Sekten in Nederland

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Re: Sekten in Nederland

Berichtdoor Spreeuw » 14 aug 2014 12:38

rotterdam schreef:Lezen Spreeuw :-oo - ik zeg toch "als deze beschrijving klopt" dan is b.v. de H.H.K. een sekte.

Ja ?

Maar waarom is volgens die beschrijving de HHK een sekte? Zij wijkt namelijk niet af van de grotere waaruit zij is voortgekomen, want zij is juist voortgekomen uit de NHK en wil dezelfde grondslag houden als de NHK. Dus: waarom?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 aug 2014 13:34

Spreeuw schreef:Maar waarom is volgens die beschrijving de HHK een sekte? Zij wijkt namelijk niet af van de grotere waaruit zij is voortgekomen, want zij is juist voortgekomen uit de NHK en wil dezelfde grondslag houden als de NHK. Dus: waarom?

De beschrijving (van mannetje = niet van mij) zegt ;

geestelijke stroming is een sekte als die afwijkt van een grotere waaruit zij is voortgekomen.

Als volgens jou er geen verschil is tussen de NHK en de HHK waarom zijn ze dan afgescheiden ?

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 14 aug 2014 13:59

rotterdam schreef:De beschrijving (van mannetje = niet van mij) zegt ;

geestelijke stroming is een sekte als die afwijkt van een grotere waaruit zij is voortgekomen.

Als volgens jou er geen verschil is tussen de NHK en de HHK waarom zijn ze dan afgescheiden ?

correctie ik schreef:

Volgens het in de Godsdienstsociologie gehanteerde systeem zijn er slechts twee kenmerken waaraan een beweging hoeft te doen om als sekte beschreven te worden:

1) exclusieve waarheidsclaim
2) negatieve houding t.o.v de maatschappij

Dat is ook meteen de reden waarom ik zelf van mening ben dat het begrip 'sekte' verder een nietszeggend woord is en het feitelijk toepasbaar is op allerlei religieuze groeperingen. Volgens de kenmerken zouden de kerken van de reformatorische gezindten namelijk ook sekten zijn.
(dat schreef ik hier)
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 aug 2014 15:22

rotterdam schreef: De beschrijving (van mannetje = niet van mij) zegt ;

Omdat ze niet meewilden de PKN in. Ze zien zichzelf niet als afgescheiden omdat ze de oude NHK voortzetten, dat is ook ongeveer wel zo. Dus is dat een sekte?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 14 aug 2014 18:04

Wat ik zie als een sekte is dat mensen (ik maak het mee in mijn familie momenteel) zich volledig verlaten op één iemand die schijnbaar de waarheid predikt, en daar hun hele leven, geld en goederen voor over hebben, niet meer openstaan voor logische argumenten, en zich geheel afkeren van de maatschappij. Dat vind ik sektarisch en bijzonder zorgelijk.

Het gezonde verstand volledig verliezen, zeg maar.
Ook gif is geschapen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 aug 2014 19:03

Spreeuw schreef:
Omdat ze niet meewilden de PKN in. Ze zien zichzelf niet als afgescheiden omdat ze de oude NHK voortzetten, dat is ook ongeveer wel zo. Dus is dat een sekte?

Je bent op het oorlogspad Spreeuw, lees het allemaal nog eens rustig door dan zul je zien dat ik niet gezegd heb dat de H.H.K. een sekte is.

Ik herhaal waaraan je een sekte kunt herkennen ;

Dit zijn typische kenmerken die in wisselende volgorde en intensiteit in iedere sekte terug te vinden zijn :

