Pinksteren! Uitstorting van de Heilige Geest!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

MaartenB

Re: Pinksteren! Uitstorting van de Heilige Geest!

Berichtdoor MaartenB » 08 jun 2014 09:04

mealybug schreef:Pinksteren is de vervulling van het joodse Wekenfeest.
Pentecost.
50 dagen.
Dat begint met de eersteling, de eerste graanschoof van het voorjaar.
Op de eerste dag na de sabbath na Pascha.
Het was de zinnebeeldige voorstelling van Jezus als Eersteling.
Zoals Paulus zegt in kol 2:17 Dat waren de schaduwen van wat moest komen.

In Johannes 12:24 zie je dat de graankorrel in de aarde moet vallen en sterven om veel vrucht, de oogst, voort te brengen. De Heere Jezus is de eerste Graankorrel die in de aarde is gevallen, gestorven en opgestaan.
In Lev 23:9 lees je dat het Eersteling offer geen zuurdesem mocht bevatten, terwijl de broden als offer met Pinksteren wel zuurdesem moesten bevattenen gebakken moesten worden
Zo beeldde dat toen al uit dat Hij die zonder zonde (zuurdesem) was het Eersteling offer uitbeeldde.
En de met zuurdesem gebakken broden staan voor de zondaren die met Geest en Vuur ''gedoopt'' zouden worden.

Prachtig he?

Inderdaad, in Lv 23 worden schitterende schaduwen gepresenteerd die successievelijk tot werkelijkheden werden en (nog) zullen worden.

Op die dag moesten zij een nieuw graanoffer aan JHWH aanbieden… twee broden als beweegoffer.
Gerekend vanaf Jezus’ opstanding [16 Nisan 33 AD] werd er bijgevolg op het Wekenfeest, na 50 dagen, op Jezus' leerlingen, de eerste 120, de heilige geest uitgestort, en daarmee kreeg de christelijke Gemeente haar begin.

Algemeen wordt verondersteld dat de twee gedesemde broden de twee groepen (van nature zondige) christenen afbeelden waaruit de Gemeente tenslotte zou bestaan: Joden- en Heidenchristenen.
En inderdaad lijkt die gedachte heel aannemelijk.

De laatste tijd echter vraag ik me af of die opvatting geheel correct is. Waarom?

Omdat de echte vervulling van Joëls profetie omtrent de uitstorting van de heilige geest nog altijd tot de toekomst behoort (!).
Wat de Gemeente in 33 AD ervoer was volgens Petrus' eigen woorden slechts een toepassing, niet de echte vervulling van Joël , want die komt volgens Joël vlak voor de geduchte Dag van de Heer (JHWH).
Merk namelijk op hoe Petrus toen de gebeurtenissen toelichtte:

Dit is wat door de profeet Joël is gezegd.

Niet: Dit is de vervulling…etc.
Zie: Joël 2:28-32 en Handelingen 2:16-21; vooral vers 16.

Abrahams zaad zal uiteindelijk immers twee gemeenten omvatten:
De hemelse, christelijke Gemeente, en
de aardse, joodse Gemeente,
tezamen vormend het ene Israel Gods.

Het beeld van de gezuurde broden als afbeelding van de zondige natuur blijft uiteraard in beide gevallen recht overeind!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 jun 2014 14:13

moderngelovige schreef:Het is niet alleen maar mooi weer en een lang weekend maar vooral Pinksteren!
Wat betekent dit voor jou?
Voor de refos, voor andere pkn-ers, evangelisch enz, en katho,s, ongelovigen

Morgen naar de Hoogmis! jongste dochter is misdienaar.
Dit zijn fijne vieringen, een echt Hoogfeest. Ik zie er (echt!) naar uit.
Ik wens iedereen gezegende en fijne pinksterdagen!

Ik kan echt genieten van Pinksteren.. Pinksteren neemt sowieso een belangrijke plaats in in het Urker volksleven. Zo is er de dag voor Pinksteren altijd groot feest, en ook Pinksteren zelf is heel bijzonder. Vanmorgen een hele mooie dienst mogen bijwonen waarin 24 jongeren belijdenis mochten doen van hun geloof en vanmiddag zal de Heilige doop bediend worden. Ook morgen hebben we weer een bijzondere dienst, want dan zullen we, zo de Heere het geeft, twee gemeenteleden uitzenden naar Tanzania om daar door de Pinkstergeest geleid het Evangelie van de levende Borg te mogen verkondigen. En ohja, en als het even meezit ga ik vanavond nog naar Biddinghuizen, naar de Pinksterconferentie. Ik ben heel erg benieuwd hoe dat zal zijn! :D

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 jun 2014 16:39

Ik heb tot nu toe ook genoten van Pinksteren.

Vanochtend weer eens naar de kerk gegaan waar ik heenging (een jaar of 4 geleden, voor verhuizing). Ng wat oude bekenden gezien. De Mis was met gregoriaans koor. Dat was een aangename verassing voor me en dat kon ik zeker waarderen. 's Middags een beetje aangeklungeld in huis en tuin. Vanavond naar een verjaardag en morgen hier in de tuin een BBQ met een persoon of 16.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 jun 2014 17:02

Faramir schreef:Ik heb tot nu toe ook genoten van Pinksteren.
.

