feminisme.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Re: feminisme.

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 mei 2014 10:00

Mortlach schreef:Ik ben verloofd met een vrij sterke feministe, en in de tijd dat we elkaar kennen, ben ik zeker anders naar zaken gaan kijken. De ondervertegenwoordiging van vrouwen in de media, bijvoorbeeld. De manier waarop 'man' het uitgangspunt voor alles is, zelfs als het sekse-neutraal is. Bijvoorbeeld: pak een willekeurige teddybeer en vraag jezelf af welk geslacht het heeft. Ik denk dan in ieder geval nog steeds automatisch: man. En dan plak je er een strikje op en hopla: de teddybeer is ineens een meisje.

Of als je iets leest over een rechter of een dokter, een krantenartikel of zo, en halverwege lees je ineens 'haar uitspraak'. Ik betrap mezelf er dan nog steeds op dat ik even moet terugschakelen omdat ik ervan uitging dat het om een man ging.

En dan heb ik het nog maar niet over de manier waarop jonge meisjes worden geconditioneerd om van roze te houden, het huishouden te doen en zichzelf zwak te vinden.

Het zijn dat soort subtiele dingen waar feministen nog steeds - en volledig terecht - tegen strijden.

En waarom zou je daar tegen moeten striden? De Bijbel lert duidelijk dat er een verschil is tussen man en vrouw. Man en vrouw zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. De feministen vandaag de dag willen de scheppingsorde omgooien door alle verschil in sekse, behalve het biologische, teniet te doen. Dat lijkt mij geen Bijbelse boodschap. Zoals ik zei, ga dan actievoeren voor Afghanistan of zo, dan doe je nog wat nuttigs.

Dat gezegd heb ik via mijn verloofde ook een klein kijkje kunnen nemen in de keuken (haha) van het radicale feminisme (radfem). Die lui voeren het idee tot aan het absurde door. Ik heb mensen met droge ogen zien beweren dat alle mannen (kinder)verkrachters zijn, bijvoorbeeld.

Hahahahahahaha

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2014 10:44

EenVasteBurcht schreef:En waarom zou je daar tegen moeten striden? De Bijbel leert duidelijk dat er een verschil is tussen man en vrouw. Man en vrouw zijn gelijkwaardig maar niet gelijk. De feministen vandaag de dag willen de scheppingsorde omgooien door alle verschil in sekse, behalve het biologische, teniet te doen. Dat lijkt mij geen Bijbelse boodschap. Zoals ik zei, ga dan actievoeren voor Afghanistan of zo, dan doe je nog wat nuttigs.

Laat me raden: jij bent een man?

In plaats van naar je eigen voorkeurspositie te kijken en te zeggen: ja, doorheen de geschiedenis en nu nog steeds worden vrouwen achtergesteld en als onvolwaardige mensen behandelt, verschuil je je achter de Bijbel uit angst dat het een gelijkwaardige positie van vrouwen betekent dat je iets van je eigen positie moet inleveren. Gelijkwaardigheid is geen nul-som.

Hahahahahahaha

Wat dat betreft heb je wel gelijk hoor. Ik moet ook regelmatig met mijn ogen knipperen als ik de onzin lees die Radfems weten voort te brengen. Maar laten we alsjeblieft feminisme niet reduceren tot enkel de meest radicale (en totaal onrealistische) versie ervan. Dat is als het christendom reduceren tot enkel de ultra-orthodoxen en dat is niet behulpzaam voor de dialoog.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 mei 2014 12:17

Het gekke vind ik vrouwen die tegen emancipatie van de vrouw zijn. Die hoor je ook wel eens. Vooral in gelovige kring. Ze zeggen dan dat ze het wel fijn vinden als de man voor hen zorgt of die hoofddoek is mijn eigen keuze of het is nu eenmaal zo bepaald door God/scheppimngsorden en weet ik wat meer.
Emancipatie begint wat mij betreft al in de wieg...........

