Het eten van vlees en vis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Het eten van vlees en vis

Berichtdoor Boerin » 01 sep 2014 09:05

mohamed schreef:Onzin, de mens mag alles eten wat hij bij de slager koopt. Het niet eten van vlees komt alleen voor bij mensen met een klein geweten.

Nee juist een overdreven groot geweten. Mijn zoontje vroeg laatst aan opa of een dier ook een iemand was. Ja zegt ie. Ze zien geen verschil tussen een mens en een dier. Je gaat geen mens vermoorden om op te eten, dus een dier ook niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 sep 2014 09:11

Een mens heeft een ziel, een dier niet.
Dieren zijn geschapen als loslopend voedsel voor mensen. Daarnaast is het onnatuurlijk om als mens geen vlees te eten. Ik matig regelmatig mijn vleesconsumptie maar ga mij geen vegetarische onzin verkopen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2014 09:21

Als vleeseter richt je hoe dan ook leed aan - tenzij je je eigen dieren houdt en ze pas opeet als ze een natuurlijke dood zijn gestorven. Het is best nobel om te proberen je daar van te weerhouden. Aan de andere kant ken ik ook weer vegetariërs die regelmatig injecties met vitamine B nodig hebben.

Het grappige is dat het altijd extremer kan. Vegetarisch < veganistisch < rauwtariër < fruitariër. En steeds maar claimen dat het gezonder is (daarom hadden holenmensen ook een levensverwachting van 30!)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 sep 2014 09:39

Faramir schreef:Een mens heeft een ziel, een dier niet.
Dieren zijn geschapen als loslopend voedsel voor mensen. Daarnaast is het onnatuurlijk om als mens geen vlees te eten. Ik matig regelmatig mijn vleesconsumptie maar ga mij geen vegetarische onzin verkopen.

LOL mijn vader probeerde het bij mijn kinderen ook te verkopen: dat is zoooooo zielig voor die diertjes, als kind vond ik het ook echt enorm zielig en wilde geen hap vlees. Mijn kinderen kijken 'm meewarig aan en kunnen er met hun pet niet bij dat iemand zo kan denken. Grappig.
Zach91

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 sep 2014 09:44

Mortlach schreef:
Het grappige is dat het altijd extremer kan. Vegetarisch < veganistisch < rauwtariër < fruitariër. En steeds maar claimen dat het gezonder is (daarom hadden holenmensen ook een levensverwachting van 30!)

Je had hier een tijd geleden een moeder in het nieuws, die haar zoon uitsluitend raw food voorzette. Ze zag er zelf uit als een pierlala en dat arme kind zag er niet veel beter uit.
Je leeft niet langer dan, het lijkt langer, want elke dag aan peen knagen en lauw voedsel eten, dan lijkt mij dat je niks hebt om naar uit te kijken.
Nu ook weer die zakjes biofood in de supermarkt. Granen, grassen, pitten, zaden, alsof je een papegaai of hamster bent. :roll:
Ik ben het wel eens met de stelling: eet minder (vaak) vlees.
Dus als je smorgens een eitje (of 2) bij het ontbijt hebt, smiddags een broodje kaas, is die reuzekarbonade een tikkie overbodig.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 sep 2014 10:46

Christelijk vegetarisme, wist niet eens dat het bestond, het klinkt als een dwaalleer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_vegetarianism
Ze zeggen ook dat Jezus vegetarier was en dat het doden van dieren niet mag volgens het gebod: gij zult niet doodslaan. Zulke rare ideeën had ik vroeger ook.
Zach91

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 01 sep 2014 11:01

En toch zou het eten van vlees en vis wel mogen. God/Jezus gaf het zelf:
Johannes 21
9 Als zij dan aan het land gegaan waren, zagen zij een kolenvuur liggen, en vis daarop liggen, en brood.
10 Jezus zeide tot hen: Brengt van den vissen, die gij nu gevangen hebt.
11 Simon Petrus ging op, en trok het net op het land, vol grote vissen, tot honderd drie en vijftig; en hoewel er zovele waren, zo scheurde het net niet.
12 Jezus zeide tot hen: Komt herwaarts, houdt het middagmaal. En niemand van de discipelen durfde Hem vragen: Wie zijt Gij? wetende, dat het de Heere was.
13 Jezus dan kwam, en nam het brood, en gaf het hun, en den vis desgelijks.

