Dwaling hypercalvinisme.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Dwaling hypercalvinisme.

Berichtdoor benefietdiner » 12 jul 2014 21:19

jamillah schreef:Dat zou kunnen, maar er reageert er volgens mij geen een (meer) ;-)

Ik heb ook mijn twijfels.
ik denk dat we hier naar toe moeten: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 18&t=10264
daar lees ik nog wel Hypercalvinisten

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 jul 2014 21:31

jamillah schreef:

Dat zou kunnen, maar er reageert er volgens mij geen een (meer) ;-)

Een failliete leer is moeilijk te verdedigen.
Tenzij je zo dol bent op polemiek dat je je ongelijk op de koop toe neemt, natuurlijk

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jul 2014 21:45

benefietdiner schreef:Dat een Zuid-Afrikaanse predikant Etienne Maritz het Nederlandse hypercalvinisme dit moet komen vertellen.

In Zuid Afrika is het er ook, net als in Nederland. Dus ik denk niet dat dit zo heel vreemd is, dat we er eens een Zuid-Afrikaan over horen. Kerkelijk gezien zijn er best wel wat linken tussen Zuid Afrika en Nederland.

Ik zat er vandaag bij het bestuderen van Mattheüs 15 - over die zaak die in de verzen 1-20 aan de orde komt - nog aan te denken: in de tijd van Jezus had je leringen die de plank missloegen door een gefixeerdheid op bepaalde tradities, waardoor wezenlijke zaken niet meer gezien werden, en Jezus als de Messias al helemaal niet. Maar dat is in de geschiedenis van de christelijke kerk eveneens veelvuldig gebeurd. Ik denk dat de traditie in de Rooms-Katholieke Kerk en de Oosters-Orthodoxe Kerken eveneens zo gefungeerd heeft en dat nog steeds doet. Maar ook reformatorisch Nederland gaat bepaald niet vrijuit. Het is geen gevaar wat zich afschieten laat door een correcte geloofsbelijdenis, want men is altijd creatief genoeg om het zo uit te leggen dat er wederom gedwaald wordt.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 12 jul 2014 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 12 jul 2014 21:46

Een polemiek (van het Griekse woord πόλεμέω póleméo, dat oorlog voeren betekent) is een openlijk gevoerde pennenstrijd, die zich vaak afspeelt tussen vakgenoten.

Dat heb ik even opgezocht :mrgreen:

Succes verder met je oorlog, ik distantieer me er verder van want ik mis de wijsheid om er verders nog iets zinnigs over te zeggen ;-)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 jul 2014 22:34

Boekenlezer schreef:In Zuid Afrika is het er ook, net als in Nederland. Dus ik denk niet dat dit zo heel vreemd is, dat we er eens een Zuid-Afrikaan over horen. Kerkelijk gezien zijn er best wel wat linken tussen Zuid Afrika en Nederland.

De GGiN hier in Randburg is natuurlijk een ''exportartikel'' uit NL.
Nergens ter wereld wordt volgens mij de ''enige ware leer'' van ds. Mallan verkondigd.

een na laatste alinea:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_490895

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 13 jul 2014 09:08

Boekenlezer schreef:Ik zat er vandaag bij het bestuderen van Mattheüs 15 - over die zaak die in de verzen 1-20 aan de orde komt - nog aan te denken: in de tijd van Jezus had je leringen die de plank missloegen door een gefixeerdheid op bepaalde tradities, waardoor wezenlijke zaken niet meer gezien werden, en Jezus als de Messias al helemaal niet. Maar dat is in de geschiedenis van de christelijke kerk eveneens veelvuldig gebeurd. Ik denk dat de traditie in de Rooms-Katholieke Kerk en de Oosters-Orthodoxe Kerken eveneens zo gefungeerd heeft en dat nog steeds doet. Maar ook reformatorisch Nederland gaat bepaald niet vrijuit. Het is geen gevaar wat zich afschieten laat door een correcte geloofsbelijdenis, want men is altijd creatief genoeg om het zo uit te leggen dat er wederom gedwaald wordt.
Eens, daarom moeten wij het sola scriptura (alleen door de Schrift, de Bijbel) hoog houden.
Alle andere geschriften zijn prima maar wel tweedehands.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 jul 2014 11:01

benefietdiner schreef:Eens, daarom moeten wij het sola scriptura (alleen door de Schrift, de Bijbel) hoog houden. Alle andere geschriften zijn prima maar wel tweedehands.

Sola scriptura ?

2 Thess. 2 ; 15 Sta dan vast, broeders, en houd u aan de overleveringen waarin u onderwezen bent door ons woord of door onze brief.

Joh. 21 ; 25 En er zijn nog veel andere dingen die Jezus gedaan heeft. Als die ieder afzonderlijk beschreven zouden worden, dan zou, denk ik, de wereld zelf de geschreven boeken niet kunnen bevatten. Amen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 jul 2014 11:05

rotterdam schreef:... en hou aan de overleveringen waarin u onderwezen bent door ons woord of door onze brief.

