Op zoek naar God TV-programma EO

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Op zoek naar God TV-programma EO

Berichtdoor Boerin » 20 mei 2014 08:40

JeeWee schreef:En voor al die criticasters hier: hoe lang is het geleden dat er bij jou 300.000 mensen in de kerk zaten die niets of nauwelijks iets met geloof hebben? Want zoveel mensen kijken er gemiddeld elke week naar dit programma.

En inderdaad: het is niet bedoeld voor betweterige en zelfgenoegzame refowebbers. Het is bedoeld voor rand- en buitenkerkelijken en dus ook mét rand- en buitenkerkelijken.

Ik ben oprecht benieuwd hoeveel mensen er bidden voor dit programma en vragen of de heilige Geest ook hier wil werken. Want de Geest waait waarheen Hij wil...

300.000, wow!
Ik ben er gisteren mee begonnen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2014 09:32

Anoniem_89 schreef:
Ja zeker net zoals dat programma van Bert.
Familierelaties helpen.. ik weet niet hoe dat programma heet..
Maar je kan toch ook mensen helpen zonder camera..

Dat kan ook. Het een sluit het ander niet uit he..... :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 mei 2014 22:01

Anoniem_89 schreef:
Ja zeker net zoals dat programma van Bert.
Familierelaties helpen.. ik weet niet hoe dat programma heet..
Maar je kan toch ook mensen helpen zonder camera..

Marnix schreef:Dat kan ook. Het een sluit het ander niet uit he..... :)

Toch heb ik vaak de indruk dat zulke programma's nep zijn.
Net als 'ow helpie mijn man is klusser'.
'bonje met buren'...

Ja hoor.. Heel Nederland gaat zich massaal opgeven..
Tuurlijk iedereen wilt op TV al is er een relatieprobleem of dergelijk, maakt niet uit.
De hele wereld kan het zien.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mei 2014 22:16

JeeWee schreef:En inderdaad: het is niet bedoeld voor betweterige en zelfgenoegzame refowebbers. Het is bedoeld voor rand- en buitenkerkelijken en dus ook mét rand- en buitenkerkelijken.

De ontwijkende antwoorden van Tijs van den Brink zijn eerder reden voor atheïsten om zich gesterkt te weten in hun opvattingen, dan dat ze er zich door zullen bekeren al keken er zestien miljoen mensen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2014 22:32

Anoniem, dat is dan jouw interpretatie van de werkelijkheid ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 21 mei 2014 02:57

Toch kan een medium als Televisie een machtig instrument zijn om mensen te bereiken met het Evangelie, en of dat nu een programma als "op zoek naar God" , of een minder evangelicaal programma als "het familiediner" betreft, veel mensen bekijken dergelijke onderwerpen, en misschien gaat men erdoor nadenken hoe het met hun eigen leven gesteld is.

Momenteel wordt eveneens de dramaserie "The Bible" uitgezonden op de EO, helaas op een tijdstip dat de meeste mensen al op een oor liggen [23.55 uur].

Ik denk dat we niet al te snel moeten zijn met ons oordeel, of dergelijke programma's nutteloos, of "nep" zouden zijn, hoewel ik vind dat de EO lang niet meer is wat de oprichters voor ogen hebben gehad.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 mei 2014 06:49

schelpje3 schreef: Ik vertrouw op het oordeel van onze kinderen.
Ze hebben met de j.v. 2 delen gekeken nl.
Daar hielden ze het bij.
Het oordeel was eenparig: verschrikkelijk!

Dan nog moet je niet zo klakkeloos hun 'oordeel' overnemen.
(zoals ze kennelijk ook hun wijze van beoordeling van hun ouders hebben overgenomen)

En ze vonden het kennelijk zo 'verschrikkelijk' dat ze niet alleen deel 1 geheel hebben uitgekeken, maar ook weer zijn gaan zitten voor deel 2...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 21 mei 2014 07:26

Ik vind vooral de gesprekken met de pastoraal begeleiders mooi om te zien. Leerzaam ook. Zij zijn echt goed. Ze luisteren, schrikken niet van 'grove' opmerkingen, weten goed tot de kern door te dringen. Dat vind ik knap. We zijn snel geneigd om te gaan 'preken'. Mensen te 'bekeren'. Zij laten ze vooral zelf nadenken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2014 08:43

JeeWee schreef:
(zoals ze kennelijk ook hun wijze van beoordeling van hun ouders hebben overgenomen)

En ze vonden het kennelijk zo 'verschrikkelijk' dat ze niet alleen deel 1 geheel hebben uitgekeken, maar ook weer zijn gaan zitten voor deel 2...

Ach, als iets je niks lijkt en iemand zegt: Nee, dat is niks.... is het makkelijk om dat dan voor waar aan te nemen. Als ze het wel wat hadden gevonden had dat denk ik weinig uitgemaakt, dan was dat niet zomaar overgenomen :)

Ik volg het ook weer dit seizoen, ik vind het een mooi, open en eerlijk en gedurfd programma.

visje36

Berichtdoor visje36 » 21 mei 2014 10:39

Ik vind het een leuk programma, de gesprekken met de mensen van het klooster komen echt over. En de deelnemers krijgen vaak 'huiswerk' met Bijbelteksten die heel goed op de persoon aansluiten.

En de EO selecteert de deelnemers, en zij staan er voor open iets te doen met hun eigen geloof(s) vragen, anders hadden ze wel NEE gezegd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 13:28

JeeWee schreef:

Onze kinderen nemen niks klakkeloos over!
We hebben hen geleerd om een eigen mening te vormen, dat leren ze trouwens ook tijdens hun studie.
De 2 delen waren achter elkaar opgenomen op een DVD recorder en zodoende hebben ze het uitgekeken. Er was trouwens niemand enthousiast en ook geen lust om de volgende delen op te nemen.
Het is kennelijk nogal vreemd voor sommige mensen dat er veel christenen zijn die dit soort programma's afwijzen, zo niet verschrikkelijk vinden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2014 14:44

Nee hoor, dat verbaast me niets. Dat sommigen het niks vinden is bekend. En dat is hun goed recht. Zolang ze ook accepteren dat anderen het wel wat vinden :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 15:06

Marnix schreef:Nee hoor, dat verbaast me niets. Dat sommigen het niks vinden is bekend. En dat is hun goed recht. Zolang ze ook accepteren dat anderen het wel wat vinden :)

Fijn dat dit hiermee bevestigd is dan. :D
En dat de tegenstanders niet meer neergezet worden als willoze nalopers of notoire afwijzers.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2014 15:48

Dat zal ook wel meevallen tenzij men dingen roept als: Als christen kan je hier toch niet naar kijken... en dat soort veroordelingen :)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 mei 2014 15:58

Marnix schreef:Dat zal ook wel meevallen tenzij men dingen roept als: Als christen kan je hier toch niet naar kijken... en dat soort veroordelingen :)

Maar iemand mag wel roepen dat de kinderen klakkeloos de mening van de ouders overnemen?
Waar slaat dat dan op?
Dat gold in mijn jeugd ja en dan deed je iets hooguit stiekem.
Maar dat is allang niet meer zo.

Terug naar “[Religie] - Open forum”