De eeuwige bestemming van de mens na zijn sterven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: De eeuwige bestemming van de mens na zijn sterven

Berichtdoor benefietdiner » 06 aug 2014 20:06

Het gaat hier toch niet over het bestaan van God.
Waarom dan daar over discussiëren als de topic titel is: ‘De eeuwige bestemming van de mens na zijn sterven’.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 06 aug 2014 20:09

Spreeuw schreef:Gaat een christen na zijn sterven direct naar de hemel?
En gaat een ongelovige na zijn sterven direct naar de hel?

Of gebeurt dit pas op de dag des oordeels, als Jezus terugkomt op de wolken des hemels?

Een goed vraag. Naar mij mening is dat het laatste: dit gebeurd pas op de dag van het oordeel, als Jezus terugkomt op de Olijfberg op de wolken van de hemel.

Als wij sterven dan gaan wij ‘uit de tijd naar de eeuwigheid’ en rust onze ziel in het graf. Wij weten dan niets meer in overeenstemming met Pred. 9 : 5,6 waar staat: ‘Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten 6 Ook is alrede hun liefde, ook hun haat, ook hun nijdigheid vergaan; en zij hebben geen deel meer in deze eeuw in alles, wat onder de zon geschiedt’. Het graf is het dodenrijk (Sheol).
Er is niemand die zich de eeuwigheid kan indenken waar geen tijd en dus ook geen keuzemogelijkheid meer is. De doden in de Bijbel die terug gekomen zijn getuigen hier ook niet van. Kijk bijvoorbeeld naar de zoon van de weduwe van Naïn, het dochtertje van Jaïrus, Lazarus van Bethanië. Zij zeggen niets vanwaar zij vandaan gekomen zijn omdat daar in de dood geen gedachten is.

Pas als Christus terug kom zullen wij geoordeeld worden

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 06 aug 2014 20:45

Anoniem_89 schreef:Wat voor bewijs moet er zijn voor jou dat God bestaat?

En waarom ga je niet gewoon op zoek naar Hem? Wat heb je te verliezen? Niets toch, nou dan?

Een gewoon bewijs volgens de wetenschappelijke methode volstaat voor mij. Jij beweert dat God bestaat, en ik vind dat prima en ben bereid dat aan te nemen als jij Gods bestaan onomstotelijk en objectief door derden meetbaar en waarneembaar kan aantonen.
Laat me toe de vraag terug te kaatsen: er zijn wereldwijd honderden, wellicht zelfs duizenden verschillende goden waarin mensen doorheen de geschiedenis geloofd hebben en nog geloven, maar die volgens jou niet echt zijn omdat er volgens het christendom maar één God is. Wat voor bewijs zou iemand van een andere religie aan jou moeten voorleggen opdat jij het bestaan van één van die andere goden zou erkennen?

En waarom ik niet op zoek ga naar Hem? Wel, verder bordurend op wat ik hierboven schreef: wellicht om dezelfde reden dat jij niet op zoek gaat naar één of meer van die talrijke andere goden... waarom zou je immers op zoek gaan naar iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat?

En om toch een béétje on topic te blijven: dat is ook de reden waarom ik als ongelovige absoluut niet bang te maken ben met dreigementen over een hel of te verleiden ben met de belofte van een hemel... die concepten bestààn doodgewoon niet in mijn leefwereld. Ik las het ooit treffend verwoord op één of andere site: een christen die een atheïst waarschuwt voor de hel als hij zich niet bekeert is als een kleuter die zijn ouders waarschuwt dat ze niets gaan krijgen van Sinterklaas als ze niet lief zijn: ongetwijfeld goed bedoeld, maar uiteindelijk zinloos.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 aug 2014 20:59

Anoniem_89 schreef:Wat voor bewijs moet er zijn voor jou dat God bestaat?

En waarom ga je niet gewoon op zoek naar Hem? Wat heb je te verliezen? Niets toch, nou dan?

Wim2600 schreef:Een gewoon bewijs volgens de wetenschappelijke methode volstaat voor mij. Jij beweert dat God bestaat, en ik vind dat prima en ben bereid dat aan te nemen als jij Gods bestaan onomstotelijk en objectief door derden meetbaar en waarneembaar kan aantonen.
Laat me toe de vraag terug te kaatsen: er zijn wereldwijd honderden, wellicht zelfs duizenden verschillende goden waarin mensen doorheen de geschiedenis geloofd hebben en nog geloven, maar die volgens jou niet echt zijn omdat er volgens het christendom maar één God is. Wat voor bewijs zou iemand van een andere religie aan jou moeten voorleggen opdat jij het bestaan van één van die andere goden zou erkennen?
Mijn moeder is Nederlandse, mijn vader is Surinaams-Hindoestaans.
Bij dat laatste kennen ze ook vele goden. Ook duizenden.
Mijn grootmoeder bad ook naar hen. Ik heb enkele dingen nagezocht.
Ik kwam erachter dat het niet klopt wat ze allemaal doen.
Waarom zou zo'n god zich niet bekommeren om de mens, waarom zou de één meer waard zijn dan de ander? Waarom? Ik zou het niet weten, waarom moet je het allemaal zelf uitzoeken in het leven?

