Occultisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Occultisme

Berichtdoor Lock&Stock » 29 aug 2014 14:21

schelpje3 schreef:Als je zo'n hekel hebt aan het christendom, wat zoek je dan op dit forum? Je zou eens bekeerd kunnen worden.

Omdat ik het nog steeds reuze interessant vind, geloof, christendom, je hoeft niet iets aan te hangen om er in geïnteresseerd te zijn. En dat bekeren, no worries, dat zal niet gebeuren ;)

schelpje3 schreef:En dit is geen opvoedtopic, maar je hoeft echt niet elke keuze van je kinderen te respecteren hoor.

Zeker, hangt ook van de leeftijd af. In deze discussie had ik mijn hoofd een dochter van een jaar of 15.

schelpje3 schreef:Vooral mijn ouders, verboden het gewoon strikt. punt.
Maar met deze generatie werkt dat niet meer, dit is de tijd van overleg, onderhandelen. Ik zie het in de supermarkt al met dreumessen en hun lichtelijk in de rode vlekken gedreven moeder. (of vader)

En ik ben met je eens dat zoiets ook niet goed is, vooral voor de jongere kinderen. Maar levenskeuzes, geloven of niet, welke subcultuur (gothic, skater, nerd, etc), dingen die identiteit bepalen. Daar wil ik mijn kinderen wel vrij in laten, aangezien jezelf kunnen zijn in mijn ogen een van de belangrijkste voorwaarden voor geluk is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 14:42

Optimatus schreef:
De vraag is of dit ook echt gebeurd is.

Het staat wel zo beschreven. Daarnaast lezen we in de Bijbel over tovenarij, waarzeggerij. Dus misschien wat te rationeel en westers als we stellen dat het allemaal niet gebeurd is en slechts bijgeloof is. Als we geloven dat God bestaat geloven we denk ik ook dat er boze geesten bestaan.... ik geloof dat er een hoop van al die dingen nep is maar niet alles....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 aug 2014 15:03

Lock&Stock schreef:
En ik ben met je eens dat zoiets ook niet goed is, vooral voor de jongere kinderen. Maar levenskeuzes, geloven of niet, welke subcultuur (gothic, skater, nerd, etc), dingen die identiteit bepalen. Daar wil ik mijn kinderen wel vrij in laten, aangezien jezelf kunnen zijn in mijn ogen een van de belangrijkste voorwaarden voor geluk is.

Jezelf zijn vind ik iets anders. Als je opeens als christelijk opgevoed meisje van de één of andere dag een gothic wordt, zie ik dat niet als "jezelf zijn", maar een nogal tegendraadse beslissing nemen die vérgaande consequenties kan hebben.
Ik heb eens een jonge vrouw gesproken die bekennen moest: ik wist niet wat me bezielde, ik deed het denk ik om mijn moeder te treiteren.
Valt dit onder jezelf zijn L&S?

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 29 aug 2014 15:08

schelpje3 schreef:Jezelf zijn vind ik iets anders. Als je opeens als christelijk opgevoed meisje van de één of andere dag een gothic wordt, zie ik dat niet als "jezelf zijn", maar een nogal tegendraadse beslissing nemen die vérgaande consequenties kan hebben.
Ik heb eens een jonge vrouw gesproken die bekennen moest: ik wist niet wat me bezielde, ik deed het denk ik om mijn moeder te treiteren.
Valt dit onder jezelf zijn L&S?

Dat verschilt per geval, misschien was het meisje in jouw voorbeeld al jaren lang "tussen de oren" Gothic maar durfde zij dat niet te uiten. Een van mijn naaste collega's, homo en afkomstig uit de Bijbel belt heeft zich ook jaren lang voorgedaan als iemand anders. Nu is het een volledige nicht a la Gordon, maar dat is wel hoe hij echt is.

Aan de andere kant, ik heb vroeger ook dingen gedaan waar ik nu spijt van heb. Verkeerde vrienden, subcultuur gekozen waar ik achteraf echt niet tussen paste. Heeft dat met jezelf zijn te maken? Nou misschien wel, die ervaringen vormen je wel en geven je ervaring mee.