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 mei 2014 12:34

hubert schreef:Emancipatie begint wat mij betreft al in de wieg...........
Voor mij al bij de conceptie, want het geslacht zorgt er nogal eens voor dat men overgaat tot abortus.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 mei 2014 12:43

:lol: Weet je dat vrouwen met behulp van een plastuit ook staande kunnen plassen?
Als dat geen vooruitgang is!
Laatst gewijzigd door hubert op 15 mei 2014 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 mei 2014 12:44

Laat ik maar eerlijk zijn: ook ik geniet van bepaalde voorrechten als vrouw, die mede door het feminisme zijn mogelijk gemaakt. En bovendien zijn er wel degelijk misstanden ten aanzien van de vrouw aan de kaak gesteld door de feministische beweging.
Maar de grenzen, wie bepaalt die eigenlijk? Of zijn er geen grenzen? Is het doel van feminisme om identiek te zijn aan de man (op de hormonen na)?
Het feminisme heeft ook doelen waar ik als christen vraagtekens bij heb, of liever: afstand van neem. Ik denk dan aan bv recht op abortus of het erkennen van prostitutie als beroep.

Als je als fulltime moeder gedwongen wordt om deel te nemen aan het arbeidsproces (als voortvloeiing uit het feministenstandpunt van gelijke rechten op betaalde arbeid) dan is het doel van gelijke rechten wel goed, maar in de uitvoering heb je dan geen vrije keuze meer. Het gelijke recht botst dan met je principe. Het christelijke standpunt is dat vrouwen en mannen gelijkwaardig zijn. Maar niemand kan zeggen dat man en vrouw identiek zijn. Er blijven verschillen in denken in doen, in lichaam en in brein.

Ik heb wel eens het idee dat in de strijd om emancipatie de nuances en de fine-tuning achterwege is gelaten. En dat is juist voor een vrouw zo belangrijk.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 mei 2014 12:47

Mona
Het christelijke standpunt is dat vrouwen en mannen gelijkwaardig zijn. Maar niemand kan zeggen dat man en vrouw identiek zijn. Er blijven verschillen in denken in doen, in lichaam en in brein.

Gelukkig wel. Maar het gaat erom dat de één niet boven de ander staat.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2014 12:55

mona schreef:Laat ik maar eerlijk zijn: ook ik geniet van bepaalde voorrechten als vrouw, die mede door het feminisme zijn mogelijk gemaakt. En bovendien zijn er wel degelijk misstanden ten aanzien van de vrouw aan de kaak gesteld door de feministische beweging.
Maar de grenzen, wie bepaalt die eigenlijk? Of zijn er geen grenzen? Is het doel van feminisme om identiek te zijn aan de man (op de hormonen na)?

Het doel is dat iedereen (zowel man als vrouw) zichzelf kan zijn, zonder door cultuur of maatschappij opgelegde verwachtingen.

Je moet eens nadenken over wat je als vrouw allemaal moet in onze maatschappij. Dat is veel, veel meer dan wat mannen moeten. Schoon huis, verzorgd uiterlijk, haardracht, inschikkelijkheid, en nog wel wat meer, allemaal zaken die we van vrouwen verwachten en van mannen toch een stuk minder.

Het feminisme heeft ook doelen waar ik als christen vraagtekens bij heb, of liever: afstand van neem. Ik denk dan aan bv recht op abortus of het erkennen van prostitutie als beroep.

Over prostitutie wordt zeer verschillend gedacht binnen het feminisme en het is een lastig onderwerp, omdat het zelden een vrije keuze van de prostituee is. Maar het wordt door velen gezien als de controle van de man over het lichaam/de seksualiteit van de vrouw.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor abortus. Zodra een vrouw zwanger is, bepalen mannen (veelal) dat ze ineens niets meer te zeggen heeft over haar eigen lichaam. Maar ik kan me voorstellen dat dat een lastig punt is als je christen bent.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “[Religie] - Open forum”