Hij heeft de wereld gemaakt, dus ...

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hettys
Majoor
Majoor

Re: Hij heeft de wereld gemaakt, dus ...

Berichtdoor hettys » 20 mei 2014 19:23

hettys schreef:God roeide de Kanaänieten niet uit, dat deed Israël in naam van God. En het was niet vanwege hun zonden, het ging om land.
De Isreaëlieten mochten geen goden vereren, maar dat wisten die Kanaänieten niet. die wisten ook alleen maar wat ze met hun opvoeding hadden meegekregen.

maaarten schreef:Ho, wacht eens even, er staat wel degelijk meerdere keren, dat God die volken uitroeit (of uit laat roeien) vanwege hun zonde. Zelfs dat God wachte met de Israëlieten naar het land brengen, tot dat 'de maat van de ongerechtigheid' vol was. Dus het gaat hier wel degelijk om een oordeel over de ongerechtigheid van die volken.

Gen 15:16
"Het vierde geslacht echter zal hierheen wederkeren, want eerder is de maat van de ongerechtigheid der Amorieten niet vol."

Leviticus 18:25
"Het land toch werd verontreinigd en Ik vergold daaraan zijn ongerechtigheid, zodat het land zijn inwoners uitspuwde."

Deutr 9:5
"Niet wegens uw gerechtigheid noch wegens de oprechtheid van uw hart gaat gij hun land in bezit nemen, maar wegens hun goddeloosheid drijft de HERE, uw God, deze volken voor u weg en om het woord gestand te doen, dat de HERE uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft."

Voor mij is dat weer een reden om de bijbel niet letterlijk op te vatten in die zin dat volgens mij cultuur en bijbelschrijven gelijk op gaan.
In die tijd was de wereld helemaal vol van volkeren die andere goden vereerden. Die geen flauw idee hadden dat dit volgens het jodendom verkeerd was. En het enige volk dat om die reden werd uitgeroeid was het volk dat woonde in het land dat God heel toevallig had belooft aan Abraham. Dat lijkt mij nogal een dubbele agenda.
Dus het ging zoals we zien in de geschiedenis van de wereld: Wij willen dat land, en God wil dat ook DUS wonen hier mensen die in Gods ogen slecht zijn en dood moeten.

Biibels gezien is het zelfs zo dat God mensen gewoon slechter maakt om een plan uit te voeren, zoals met Farao.

Deutr 9:5
"Niet wegens uw gerechtigheid noch wegens de oprechtheid van uw hart gaat gij hun land in bezit nemen, maar wegens hun goddeloosheid drijft de HERE, uw God, deze volken voor u weg en om het woord gestand te doen, dat de HERE uw vaderen, Abraham, Isaak en Jakob, gezworen heeft.

Het staat er toch? God beloofde het dus ging Hij het doen. De hele wereld was al goddeloos, van de Aboriginals, tot aan de indianen. Het enige volk dat om die reden uitgemoord moet worden is Kanaän, dat belooft was aan de Hebreeën.

De vergelijking is misschien niet helemaal goed, maar ik wilde wijzen op de verantwoording van een maker over het gemaakte. Met name als iets leeft of levensreddend is.
Je kunt niet zomaar doen wat je wilt met leven, zoals alle dieren en kinderen vermoorden omdat de volwassenen je niet aanstaan. Juist alle christenen zijn het daar zo over eens.

Ik heb het over moraal en juist in deze tijd hoort daar geen genocide bij.

Ik denk dat aan dit onbegrip vooral een fundamenteel meningsverschil over erfzonde aan ten grondslag ligt. En het feit dat we in onze cultuur over het algemeen iets individualistischer plachten te denken, dan de Bijbel, wat een belangrijke rol speelt als we lezen over een groep die als geheel gestraft wordt hun zonde.