Jezus at het zelf:
Lukas 24
42 En zij gaven Hem een stuk van een gebraden vis, en van honigraten.
43 En Hij nam het, en at het voor hun ogen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2014 11:20

Het mag zeker. Alleen is de westerse overmaat wat betreft vleesconsumptie met alle bijbehorende misstanden in de vlees-industrie wel weer een doorgeslagen goed en dus slecht. De mens is wel verantwoordelijk voor de schepping.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 01 sep 2014 12:06

Spreeuw je vraagt het volgende:
Heeft het een meerwaarde om (als christen of wie dan ook) vegetarisch te zijn?
Ik denk zelf van niet.
Er zijn veel verschillende redenen waarom mensen denken vegetarisch te moeten zijn, en binnen de mensen die dat doen, heb je ook weer afsplitsingen, van wat men nog wel eet en wat niet (melkprodukten, eieren enz).
Ik weet niet of het een bijbelse meerwaarde heeft.
Wel vind ik dat dieren goed behandeld moeten worden.
Huisvesting, diergezondheid en transport zijn punten die er echt toe doen, en waar je als veehouder verantwoordelijk voor bent.
Veel mensen vinden dit ook belangrijk, maar willen toch het grootse stukje vlees eten, voor de prijs van een kilo-knaller.
Kijk, dat gaat niet. De boer moet financieel investeren in de kwaliteit van diergezondheid, en terecht, maar de burger zelf wil er vaak niet aan bijdragen.
Dat steek me (als vrouw van een boer) altijd flink.
Als het ergens mis gaat, springen de burgers er boven op, maar hoe en waarom het mis is gegaan, daar is men niet in geïnteresseerd.
Ondertussen denken sommige kinderen nog steeds dat melk uit de supermarkt komt :-k
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 01 sep 2014 12:19

mona schreef:Spreeuw je vraagt het volgende:
Heeft het een meerwaarde om (als christen of wie dan ook) vegetarisch te zijn?
Ik denk zelf van niet.
Er zijn veel verschillende redenen waarom mensen denken vegetarisch te moeten zijn, en binnen de mensen die dat doen, heb je ook weer afsplitsingen, van wat men nog wel eet en wat niet (melkprodukten, eieren enz).
Ik weet niet of het een bijbelse meerwaarde heeft.
Wel vind ik dat dieren goed behandeld moeten worden.
Huisvesting, diergezondheid en transport zijn punten die er echt toe doen, en waar je als veehouder verantwoordelijk voor bent.
Veel mensen vinden dit ook belangrijk, maar willen toch het grootse stukje vlees eten, voor de prijs van een kilo-knaller.
Kijk, dat gaat niet. De boer moet financieel investeren in de kwaliteit van diergezondheid, en terecht, maar de burger zelf wil er vaak niet aan bijdragen.
Dat steek me (als vrouw van een boer) altijd flink.
Als het ergens mis gaat, springen de burgers er boven op, maar hoe en waarom het mis is gegaan, daar is men niet in geïnteresseerd.
Ondertussen denken sommige kinderen nog steeds dat melk uit de supermarkt komt :-k

In Spreuken 12 staat:
De rechtvaardige kent het leven van zijn beest;
Dat is voor veel christenen een vingerwijzing, of gebod zo je wilt, om goed te zijn voor de dieren die aan jouw zorg zijn toevertrouwd.

