een vrouw en zij legden hem de Weg beter uit.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mei 2015 18:20

mohamed schreef:Zo is dat meneer Rotjeknor! :lol:

hettys schreef:Wel jammer dat het in die tijd nog in de verste verte niet opkwam dat mannen ook wel es iets aan een vrouw moesten vragen, wat betreft theologie. Het is gewoon geschiedenis. Het heeft vrij lang geduurd voordat een vrouw iets kon publiceren zonder mannelijk pseudoniem. En tegen de tijd dat de positie van de vrouw eindelijk een beetje beter werd liep het christendom ver achteraan...

Nochtans wek je de indruk er niet zo mee te zitten en evenmin lijk je me het type vrouw wat zwijgt in de gemeente. Hooguit ben je wat ongeduldig maar uiteindelijk is het toch nog goedgekomen met de positie van de vrouw?

Terug naar “[Religie] - Open forum”