lidmaatschap uit vrije keuze, niet door geboorte;
toelating tot het lidmaatschap op grond van door de sekteleiders erkende en aantoonbare kennis van de leer, een persoonlijke bekeringservaring of een aanbeveling door een ouder lid van de sekte;
het karakter is exclusief en gesloten; wie zich niet aan de geldende leer houdt of tegen de regels van de moraal of de organisatie zondigt, wordt uitgestoten;
de sekte beschouwt zich als een elite, begiftigd met een bijzonder inzicht of belast met een bijzondere opdracht;
er is sprake van een streven naar persoonlijke perfectie;
er is geen principieel verschil tussen leken en priesters of voorgangers;
er is gelegenheid om spontaan uiting te geven aan een persoonlijk gevoel van betrokkenheid;
de sekte staat vijandig of onverschillig tegenover de samenleving en de staat;
het lidmaatschap is absoluter en omvattender dan dat van een kerkgenootschap;
er is sprake van een duidelijk herkenbare eigen ideologie;
overtreders van de regels worden als verraders beschouwd en voor hun overtredingen gestraft of uitgestoten.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 21 aug 2014 15:50

rotterdam schreef:Je bent op het oorlogspad Spreeuw, lees het allemaal nog eens rustig door dan zul je zien dat ik niet gezegd heb dat de H.H.K. een sekte is.

Ik herhaal waaraan je een sekte kunt herkennen ;

Dit zijn typische kenmerken die in wisselende volgorde en intensiteit in iedere sekte terug te vinden zijn :

toelating tot het lidmaatschap op grond van door de sekteleiders erkende en aantoonbare kennis van de leer, een persoonlijke bekeringservaring of een aanbeveling door een ouder lid van de sekte;
het karakter is exclusief en gesloten; wie zich niet aan de geldende leer houdt of tegen de regels van de moraal of de organisatie zondigt, wordt uitgestoten;
de sekte beschouwt zich als een elite, begiftigd met een bijzonder inzicht of belast met een bijzondere opdracht;
er is gelegenheid om spontaan uiting te geven aan een persoonlijk gevoel van betrokkenheid;
overtreders van de regels worden als verraders beschouwd en voor hun overtredingen gestraft of uitgestoten.

Gelden die kenmerken voor alle sekten?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 aug 2014 16:00

Spreeuw schreef:Gelden die kenmerken voor alle sekten?

Meestal wel maar in wisselende volgorde en intensiteit.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 21 aug 2014 17:11

Het probleem met het woord 'sekte' is dat het nogal een negatieve connotatie heeft in het Nederlands. Ik las laatst een Engelse tekst waar stond: "...Roman Catholicism, Eastern Orthodoxy and Protestantism - the three biggest sects in christianity..." Toen knipperde ik ook even met m'n ogen. ;) Wij zouden daar toch eerder woorden als 'stroming' of 'richting' voor gebruiken.

Maar om even bij de negatievere betekenis van het woord sekte te blijven: ik denk zeker dat enkele zeer rechtse reformatorische gemeenten dan wel kerkgenootschappen sekten zijn. (Maar ik ga verder geen namen noemen want dan wordt deze reactie weer verwijderd. 8-[ )

Spreeuw schreef:Maar waarom is volgens die beschrijving de HHK een sekte? Zij wijkt namelijk niet af van de grotere waaruit zij is voortgekomen, want zij is juist voortgekomen uit de NHK en wil dezelfde grondslag houden als de NHK. Dus: waarom?
De PKN is juridisch én kerkrechtelijk gezien de voortzetting van de NHK. De HHK is in die zin dus 'afgescheiden' of 'uitgetreden'. Met enige voorzichtigheid zeg ik dit: de HHK is geen sekte omdat ze niet mee wilden doen met de PKN maar er zijn zeker gedragingen in de HKK die sterk neigen naar sektarisme.
"Een libelle zweeft over het water..."

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 21 aug 2014 18:20

Spreeuw schreef:Maar waarom is volgens die beschrijving de HHK een sekte? Zij wijkt namelijk niet af van de grotere waaruit zij is voortgekomen, want zij is juist voortgekomen uit de NHK en wil dezelfde grondslag houden als de NHK.

Als dit waar is, waarom is dat niet te merken ? De meeste HH kerken (ik zeg "de meeste en niet alle") hebben niets meer van de oude Hervormde kerk. Het is veel meer een soort light variant van de G.G.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 21 aug 2014 18:40

rotterdam schreef:Ik herhaal waaraan je een sekte kunt herkennen ;

Steve Hassan (een Amerikaan) heeft een aantal interessante boeken over seketen geschreven (Helaas niet in het Nederlands vertaald). In zijn boeken gaat hij uit van het zgn BITE-model om sekten te beschrijven.

