Het gaat hier toch niet over het bestaan van God.
Waarom dan daar over discussiëren als de topic titel is: ‘De eeuwige bestemming van de mens na zijn sterven’.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Spreeuw schreef:Gaat een christen na zijn sterven direct naar de hemel?
En gaat een ongelovige na zijn sterven direct naar de hel?
Of gebeurt dit pas op de dag des oordeels, als Jezus terugkomt op de wolken des hemels?
Anoniem_89 schreef:Wat voor bewijs moet er zijn voor jou dat God bestaat?
En waarom ga je niet gewoon op zoek naar Hem? Wat heb je te verliezen? Niets toch, nou dan?
Anoniem_89 schreef:Wat voor bewijs moet er zijn voor jou dat God bestaat?
En waarom ga je niet gewoon op zoek naar Hem? Wat heb je te verliezen? Niets toch, nou dan?
Wim2600 schreef:Een gewoon bewijs volgens de wetenschappelijke methode volstaat voor mij. Jij beweert dat God bestaat, en ik vind dat prima en ben bereid dat aan te nemen als jij Gods bestaan onomstotelijk en objectief door derden meetbaar en waarneembaar kan aantonen.
Laat me toe de vraag terug te kaatsen: er zijn wereldwijd honderden, wellicht zelfs duizenden verschillende goden waarin mensen doorheen de geschiedenis geloofd hebben en nog geloven, maar die volgens jou niet echt zijn omdat er volgens het christendom maar één God is. Wat voor bewijs zou iemand van een andere religie aan jou moeten voorleggen opdat jij het bestaan van één van die andere goden zou erkennen?
Mijn moeder is Nederlandse, mijn vader is Surinaams-Hindoestaans.
Bij dat laatste kennen ze ook vele goden. Ook duizenden.
Mijn grootmoeder bad ook naar hen. Ik heb enkele dingen nagezocht.
Ik kwam erachter dat het niet klopt wat ze allemaal doen.
Waarom zou zo'n god zich niet bekommeren om de mens, waarom zou de één meer waard zijn dan de ander? Waarom? Ik zou het niet weten, waarom moet je het allemaal zelf uitzoeken in het leven?
De God van de bijbel had zo'n liefde dat Hij zijn Zoon Jezus Christus naar deze wereld gezonden heeft, omdat Hij van mij houdt. Geen enkel ander geloof heeft dat.
Ongeveer 10 jaar geleden geloofde ik nog niet. Ik kwam een paar keer bij een jeugdavond.
Aan het eind van die avond, thuis in mijn bed bad ik, 'als U echt bestaat, laat het mij dan zien'. De volgende dag was ik zo vrolijk, zo'n blijdschap heb ik nooit eerder gehad. Ik bad om dingen (zoals een vriendin) en ik kreeg een vriendin, ik ben zelfs nu 2 jaar getrouwd.
Ik ging met andere ogen naar de wereld kijken. Werd innerlijk veranderd, ik had meer geduld, meer respect voor mijn medemens. Ik geef veel meer om mensen.
En om toch een béétje on topic te blijven: dat is ook de reden waarom ik als ongelovige absoluut niet bang te maken ben met dreigementen over een hel of te verleiden ben met de belofte van een hemel... die concepten bestààn doodgewoon niet in mijn leefwereld. Ik las het ooit treffend verwoord op één of andere site: een christen die een atheïst waarschuwt voor de hel als hij zich niet bekeert is als een kleuter die zijn ouders waarschuwt dat ze niets gaan krijgen van Sinterklaas als ze niet lief zijn: ongetwijfeld goed bedoeld, maar uiteindelijk zinloos.
Ik ga niet dreigen dat je naar de hel gaat of naar de hemel.
Je kunt er beter zelf achter komen wat je bestemming zal zijn.
Wat ik wel de laatste tijd heel mooi vind om te zien is hoe een baby vanaf het begin van de zwangerschap opgroeit tot wie het zal zijn tot de dood.
Je handen, voeten, mond, neus, lippen.
Iedere adem zie ik als genade van God.
Alles is zo perfect gemaakt dat ik niet zou weten hoe een oerknal of evolutie dat voor elkaar gekregen moet hebben.
Mijn nichtje van 5, haar geboorte zie ik nog als de dag van gisteren.
Ze leert praten, luisteren, tekenen....
Wat moet ik hier nog meer over zeggen?
