Zelfmoord

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

vanellus
Verkenner
Verkenner

Re: Zelfmoord

Berichtdoor vanellus » 13 jun 2014 19:11

Nabestaanden van zelfdoding hebben wel iets anders aan hun hoofd dan rechtzaken voeren om hun verloren kind/moeder/vader/oma/geliefde etc via het strafrecht terecht te wijzen. Op internet kan iedereen van alles beweren, maar helaas weet ik redelijk wat van dit thema. Zelfdoding is niet iets wat "gezonde" mensen doen. Alle argumenten die redelijkheid weerspiegelen vervallen: iemand die zijn eigen leven beëindigt is niet redelijk. Die is verschrikkelijk ziek, in de war, hopeloos, verslaafd, getraumatiseerd of een combinatie van al deze zaken. Je helpt nabestaanden, wanneer je er niet over zwijgt. Wanneer je ook een half jaar na het overlijden nog durft te vragen hoe het gaat. De intense woede en verlatenheid die nabestaanden voelen, neem je niet weg door volstrekt nutteloze rechtsexercities.

Concreet: stel mijn moeder heeft zelfmoord gepleegd. Mijn verdriet wordt er niet minder van als ze postuum veroordeeld wordt. Iemand die zelfmoord overweegt, denkt niet na over consequenties als door Spreeuw voorgesteld.
Laatst gewijzigd door vanellus op 13 jun 2014 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 13 jun 2014 19:11

dubbelpost

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 13 jun 2014 19:52

Spreeuw door veroordeling maak je de zaak alleen maar erger voor de nabestaanden.
Het is zelfs zo dat nabestaanden die het verdriet, woede, wanhoop voor zichzelf hebben beleefd na suicide van man, vrouw, vader, moeder, kind, broer, zus etc het zelf na langere of kortere tijd ook doen.
Ik heb het verschillende keren gezien. Niets of niemand houdt ze tegen als ze in die toestand zoals vanellus beschrijft verkeren.

noah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor noah » 13 jun 2014 20:44

Zelfmoord is zonde.
Maar er is één zonde tegen de dood, dat is de zonde tegen de Heilige Geest.
Overspel is ook zonde, moeten we dat ook weer voor de wet strafbaar maken dan?

Iedere zelfmoord / zelfdoding / suicide of hoe je het ook wil noemen zal een andere reden of oorzaak hebben. Uit wanhoop, eenzaamheid, enz.
Ik vind wel het verschil als iemand stemmen of wanen heeft en deze zo sterk aanwezig zijn dat de persoon zelf w.s. nooit zelfmoord had gepleegd als de stemmen hem / haar niet teveel waren geweest op dat moment. Dan kun je zeggen dat de psychose / stemmen deze persoon hebben vermoord denk ik.

Maar ik vind het vooral een onderwerp waar je op dit forum rekening moet houden met de nabestaanden. We hoeven mensen niet nog meer pijn te doen als ze al hebben (gehad). Misschien kunnen we in plaats van bedenken of het zonde is er beter over nadenken hoe het komt dat zoveel mensen zelfmoord plegen en of we daar met zijn allen niet mede verantwoordelijk voor zijn!

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 jun 2014 21:31

noah schreef:Zelfmoord is zonde.
Maar er is één zonde tegen de dood, dat is de zonde tegen de Heilige Geest.
Overspel is ook zonde, moeten we dat ook weer voor de wet strafbaar maken dan?

Iedere zelfmoord / zelfdoding / suicide of hoe je het ook wil noemen zal een andere reden of oorzaak hebben. Uit wanhoop, eenzaamheid, enz.
Ik vind wel het verschil als iemand stemmen of wanen heeft en deze zo sterk aanwezig zijn dat de persoon zelf w.s. nooit zelfmoord had gepleegd als de stemmen hem / haar niet teveel waren geweest op dat moment. Dan kun je zeggen dat de psychose / stemmen deze persoon hebben vermoord denk ik.