De God van de bijbel had zo'n liefde dat Hij zijn Zoon Jezus Christus naar deze wereld gezonden heeft, omdat Hij van mij houdt. Geen enkel ander geloof heeft dat.

Ongeveer 10 jaar geleden geloofde ik nog niet. Ik kwam een paar keer bij een jeugdavond.
Aan het eind van die avond, thuis in mijn bed bad ik, 'als U echt bestaat, laat het mij dan zien'. De volgende dag was ik zo vrolijk, zo'n blijdschap heb ik nooit eerder gehad. Ik bad om dingen (zoals een vriendin) en ik kreeg een vriendin, ik ben zelfs nu 2 jaar getrouwd.
Ik ging met andere ogen naar de wereld kijken. Werd innerlijk veranderd, ik had meer geduld, meer respect voor mijn medemens. Ik geef veel meer om mensen.

En om toch een béétje on topic te blijven: dat is ook de reden waarom ik als ongelovige absoluut niet bang te maken ben met dreigementen over een hel of te verleiden ben met de belofte van een hemel... die concepten bestààn doodgewoon niet in mijn leefwereld. Ik las het ooit treffend verwoord op één of andere site: een christen die een atheïst waarschuwt voor de hel als hij zich niet bekeert is als een kleuter die zijn ouders waarschuwt dat ze niets gaan krijgen van Sinterklaas als ze niet lief zijn: ongetwijfeld goed bedoeld, maar uiteindelijk zinloos.

Ik ga niet dreigen dat je naar de hel gaat of naar de hemel.
Je kunt er beter zelf achter komen wat je bestemming zal zijn.
Wat ik wel de laatste tijd heel mooi vind om te zien is hoe een baby vanaf het begin van de zwangerschap opgroeit tot wie het zal zijn tot de dood.
Je handen, voeten, mond, neus, lippen.
Iedere adem zie ik als genade van God.
Alles is zo perfect gemaakt dat ik niet zou weten hoe een oerknal of evolutie dat voor elkaar gekregen moet hebben.

Mijn nichtje van 5, haar geboorte zie ik nog als de dag van gisteren.
Ze leert praten, luisteren, tekenen....
Wat moet ik hier nog meer over zeggen?
Elke spier en bloedvaatje in het lichaam heeft een functie. Zo mooi op elkaar afgestemd.. :)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 21 aug 2014 16:17

Wim2600 schreef:Een gewoon bewijs volgens de wetenschappelijke methode volstaat voor mij. Jij beweert dat God bestaat, en ik vind dat prima en ben bereid dat aan te nemen als jij Gods bestaan onomstotelijk en objectief door derden meetbaar en waarneembaar kan aantonen.

En waarom ik niet op zoek ga naar Hem? Wel, verder bordurend op wat ik hierboven schreef: wellicht om dezelfde reden dat jij niet op zoek gaat naar één of meer van die talrijke andere goden... waarom zou je immers op zoek gaan naar iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat?

Psalm 96:3 (Berijming 1773)
Al d' afgoôn zijn slechts ijdelheden;
Maar God, die van ons wordt beleden,
Is 't, die de heem'len heeft gesticht;
En voor Zijn Godd'lijk aangezicht
Zet eer met majesteit haar treden.

Zingen: http://www.psalmboek.nl/zingen.php?psID ... ID=3&s=rit

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 aug 2014 18:43

benefietdiner schreef:Een goed vraag. Naar mij mening is dat het laatste: dit gebeurd pas op de dag van het oordeel, als Jezus terugkomt op de Olijfberg op de wolken van de hemel.

Als wij sterven dan gaan wij ‘uit de tijd naar de eeuwigheid’ en rust onze ziel in het graf. Wij weten dan niets meer in overeenstemming met Pred. 9 : 5,6 waar staat: ‘Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten 6 Ook is alrede hun liefde, ook hun haat, ook hun nijdigheid vergaan; en zij hebben geen deel meer in deze eeuw in alles, wat onder de zon geschiedt’. Het graf is het dodenrijk (Sheol).
Er is niemand die zich de eeuwigheid kan indenken waar geen tijd en dus ook geen keuzemogelijkheid meer is. De doden in de Bijbel die terug gekomen zijn getuigen hier ook niet van. Kijk bijvoorbeeld naar de zoon van de weduwe van Naïn, het dochtertje van Jaïrus, Lazarus van Bethanië. Zij zeggen niets vanwaar zij vandaan gekomen zijn omdat daar in de dood geen gedachten is.

Pas als Christus terug kom zullen wij geoordeeld worden

Dat lijkt me heel bijbels. We kunnen eraan toevoegen dat dit voor de doden zelf dan een seconde is, of minder, omdat je niets weet, zoals voor een patiënt die uit een coma ontwaakt er geen tijd is verstreken.
Dit verhaal, nogmaals heel bijbels, maakt het verhaal van al die BDE (bijna-dood-ervaring) iets ongeloofwaardiger in de zin van: Wel meegemaakt maar het zit tussen de oren.