Mooi Faramir - wij ook - we zijn in Rusland / prachtige viering vanmorgen Hoogfeest Triniteit.
De mensen pasten niet in de kerk - speakers buiten op het bordes.
Later een groot feest / oma's verjaardag - 80 jaar.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 jun 2014 17:05

rotterdam schreef:Mooi Faramir - wij ook - we zijn in Rusland / prachtige viering vanmorgen Hoogfeest Triniteit.
De mensen pasten niet in de kerk - speakers buiten op het bordes.
Later een groot feest / oma's verjaardag - 80 jaar.

Fijn om te horen. Hoe lang duurde de viering eigenlijk? Ik heb me wel eens laten vertellen dat het in de Russisch-Orthodoxe Kerk wel uren kan duren. En waren er zitplaatsen?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 jun 2014 17:27

Faramir schreef:Fijn om te horen. Hoe lang duurde de viering eigenlijk? Ik heb me wel eens laten vertellen dat het in de Russisch-Orthodoxe Kerk wel uren kan duren. En waren er zitplaatsen?

3 uur staan

Maar de Heer zal uitkomst geven. :D

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 08 jun 2014 20:02

Er waren ook Rooms Katholieken op Opwekking :D

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 09 jun 2014 10:41

André-J30 schreef:Er waren ook Rooms Katholieken op Opwekking :D

is te hopen dat ze 'Rooms' achter zich hebben kunnen laten. :D

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 jun 2014 11:03

benefietdiner schreef:is te hopen dat ze 'Rooms' achter zich hebben kunnen laten. :D

Spijtig om te lezen dat de Heilige Geest schijnbaar niet in jou heeft gewerkt deze Pinksteren.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 09 jun 2014 17:54

André-J30 schreef:Er waren ook Rooms Katholieken op Opwekking :D
benefietdiner schreef:is te hopen dat ze 'Rooms' achter zich hebben kunnen laten. :D
Waarom :?: :?: Pinksteren, het feest van de Geest.
1Cor 12:3 Daarom maak ik u bekend, dat niemand, die door den Geest Gods spreekt, Jezus een vervloeking noemt; en niemand kan zeggen, Jezus den Heere [te] [zijn], dan door den Heiligen Geest.
1C 12:13 Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.
14 Want ook het lichaam is niet één lid, maar vele [leden]. (lees ook de volgende verzen)
Juist bij zo'n feest als Pinksteren zou je toch even de verschillen thuis moeten laten en je één moeten voelen, bijv. in Biddinghuizen bij Opwekking.

:-k :-k :-k

Wie heeft trouwens Otto de Bruijne vandaag (09-06-20140) gehoord? Wat een geweldige toespraak. Heeft iemand een opname hiervan?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 09 jun 2014 18:33

Je weet blijkbaar nog steeds niet dat het protestantisme pas na 1600 jaar christendom is voortgekomen uit de roomse kerk. Zelfs het nieuwe testament is geselecteerd door de eerste bisschoppen. (opzichters)
Voor zover ik weet had het christendom allang niet meer bestaan zonder de RK.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rooms-katholieke_Kerk
Ook gif is geschapen.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 jun 2014 18:42

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 09 jun 2014 19:42

Wat Pinksteren voor mij betekend...Welnu, gisteren mocht ik het Vormsel ontvangen, dus het was een zeer speciale Pinksteren voor mij. Een volle kerk, veel familie en een zeer mooie en indrukwekkende mis. We mochten het feest van de Geest vieren. Een rijk gezegende dag al met al.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 09 jun 2014 20:06

Katlheen schreef:Wat Pinksteren voor mij betekend...Welnu, gisteren mocht ik het Vormsel ontvangen, dus het was een zeer speciale Pinksteren voor mij. Een volle kerk, veel familie en een zeer mooie en indrukwekkende mis. We mochten het feest van de Geest vieren. Een rijk gezegende dag al met al.

Voor de mensen die niet weten wat een vormsel is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vormsel

Fijn. gefeliciteerd!
Ook gif is geschapen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 jun 2014 20:57

André-J30 schreef:
Wie heeft trouwens Otto de Bruijne vandaag (09-06-20140) gehoord? Wat een geweldige toespraak. Heeft iemand een opname hiervan?

Die man preekt zo echt en zo puur.
Zo eerlijk en persoonlijk.
Zegt ook waar het op staat en dat moet ook.

Wat een zegen!
Ik koop misschien de preken op CD.
Als ik ze koop stuur ik het wel door.
Jammer dat ik je gemist had;-)

Het lied 'U draagt de zegekroon', wat een lied! =D> :shock:

Elke muur wordt neergehaald.
Ieder bolwerk afgebroken.
U draagt de zegekroon.
U OVERWON, U OVERWON!

Terug naar “[Religie] - Open forum”