Hindoeïsme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Hindoeïsme

Berichtdoor Faramir » 15 jul 2014 10:20

mohamed schreef:Wees reëel, de vleeswording van God is een veel te diep concept om toevallig overeen te stemmen. Dat geloof je toch zelf niet? Nee, hier is meer aan de hand, een mogelijkheid is dat de ouden wél geloofden in incarnatie en contact hebben gehad met hindoes.

Tussen elke godsdienst zijn overeenkomsten. Dat komt omdat alle volkeren de diepe drang hadden/hebben om binnen hun eigen kaders op zoek te gaan naar God. Dat is het enige wat ik zei. Wat de overeenkomsten zijn, daar heb ik het niet over gehad.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2014 10:24

mohamed schreef:Wees reëel, de vleeswording van God is een veel te diep concept om toevallig overeen te stemmen. Dat geloof je toch zelf niet? Nee, hier is meer aan de hand, een mogelijkheid is dat de ouden wél geloofden in incarnatie en contact hebben gehad met hindoes.

Faramir schreef:Tussen elke godsdienst zijn overeenkomsten. Dat komt omdat alle volkeren de diepe drang hadden/hebben om binnen hun eigen kaders op zoek te gaan naar God. Dat is het enige wat ik zei. Wat de overeenkomsten zijn, daar heb ik het niet over gehad.

Ja en meestal zijn die overeenkomsten totaal niet interessant, maar de vleeswording van God wel. Welke religies kennen dat concept nog meer dan? De Islam niet, noch het jodendom, misschien de indianen? Bij mijn weten verder niemand, maar als ik me vergis hoor ik dat graag.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 jul 2014 10:27

Ach, het mag toch duidelijk zijn dat ik niet spreek over mensen met een overgewicht.
Kom op zeg, wat een flauwekul om mij dat te verwijten.
Het gaat hier om afgodendienst zoals het Hindoeïsme en het Boeddisme.
Dat ik dat vieze mannetje met z'n enorme buik verafschuw, betekent nog niet dat ik daar mensen met overgewicht mee bedoel. =;

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2014 10:32

Gelukkig maar, want hoe meer mens hoe meer om van te houden moet je maar denken. ;)

Wat vind je van de vleeswording als concept binnen het Hindoeïsme?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 jul 2014 10:35

mohamed schreef:Ja en meestal zijn die overeenkomsten totaal niet interessant, maar de vleeswording van God wel. Welke religies kennen dat concept nog meer dan? De Islam niet, noch het jodendom, misschien de indianen? Bij mijn weten verder niemand, maar als ik me vergis hoor ik dat graag.

Wat interessant bevonden wordt en wat niet verschilt natuurlijk per persoon. Ik vind het reïncarnatie principe wel erg interessant maar heb me er gelijkertijd niet genoeg in verdiept om er uitspraken over te doen. Of het een overeenkomst is met Jezus Christus weet ik dus simpelweg niet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2014 10:45

mohamed schreef:Heel interessant, want ook dát lijkt evenals de vleeswording van God heel erg veel op de leer van Paulus, die zelfkastijding eigenwillige godsdienst noemde. Volgens mij ben jij hard op weg een leerling van Paulus te worden. ;)

Tja, er zijn wel meer Boeddhistische elementen terug te vinden in latere godsdiensten...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2014 10:47

mohamed schreef:Ja en meestal zijn die overeenkomsten totaal niet interessant, maar de vleeswording van God wel. Welke religies kennen dat concept nog meer dan? De Islam niet, noch het jodendom, misschien de indianen? Bij mijn weten verder niemand, maar als ik me vergis hoor ik dat graag.

De grieken, de romeinen, de vikingen. Echt, het op aarde rondwandelen van goden is dertien in een dozijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2014 10:48

ineke-kitty schreef:Ach, het mag toch duidelijk zijn dat ik niet spreek over mensen met een overgewicht.
Kom op zeg, wat een flauwekul om mij dat te verwijten.
Het gaat hier om afgodendienst zoals het Hindoeïsme en het Boeddisme.
Dat ik dat vieze mannetje met z'n enorme buik verafschuw, betekent nog niet dat ik daar mensen met overgewicht mee bedoel. =;

"Dikke mensen zijn vies! Ik zeg niet dat alle dikke mensen vies zijn hoor, maar dikke mensen zijn wel vies!"

