Messiasbelijdende Joden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Messiasbelijdende Joden

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2014 18:55

mealybug schreef:Ik denk dat Boerin het dichtst in de buurt komt.
Zij kunnen zich niet identificeren met een naam die hun voorouders heeft vervolgd in Zijn naam.
What's in a name?

Het verschil zit hem er in dat de eerste joden die zich bekeerden tot Jezus door anderen christenen werden genoemd. Die naam hebben ze niet zelf verzonnen en daar heeft de vervolging ook niks mee te maken. Een jood die zich bekeert tot Jezus noem ik een broeder met wie ik op zaterdag graag een balletje trap.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2014 18:58

Wat ik bedoel is dat een ieder die lof krijgt van God een jood is, besneden of onbesneden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 mei 2014 19:09

mohamed schreef:Het verschil zit hem er in dat de eerste joden die zich bekeerden tot Jezus door anderen christenen werden genoemd. Die naam hebben ze niet zelf verzonnen en daar heeft de vervolging ook niks mee te maken. Een jood die zich bekeert tot Jezus noem ik een broeder met wie ik op zaterdag graag een balletje trap.

De messiasbelijdende jood houdt de zaterdag/sabbat, denk ik. :!:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mei 2014 19:14

Dan is hij nog onder de wet, want zoals je weet houden christenen de sabbat niet en ook geen feestdagen. ;)

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 mei 2014 21:15

Baruch Maoz is een Jood die tot geloof in Jezus kwam. Is predikant in Israel
Heeft een eigen webside voor wie geinteresserd is.
Ik heb 3 exemplaren van zijn boekje "vervolg en vernieuwing".
Geef je adres door en de eerste 2 krijgen het kosteloos opgestuurd.
Hoofdstuken:
-Israel en het evangelie
-Onze omgang met het OT
-Vervolg en vernieuwing
-De wet in oud en nieuw verbond
-Wet en genade in de geschiedenis van Israel
-de voleinding

Jozef ben Zvi is ook predikant.
Heb wel eens een preek van hem gehoord.
Toch bijzonder om te horen.
Wat hun taal betreft en wat daar uit spreekt voegt veel toe.

h.g.
Learsi

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 19 mei 2014 20:42

Faramir schreef:Dat zou je verwachten, maar dat blijkt lang niet altijd zo te zijn.
Veelal zijn het evangelicale christenen die menen zich aangesloten te hebben bij het jodendom en nog steeds in Jezus geloven als messias. En dus zichzelf Messiasbelijdende Joden noemen.

Waarom sluiten zij zich dan aan bij het jodendom? Kan dat zomaar als niet-Jood en evangelicale christen? Ik zie daar overigens helemaal het nut niet van in. Waarom ga je als christen over naar het jodendom en noem je jezelf Messiasbelijdende Jood?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 mei 2014 21:03

Spreeuw schreef:
Waarom sluiten zij zich dan aan bij het jodendom? Kan dat zomaar als niet-Jood en evangelicale christen? Ik zie daar overigens helemaal het nut niet van in. Waarom ga je als christen over naar het jodendom en noem je jezelf Messiasbelijdende Jood?

Faramir praat onzin, want die mensen sluiten zich helemaal niet aan bij het jodendom.
Het jodendom is het judaisme, en hier hebben we het over joodse mensen die in de jood Jezus Christus hun Messias WEL hebben aangenomen.
Sommigen vertrouwen hen meer, omdat ze betere kennis hebben van de joodse cultuur, gewoonten en gebruiken, iets wat er tijdens Nicea uitgebrand is.
De datum van Pasen moest zelfs veranderd worden, niets mocht meer aan die ''afschuwelijke joden'' herinneren.
Het is in het jodendom aanstootgevend om een volgeling van Jezus te zijn, deze mensen hebben heel wat te verduren.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 19 mei 2014 21:15

mealybug schreef:Faramir praat onzin, want die mensen sluiten zich helemaal niet aan bij het jodendom.
Het jodendom is het judaisme, en hier hebben we het over joodse mensen die in de jood Jezus Christus hun Messias WEL hebben aangenomen.
Sommigen vertrouwen hen meer, omdat ze betere kennis hebben van de joodse cultuur, gewoonten en gebruiken, iets wat er tijdens Nicea uitgebrand is.
De datum van Pasen moest zelfs veranderd worden, niets mocht meer aan die ''afschuwelijke joden'' herinneren.
Het is in het jodendom aanstootgevend om een volgeling van Jezus te zijn, deze mensen hebben heel wat te verduren.