En dingen om je ouders te treiteren, tja, dat doen de meeste pubers. Heb ik zelf ook gedaan. Nog steeds geen enkele reden in mijn ogen om dat soort dingen ziekelijk te noemen of mensen "hulp" aan te praten, volgens mij werkt dat alleen maar ave-rechts.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 15:32

Marnix schreef:Het staat wel zo beschreven. Daarnaast lezen we in de Bijbel over tovenarij, waarzeggerij. Dus misschien wat te rationeel en westers als we stellen dat het allemaal niet gebeurd is en slechts bijgeloof is. Als we geloven dat God bestaat geloven we denk ik ook dat er boze geesten bestaan.... ik geloof dat er een hoop van al die dingen nep is maar niet alles....

Vooral het Oude Testament is een aaneenschakeling van verhalen die eeuwenlang vrijwel alleen mondeling werden overgeleverd. Vandaar dat ik altijd op zoek ben naar de kern van het verhaal en de "franje" (niet oneerbiedig bedoeld) probeer te scheiden van de kern.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 aug 2014 16:16

Lock&Stock schreef:
Dat verschilt per geval, misschien was het meisje in jouw voorbeeld al jaren lang "tussen de oren" Gothic maar durfde zij dat niet te uiten. Een van mijn naaste collega's, homo en afkomstig uit de Bijbel belt heeft zich ook jaren lang voorgedaan als iemand anders. Nu is het een volledige nicht a la Gordon, maar dat is wel hoe hij echt is.

Aan de andere kant, ik heb vroeger ook dingen gedaan waar ik nu spijt van heb. Verkeerde vrienden, subcultuur gekozen waar ik achteraf echt niet tussen paste. Heeft dat met jezelf zijn te maken? Nou misschien wel, die ervaringen vormen je wel en geven je ervaring mee.

En dingen om je ouders te treiteren, tja, dat doen de meeste pubers. Heb ik zelf ook gedaan. Nog steeds geen enkele reden in mijn ogen om dat soort dingen ziekelijk te noemen of mensen "hulp" aan te praten, volgens mij werkt dat alleen maar ave-rechts.

Als mijn dochter opeens stekelhaar zou willen, prima, zij loopt voor schut (of niet).
Of mijn blonde zoon verft zijn haren rood, zelf weten.
Maar ik zou nooit werkeloos of passief kunnen toekijken hoe mijn kind zich met het occulte bezig zou houden, in die klauwen hoort niemand!
Het is niet zomaar een probeerseltje, het is levensgevaarlijk.
De Bijbel waarschuwt tegen de boze geesten in de lucht. En verbiedt om ons bezig te houden met het dodenrijk.
En welke gezonde meid wil zich nu met de lijken associëren? Dan ben je echt niet normaal bezig. Dat krijg je er bij mij niet in.
W.b. jouw collega, ik neem aan dat dat geen puisterig pubertje meer was :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 16:22

Precies. Het vrij laten wat Lock & Stock zegt (hooguit advies geven maar niet bindend) kan ik me goed voorstellen. Maar er zijn wel grenzen. Dat is ook gezond.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 aug 2014 16:24

Marnix schreef:Precies. Het vrij laten wat Lock & Stock zegt (hooguit advies geven maar niet bindend) kan ik me goed voorstellen. Maar er zijn wel grenzen. Dat is ook gezond.

Ik spreek je nog wel tegen die tijd als jij een leuke blonde dochter hebt en die gaat met een wit gezicht, kohlogen en zwart piekerig haar lopen. Om van de kleding maar niet te spreken.
Het is nogal "gemakkelijk" om te stellen dat je kinderen vrij moet laten Marnix, je belooft bij de doop dat je hen in de voorzeide leer op zal voeden!
Gij zult het hen INSCHERPEN, staat er zelfs in de Bijbel!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 29 aug 2014 16:29

Lock&Stock schreef:Niet eens. Geesten bestaan niet, occultisme bestaat niet, hekserij bestaat niet, etc. Het zit tussen de oren van goedgelovige en makkelijk beïnvloedbare mensen, that´s it. Wellicht is het voor mensen die instabiel zijn inderdaad gevaarlijk, maar voor de rest geloof ik er totaal niet in.

