Kerk wordt moskee

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Kerk wordt moskee

Berichtdoor Faramir » 13 mei 2014 11:01

Over het onttrekken aan de eredienst, het opdoeken en verkopen valt hier wat te lezen;
http://www.bezieldverbandutrecht.nl/files/06%20(Kerk)juridisch/Procedure_kerksluiting_Aartsbisdom_Analecta_1.pdf Voor verdere informatie over dit speciefieke geval zal je toch echt informatie moeten opnemen met het bisdom in kwestie (Bisdom 's-Hertogenbosch). Hier kan je wel ergens een contactadres vinden; http://www.bisdomdenbosch.nl/default.aspx

Artikel; http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... kerk.dhtml

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 10:05

Ik kan me nog herinneren, toen ik nog moslim was ik eens bruiloft had in een moskee in een voormalige kerk, dat voor een symbolisch bedrag was verkocht aan de islamitische gemeenschap. Degene van wie de bruiloft was zei tegen me: "ernaast staat een nog veel grotere kerk, maar op een dag zal ook die van ons zijn!"

Toen was ik al geschrokken door zo'n opmerking, en nu doet het nog zo veel meer pijn! Natuurlijk is het 'maar een gebouw', maar een gebouw dat vroeger voor de eredienst aan de ware God gebruikt werd, wordt nu gebruikt door mensen die de Zoon afwijzen, bizar!
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 10:24

Ayla schreef: Degene van wie de bruiloft was zei tegen me: "ernaast staat een nog veel grotere kerk, maar op een dag zal ook die van ons zijn!"

Dat is inderdaad een rotopmerking - beetje simpel dat ook, maar Ayla vergis je niet wat een onderlinge concurrentie er is tussen protestante kerken.

Het is nog niet zolang geleden dat er in Nederland een kerk was met pak weg 100.000 leden die pretendeerde "de enig ware kerk" te zijn.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 10:28

rotterdam schreef:
Dat is inderdaad een rotopmerking - beetje simpel dat ook, maar Ayla vergis je niet wat een onderlinge concurrentie er is tussen protestante kerken.

Het is nog niet zolang geleden dat er in Nederland een kerk was met pak weg 100.000 leden die pretendeerde "de enig ware kerk" te zijn.

Wat bedoel je met de onderlinge concurrentie tussen protestantse kerken? (wat is de link met kerk/moskee?)

Bedoel je de vrijgemaakte kerk?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 10:36

Ayla schreef:Wat bedoel je met de onderlinge concurrentie tussen protestantse kerken? (wat is de link met kerk/moskee?)

Weet je wel wat voor rare ongenuanceerde opmerkingen christenen maken (dat is de link met jouw verhaal)

Bedoel je de vrijgemaakte kerk?

ja

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 10:43

rotterdam schreef:Weet je wel wat voor rare ongenuanceerde opmerkingen christenen maken (dat is de link met jouw verhaal)

ja

Oh zo, haha! Ja klopt, mensen zijn überhaupt vaak ongenuanceerd en raar :lol:
Het voelt voor mij gewoon heel dubbel dat nu ik weet dat de Islam niet het ware geloof is
er in voormalige kerken er erediensten zijn voor een andere god, omdat ik weet dat de ware God niets liever wil dan dat moslims Hem aanbidden en Zijn liefde kennen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 mei 2014 13:26

rotterdam schreef:Bedoel je de vrijgemaakte kerk?

ja

Volgens mij werd een predikant die daar iets dergelijks beweerde geschorst hoor...
Ik weet dat ze de naam hadden, maar ik kan me niet voorstellen dat dat een officieel standpunt is geweest ;-)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 14 mei 2014 13:30

StillAwake schreef:Ik weet dat ze de naam hadden, maar ik kan me niet voorstellen dat dat een officieel standpunt is geweest
Nee, ik denk idd geen officieel standpunt, maar men handelde wel alzo....
Ik heb er leuke staaltjes van mee gemaakt :wink:
Maar nu is dat absoluut niet meer zo hoor. Gelukkig hebben ze dat losgelaten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 mei 2014 13:40

mona schreef:Nee, ik denk idd geen officieel standpunt, maar men handelde wel alzo....
Ik heb er leuke staaltjes van mee gemaakt :wink:
Maar nu is dat absoluut niet meer zo hoor. Gelukkig hebben ze dat losgelaten.