Het klonk inderdaad ongeloofwaardig.
Ik denk het ook dat het binnen het jodendom als aanstootgevend beschouwd wordt, helaas. Ze verwachten immers een andere messias. Als ik Jood zou zijn geweest, zou mijn geduld ondertussen toch wel opraken...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 mei 2014 22:50

Lees maar eens op joodse fora hoe ze denken over messias belijdende joden.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 20 mei 2014 07:57

mohamed schreef:Lees maar eens op joodse fora hoe ze denken over messias belijdende joden.
Sorry, ik kan geen Hebreeuws lezen, alleen Hebreeuws "puzzelen" :D
Ik neem aan dat dat denken niet altijd positief is?

Heel informatief is de positieve benadering van Jacob Neusner,
("distinguished research professor of religious studies at the University of South Florida and Professor of Religion, Bard College, New York.)
A Rabbi Talks with Jezus. ( http://www.bookdepository.com/Rabbi-Tal ... 0773520462)
Daarin zet hij uiteen, dmv een dialoog met Jezus en tijdgenoten waarom hij niet kan geloven in Jezus. Een eye-opener.
Hij laat Jezus in zijn waarde als wijze Rabbi, spreekt niet negatief over hem persoon. Het is vooral een Bijbels en Talmoedisch onderbouwd verhaal.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 20 mei 2014 08:08

mohamed schreef:Lees maar eens op joodse fora hoe ze denken over messias belijdende joden.

Ach ja, Mohamed, ze komen er zelf wel achter. Men opent hier een topic met vragen maar is vervolgens niet daadwerkelijk ge-interesseert naar antwoorden die ze niet naar de mond praten en is verder ook niet bereid om zelf wat onderzoek te verrichten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mei 2014 10:56

André-J30 schreef:Sorry, ik kan geen Hebreeuws lezen, alleen Hebreeuws "puzzelen" :D
Ik neem aan dat dat denken niet altijd positief is?

Geen probleem, ik spreek het evenmin, ik doelde op joodse fora in het Nederlands of Engels. ;)

Ze zijn inderdaad niet bepaald positief, eerder grof en zeer hatelijk naar Messias Belijdende Joden. Allen zijn ze er unaniem over dat het geen echte joden zijn.
mohamed schreef:Heel informatief is de positieve benadering van Jacob Neusner,
("distinguished research professor of religious studies at the University of South Florida and Professor of Religion, Bard College, New York.)
A Rabbi Talks with Jezus. ( http://www.bookdepository.com/Rabbi-Tal ... 0773520462)
Daarin zet hij uiteen, dmv een dialoog met Jezus en tijdgenoten waarom hij niet kan geloven in Jezus. Een eye-opener.
Hij laat Jezus in zijn waarde als wijze Rabbi, spreekt niet negatief over hem persoon. Het is vooral een Bijbels en Talmoedisch onderbouwd verhaal.

Lijkt me erg interessant, dank voor de tip!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 mei 2014 10:57

Faramir schreef:Ach ja, Mohamed, ze komen er zelf wel achter. Men opent hier een topic met vragen maar is vervolgens niet daadwerkelijk ge-interesseert naar antwoorden die ze niet naar de mond praten en is verder ook niet bereid om zelf wat onderzoek te verrichten.

In negen van de tien gevallen willen ze zelf graag jood zijn.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 21 mei 2014 16:27

mohamed schreef:In negen van de tien gevallen willen ze zelf graag jood zijn.

Wie wil er zelf graag Jood zijn?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mei 2014 22:47

Terug naar “[Religie] - Open forum”