Wil je jezelf nog dieper die put in graven?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 jul 2014 11:01

mohammed: "wat vind je van de vleeswording als concept binnen het Hindoeïsme?"

Het was de "grote wijze Ramakrisjna [ 1836-1886], die de waarheid van alle godsdiensten verdedigde om het Al te bereiken en o.a. Jezus zag als de reincarnatie [= vleeswording] van de hindoe-god Visjnoe.

Het moge duidelijk zijn dat ik deze "denkwijze" afwijs.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 jul 2014 11:22

Mortlach schreef:"Dikke mensen zijn vies! Ik zeg niet dat alle dikke mensen vies zijn hoor, maar dikke mensen zijn wel vies!"

Nee, afgodsbeelden zijn gewoon afzichtelijk, of ze nu mager of dik zijn.
Hij was trouwens een knappe slanke prins in het echt, LOL.
http://www.isgeschiedenis.nl/historisch ... -niet-dik/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2014 11:26

ineke-kitty schreef:mohammed: "wat vind je van de vleeswording als concept binnen het Hindoeïsme?"

Het was de "grote wijze Ramakrisjna [ 1836-1886], die de waarheid van alle godsdiensten verdedigde om het Al te bereiken en o.a. Jezus zag als de reincarnatie [= vleeswording] van de hindoe-god Visjnoe.

Het moge duidelijk zijn dat ik deze "denkwijze" afwijs.

Hoe komen zij bij Jezus terecht?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2014 11:28

Mortlach schreef:De grieken, de romeinen, de vikingen. Echt, het op aarde rondwandelen van goden is dertien in een dozijn.

Dan is het inderdaad niet interessant, scheelt me weer wat leeswerk. ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2014 11:30

mohamed schreef:Heel interessant, want ook dát lijkt evenals de vleeswording van God heel erg veel op de leer van Paulus, die zelfkastijding eigenwillige godsdienst noemde. Volgens mij ben jij hard op weg een leerling van Paulus te worden. ;)

Mortlach schreef:Tja, er zijn wel meer Boeddhistische elementen terug te vinden in latere godsdiensten...

Tja dat is eigenlijk ook wel logisch met Abraham als voorvader....

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2014 11:33

Mortlach schreef:"Dikke mensen zijn vies! Ik zeg niet dat alle dikke mensen vies zijn hoor, maar dikke mensen zijn wel vies!"

Boerin schreef:Nee, afgodsbeelden zijn gewoon afzichtelijk, of ze nu mager of dik zijn.
Hij was trouwens een knappe slanke prins in het echt, LOL.
http://www.isgeschiedenis.nl/historisch ... -niet-dik/

Dat ook weer opgehelderd!

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 jul 2014 12:13

spreeuw : "hoe komen zij bij Jezus terecht?"

Heel eenvoudig via het mysticisme, dat immers streeft naar een vereniging van de ziel met de godheid, de wereldgeest, het Al, of hoe het ook moge heten.
Dit mysticisme kenmerkt namelijk de wereldgodsdiensten zoals het hindoeïsme, boeddisme, tauisme.
Het gevaar van de reïncarnatieleer is dat sommige misleiders hebben beweerd dat ook de Bijbel, Christus Zelf, de reincarnatie-gedachte hebben geleerd.
Het belangrijkste argument dat reincarnationisten voor hun leer aanvoeren, bestaat uit "herinneringen" van "vorige levens" , die bij proefpersonen zijn opgekomen, vooral onder invloed van hypnose.
Het gaat hier om mensen die al of niet onder hypnose herinneringen hebben opgehaald uit hun jeugd, uit hun baby-tijd, of nog vroeger, uit hun foetale periode en nog vroeger, uit een zogenaamd vorig leven.
Het zijn gewoon gevallen van occulte verschijnselen, namelijk de mogelijkheid van suggestie [ schijnbare overeenkomst met vroegere personen] , zwendel [ al of niet opzettelijk bedriegen van de proefleider door de proefpersoon], helderziendheid [waardoor de proefpersoon de vroeger geleefd hebbende persoon heeft leren kennen] of andere occulte invloeden.
Zowel de hypnotiseur als de proefpersoon stellen zich in verbinding met paranormale invloeden en raken onder een ban.
De proefpersoon gaat dan als medium fungeren en door hem heen kunnen demonen gaan spreken die zich voordoen als personen uit een vroeger leven.

Christenen dienen zich verre te houden van dergelijke leringen en hun praktijken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”