Zuurstofgebrek wekt dit soort ervaringen op.

Persoonlijk denk ik niet dat bijbelschrijvers het altijd bij het rechte eind hebben, dus mijn mening is: We zien het wel.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 21 aug 2014 19:53

Er zijn trouwens veel mensen die niet naar de hemel willen.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2014 20:06

Inderdaad. Ik, bijvoorbeeld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 aug 2014 20:07

Mortlach schreef:Inderdaad. Ik, bijvoorbeeld.

Je had natuurlijk deze reactie kunnen verwachten...

Waarom niet?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2014 20:57

Anoniem_89 schreef:Je had natuurlijk deze reactie kunnen verwachten...

Waarom niet?

Omdat het me een verschrikkelijke plek lijkt waar je bestaan volslagen zinloos is. Om de volgende reden: De hemel is per definitie een perfecte plek. Je kunt dus niets doen of laten om wat dan ook beter te maken. Als dat wel kon, was het immers niet perfect. Kwaad kun je ook niet doen, want dan zou je de hemel niet-perfect maken. Geen enkele handeling heeft dus ook maar enige invloed op je omgeving of je naasten daar. Je kunt letterlijk nooit meer iets voor anderen betekenen. En dat een eeuwigheid lang. Nee, dank je.

Daar kun je natuurlijk wel omheen komen door te stellen dat 'bestaan' in de hemel een vorm heeft die we ons nu niet kunnen voorstellen, en dat alles perfect is omdat het nu eenmaal perfect is, (wat dat dan ook moge betekenen) maar waarom zou je daar dan in hemelsnaam (haha) heen willen?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 21 aug 2014 21:01

Mortlach schreef:maar waarom zou je daar dan in hemelsnaam (haha) heen willen?
De beste reden voor mij: omdat Jezus daar is.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 aug 2014 22:55

Mortlach ik zou zeggen, ga die uitdaging aan.
Grijp het nu het nog kan.

We zouden een deal kunnen maken dat jij op zoek gaat naar Hem?
Als je Hem niet kunt vinden (wel je best doen en oprecht) dan kun je nog altijd 'nee' zeggen.
Want mijn ervaring is dat als je Jezus leert kennen dat je geheel anders zult denken..

Ben benieuwd of je bereid bent om die uitdaging aan te gaan ;)
Al zou dit waarschijnlijk moeilijk gaan want het is wel handig iemand naast je te hebben die je kan helpen met de zoektocht.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2014 10:23

Nee. Om de volgende redenen:

1) je gaat ervan uit dat ik dat nog niet heb gedaan, nog niet heb gezocht, de Bijbel nog niet heb gelezen. Dat is een foute aanname.

2) Ik weet hoe dit gaat. Zolang ik niet vind wat jij wil, zul je zeggen dat ik niet oprecht genoeg mijn best heb gedaan. In jouw hoofd is er dus maar 1 mogelijke uitkomt. Daar pas ik voor.

Maar als je een keer mee wilt komen naar een Zen-meditatie en de Boeddha wilt leren kennen, dan ben je meer dan welkom hoor. Namasté.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 aug 2014 16:49

Mortlach schreef:Nee. Om de volgende redenen:

1) je gaat ervan uit dat ik dat nog niet heb gedaan, nog niet heb gezocht, de Bijbel nog niet heb gelezen. Dat is een foute aanname.

2) Ik weet hoe dit gaat. Zolang ik niet vind wat jij wil, zul je zeggen dat ik niet oprecht genoeg mijn best heb gedaan. In jouw hoofd is er dus maar 1 mogelijke uitkomt. Daar pas ik voor.

Maar als je een keer mee wilt komen naar een Zen-meditatie en de Boeddha wilt leren kennen, dan ben je meer dan welkom hoor. Namasté.

Oké.

1. Daar ga ik niet vanuit.
De bijbel is niet alles. Ik geloof in Woord en de Geest.
Die dingen moeten samengaan.

2. Ik zal nooit zeggen dat je niet oprecht gezocht hebt. Ik kan niet in je hart kijken.
Ik geloof dat als iemand oprecht God zoekt dan zal Hij zichzelf ook openbaren aan diegene.

3. Zen-meditatie ken ik niet. Met Boeddha zie ik al heel veel cliënten waar ik werk mee bezig.
Zelf ben ik best bereid om te horen wat jij gelooft, maar ik zal er niet actief aan deelnemen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2014 17:02

Anoniem_89 schreef:2. Ik zal nooit zeggen dat je niet oprecht gezocht hebt. Ik kan niet in je hart kijken.

en

Ik geloof dat als iemand oprecht God zoekt dan zal Hij zichzelf ook openbaren aan diegene.

Spreken elkaar vrij direct tegen, zie je dat zelf ook?

Zelf ben ik best bereid om te horen wat jij gelooft, maar ik zal er niet actief aan deelnemen.

Dat is prima. Gun mij datzelfde dan ook. (en ik neem er zo nu en dan zelfs wel actief aan deel, dat zijn over het algemeen bijzondere en positieve (maar eenmalige) ervaringen,)

Terug naar “[Religie] - Open forum”