Ik ben benieuwd of ze dat weleens hebben uitgezocht, hoeveel mensen er labiel en psychisch gestoord zijn geworden door occultisme. Vast niet gedaan, want het bestaat toch niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 29 aug 2014 16:31

xsidd schreef:#Lockstock

Misschien denk je, het valt nog wel mee.. Maar ik zal je zeggen, wat zou jij doen, als je in Alphen a/d Rijn woont op een kamer, en er staan om half twee snachts een stuk of 5 mensen spreuken te zingen voor je huis?

Dan ben ik heel blij dat ik mag weten door genade, dat JEZUS ALLE macht heeft in de HEMEL, en op AARDE!

Fijne avond!

Zegen.

Serously??? :shock: :shock: :shock: ja, dan kan ik me voorstellen dat je geschrokken bent. Ik woon ook midden tussen de christenen maar ik kan me echt niet voorstellen zoiets te doen. Ik slaap ´s nachts gewoon......

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 29 aug 2014 16:36

#Irmo

Het waren ook geen Christenen, maar satanisten. Ik ken geen enkele Christen die 'snachts, voor de deur spreuken met een klagerig gezang zingt, met anderen.
Laatst gewijzigd door xsidd op 29 aug 2014 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2014 16:36

schelpje3 schreef:Als mijn dochter opeens stekelhaar zou willen, prima, zij loopt voor schut (of niet).
Of mijn blonde zoon verft zijn haren rood, zelf weten.
Maar ik zou nooit werkeloos of passief kunnen toekijken hoe mijn kind zich met het occulte bezig zou houden, in die klauwen hoort niemand!

Wacht even...

Haar rood verven: prima. Haar zwart verven: Levensgevaarlijk.

Leg mij dat verschil eens uit.

Het is niet zomaar een probeerseltje, het is levensgevaarlijk.
De Bijbel waarschuwt tegen de boze geesten in de lucht. En verbiedt om ons bezig te houden met het dodenrijk.

Let op, degene die als eerste deze meid beschreef, had het enkel over wandelen. Waarom worden daar door gelovigen direct allerlei satanische rituelen bij verzonnen.

En welke gezonde meid wil zich nu met de lijken associëren?

Iemand die pataloog-anatoom wil worden? Maar goed, het gaat dus duidelijk niet om de lijken, maar om de melancholie. Memento Mori enzo...

Dan ben je echt niet normaal bezig. Dat krijg je er bij mij niet in.

Waarom moet altijd alles gewoon normaal zijn. Juist pubers doen dingen die niet normaal zijn, om uit te zoeken wat dat is en hoe erop wordt gereageerd. En de meeste veranderen later in doodgewone, saaie volwassenen hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2014 16:37

Marnix schreef:Precies. Het vrij laten wat Lock & Stock zegt (hooguit advies geven maar niet bindend) kan ik me goed voorstellen. Maar er zijn wel grenzen. Dat is ook gezond.

Natuurlijk, als de dochter meent in haar kamer kippen te kunnen offeren, dan zal daar wel over worden gesproken, ja.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 aug 2014 16:39

schelpje3 schreef:Ik spreek je nog wel tegen die tijd als jij een leuke blonde dochter hebt en die gaat met een wit gezicht, kohlogen en zwart piekerig haar lopen. Om van de kleding maar niet te spreken.
Het is nogal "gemakkelijk" om te stellen dat je kinderen vrij moet laten Marnix, je belooft bij de doop dat je hen in de voorzeide leer op zal voeden!
Gij zult het hen INSCHERPEN, staat er zelfs in de Bijbel!

Het is echt puur allemaal gericht op het uiterlijk. Haarkleur, make-up en kleding. Er staat vast ook wel iets in de Bijbel over uiterlijkheden. En daar wordt dan de meest verschrikkelijke inhoud gewoon bijverzonnen en hoppa: iets om je over op te winden! De jeugd van tegenwoordig! Die rekels groeien allemaal op voor galg en rad.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 16:51

Izebel, Mortlach, Izebel!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “[Religie] - Open forum”