Een goede bekende van mij heeft een coaching en counselling praktijk en houdt zich bezig met dwingende groepsculturen. Zij heeft dit BITE-model vertaald in het Nederlands. Dit vertaalde Nederlandse model heet GIGE, dit is een acroniem dat staat voor:
Gedragscontrole
Informatiecontrole
Gedachtecontrole
Emotiecoltrole

Sekten voeren op al deze terreinen controle uit over haar leden. Het model noemt verschillende concrete voorbeelden van deze controle.

Dit model staat hier uitgebreid beschreven: http://www.free-choice.nl/pages/sub/599 ... lyse_.html
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 21:10

Pcrtje schreef: De PKN is juridisch én kerkrechtelijk gezien de voortzetting van de NHK. De HHK is in die zin dus 'afgescheiden' of 'uitgetreden'. Met enige voorzichtigheid zeg ik dit: de HHK is geen sekte omdat ze niet mee wilden doen met de PKN maar er zijn zeker gedragingen in de HKK die sterk neigen naar sektarisme.

Zoals?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 21:23

Spreeuw schreef:Maar waarom is volgens die beschrijving de HHK een sekte? Zij wijkt namelijk niet af van de grotere waaruit zij is voortgekomen, want zij is juist voortgekomen uit de NHK en wil dezelfde grondslag houden als de NHK.

rotterdam schreef:Als dit waar is, waarom is dat niet te merken ? De meeste HH kerken (ik zeg "de meeste en niet alle") hebben niets meer van de oude Hervormde kerk. Het is veel meer een soort light variant van de G.G.

Dat is niet zo verwonderlijk, aangezien de vrijzinnigen en iets rechts daarvan (zoals confessionelen, samen-op-weg, ook vele GB'ers) allemaal meegegaan zijn met de fusie in de PKN. Blijft nog de bevindelijk-gereformeerde stroming in de NHK (Gereformeerde Bond, Gekrookte Riet) over. Van de GB is ook een groot gedeelte meegegaan met de fusie. Een kleiner gedeelte niet. Vrijwel alle GR-predikanten en -gemeenten bleven buiten de fusie.

Degenen in de NHK die niet met de fusie meewilden behoren dus vrijwel allemaal tot dezelfde ligging.

Er is in de HHK inderdaad veel herkenning met de GG en de rechterflank van de CGK. Ik heb ook vernomen dat de oude hervormde kerkorde van 1951, die de HHK wil handhaven, gezuiverd wordt van "lichte" trekken. Men is daar op dit moment nog mee bezig.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 22 aug 2014 22:26

Pcrtje schreef: De PKN is juridisch én kerkrechtelijk gezien de voortzetting van de NHK. De HHK is in die zin dus 'afgescheiden' of 'uitgetreden'. Met enige voorzichtigheid zeg ik dit: de HHK is geen sekte omdat ze niet mee wilden doen met de PKN maar er zijn zeker gedragingen in de HKK die sterk neigen naar sektarisme.
Spreeuw schreef:Zoals?
Ik vraag me af of Refoweb de juiste plaats is om deze gedachten van mij te delen. :| Ik heb er wel eerder iets over geschreven in het topic over kerkelijke dwangzucht. Voor een groot deel komt het overeen met de HHK, zij het hier en daar in mindere mate dan wel totaal niet. Klik hier.
"Een libelle zweeft over het water..."

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 25 sep 2014 12:27

Pcrtje schreef: Ik vraag me af of Refoweb de juiste plaats is om deze gedachten van mij te delen. :| Ik heb er wel eerder iets over geschreven in het topic over kerkelijke dwangzucht. Voor een groot deel komt het overeen met de HHK, zij het hier en daar in mindere mate dan wel totaal niet. Klik hier.

Tja, als je het zo opvat, valt heel de reformatorische gezindte onder sektarisme....

Terug naar “[Religie] - Open forum”