Volgens mij meet je nu met 2 maten. Het zijn juist christenen die de mens individualiseren. Als Israël morgen beslist dat alle omliggende volkeren die in het gebied liggen dat ooit belooft is aan Israël (dus tot aan de eufraat) vermoord moeten worden, en Netanyahu heeft rechtstreeks van God gehoord dat hij dat moet doen, dan zal zelfs zijn eigen volk hem niet steunen. Het zou ongehoord zijn en nazistisch.

christenen kunnen wel proberen argumenten te vinden om goed te praten wat er staat als je het allemaal letterlijk opvat, maar kunnen dit nooit betrekken op de eigen tijd.
Als je daarbij in gedachten neemt dat Jakobs kinderen voor een groot deel zijn verwekt bij slavinnen, dat slavernij compleet normaal was, dat vrouwen minderwaardig waren, kom ik persoonlijk tot de conclusie dat de schrijvers van de bijbel een totaal ander godsbeeld hadden dan wij,

Even heel oneerbiedig: Als God in deze tijd tegen iemand zou zeggen dat z'n volgelingen genocide moeten plegen dan zou dat door de hele wereld, christenen voorop, als uitgesproken gewelddadig worden ervaren.

Maarja, hij mag wel een schaapje dood maken als hij honger heeft. En als zijn hond een keer iemand doodbijt, dan moet de hond zelfs doodgemaakt worden. Kijk, willekeurig dingen dood maken getuigd niet echt van een goed karakter, maar in principe mogen mensen gewoon hun dieren dood maken als dat ergens goed voor is, omdat het hun bezit is.

Daar heb jij weer gelijk in. Maar dan wel pijnloos slachten AUB. Je hebt het over een doel. De mens moeten voldoen aan het doel en anders mogen we door God doodgemaakt worden. Als je de bijbel leest, staan er toch punten op de agenda die niets te maken hebben met dat doel.
Ook gif is geschapen.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 22 mei 2014 08:48

wat ik mis is de Rechtvaardigheid van God.
als maker van iets maak je inderdaad iets tot een doel.
als je in je scheping een eigen wil zet dan kan het een andere kant opgaan dan wat jij zou willen en wat voor ogen heb.

het grote verschil tussen mens en God is dat God alwetend is en de mens niet, waarschijnlijk is zo diversiteit aan karakters.
de eerste mens was perfect dus ook de eigen wil.
en God heeft/had de perfecte mens instructies gegeven met daarbij de consequenties.

daarbij geeft een rechtvaardig persoon ook altijd eerst waarschuwingen en niet direct straffen.
je hoopt dan dat iemand optijd het in wil zien en zich bekeerd en niet de straf hoeft uit te voeren.

dus ja Hij mag doen wat Hij wilt naar Zijn recht.
ook al is het in onze ogen onrecht.
wat ik ervaren heb is dat als Hij straft dat er ook bijna altijd een uitleg bij komt.
dit zie je trouwens ook door heel de Bijbel heen, Hij doet niet zomaar iets, maar naar Zijn recht.
Haast u langzaam.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 23 mei 2014 15:05

Mortlach schreef:De gedachtengang van een slaven-eigenaar. ( ... ) Ik moet ineens denken aan een kind dat iets maakt, van lego of van zand, met als enige reden om als het af is het weer stuk te maken...

Tsja, blijkbaar roept dit op de een of andere manier vervelende associaties bij je op; ik zie niet zo goed waar die vandaan komen.

Volgens mij zijn ethische standpunten altijd gerelateerd aan een soort doel. Je wil bijvoorbeeld zo min mogelijk leed hebben; dan kom je uit op hedonisme, utilitarisme e.d. Of als je een norm uit evolutie ofzoiets zou willen halen, dan leven mensen met het doel om hun genen te verspreiden en te beschermen. Als je dat laatste heel consequent door wil trekken kom je volgens mij ook op rare zaken uit. In een postmoderne cultuur houden we niet zo van dat soort grote systemen en is de ethiek is relativisme vervallen. Toch geven de meeste mensen er niet echt blijk die relativistische lijn helemaal door te trekken.

Hoe dan ook; ik zou niet weten waar we anders een doel voor deze schepping vandaan moeten halen dan van de Schepper. En ik zie niet hoe je zonder doel aan een ethiek kunt komen.