Elders schrijft de apostel dat ieder evangelie dat niet overeenkomt met wat hij, Paulus ons heeft gegeven, vervloekt is.
Dat is nogal wat.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 jul 2014 11:15

rotterdam schreef:
Sola scriptura ?

2 Thess. 2 ; 15 Sta dan vast, broeders, en houd u aan de overleveringen waarin u onderwezen bent door ons woord of door onze brief.

Joh. 21 ; 25 En er zijn nog veel andere dingen die Jezus gedaan heeft. Als die ieder afzonderlijk beschreven zouden worden, dan zou, denk ik, de wereld zelf de geschreven boeken niet kunnen bevatten. Amen.

Ja, gek hè, maar misschien is het je ontgaan, maar de apostelen hadden als taak, om de laatste Bijbelboeken te schrijven.
En niet de oudvaders en kerkvaders en dominees.
Die hadden als taak om de mens uit die Bijbelboeken het Woord te vertellen en niet om er nog wat Bijbelboeken bij te schrijven.
En al helemaal niet om er nog wat regels bij te verzinnen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 jul 2014 12:23

Bambi schreef:Ja, gek hè, maar misschien is het je ontgaan, maar de apostelen hadden als taak, om de laatste Bijbelboeken te schrijven.
En niet de oudvaders en kerkvaders en dominees.
Die hadden als taak om de mens uit die Bijbelboeken het Woord te vertellen en niet om er nog wat Bijbelboeken bij te schrijven.
En al helemaal niet om er nog wat regels bij te verzinnen.

Wat is gek hè? Geen idee wat je hiermee wil zeggen.

Misschien is het je ontgaan dat deze oudvaders de Bijbel (de canon) hebben vastgesteld.

Trouwens waar lees jij in de Bijbel dat de apostelen als taak hadden de laatste Bijbelboeken te schrijven ? Je kunt het begrip "sola scriptura" Bijbels zelfs niet onderbouwen.
Het is een dogma bedacht door dezelfde dominees die jij hierboven noemt.

Wie wil er Bijbelboeken bijschrijven ? Wat is dit voor onzin ?

Alles wat jij hierboven schrijft zijn ook regels, waarom jij wel en onze vaderen niet ?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 jul 2014 12:56

rotterdam schreef:
Wat is gek hè? Geen idee wat je hiermee wil zeggen.

Misschien is het je ontgaan dat deze oudvaders de Bijbel (de canon) hebben vastgesteld.

Trouwens waar lees jij in de Bijbel dat de apostelen als taak hadden de laatste Bijbelboeken te schrijven ? Je kunt het begrip "sola scriptura" Bijbels zelfs niet onderbouwen.

Alles wat jij hierboven schrijft zijn ook regels, waarom jij wel en onze vaderen niet ?

Misschien moet je dit maar eens lezen:

http://www.home.zonnet.nl/gemeente.van. ... pleet.html

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 13 jul 2014 15:40

rotterdam schreef:Je kunt het begrip "sola scriptura" Bijbels zelfs niet onderbouwen.

Ik zal niet ontkennen dat sola scriptura een doctrine is. Het is ontstaan tijdens het protestantisme tegenover de rooms-katholieke Kerk en benadrukten de reformatie het gezag en de autoriteit van de Bijbel alleen.
De RKK hebben namelijk ook de tradities op gelijke hoogte als de Bijbel. met andere woorden zij schrijven er zelf Bijbel boeken bij.
Voor Bijbelse onderbouwing verwijs ik graag naar Wikipedia daar staan er 15. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sola_scriptura

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 jul 2014 16:32

Bambi schreef:Misschien moet je dit maar eens lezen:

http://www.home.zonnet.nl/gemeente.van. ... pleet.html

Ja gelezen, en nu ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 13 jul 2014 16:39

benefietdiner schreef:Ik zal niet ontkennen dat sola scriptura een doctrine is. Het is ontstaan tijdens het protestantisme tegenover de rooms-katholieke Kerk en benadrukten de reformatie het gezag en de autoriteit van de Bijbel alleen.
De RKK hebben namelijk ook de tradities op gelijke hoogte als de Bijbel. met andere woorden zij schrijven er zelf Bijbel boeken bij.
Voor Bijbelse onderbouwing verwijs ik graag naar Wikipedia daar staan er 15. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sola_scriptura

Dank voor je antwoord, heb je deze 15 Bijbelteksten zelf gelezen ? Leg mij eens uit waarom b.v.

Want God, de HEERE, is een Zon en Schild; de HEERE zal genade en eer geven; Hij zal het goede niet onthouden dengenen, die in oprechtheid wandelen. (Psalm 84:12) en (2 Timotheüs 3:14-17)
En Hij ziende hun geloof, zeide tot hem: Mens, uw zonden zijn u vergeven. (Lucas 5:20),

waarom zouden dit onderbouwingen zijn voor "sola scriptura" ?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 jul 2014 16:45

rotterdam schreef:
Ja gelezen, en nu ?

Dan weet je dat ook weer. :-oo

Terug naar “[Religie] - Open forum”