Elke spier en bloedvaatje in het lichaam heeft een functie. Zo mooi op elkaar afgestemd..
Wim2600 schreef:Een gewoon bewijs volgens de wetenschappelijke methode volstaat voor mij. Jij beweert dat God bestaat, en ik vind dat prima en ben bereid dat aan te nemen als jij Gods bestaan onomstotelijk en objectief door derden meetbaar en waarneembaar kan aantonen.
Laat me toe de vraag terug te kaatsen: er zijn wereldwijd honderden, wellicht zelfs duizenden verschillende goden waarin mensen doorheen de geschiedenis geloofd hebben en nog geloven, maar die volgens jou niet echt zijn omdat er volgens het christendom maar één God is. Wat voor bewijs zou iemand van een andere religie aan jou moeten voorleggen opdat jij het bestaan van één van die andere goden zou erkennen?
En waarom ik niet op zoek ga naar Hem? Wel, verder bordurend op wat ik hierboven schreef: wellicht om dezelfde reden dat jij niet op zoek gaat naar één of meer van die talrijke andere goden... waarom zou je immers op zoek gaan naar iets waarvan je niet gelooft dat het bestaat?
En om toch een béétje on topic te blijven: dat is ook de reden waarom ik als ongelovige absoluut niet bang te maken ben met dreigementen over een hel of te verleiden ben met de belofte van een hemel... die concepten bestààn doodgewoon niet in mijn leefwereld. Ik las het ooit treffend verwoord op één of andere site: een christen die een atheïst waarschuwt voor de hel als hij zich niet bekeert is als een kleuter die zijn ouders waarschuwt dat ze niets gaan krijgen van Sinterklaas als ze niet lief zijn: ongetwijfeld goed bedoeld, maar uiteindelijk zinloos.
benefietdiner schreef:Een goed vraag. Naar mij mening is dat het laatste: dit gebeurd pas op de dag van het oordeel, als Jezus terugkomt op de Olijfberg op de wolken van de hemel.
Als wij sterven dan gaan wij ‘uit de tijd naar de eeuwigheid’ en rust onze ziel in het graf. Wij weten dan niets meer in overeenstemming met Pred. 9 : 5,6 waar staat: ‘Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten 6 Ook is alrede hun liefde, ook hun haat, ook hun nijdigheid vergaan; en zij hebben geen deel meer in deze eeuw in alles, wat onder de zon geschiedt’. Het graf is het dodenrijk (Sheol).
Er is niemand die zich de eeuwigheid kan indenken waar geen tijd en dus ook geen keuzemogelijkheid meer is. De doden in de Bijbel die terug gekomen zijn getuigen hier ook niet van. Kijk bijvoorbeeld naar de zoon van de weduwe van Naïn, het dochtertje van Jaïrus, Lazarus van Bethanië. Zij zeggen niets vanwaar zij vandaan gekomen zijn omdat daar in de dood geen gedachten is.
Pas als Christus terug kom zullen wij geoordeeld worden
Mortlach schreef:Inderdaad. Ik, bijvoorbeeld.
Anoniem_89 schreef:Je had natuurlijk deze reactie kunnen verwachten...
Waarom niet?
De beste reden voor mij: omdat Jezus daar is.Mortlach schreef:maar waarom zou je daar dan in hemelsnaam (haha) heen willen?
Mortlach schreef:Nee. Om de volgende redenen:
1) je gaat ervan uit dat ik dat nog niet heb gedaan, nog niet heb gezocht, de Bijbel nog niet heb gelezen. Dat is een foute aanname.
2) Ik weet hoe dit gaat. Zolang ik niet vind wat jij wil, zul je zeggen dat ik niet oprecht genoeg mijn best heb gedaan. In jouw hoofd is er dus maar 1 mogelijke uitkomt. Daar pas ik voor.
Maar als je een keer mee wilt komen naar een Zen-meditatie en de Boeddha wilt leren kennen, dan ben je meer dan welkom hoor. Namasté.
Anoniem_89 schreef:2. Ik zal nooit zeggen dat je niet oprecht gezocht hebt. Ik kan niet in je hart kijken.
Ik geloof dat als iemand oprecht God zoekt dan zal Hij zichzelf ook openbaren aan diegene.
Zelf ben ik best bereid om te horen wat jij gelooft, maar ik zal er niet actief aan deelnemen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: VaKaGe en 12 gasten