Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 08:45

naamloos schreef:Tjah, en de rest van de miljarden geloven weer iets anders. Zij denken daar ook een goede redenen voor te hebben
(eerlijk gezegd zeggen argumenten mij meer dan cijfers...)
rotterdam schreef:Tjah, en daar hebben ze inderdaad heel goede redenen voor, in ieder geval zijn hun redenen niet minder dan die van jou of van mij.
Zeg ik dat? Nee, dus suggereer dat dan ook niet. :^o :^o :^o (mensen die nadenken hebben doorgaans altijd een goede reden, zelfs minderheden)
rotterdam schreef:Ze zijn n.l. het gevolg van redeneren. Of denk je dat slechts een groep daar het patent op heeft ?
Nee, ik denk heel niet dat 1 bepaalde groep daar patent op heeft. (weer zo'n rotopmerking :-& :-& :-& )
Mijn overtuigingen kan ik ook beredeneren, en de dingen vanuit de bijbel die echt in mn hart zitten, die heeft de H.G. levend voor me gemaakt.
Voor mij is het Woord en Geest, geen traditie en cijfers. Maar een ander laat ik daar heus vrij in hoor.
rotterdam schreef:Vreemd dat cijfers altijd "niet belangrijk" gevonden worden door mensen die bij de kleinere groepen behoren.
Misschien vreemd voor mensen met een voorliefde voor cijfers en tradities. Maar als je jezelf als maatstaf neemt is iedereen vreemd die anders denkt dan jij.
Het boeit me geen knal hoe groot 'mijn' groep is (al groeit ie mega snel, en hoeven ze hun leden niet uit de kaartenbak te halen).
Trouwens, ook best wel gek hè dat alle mensen eeuwenlang geloofd hebben dat de zon om de aarde draaide.
Komt er een eigenwijs iemand opdagen en die zegt dat het precies andersom is, waar blijf je dan met je getallen en tradities :lol: :lol: :lol:

Trouwens, als cijfers jou zoveel zeggen: er zijn altijd nog méér mensen die niet in de God van de bijbel geloven dan wel.
Dus hoe belangrijk zijn die cijfers voor jou?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 aug 2014 09:11

Voor de vakantie nog 1 vraagje beantwoorden.

Ayla schreef:- Bidden tot Maria/ Heiligen: Ik weet nu dat Katholieken niet tot Maria/Heiligen bidden, maar ze vragen om te bidden voor ze, als een soort middelaar. De meest logische redenatie hiervoor lijkt mij:
Maria/Heiligen leven in de hemel dicht bij God, omdat ze leven kunnen ze bidden, het gebed van een rechtvaardige brengt veel teweeg, dus als zij voor je bidden heb je een sterkere roepstem naar God. (klopt dit?) Het is dus eigenlijk hetzelfde als vragen aan je vrienden of zij voor je willen bidden.

Dat klopt.
Mijn vraag is echter: In de bijbel staat dat Jezus onze enige Middelaar is (1 Tim 2:5) en dat de Heilige Geest voor ons pleit (Rom 8:26-27). Is het niet onbijbels om Maria/Heiligen als middelaar te zien? Waar in de bijbel staat dat wij ons tot overleden heiligen mogen richten in gebed en ze mogen/kunnen vragen voor ons te bidden? Ga je dan niet toevlucht zoeken tot iemand anders dan God? Waarom zijn er meer gebeden voor Maria dan God bij het bidden van de Rozenkrans? Hoe kunnen zij ons horen, zijn zij alwetend? Overtreed je hiermee niet het gebod dat je je niet mag richten tot doden?

Indien ik jou vraag om voor mij te bidden omdat ik bijvoorbeeld een operatie moet ondergaan (wat overigens niet zo is) ben jij dan de middelaar ipv Jezus? Of ben je gewoon een broeder of zuster in Christus die voor mij bid? Ik denk dat laatste. De katholieke Kerk geloofd dat de Kerk meer behelst dan enkel datgene hier op aarde (de strijdende Kerk). Zo zijn ook de lijdende Kerk (de mensen in het vagevuur) en de zegevierende Kerk (de mensen in de hemel). http://www.katholiek.org/rkkerk.php#gestalten

Er is op een of andere wijze beperkte communicatie mogelijk tussen deze delen van het Lichaam van Christus. (in katholiek verstaan is de Kerk het (mystieke) Lichaam van Christus: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 33&id=1875)

De mensen in de hemel (en in het vagevuur) zijn volgens katholiek verstaan niet dood. Christus heeft immers de dood voor ons overwonnen. Niet zelden wordt het overlijden van een persoon vergezeld dat hij is heengegaan en het tijdelijke voor het eeuwige heeft ingeruild.