Verder @hettys. Ik denk dat er heel veel af te dingen valt op hoe je bepaalde Bijbelpassages uitlegd, maar dan zouden we in een nogal of-topic discussie verzeilen. Maar hier wil ik nog wel wat over zeggen:

hettys schreef:Als je de bijbel leest, staan er toch punten op de agenda die niets te maken hebben met dat doel.

Tsja, je kan je op allerlei details en zaken binnen een specifieke context kapot bijten, maar ik denk dat er door de Bijbel heen wel degelijk een rode draad loopt, die alles te maken heeft met het doel waarvoor God de mensen geschapen heeft.

Matt 22:37-40
"Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten."

Ik geloof dat God de mense geschapen heeft, in het beeld van God, om in een liefdevolle en harmonieuze relatie met Hem en met elkaar te leven. Helaas is deze harmonie verstoord geraakt, door de zonde van de mensen. In de Bijbel staat dit beschreven en ook hoe God het weer hersteld, door mensen met Zich te verzoenen en door het kwaad, wat de orde verstoord heeft, uit te roeien.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 24 mei 2014 20:34

maaarten schreef:Verder @hettys. Ik denk dat er heel veel af te dingen valt op hoe je bepaalde Bijbelpassages uitlegd, maar dan zouden we in een nogal of-topic discussie verzeilen. Maar hier wil ik nog wel wat over zeggen:

hettys schreef:Als je de bijbel leest, staan er toch punten op de agenda die niets te maken hebben met dat doel.

Tsja, je kan je op allerlei details en zaken binnen een specifieke context kapot bijten, maar ik denk dat er door de Bijbel heen wel degelijk een rode draad loopt, die alles te maken heeft met het doel waarvoor God de mensen geschapen heeft.

Matt 22:37-40
"Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. Dit is het grote en eerste gebod. Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten."

Ik geloof dat God de mense geschapen heeft, in het beeld van God, om in een liefdevolle en harmonieuze relatie met Hem en met elkaar te leven. Helaas is deze harmonie verstoord geraakt, door de zonde van de mensen. In de Bijbel staat dit beschreven en ook hoe God het weer hersteld, door mensen met Zich te verzoenen en door het kwaad, wat de orde verstoord heeft, uit te roeien.

Ik denk zelf dat je het doel van de schepping zelf hebt verzonnen. Er staat nergens met welk doel God geschapen heeft. Als ik het OT lees zou ik zeggen : onderwerping. Ergens macht over hebben. Maar ook dat is gissen.
Ook gif is geschapen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2014 23:08

En waar baseer je dat op?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 25 mei 2014 12:18

Marnix schreef:En waar baseer je dat op?

Genesis 1 tot en met 10 bestaan sowieso uit pogingen van God om de mensheid te laten gehoorzamen. Alleen de spraakverwarring is in zoverre succesvol dat de mensen hun poging om naar de hemel te bouwen staken.
Als de mensheid zich heeft verspreid kiest God een mens die een gehoorzaam volk moet worden.

Ik denk toch dat het begrip 'gehoorzamen' een veel prominentere rol speelt dan liefhebben. En als liefhebben erbij komt (in exodus) is dat onder dwang. Dus ook dat is een vorm van heersen.
Ik denk echt dat dit veel te maken heeft met culturele aspecten en dat het echt niet goed is om het allemaal letterlijk op te vatten.
Ook gif is geschapen.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 27 mei 2014 21:17

Marnix schreef:Genesis 1 tot en met 10 bestaan sowieso uit pogingen van God om de mensheid te laten gehoorzamen. Alleen de spraakverwarring is in zoverre succesvol dat de mensen hun poging om naar de hemel te bouwen staken.
Als de mensheid zich heeft verspreid kiest God een mens die een gehoorzaam volk moet worden.

ik denk dat je aan Gods recht voorbij gaat en aan de opdracht van af het begin die de mens heeft gekregen van uit de Bijbel gezien.
ooit wel eens de uitspraak gehoord wie niet luisteren moet voelen?
het is even heel kort door de bocht, maar ik heb sterk het idee dat u liefde en rechtvaardig wilt losmaken van elkaar, maar zij horen bij elkaar.