Paar weken geleden vond ik één van onze katten op zondagmorgen niet goed uit zijn oogjes kijken, hij reageerde ook niet zoals gewoonlijk. Dus d.a. gebeld en ik mocht meteen komen.
Dan sla ik met een gerust hart de kerkdienst over en zeg dan niet: ja ik kan wel, maar over 2 uur pas.
En ik mag toch hopen dat veeboeren hun koeien en varkens niet behandelen als "varkens", of gewoon als toekomstig vleesprodukt.
Ik heb eens een tv uitzending gezien waarin een meisje een geitje (of lammetje) uit moest zoeken, om die later te gaan slachten en bereiden.
Dat viel niet mee. :?
Ik mag absoluut geen lamsvlees meenemen.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 01 sep 2014 12:36

schelpje3 schreef:En ik mag toch hopen dat veeboeren hun koeien en varkens niet behandelen als "varkens", of gewoon als toekomstig vleesprodukt.
Ik weet niet precies hoe het op een vleesvee bedrijf gaat. Wij hebben melkvee, en bij ons komt om de zes weken de veearts langs, en dan wordt alles doorgenomen. De koeien zelf, het voer, de melkproductie, de bevallingen, de mest (ook dat :lol: ) de omgevingshygiëne, medicatie en behandelplannen, wat er beter kan, en hoe je de goede lijn vast moet houden.
Een veehouder hoeft het niet alleen te doen, moet hij ook niet willen trouwens...

schelpje3 schreef:Ik heb eens een tv uitzending gezien waarin een meisje een geitje (of lammetje) uit moest zoeken, om die later te gaan slachten en bereiden.
Dat viel niet mee.
wwahhh 8-[ nee dat kan ik me voorstellen. Ik moet er niet aan denken dat mijn eigen koe Mona geslacht moet worden. Maar de kans dat het zou kunnen gebeuren is echt wel aanwezig. Maar ik zou haar vlees niet op mijn bord en in mijn vriezer willen hebben....

schelpje3 schreef:Paar weken geleden vond ik één van onze katten op zondagmorgen niet goed uit zijn oogjes kijken, hij reageerde ook niet zoals gewoonlijk. Dus d.a. gebeld en ik mocht meteen komen.
Dan sla ik met een gerust hart de kerkdienst over en zeg dan niet: ja ik kan wel, maar over 2 uur pas.
Tuurlijk, zo is het toch? Het goed zijn voor je (huis)dieren is een bijbelse opdracht.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 01 sep 2014 13:29

mohamed schreef:Onzin, de mens mag alles eten wat hij bij de slager koopt. Het niet eten van vlees komt alleen voor bij mensen met een klein geweten.

Boerin schreef:Nee juist een overdreven groot geweten. Mijn zoontje vroeg laatst aan opa of een dier ook een iemand was. Ja zegt ie. Ze zien geen verschil tussen een mens en een dier. Je gaat geen mens vermoorden om op te eten, dus een dier ook niet.

Ik schreef een klein geweten maar bedoelde zwak. Een mens is geen dier, ziehier het bewijs:

Afbeelding

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 sep 2014 16:11

:lol:
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 01 sep 2014 16:17

mona schreef:wwahhh 8-[ nee dat kan ik me voorstellen. Ik moet er niet aan denken dat mijn eigen koe Mona geslacht moet worden. Maar de kans dat het zou kunnen gebeuren is echt wel aanwezig. Maar ik zou haar vlees niet op mijn bord en in mijn vriezer willen hebben....

De ouders van een vriendin van mij hadden een melkveebedrijf en die hadden gewoon hun eigen koe in de vriezer hoor, heel apart idee. Mijn oom was slachter en die kwam me op een gegeven moment heel trots een foto laten zien van de eerste koe die ie zelf had geslacht. Ehm, oh ja leuk. Toen ik kleiner was hadden ze me maar wijsgemaakt dat ie leraar was, anders was het zo'n schok als ik wist wat ie echt deed. Het was m'n lievelingsoom. Al die andere slagers waren dan ook op visite met een feest en dan praatte ie maar mee: Ja hoor, wij leren onze leerlingen een hele hoop.
Zach91

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 01 sep 2014 16:31

Of je alles van elke slager wil eten is dan weer iets anders.
Kiloknallertje? =;

Terug naar “[Religie] - Open forum”