De Rozenkrans is een atribuur wat eigenlijk nooit tijdens de reguliere vieringen wordt gebruikt in de katholieke Kerk. Oorspronkelijk waren de 150 kralen voor de psalmen maar dat was voor het kerkvolk (in tegenstelling tot kloostervolk) vrij onmogelijk om uit het hoofd te leren, vandaar de versimpelde hedendaagse versie. Het bidden van de rozenkrans doet men overigens om het leven, lijden en verijzenis van Jezus te overwegen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rozenkrans Zelf bid ik zeer sporadisch de rozenkrans maar heb er wel vaak een bij me.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 09:24

Oh super Faramir, bedankt! Ik zal de links doornemen. Ik heb het idee dat ik het steeds beter ga begrijpen. :) Wat ik heel mooi vind van de Rozenkrans zijn inderdaad die overdenkingen! Zo mooi! Ik begrijp alleen niet waarom er meer gebeden voor Maria bij zitten dan voor God! Maar goed dat ben ik nu aan het uitzoeken!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 09:25

Prediker 9: 5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten. 6 Hun liefde en hun haat, alle hartstocht die ze ooit hebben gehad, ging allang verloren. Ze nemen nooit meer deel aan alles wat gebeurt onder de zon.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 aug 2014 09:39

naamloos schreef:Prediker 9: 5

Het laten buikspreken van losse citaten uit de bijbel is binnen het katholieke geloof niet zo heel waardevol. Daarnaast is je citaat uit het OT van voor Jezus Zijn opstanding.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 aug 2014 09:40

Faramir schreef:De mensen in de hemel (en in het vagevuur) zijn volgens katholiek verstaan niet dood.

Je loopt achter, want de vorige paus heeft het vagevuur weer afgeschaft. hysterisch-smile

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 09:43

Faramir schreef: Daarnaast is je citaat uit het OT van voor Jezus Zijn opstanding.
Ohhh, we doen alleen aam traditie wanneer het uitkomt :?: :?: :?:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 16 aug 2014 09:46

Ik zal hier slechts inhoudelijk posten in dit topic zodat Ayla er wat mee kan. De rest interesseert me niet zo en het meeste zal ik dan ook gewoon negeren.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 aug 2014 09:48

naamloos schreef:Het boeit me geen knal hoe groot 'mijn' groep is (al groeit ie mega snel, en hoeven ze hun leden niet uit de kaartenbak te halen).

Maar je vermeld het toch maar even voor de zekerheid :mrgreen: Ik durf trouwens te wedden (o nee dat mag niet op refoweb :-oo )dat het succes van jullie groep regelmatig wordt aangehaald in gebed en preek als zijnde "een zegen van God".

Trouwens, ook best wel gek hè dat alle mensen eeuwenlang geloofd hebben dat de zon om de aarde draaide.
Komt er een eigenwijs iemand opdagen en die zegt dat het precies andersom is, waar blijf je dan met je getallen en tradities :lol: :lol: :lol:

Dat heeft een andere oorzaak en dat weet je zelf ook wel dus aub niet op het verkeerde moment lachen.

Trouwens, als cijfers jou zoveel zeggen: er zijn altijd nog méér mensen die niet in de God van de bijbel geloven dan wel.
Dus hoe belangrijk zijn die cijfers voor jou?

Heb ik al gezegd, niet belangrijk, dat "uit de kaartenbak verwijderen" is trouwens een heel erg plaatselijk probleem, de R.K.K. groeit wereldwijd en is met afstand de belangrijkste christelijke groepering. Met hetzelfde gemak zeg je "de R.K.K. is toch wel gezegende kerk".

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 09:50

Ik heb pas nog gehoord dat in Lev. ook nog iets staat over praten met doden. Helaas ben ik vergeten hoe, wat en waar. Misschien weet iemand anders het?

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 10:17

naamloos schreef:Prediker 9: 5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten. 6 Hun liefde en hun haat, alle hartstocht die ze ooit hebben gehad, ging allang verloren. Ze nemen nooit meer deel aan alles wat gebeurt onder de zon.

Hoe verklaar je dit dan:

Mattheus:

Hoofdstuk 17
Jezus met Mozes en Elia
[1] Zes dagen later nam Jezus Petrus*, Jakobus en diens broer Johannes met zich mee een hoge berg* op, waar Hij met hen alleen was. [2] Voor hun ogen veranderde Hij van gedaante. Zijn gezicht ging stralen als de zon en zijn kleren werden wit als licht. [3] Opeens verschenen hun Mozes en Elia, in gesprek met Hem. [4] Petrus zei daarop tegen Jezus: ‘Heer, het is maar goed dat wij hier zijn. Als U wilt, zal ik hier drie hutten* maken, voor U een en voor Mozes een en voor Elia een.’ [5] Hij was nog niet uitgesproken of daar kwam een lichtende wolk die hen overdekte, en opeens klonk er een stem uit die wolk: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in wie Ik vreugde vind. Luister naar Hem.’ [6] Toen de leerlingen dat hoorden, wierpen ze zich op de grond en werden ze vreselijk bang. [7] Jezus kwam naar hen toe, raakte hen aan en zei: ‘Sta op en wees niet bang.’ [8] Toen ze hun ogen opsloegen, zagen ze niemand meer dan Jezus alleen.
[9] Terwijl ze van de berg afdaalden, gebood Jezus hun: ‘Vertel niemand van dit visioen voordat de Mensenzoon uit de doden is opgewekt.’ [10] De leerlingen stelden Hem de vraag: ‘Waarom zeggen de schriftgeleerden eigenlijk dat Elia eerst moet komen?’ [11] Hij antwoordde: ‘Elia komt en zal alles herstellen. [12] Maar Ik zeg jullie: Elia* is al gekomen, en ze hebben hem niet herkend; ze hebben met hem gedaan wat ze wilden. Zo zal ook de Mensenzoon door hun toedoen moeten lijden.’ [13] Toen begrepen de leerlingen dat Hij hun sprak over Johannes de Doper.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 10:18

mealybug schreef:Je loopt achter, want de vorige paus heeft het vagevuur weer afgeschaft. hysterisch-smile

Het vagevuur is niet afgeschaft, er is gezegd dat het geen plaats is maar een staat van zijn.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 10:23

naamloos schreef:Ik heb pas nog gehoord dat in Lev. ook nog iets staat over praten met doden. Helaas ben ik vergeten hoe, wat en waar. Misschien weet iemand anders het?

Leviticus 19:31 Je mag je heil niet zoeken bij mensen die de geesten van doden kunnen raadplegen; daardoor zou je jezelf onrein maken. Want ik, de Heer, ben jullie God.

Leviticus 20:6 Wanneer iemand onder jullie, in plaats van bij mij, zijn heil zoekt bij mensen die de geesten van doden kunnen raadplegen, dan zal ik mij tegen hem keren en hem uit de gemeenschap stoten.

Maar dat is voor zover ik het begrijp niet wat het bidden naar Maria/heiligen inhoudt.

emeth

Berichtdoor emeth » 16 aug 2014 10:26

Ayla schreef:Hoe verklaar je dit dan:

Mattheus:

Hoofdstuk 17
Jezus met Mozes en Elia
[1] Zes dagen later nam Jezus Petrus*, Jakobus en diens broer Johannes met zich mee een hoge berg* op, waar Hij met hen alleen was. [2] Voor hun ogen veranderde Hij van gedaante. Zijn gezicht ging stralen als de zon en zijn kleren werden wit als licht. [3] Opeens verschenen hun Mozes en Elia, in gesprek met Hem.

Dat was een visioen , Mozes en Elia waren het niet echt

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 aug 2014 10:28

Ayla schreef:
Hoe verklaar je dit dan:

Mattheus:

Hoofdstuk 17
Jezus met Mozes en Elia
[1] Zes dagen later nam Jezus Petrus*, Jakobus en diens broer Johannes met zich mee een hoge berg* op, waar Hij met hen alleen was. [2] Voor hun ogen veranderde Hij van gedaante. Zijn gezicht ging stralen als de zon en zijn kleren werden wit als licht. [3] Opeens verschenen hun Mozes en Elia, in gesprek met Hem. [4] Petrus zei daarop tegen Jezus: ‘Heer, het is maar goed dat wij hier zijn. Als U wilt, zal ik hier drie hutten* maken, voor U een en voor Mozes een en voor Elia een.’ [5] Hij was nog niet uitgesproken of daar kwam een lichtende wolk die hen overdekte, en opeens klonk er een stem uit die wolk: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in wie Ik vreugde vind. Luister naar Hem.’ [6] Toen de leerlingen dat hoorden, wierpen ze zich op de grond en werden ze vreselijk bang. [7] Jezus kwam naar hen toe, raakte hen aan en zei: ‘Sta op en wees niet bang.’ [8] Toen ze hun ogen opsloegen, zagen ze niemand meer dan Jezus alleen.
[9] Terwijl ze van de berg afdaalden, gebood Jezus hun: ‘Vertel niemand van dit visioen voordat de Mensenzoon uit de doden is opgewekt.’ [10] De leerlingen stelden Hem de vraag: ‘Waarom zeggen de schriftgeleerden eigenlijk dat Elia eerst moet komen?’ [11] Hij antwoordde: ‘Elia komt en zal alles herstellen. [12] Maar Ik zeg jullie: Elia* is al gekomen, en ze hebben hem niet herkend; ze hebben met hem gedaan wat ze wilden. Zo zal ook de Mensenzoon door hun toedoen moeten lijden.’ [13] Toen begrepen de leerlingen dat Hij hun sprak over Johannes de Doper.
Da overleden mensen in contact staan met God. Jezus is Gods zoon.
Elian is een type van... Daar zinspeelde Jezus zelf ook op.

Terug naar “[Religie] - Open forum”