een kind leert toch ook niet als hij niet gestraft word als de gestelde grenzen overschrijd?
praten is nutteloos als er niet geluisterd wilt worden.

recht, liefde en straf horen eenmaal bij elkaar
Haast u langzaam.

worteltjes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor worteltjes » 28 mei 2014 15:57

Of het goed is of niet, God neemt/nam in ieder geval wel het recht in eigen handen toen hij de hele wereldbeschaving uitroeide behalve Noach en zijn familie. Was dit goed? Je zou toch zeggen dat het genocide was. God had er spijt van dat hij de wereld en de mensen had gemaakt staat in Genesis. Hoe kan God ooit spijt hebben, hij is toch almachtig en alwetend?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mei 2014 16:06

worteltjes schreef:Of het goed is of niet, God neemt/nam in ieder geval wel het recht in eigen handen toen hij de hele wereldbeschaving uitroeide behalve Noach en zijn familie. Was dit goed? Je zou toch zeggen dat het genocide was. God had er spijt van dat hij de wereld en de mensen had gemaakt staat in Genesis. Hoe kan God ooit spijt hebben, hij is toch almachtig en alwetend?

Logisch toch? Als je beseft dat de aarde Zijn eigendom is.
En wil je je niet even voorstellen worteltjes? :D
Ik ben benieuwd hoe je op deze nickname kwam.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 28 mei 2014 20:03

Marnix schreef:Genesis 1 tot en met 10 bestaan sowieso uit pogingen van God om de mensheid te laten gehoorzamen. Alleen de spraakverwarring is in zoverre succesvol dat de mensen hun poging om naar de hemel te bouwen staken.

Bartje schreef: ]ik denk dat je aan Gods recht voorbij gaat en aan de opdracht van af het begin die de mens heeft gekregen van uit de Bijbel gezien.
ooit wel eens de uitspraak gehoord wie niet luisteren moet voelen?
het is even heel kort door de bocht, maar ik heb sterk het idee dat u liefde en rechtvaardig wilt losmaken van elkaar, maar zij horen bij elkaar.

een kind leert toch ook niet als hij niet gestraft word als de gestelde grenzen overschrijd?
praten is nutteloos als er niet geluisterd wilt worden.

Je reageerde op mijn bericht en niet op die van Marnix. Ik heb al eerder gezegd dat niemand het recht heeft om levende wezens te vermoorden omdat je teleurgesteld bent in hun gedrag. Ook niet als je ze zelf hebt gemaakt.
Ik reageerde op Marnix die veronderstelde dat het doel van de schepping was dat iedereen van elkaar en van God zou houden. Dat is niet heel erg terug te vinden in de bijbel.
Het doel van de schepping lijkt mij, misschien heb ik het fout, om de mens te overheersen. En dat lukt alsmaar niet, wat ze luisteren voor geen meter.

Om even in te gaan op jouw argumenten:
God heeft zich geopenbaard aan Israël, niet aan al die Kanaänieten. Die wisten totaal niet dat ze iets verkeerds deden. Toch moesten ze dood. Ook de kinderen, net als bij de zondvloed moesten ook de onschuldige creaturen het ontgelden. Wat hadden kinderen en dieren gedaan om dood te moeten?

Verder wil ik nog als voorbeeld het verhaal van de tien plagen noemen:
God verhardde steeds het hart van de Farao zodra hij de Israëlieten wilde laten gaan. God maakte de Farao slecht om een mooi verhaal te maken. Het Egyptische volk, onschuldig, werd door Gods toedoen zwaar getroffen en zo ook weer al die onschuldige dieren.

recht, liefde en straf horen eenmaal bij elkaar

Het is geen recht.
Ook gif is geschapen.

DeKerstSlang
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DeKerstSlang » 01 jun 2014 02:08

Ik heb god altijd als neutraal gezien.... :-k

Terug naar “[Religie] - Open forum”