Niemand komt tot God dan door Jezus Christus.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Niemand komt tot God dan door Jezus Christus.

Berichtdoor mealybug » 10 jun 2014 08:39

Jvslooten schreef:
Ezechiël 37
9 Hij zei tegen mij: Profeteer tegen de Geest, profeteer, mensenkind! Zeg tegen de Geest: Zo zegt de Heere HEERE: Geest, kom uit de vier windstreken en blaas in deze gedoden, zodat zij tot leven komen.
10 Ik profeteerde zoals Hij mij geboden had. Toen kwam de Geest in hen en zij kwamen tot leven. Zij gingen op hun voeten staan, een zeer, zeer groot leger.
11 Toen zei Hij tegen mij: Mensenkind, deze beenderen zijn heel het huis van Israël. Zie, ze zeggen: Onze beenderen zijn verdord en onze hoop is vergaan, wij zijn afgesneden!
12 Profeteer daarom, en zeg tegen hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal uw graven openen en Ik zal u uit uw graven doen oprijzen, Mijn volk, en Ik zal u brengen in het land van Israël.
13 Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven open en als Ik u uit uw graven doe oprijzen, Mijn volk.
14 Ik zal Mijn Geest in u geven, u zult tot leven komen en Ik zal u in uw land zetten. Dan zult u weten dat Ík, de HEERE, dit gesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.

Ik vroeg naar een NT voorbeeld wat van toepassing is op deze genadebedeling nu, deze welaangename tijd, waarin de Geest gegeven is en de gelovige IN de Geest bidt, niet tot de Geest.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2014 08:48

Paus, Peres en Abbas bidden samen voor vrede

Paus Franciscus, de Israëlische president Shimon Peres, de Palestijnse president Mahmoud Abbas en de orthodoxe patriarch Bartholomeüs hebben zondagavond in de Vaticaanse Tuinen samen gebeden voor vrede in het Midden-Oosten. Voor het gebed kwam het tot een "historische omhelzing" tussen Peres en Abbas, aldus het Italiaanse persbureau ANSA.

Rest; http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=27287

En nog een ander interessant bericht;

Paus: kerk die niet verrast, is ziek

Een kerk die niet verrast, is "zwak, ziek en stervend en moet worden opgenomen op de intensive care-afdeling". Dat heeft paus Franciscus zondag gezegd voor duizenden gelovigen tijdens de pinkstermis in de Sint-Pietersbasiliek in Rome, aldus de Italiaanse krant la Repubblica.

De christenen vieren met Pinksteren dat de Heilige Geest volgens de overlevering neerdaalde op de volgelingen van de aan het kruis gestorven Jezus. "Waar de geest van God arriveert, wordt alles opnieuw geboren en omgevormd", aldus Franciscus.

Rest; http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=27288

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 jun 2014 08:54

10 Ik profeteerde zoals Hij mij geboden had. Toen kwam de Geest in hen en zij kwamen tot leven. Zij gingen op hun voeten staan, een zeer, zeer groot leger.
Mooi hé. Dat is nou het levendmakende werk van de Geest. Ik bid altijd tot de Geest als ik stille tijd houd, daar begin ik juist mee. Want alleen door het toepassende werk van de Geest kun je in Jezus Christus tot de Vader komen. Want Jezus is dé Weg, maar de Heilige Geest is haar Gids (Ps. 143:10). Jezus is dé Waarheid, maar het is de Geest der Waarheid, Die van Hem getuigd (Joh 15:26). En Jezus is hét Leven, maar het is de Geest Die tot het Leven brengt (Ez. 37:14, Joh. 6:63).

Over Nieuwtestamentische voorbeelden gesproken trouwens, elders schrijft Johannes: ´God is Geest en wie Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.´, en Paulus: ´De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.´ Maar wat is het verdrietig als het Oude Testament niet meer als ´BIJBELS voorbeeld´ wordt gezien. Wat is het bitter als bij sommigen, bij het lezen van het Oude Testament, nog steeds een bedekking op het hart lijkt te liggen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 jun 2014 13:21

Gewoon tot God bidden en eindigen met: "In Jezus Naam" of "Om Jezus Wil" :

Johannes 16:23 En in dien dag zult gij Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar Ik zeg u: Al wat gij den Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven.
24 Tot nog toe hebt gij niet gebeden in Mijn Naam; bidt, en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij.
25 Deze dingen heb Ik door gelijkenissen tot u gesproken; maar de ure komt, dat Ik niet meer door gelijkenissen tot u spreken zal, maar u vrijuit van den Vader zal verkondigen.
26 In dien dag zult gij in Mijn Naam bidden; en Ik zeg u niet, dat Ik den Vader voor u bidden zal;
27 Want de Vader Zelf heeft u lief, dewijl gij Mij liefgehad hebt, en hebt geloofd, dat Ik van God ben uitgegaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 jun 2014 13:31

Jvslooten schreef:´De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.´

Dus er zijn maar 2 Personen?
Waarom moest Jezus eerst opvaren trouwens, alvorens de heilige Geest, de Trooster, kon komen?

