Gebruik van klokken

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Gebruik van klokken

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 14:29

De vraag is of dit soort oordelen (de term "kinderachtig" klinkt zeer veroordelend) wel bijbels zijn. Wat jij, Faramir?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 14:33

Arco schreef:Kunnen jullie ophouden met dit kinderachtige gedoe? Het is de RefoBliek niet.

Wellicht is de uitwerking wat kinderachtig. De boodschap lijkt me duidelijk. Indien je jouw denkwijze doortrekt kan je zelfs de bijbel (iig het NT) bij het grof vuil zetten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 14:35

Je kunt je zelfs de vraag stellen wat er wel of niet tot de Schrift gerekend moet worden. Dit vinden we namelijk niet terug in de Schrift, wel in enkele door kleine mensen (met een mijter) opgestelde notulen van een kerkvergadering, die overigens zelf ook weer op ruzie uitliep, zoals zo vaak.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 14:37

Arco schreef:Doe je nu zo raar, omdat ik tegen jouw Poetin-hetze ben?

Klokken zijn van oorsprong bedoeld om boze geesten weg te jagen. Net zoals een doodskist eerst een rondje om de kerk maakt voordat deze naar binnen gaat. (daar komt dat spreekwoord vandaan) Allemaal heidens.

Is dat zo?
Ik leer nog wat...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 14:45

Bij ons luidt de klok elke werkdag (inclusief zaterdagen) om 12:00 uur 's middags om de schafttijd aan te kondigen. Daar komt geen geest bij aan te pas.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 aug 2014 14:46

Mensen - peace on earth

Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 14:50

Vandaar dat ik ruimer denk dan de HC :D

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 06 aug 2014 15:17

Faramir schreef:Wellicht is de uitwerking wat kinderachtig. De boodschap lijkt me duidelijk. Indien je jouw denkwijze doortrekt kan je zelfs de bijbel (iig het NT) bij het grof vuil zetten.

Dit is een insinuatie die je zelf bedenkt. Want Jeshua is mijn Verlosser en daarom neem ik Zijn woorden serieus. Hij heeft Zelf gezegd dat de Torah en de Profeten (= Oude Testament) niet afgedaan hebben. Hieraan willen veel mensen zich toch aan onttrekken door teksten uit hun context te halen.

Maar ik ga jullie niet zeggen wat je wel of niet mag doen. Want daar hoef ik mij niet mee bezig te houden.

Wel zeg ik, in het verband met dit topic, dat klokken, alsmede kerktoren, van heidense oorsprong zijn. De eenvoudige vraag "waar staat in de Schrift dat je heidense zaken mag 'kerstenen' " wordt blijkbaar opgevat om mij persoonlijk aan te vallen. Moet je je dan niet afvragen: zou ik dat leuk vinden? Volgens mij ben je christen geroepen: heb je naaste lief als jezelf.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2014 15:24

Ik ben het niet met je eens. Klokken zijn bedacht om de tijd weer te geven. De kerk was het middelpunt van een dorp en de toren was goed zichtbaar zodat dat midden zo gevonden kon worden. En de klok werd daar aan gehangen omdat die daar goed zichtbaar was.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 aug 2014 15:25

Ik neem aan dat Arco ook een totale zaterdagsrust in acht neemt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2014 15:28

Ja dat denk ik wel. Nou ja, van vrijdag zonsondergang tot zaterdag zonsondergang dus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 aug 2014 15:32

Optimatus schreef:Kerken met meerdere klokken hebben inderdaad klokken die alleen bij bepaalde gelegenheden worden geluid, zoals de Salvator in de Dom, die op de Dag van Nationale Rouw werd geluid.

Onze kerk heeft maar één klok.

Verder moet Arco niet zo jammeren over boze geesten en zo. Als hij bang is voor klokgelui, moet-ie watjes in zijn oren stoppen.

Straks ga je nog beweren dat kerkklokken mooi klinken ook, ja hoog in de bergen is het prachtig en romantisch maar niet als het luid en dichtbij is, zondagochtend vroeg.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 06 aug 2014 15:38

Arco schreef:Want Jeshua is mijn Verlosser en daarom neem ik Zijn woorden serieus. Hij heeft Zelf gezegd dat de Torah en de Profeten (= Oude Testament) niet afgedaan hebben.

Hoe moet ik deze tekst dan verstaan, met name vers 13.
12 En van de dagen van Johannes de Doper af tot nu toe wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en geweldenaars grijpen het.
12 En van de dagen van Johannes den Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen hetzelve met geweld.
13 Want al de profeten en de Wet hebben tot Johannes toe geprofeteerd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 06 aug 2014 15:46

@Optimatus:
Ik houd geen rust in acht van Saturnus. Elders op dit forum is hierover gesproken. Dit topic gaat over klokken.

@mealybug
Context, mijn broeder.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 aug 2014 15:47

Arco schreef:Dit is een insinuatie die je zelf bedenkt. Want Jeshua is mijn Verlosser en daarom neem ik Zijn woorden serieus. Hij heeft Zelf gezegd dat de Torah en de Profeten (= Oude Testament) niet afgedaan hebben. Hieraan willen veel mensen zich toch aan onttrekken door teksten uit hun context te halen.

Dus omdat in een boek staat dat dat een boek waarde heeft heeft het waarde. Heel bijzonder wel.
Wel zeg ik, in het verband met dit topic, dat klokken, alsmede kerktoren, van heidense oorsprong zijn. De eenvoudige vraag "waar staat in de Schrift dat je heidense zaken mag 'kerstenen' " wordt blijkbaar opgevat om mij persoonlijk aan te vallen. Moet je je dan niet afvragen: zou ik dat leuk vinden? Volgens mij ben je christen geroepen: heb je naaste lief als jezelf.

De eenvoudige vraag "waar staat in de Schrift enz enz" wijst op sola scriptura. Die traditie wijs ik af. Je bent persoonlijk niet aangevallen. Een ander en ik hebben slechts aangetoond dat je denkwijze onhoudbaar is. En ja, nieuwe inzichten die mij eens goed doen nadenken over het een of ander zou ik leuk vinden. Sterker nog, ik leer dagelijks met veel genoegen bij.

Terug naar “[Religie] - Open forum”