Voorwaarden voor belijdenis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Voorwaarden voor belijdenis?

Berichtdoor mealybug » 26 mar 2014 14:05

schelpje3 schreef:Ik ken jullie kerkorde niet, maar voorzover mij bekend, ben je als belijdend lid "volwaardig", meteen dus, en mag je gekozen worden en deelnemen aan het H.A. en je kind laten dopen.

Dus als je geen belijdend lid bent , mag je je kinderen niet laten dopen?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 14:05

StillAwake schreef:Volgens mij is de kerkorde identiek (of was dat in elk geval in de tijd dat ik gedoopt werd).
Mij is verteld dat je na het gedoopt worden drie jaar geen verantwoordelijkheden kreeg. Ik ging er vanuit dat dat op de kerkorde gebaseerd was, maar dat kan ook gezond verstand geweest zijn...
De bijbel schrijft voor dat pasbekeerden -nog- geen ambt mogen uitoefenen (1 Timotheüs 3:6).

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 14:06

schelpje3 schreef:Ik ken jullie kerkorde niet, maar voorzover mij bekend, ben je als belijdend lid "volwaardig", meteen dus, en mag je gekozen worden en deelnemen aan het H.A. en je kind laten dopen.
mealybug schreef:Dus als je geen belijdend lid bent , mag je je kinderen niet laten dopen?

Bij ons niet inderdaad.
En ook een kerkelijke bevestiging van een huwelijk is dan niet mogelijk voor zover ik weet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 14:07

StillAwake schreef:Volgens mij is de kerkorde identiek (of was dat in elk geval in de tijd dat ik gedoopt werd).
Mij is verteld dat je na het gedoopt worden drie jaar geen verantwoordelijkheden kreeg. Ik ging er vanuit dat dat op de kerkorde gebaseerd was, maar dat kan ook gezond verstand geweest zijn...
Jvslooten schreef:De bijbel schrijft voor dat pasbekeerden -nog- geen ambt mogen uitoefenen (1 Timotheüs 3:6).

Ah, dan komt het dus niet uit de kerkorde maar uit de Bijbel.
Duidelijk, maar inmiddels hebben ze me wel op tweetal gezet...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 14:09

mealybug schreef:Dus als je geen belijdend lid bent , mag je je kinderen niet laten dopen?
Zo kun je het niet stellen. Zie art. 60 van de christelijke gereformeerde kerkorde, in het bijzonder de leden 2b t/m f en lid 3(a&b).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 14:10

StillAwake schreef:Ah, dan komt het dus niet uit de kerkorde maar uit de Bijbel.
Dan ben je dus blijkbaar geen pasbekeerde meer, aldus het streng oordeel van de mannenbroeders kerkeraad. :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 14:13

In de praktijk heb ik meegemaakt dat moeder belijdend lid was, vader kerkelijk meelevend, zoals dat heet, moeder zei JA op de gestelde vragen en aan vader werd gevraagd of hij geen strobreed in de weg wilde leggen, wat betreft de christelijke opvoeding en moest dat dus beloven.
Er wordt dus niet van de vader geëist dat hij zijn kind christelijk moet gaan opvoeden, maar gevraagd om de moeder zo goed mogelijk bijstaan en haar en het kind niet in de weg te staan.
Redelijk toch?
Laatst gewijzigd door schelpje3 op 26 mar 2014 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 14:13

StillAwake schreef:Ah, dan komt het dus niet uit de kerkorde maar uit de Bijbel.
Jvslooten schreef:Dan ben je dus blijkbaar geen pasbekeerde meer, aldus het streng oordeel van de mannenbroeders kerkeraad. :wink:

Klopt, inmiddels 11 jaar geleden gedoopt...
En toch voel ik me nog heel vaak een absolute beginner (ook jij net weer: direct overal teksten bij... Dat lukt mij dus echt niet...)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 14:15

schelpje3 schreef:Zo zijn de regels in de CGK! En t.s. zit in 3e klas gymn, dus lijkt mij zo'n boek geen onoverkomelijk gebeuren. Wij hebben dit allemaal moeten doen, ooit, van huishoudschool, mavo tot vwo!
StillAwake schreef:Maar zou in de CGK een oprecht gelovig persoon met bijvoorbeeld het syndroom van Down dan wel belijdenis mogen afleggen?
Ja natuurlijk, ik heb wel voorbeelden vanuit onze eigen gemeente. Uiteraard wel na het afleggen van geloofsbelijdenis, ná het doorlopen van -aangepaste- belijdeniscatechese. In zulke gevallen wordt er gewoon in één op één lessen voorzien, en is het ook niet nodig alles in één of twee jaar te ´stoppen´.

Yvonne Christina

Berichtdoor Yvonne Christina » 26 mar 2014 14:18

schelpje3 schreef:Zo zijn de regels in de CGK!

Weet je het zeker? Ik zit namelijk ook in de cgk en ik mag dus wel belijdenis doen, ook al heb ik geen belijdeniscatechisatie gedaan.

schelpje3 schreef:Als we het over t.s. hebben, zij is normaal, zelfs hoogbegaafd begrijp ik, dus telt dit bezwaar niet.

Ik vraag me af waar je vandaan haalt dat ik hb ben?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 14:19

Yvonne Christina schreef:
Weet je het zeker? Ik zit namelijk ook in de cgk en ik mag dus wel belijdenis doen, ook al heb ik geen belijdeniscatechisatie gedaan.

Je bent niet bepaald dom als je het gymnasium kunt doen. :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 14:19

StillAwake schreef:Klopt, inmiddels 11 jaar geleden gedoopt...
En toch voel ik me nog heel vaak een absolute beginner (ook jij net weer: direct overal teksten bij... Dat lukt mij dus echt niet...)
Nouja, we hebben allemaal onze eigen talenten. Ik ben meer beginner dan jou hoor.. volgens de regels van jullie kerkenraad zou ik echt -nog- geen ambt mogen bekleden. Qua teksten heb ik gewoon het geluk dat ze allemaal blijven hangen, ik vergeet alleen altijd waar ze staan. ALs ik dan een gesprek heb met iemand dan kan ik de teksten zo opnoemen, maar als men dan vraagt: ´waar staat dat dan´, dan sta ik met mijn mond vol tanden. 8-[

Yvonne Christina

Berichtdoor Yvonne Christina » 26 mar 2014 14:22

schelpje3 schreef:Je bent niet bepaald dom als je het gymnasium kunt doen. :wink:

Dat klopt, maar niet alle gymnasiasten zijn hb. Er zit nog een verschil tussen 'niet dom' en 'hoogbegaafd'. Maar dat is weer een hele andere discussie.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 14:23

Yvonne Christina schreef:

schelpje3 schreef:Je bent niet bepaald dom als je het gymnasium kunt doen. :wink:

Hoogbegaafden vind je vaak een paar niveautjes lager in verband met onderpresteren...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 mar 2014 14:27

schelpje3 schreef:Zo zijn de regels in de CGK!
Yvonne Christina schreef:Weet je het zeker? Ik zit namelijk ook in de cgk en ik mag dus wel belijdenis doen, ook al heb ik geen belijdeniscatechisatie gedaan.
Ja, wat Schelpje zegt klopt inderdaad. Het staat in bijlage 27 van de kerkorde, onderdeel II, lid 7. Kortgezegd komt het er op neer dat de dominee van jullie gemeente gesprekken dient te hebben met diegenen die belijdenis willen afleggen, waarbij hij vraagt naar de motieven en of ze op hoogte zijn van wat belijdenis doen inhoud. Mocht dit gesprek positief worden afgesloten, dan dient de dominee daarna hem of haar toe te laten tot belijdeniscatechese.

Terug naar “[Religie] - Open forum”