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 10 jun 2014 13:32

Faramir schreef:Paus, Peres en Abbas bidden samen voor vrede

Paus Franciscus, de Israëlische president Shimon Peres, de Palestijnse president Mahmoud Abbas en de orthodoxe patriarch Bartholomeüs hebben zondagavond in de Vaticaanse Tuinen samen gebeden voor vrede in het Midden-Oosten. Voor het gebed kwam het tot een "historische omhelzing" tussen Peres en Abbas, aldus het Italiaanse persbureau ANSA.

Rest; http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=27287

En nog een ander interessant bericht;

Paus: kerk die niet verrast, is ziek

Een kerk die niet verrast, is "zwak, ziek en stervend en moet worden opgenomen op de intensive care-afdeling". Dat heeft paus Franciscus zondag gezegd voor duizenden gelovigen tijdens de pinkstermis in de Sint-Pietersbasiliek in Rome, aldus de Italiaanse krant la Repubblica.

De christenen vieren met Pinksteren dat de Heilige Geest volgens de overlevering neerdaalde op de volgelingen van de aan het kruis gestorven Jezus. "Waar de geest van God arriveert, wordt alles opnieuw geboren en omgevormd", aldus Franciscus.

Rest; http://kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=27288

Ik vind het supergoed van de paus dat hij dit soort initiatieven neemt, echt geweldig!
Het gezamenlijk bidden, daar weet ik niet zo goed van wat ik moet denken, aan de ene kant vind ik het heel mooi, maar aan de andere kant voelt het als een soort loochening van Jezus.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 10 jun 2014 14:11

Ayla schreef:Het gezamenlijk bidden, daar weet ik niet zo goed van wat ik moet denken, aan de ene kant vind ik het heel mooi, maar aan de andere kant voelt het als een soort loochening van Jezus.

daar zit ik nu ook mee.
kijk ik wil niet gelijk een oordeel vellen maar de vraag rijst in mij hoe kun je nu twee heren dienen/aanroepen die allebei voor iets anders staan?
Haast u langzaam.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 10 jun 2014 14:13

Bartje schreef:daar zit ik nu ook mee.
kijk ik wil niet gelijk een oordeel vellen maar de vraag rijst in mij hoe kun je nu twee heren dienen/aanroepen die allebei voor iets anders staan?

En niet eens 'voor iets anders', maar voor letterlijk het tegenovergestelde!
Het christendom zegt: Als je niet in Jezus gelooft als Zoon van God, zal je verloren gaan!
De Islam zegt: Als je gelooft in Jezus als Zoon van God, zal je verloren gaan!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 jun 2014 14:15

Jvslooten schreef:´De Heere nu is de Geest; en waar de Geest van de Heere is, daar is vrijheid.´
mealybug schreef:Dus er zijn maar 2 Personen?
Als jij dat er van maken wil.. :roll: De Heilige Geest is een Persoon, Die op dezelfde wijze gekend kan worden als Jezus en de Vader, en waarop je ook op dezelfde wijze omgang mee kan hebben, gemeenschap. Er is een relatie tussen de gelovige van de Geest. Een relatie betekend dat je tegen elkaar praat, dat je elkaar ontmoet in gebed. Of gaan er twee samen zonder elkaar ontmoet te hebben? Geest getuigt met geest. The Spirit itself beareth witness with our spirit.

mealybug schreef:Waarom moest Jezus eerst opvaren trouwens, alvorens de heilige Geest, de Trooster, kon komen?
off topique-smile

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 jun 2014 14:18

Jvslooten schreef: off topique-smile

Ah, je hebt er geen antwoord op.
Was er al bang voor.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 jun 2014 14:33

mealybug schreef:Ah, je hebt er geen antwoord op.
Was er al bang voor.
De rest negeer je maar? Waarschijnlijk ook geen antwoord dus. Nou ja, steek je troefkaart maar weer in je zak; ik speel liever geen spelletjes, en al helemaal niet met slechte verliezers.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2014 14:34

mealybug schreef:Heb je ook een BIJBELS voorbeeld?
Waar in het NT wordt tot de heilige Geest gebeden?
(Met allerlei liederen door mensen gemaakt, die het misschien niet goed begrepen hebben, kan ik niet zo veel)

Nee ? ik wel - het zingend nieuwtestamentisch volk, mijn broeders en zusters.

