Scheiding van kerk en staat?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Scheiding van kerk en staat?

Berichtdoor rotterdam » 17 mei 2014 16:23

Faramir schreef:Mag toch hopen dat iemand mij even een kogel door het hoofd wil jagen alvorens de brandstapel aan gaat. Dat stukje genade kan er hopelijk wel voor af

Nee hoor niks van dat soort sentimenten.
Wie niet horen wil moet maar voelen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 mei 2014 16:56

Spreeuw schreef:Dat is toch niet zo moeilijk? De kerk regeert over het land. Dat zou er m.i. heel wat beter uitzien. Abortus en euthanasie worden afgeschaft. De zondag wordt geheiligd (d.w.z. geen winkels open op zondag e.d.). Iedereen moet verplicht lid worden van de kerk. Dan zou Nederland er een stuk beter uitzien.

Ben ik even blij dat ik niet meer in Nederland woon dan, zeg. Het is wel bijzonder trouwens hoor, mensen die gewoon keihard een dictatuur voorstaan, zolang het hun soort dictatuur maar is.

Als ik dit schrijf, zullen er wel tegenreacties komen, maar die neem ik voor lief. Ik zou tegen diegenen willen zeggen: u kunt erop tegen zijn, maar het is uiteindelijk voor uw eigen bestwil.

Verdrink jij eens in je eigen haar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 17:33

Mortlach schreef:
Verdrink jij eens in je eigen haar.

Als je volhardt in je onbekeerlijkheid, dan zul je voor eeuwig omkomen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 mei 2014 17:36

Hahaha, nou, daar maak je me bang mee hoor. Liever voor eeuwig verloren dan een hemel waar jij ook bent.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 17:38

Mortlach schreef:Hahaha, nou, daar maak je me bang mee hoor. Liever voor eeuwig verloren dan een hemel waar jij ook bent.

Daar zul je straks anders over denken als je zo door blijft leven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 mei 2014 19:44

:-({|=

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 19:46

Matteüs 7:21-23 is absolute werkelijkheid.....

21 Niet een ieder, die tot Mij zegt: Here, Here, zal het Koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is. 22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? 23 En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid. (NBG'51)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 mei 2014 20:22

Spreeuw schreef: De kerk regeert over het land. Dat zou er m.i. heel wat beter uitzien. Abortus en euthanasie worden afgeschaft. De zondag wordt geheiligd (d.w.z. geen winkels open op zondag e.d.). Iedereen moet verplicht lid worden van de kerk. Dan zou Nederland er een stuk beter uitzien.

Als ik dit schrijf, zullen er wel tegenreacties komen, maar die neem ik voor lief. Ik zou tegen diegenen willen zeggen: u kunt erop tegen zijn, maar het is uiteindelijk voor uw eigen bestwil.

Een ander je wil opleggen en heersen over andermans geloof, is zeer onchristelijk en totaal in tegenspraak met hoe de apostelen evangeliseerden en leefden.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 17 mei 2014 21:10

Spreeuw schreef:Dat is toch niet zo moeilijk? De kerk regeert over het land. Dat zou er m.i. heel wat beter uitzien. Abortus en euthanasie worden afgeschaft. De zondag wordt geheiligd (d.w.z. geen winkels open op zondag e.d.). Iedereen moet verplicht lid worden van de kerk. Dan zou Nederland er een stuk beter uitzien.

Strak plan, Spreeuw. Ga je dan ook de doodstraf invoeren voor wie zich weigert te onderwerpen aan 'de kerk', naar analogie met de andere religieuze dictaturen?
Ik mag hopen dat je dit soort waanzin niet echt meent... anders ben je wat mij betreft rijp voor een instelling.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 mei 2014 21:14

Wim2600 schreef:Strak plan, Spreeuw. Ga je dan ook de doodstraf invoeren voor wie zich weigert te onderwerpen aan 'de kerk', naar analogie met de andere religieuze dictaturen?
Ik mag hopen dat je dit soort waanzin niet echt meent... anders ben je wat mij betreft rijp voor een instelling.

Gewoon terug naar de jaren van de middeleeuwse pauzen en Calvijn, hoor.
Zo ging dat toen ook, toch?
Dat is alles wat Spreeuw wil.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 17 mei 2014 22:05

mealybug schreef:Gewoon terug naar de jaren van de middeleeuwse pauzen en Calvijn, hoor.
Zo ging dat toen ook, toch?
Dat is alles wat Spreeuw wil.

Is er nog een plekje vrij daar in Zuid-Afrika? :-oo

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 17 mei 2014 22:16

Wim2600 schreef:
Is er nog een plekje vrij daar in Zuid-Afrika? :-oo

Ja hoor, ruimte zat.

http://www.calvinia.co.za/calvinia.php# ... eral_1.jpg

De brandstapel is nu een braai :wink:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 18 mei 2014 05:42

En Spreeuw ? Reactie graag.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 18 mei 2014 06:00

spreeuw: " iedereen moet verplicht lid worden van de kerk" " maar het is uiteindelijk voor uw eigen bestwil"

Aha.... en van WELKE kerk zou dan iedereen lid moeten worden?

Of ben je, volgens jouw redenering dan, automatisch verzekerd van een "plekje" in de hemel als je maar lid van de kerk wordt?

Het is dus maar de vraag voor wiens " bestwil" deze gang van zaken uiteindelijk zou zijn.

Weet je wat de Schrift leert beste spreeuw?
Dat een IEDER die tot geloof komt in de Here Jezus Christus , eeuwig leven HEEFT ontvangen.

Persoonlijk kom ik al 30 jaar niet meer in een kerk, maar ik ben wel een wedergeboren kind van God.
Dus, wat zou "iedereen" nu moeten doen volgens jou:
1. tot geloof in Christus Jezus komen of;
2. lid van een kerk worden.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 18 mei 2014 12:47

Verplicht lid van een kerk? Maar moet je dan ook verplicht komen? En moet je dan ook verplicht NIET aan het avondmaal, afhankelijk van de gezindte van de staatskerk? En als je wel aan het avondmaal gaat, maar "men" heeft daar zo zijn twijfels bij, wordt je dan door de kerkpolitie 's avonds opgehaald? Of om 4 uur 's nachts van je bed gelicht? Iedereen op zondagmiddag verplicht een middagslaapje doen?

En welke kerk wordt dan de staatskerk? Persoonlijk zie ik dan de Oud Katholieke Kerk als staatskerk, maar ja...dat zal niet iedereen willen. Gaan we daar dan over stemmen ofzo, iedere 4 jaar? En valt het kabinet dan ook wanneer we een theologische kwestie hebben waar we niet uitkomen ofzo?

@ mealybug: de dag dat hier een reformatorische kerk tot staatskerk met dictatoriale trekjes aan de macht komt, is de dag dat ik bij jou een cursus "braai" voor beginners ga volgen :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Terug naar “[Religie] - Open forum”