Geen ervaring uit die tijd...
Zo geschouwd functioneert de GerGem op dit moment overigens net zo, als ik een antwoord in de vragenrubriek goed op me in laat werken.
Maar waar het hier om gaat is het feit dat er kerken omgebouwd worden tot Moskee.
Dit wordt deels verklaard met leegloop van de kerken, terwijl de Islam in Nederland nog toeneemt.
Wat doen de kerken dan fout?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2014 13:48

Het is wat het merendeel van Nederland wil, dus waar de meeste mensen wonen krijgen ze het ook en tevens het eerst.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 13:50

mona schreef:Nee, ik denk idd geen officieel standpunt, maar men handelde wel alzo....

Binnen de Gereformeerd Kerken vrijgemaakt heeft lange tijd de opvatting gedomineerd dat deze kerk de enige ware kerk in Nederland was. Dit had onder andere tot gevolg dat vrijgemaakten een eigen politieke partij, een eigen krant en eigen scholen hebben opgericht. Dit streven wordt wel de "doorgaande reformatie" genoemd. De motor hiervan was het zogenoemde "ethisch conflict": Hoe kon je, als je op zondag niet in dezelfde kerk kon zitten, dan de andere dagen van de week met elkaar blijven samenwerken alsof er niets gebeurd was? Een gevolg was dat de vrijgemaakten zich isoleerden van andere orthodox-protestantse kerken. Dit isolement en het oprichten van allerlei eigen organisaties ging zo ver, dat er wel gesproken wordt van een ´vrijgemaakte zuil´.

In 1967 ontstond een kerkscheuring binnen de vrijgemaakte kerken. Daarbij ontstonden de Nederlands Gereformeerde Kerken, doordat gemeenteleden, predikanten en zelfs hele gemeenten uit het kerkverband werden gezet. In de decennia daarna kregen de vrijgemaakten oog voor de gebreken in de eigen traditie. In 1982 formuleerde ds. Johannes Hoorn uit Grootegast de isolationistische mening nog een keer zwart op wit. Maar toen werd duidelijk dat deze stroming niet langer representatief was voor de kerk. De synode van Heemse sprak hierover in 1985 unaniem uit: …de kerk in Nederland en daarbuiten heeft zich nooit in zichzelf opgesloten in de gedachte dat buiten haar grenzen geen reformatorisch werk uit kracht van Gods genade zou zijn op te merken… (Acta van deze synode, bijlage B3, hoofdstuk II, artikel 3.5.5). Na deze uitspraak is het besef dat de eigen kerk niet de enige ware kerk is toegenomen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 mei 2014 14:00

StillAwake schreef:Dit wordt deels verklaard met leegloop van de kerken, terwijl de Islam in Nederland nog toeneemt.
Wat doen de kerken dan fout?

Kerken zouden meer moeten omzien naar de ander in de samenleving..
Mensen gaan naar de kerk en dan naar huis.. De rest van de week hoor je zelden wat van ze.
Iedereen zit zondag in de kerk, iedereen in z'n eigen vakje waar hij/zij denkt te horen..
Zo gaat er niet veel gebeuren ben ik bang.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 14:07

Anoniem_89 schreef:
Mensen gaan naar de kerk en dan naar huis.. De rest van de week hoor je zelden wat van ze.
Iedereen zit zondag in de kerk, iedereen in z'n eigen vakje waar hij/zij denkt te horen..

Jaja en maar zingen "Kom ga met ons en doe als wij"
en Ai ziet, hoe goed, hoe lief'lijk is 't, dat zonen
Van 't zelfde huis, als broeders, samen wonen.

Je hebt gelijk Anoniem, als ze niks zien zal er inderdaad niet veel gebeuren.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 15:55

Anoniem_89 schreef:

Ik ben het met je eens dat we meer moeten omzien naar de ander in de samenleving.
Wat stel je voor dat we gaan doen? Want het is makkelijk zo iets te stellen, en ik ben het ook wel met je eens, ik vraag me alleen wel af wat we dan zouden kunnen gaan doen? :)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 16:18

Faramir schreef:Over het onttrekken aan de eredienst, het opdoeken en verkopen valt hier wat te lezen;
http://www.bezieldverbandutrecht.nl/files/06%20(Kerk)juridisch/Procedure_kerksluiting_Aartsbisdom_Analecta_1.pdf Voor verdere informatie over dit speciefieke geval zal je toch echt informatie moeten opnemen met het bisdom in kwestie (Bisdom 's-Hertogenbosch). Hier kan je wel ergens een contactadres vinden; http://www.bisdomdenbosch.nl/default.aspx

Artikel; http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... kerk.dhtml

Ik kan me niet voorstellen dat het bisdom blij was met de nieuwe bestemming als supermarkt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”