Zoete banden die my binden,
Aan des Heeren lieve Volk,
Wis zy zijn mijn herte vrinden,
Hare taal mijn herte tolk;
’T zijn de kindere van mijn vader,
En van ’t zelfde huysgezin,
Wy bestaan malkander nader,
Als de bant van aardse min,

Maar dat je daar niets mee hebt dat begrijp ik wel.
Jij doet alles alleen zelfs samenwerken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2014 14:34

Bartje schreef:daar zit ik nu ook mee.

Kort: volgens de katholieke Kerk is er geen sprake van twee heren. God is God of je Hem nou Allah of God noemt (christenen in bepaalde regio's noemen God Allah).

Lang: tijdens het tweede Vaticaanse concilie heeft men de volgende verklaring afgegeven.

De Islam

De Kerk beschouwt ook met hoogachting de Moslims, die de éne, levende en uit zichzelf bestaande, barmhartige en almachtige God aanbidden, de Schepper van hemel en aarde, die gesproken heeft tot de mensen. Zij trachten zich met heel hun hart ook aan zijn verborgen raadsbesluiten te onderwerpen, zoals Abraham, op wie het Islamitisch geloof zich zo graag beroept, zich aan God onderwierp. Hoewel zij Jezus niet als God erkennen, vereren zij Hem toch als profeet, en zij eren zijn maagdelijke Moeder Maria, die zij soms zelfs met godsvrucht aanroepen. Bovendien verwachten zij de dag van het oordeel, waarop God de mensen zal doen verrijzen en hun zal vergelden naar werken. Daarom staat een hoogstaand zedelijk leven bij hen zeer in achting en vereren zij God, vooral door gebed, aalmoezen en vasten.

Mogen ook in de loop der eeuwen tussen Christenen en Moslims veel onenigheid en vijandschap zijn voorgekomen, de heilige Synode spoort thans allen aan het verleden te vergeten, zich ernstig toe te leggen op wederzijds begrip, en gemeenschappelijk de sociale rechtvaardigheid, de zedelijke waarden, de vrede en de vrijheid te verdedigen en te bevorderen in het belang van alle mensen.

Bron inclusief verwijzingen; http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 00&doc=610

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2014 14:35

mealybug schreef:Ah, je hebt er geen antwoord op.
Was er al bang voor.

Je hoeft het niet altijd eens te zijn met jvslooten, maar "met een mond vol tanden staan" kom nooit voor. :mrgreen:

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 10 jun 2014 14:38

Faramir schreef:Kort: volgens de katholieke Kerk is er geen sprake van twee heren. God is God of je Hem nou Allah of God noemt (christenen in bepaalde regio's noemen God Allah).

Lang: tijdens het tweede Vaticaanse concilie heeft men de volgende verklaring afgegeven.

De Islam

De Kerk beschouwt ook met hoogachting de Moslims, die de éne, levende en uit zichzelf bestaande, barmhartige en almachtige God aanbidden, de Schepper van hemel en aarde, die gesproken heeft tot de mensen. Zij trachten zich met heel hun hart ook aan zijn verborgen raadsbesluiten te onderwerpen, zoals Abraham, op wie het Islamitisch geloof zich zo graag beroept, zich aan God onderwierp. Hoewel zij Jezus niet als God erkennen, vereren zij Hem toch als profeet, en zij eren zijn maagdelijke Moeder Maria, die zij soms zelfs met godsvrucht aanroepen. Bovendien verwachten zij de dag van het oordeel, waarop God de mensen zal doen verrijzen en hun zal vergelden naar werken. Daarom staat een hoogstaand zedelijk leven bij hen zeer in achting en vereren zij God, vooral door gebed, aalmoezen en vasten.

Mogen ook in de loop der eeuwen tussen Christenen en Moslims veel onenigheid en vijandschap zijn voorgekomen, de heilige Synode spoort thans allen aan het verleden te vergeten, zich ernstig toe te leggen op wederzijds begrip, en gemeenschappelijk de sociale rechtvaardigheid, de zedelijke waarden, de vrede en de vrijheid te verdedigen en te bevorderen in het belang van alle mensen.

Bron inclusief verwijzingen; http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... 00&doc=610

Ach, wat een kleinigheidje dat zij Jezus niet als God erkennen...
En wat een leugen dat zij Maria aanroepen!!! (in ieder geval geen mainstream islam!)

Terug naar “[Religie] - Open forum”