Maar ik vind het vooral een onderwerp waar je op dit forum rekening moet houden met de nabestaanden. We hoeven mensen niet nog meer pijn te doen als ze al hebben (gehad). Misschien kunnen we in plaats van bedenken of het zonde is er beter over nadenken hoe het komt dat zoveel mensen zelfmoord plegen en of we daar met zijn allen niet mede verantwoordelijk voor zijn!

Volgens mij zijn dat er een hele hoop, daarom zie ik het niet als zelfmoord, maar dat de duivel iemand vermoordt. Ik zou het nooit hebben gedaan die poging als ze me die rare zooi niet hadden gegeven, was nota bene net bevallen. Ik belde die psychiater nog op met: Hé nu wil ik ineens zelfmoord plegen om niks, dit gaat niet goed en het stond ook in de bijsluiter, maar nee hoor, hij verdubbelde gewoon de dosis, de volgende dag lag ik aan de slootkant met een overdosis, was in een psychose gekomen zeiden ze, nou, ik geloof niet in psychoses. Het is gewoon moord en dan zit er een duvel achter.
http://www.drugwatch.com/ssri/suicide/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 13 jun 2014 21:51

Boerin bij jou was het dan weer een ander geval door de medicijnen.
Maar psychoses moet je niet makkelijk over praten want die zijn echt verschrikkelijk angstaanjagend zelfs voor diegene die er omheen staan.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 13 jun 2014 22:57

Spreeuw schreef:Dat kan inderdaad niet, maar dat neemt niet weg dat je zelfdoding wel strafbaar kunt maken (in de Nederlandse wetgeving).

Het ís strafbaar...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 jun 2014 09:03

Spreeuw schreef:Dat kan inderdaad niet, maar dat neemt niet weg dat je zelfdoding wel strafbaar kunt maken (in de Nederlandse wetgeving).

JeeWee schreef: Het ís strafbaar...

Voor wie is het strafbaar?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jun 2014 09:12

Zelfmoord strafbaar willen stellen is als een gevlogen vogel trachten te kooien. Bovendien komt degene die zichzelf van het leven ontneemt direct voor de rechterstoel van Christus ( Rom 14,10) en wordt hij geoordeeld.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 jun 2014 12:35

Maar de manier waarop vaak zelfmoord gepleegd wordt, lijkt me pertinent strafbaar.
Zo werpen veel zelfmoordplegers zich voor de trein. Hiermee wordt het treinverkeer ontregeld. Dat is toch strafbaar?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 jun 2014 12:44

Waar komt de obsessie van sommigen hier toch vandaan, wanneer het om straf, mogen, moeten en dwang gaat?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jun 2014 12:46

Spreeuw schreef:Maar de manier waarop vaak zelfmoord gepleegd wordt, lijkt me pertinent strafbaar.
Zo werpen veel zelfmoordplegers zich voor de trein. Hiermee wordt het treinverkeer ontregeld. Dat is toch strafbaar?

Wie wil je dan straffen, de machinist voor wiens trein hij toevallig sprong? ](*,)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 jun 2014 12:50

mohamed schreef:Wie wil je dan straffen, de machinist voor wiens trein hij toevallig sprong? ](*,)

Nee, uiteraard niet. Ik bedoel het strafbaar stellen van het op deze wijze een einde aan het leven maken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 jun 2014 12:52

Spreeuw schreef:Nee, uiteraard niet. Ik bedoel het strafbaar stellen van het op deze wijze een einde aan het leven maken.

Wat voor zin heeft dat? Wou je het lichaam dan in een cel stoppen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jun 2014 12:54

mohamed schreef:Wie wil je dan straffen, de machinist voor wiens trein hij toevallig sprong? ](*,)

Spreeuw schreef:Nee, uiteraard niet. Ik bedoel het strafbaar stellen van het op deze wijze een einde aan het leven maken.

Een dood iemand is zo ontzettend lastig te berechten of wou je mensen dagvaarden die net een zelfdoding hebben overleefd? Dat lijkt me ook niet echt stichtend. Wat je wel kan doen is het dode lichaam van een zelfmoordenaar voor straf niet begraven. Vind je dat wat?

Terug naar “[Religie] - Open forum”