De Amish gemeenschap

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: De Amish gemeenschap

Berichtdoor mealybug » 17 jun 2014 22:53

mohamed schreef:Zoek de verschillen!

De brillen!!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jun 2014 22:58

mohamed schreef:Zoek de verschillen!

mealybug schreef:De brillen!!

8) =D>

Jess
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jess » 18 jun 2014 08:30

volgens mij is dit gespeeld.

De Amish gemeenschap houdt iedereen alles van elkaar in de gaten. Dat was echt wel opgevallen als er een camera ploeg op het terrein kwam. Bisschop zou er direct heen gaan. Hardop bidden doen Amish niet, deze vader wel. Inrichting is eenvoudig, geen prullaria aan de muur en ik zag van alles aan de muur hangen. (heb mijn wijsheid alleen uit de boeken die ik over de Amish heb verslonden)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jun 2014 11:10

Wij zijn een paar jaar geleden bij een Amish gezin over de vloer geweest. Ze leven idd sober etc. Ze zijn heel hartelijk. We hebben toen bij hen een quilt gekocht. Een tante van mijn man werkt samen met een Amish gezin.
Dus het komt wel heel er overeen met wat ik gezien heb in deze documentaire.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 18 jun 2014 11:22

Evelien: " Dus het komt wel heel erg overeen met wat ik gezien heb in deze documentaire"

Wat ik gezien heb, is dat dit gezin eveneens heel hartelijk was en bedachtzaam hun woorden kozen tegenover de crew van de makers , en hun mede-geloofsgenoten die de "Old Order" leefwijze aanhangen, beslist niet wilden kwetsen.

Ik vind het daarom buiten elke fatsoenlijke orde, deze mensen af te schilderen als een stelletje "religieuze mafkezen" .

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jun 2014 11:32

Wat ons op viel was toch wel enige manipulatie wat ze hebben in zo'n groep. Maar dat heb je natuurlijk al vrij snel in groepen waar regels/wetten zijn. Ook hier in Nederland. Of het nu om religie gaat of niet.

Dat zelfvoorzienend zijn, heerlijk lijkt me/ons dat.

@I-K. Ben ik met je eens, is ook niet fatsoenlijk om mensen zo neer te zetten (ik moest even terug lezen, had nog niet alles gelezen).

Je hebt in Nederland wel van die community's. Maar dat heeft verder geen christelijke achtergrond.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 jun 2014 11:40

ineke-kitty schreef:Wat ik gezien heb, is dat dit gezin eveneens heel hartelijk was en bedachtzaam hun woorden kozen tegenover de crew van de makers , en hun mede-geloofsgenoten die de "Old Order" leefwijze aanhangen, beslist niet wilden kwetsen.

Ik vind het daarom buiten elke fatsoenlijke orde, deze mensen af te schilderen als een stelletje "religieuze mafkezen" .

Kan je dat laatste misschien inhoudelijk toelichten? Want het kan natuurlijk prima dat een stel religieuze mafkezen ok heel hartelijk is en bedachtzaam de woorden kiest. Het een sluit het ander niet uit.

En wellicht kan diegene die deze groep religieuze mafkezen heeft genoemd ook wel een inhoudelijke toelichting geven waarom hij/zij dat vindt.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 18 jun 2014 11:46

Dat deze amish-gemeenschap leeft onder Oudtestamentische wetten en omstandigheden, geeft ons nog niet het recht om hen "mafkezen" te noemen.

De Mormonen bijv. doen dat ook, met dit verschil dat zij meerdere vrouwen als echtgenote hebben, wat overigens verboden is binnen de "wereldse" wetgeving.
Echter "beroepen" zij zich op Oudtestamentische leefwijzen, waar "veelwijverij" werd toegestaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 jun 2014 11:47

@ Faramir, dat heb ik gedaan, maar voor jou herhaal ik het graag: ik vind het religieuze mafkezen omdat ze zich verzetten tegen de tijd, een misplaatst zondebesef hebben en overal het kwaad in zien.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 jun 2014 11:48

ineke-kitty schreef:Dat deze amish-gemeenschap leeft onder Oudtestamentische wetten en omstandigheden, geeft ons nog niet het recht om hen "mafkezen" te noemen.

Waarom niet? Je kan toch moeilijk ontkennen dat hun manier van leven op zijn minst bijzonder vreemd is. Een ander woord voor vreemd is maf.
De Mormonen bijv. doen dat ook, met dit verschil dat zij meerdere vrouwen als echtgenote hebben, wat overigens verboden is binnen de "wereldse" wetgeving.
Echter "beroepen" zij zich op Oudtestamentische leefwijzen, waar "veelwijverij" werd toegestaan.

Heel leuk en aardig. Maar over mormonen hebben we het niet. En evengoed kan de uitspreker van 'mafkezen'de mormonen ook wel religieuze mafkezen vinden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 18 jun 2014 11:49

mohamed schreef:@ Faramir, dat heb ik gedaan, maar voor jou herhaal ik het graag: ik vind het religieuze mafkezen omdat ze zich verzetten tegen de tijd, een misplaatst zondebesef hebben en overal het kwaad in zien.

Die redenatie kan ik prima volgen en eigenlijk ook wel onderschrijven.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 jun 2014 11:53

Persoonlijk vind ik religieuze mafkezen respectloos klinken. Je hebt het wel over je medemens.
Laatst gewijzigd door Evelien op 18 jun 2014 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 18 jun 2014 11:54

mohamed: " een misplaatst zondebesef hebben"

Wat is er misplaatst aan dat ook zij Christus Jezus erkennen als hun Verlosser en Heiland?
Zich [ volwassen] laten dopen als teken van het nieuwe leven dat zij ontvangen hebben in Christus Jezus?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 18 jun 2014 11:58

ineke-kitty schreef:Dat deze amish-gemeenschap leeft onder Oudtestamentische wetten en omstandigheden, geeft ons nog niet het recht om hen "mafkezen" te noemen.

Sommige groepen zijn inderdaad wel heel selectief in hun bepalingen wat de verdwijning nabij was en wat niet.
Ze snappen niet waarom het oude testament OUD genoemd wordt, volgens mij.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 18 jun 2014 11:58

faramir: " je kan toch moeilijk ontkennen dat hun manier van leven op zijn minst bijzonder vreemd is"

Dat zijn jouw woorden, en jouw mening.

Persoonlijk vind ik hun "manier van leven" helemaal niet zo vreemd, sterker nog, ik heb er groot respect voor.

Terug naar “[Religie] - Open forum”