Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Het grote holle/vierkante/enz aarde-theorie topic v2014

Berichtdoor Bambi » 12 feb 2014 19:16

ineke-kitty schreef:Ach.... als de Bijbel zegt dat de aarde STAAT op haar grondvesten, gebruik ik mijn hersens niet, dus laat ik het maar daarbij.

Psalm 104:5a Hij heeft de aarde gegrond op haar grondvesten

Weet je wat dat betekent?
Genesis 1:9 En God zeide: Dat de wateren van onder den hemel in een plaats vergaderd worden, en dat het droge gezien worde! En het was alzo.
10a En God noemde het droge aarde,

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 feb 2014 19:35

ineke-kitty schreef:Ach.... als de Bijbel zegt dat de aarde STAAT op haar grondvesten, gebruik ik mijn hersens niet, dus laat ik het maar daarbij.

Ik kreeg zojuist een wijze raad en heb besloten om het advies van mijn "goede zuster" op te volgen.

Dus ik laat het ook hierbij :D
Laatst gewijzigd door rotterdam op 12 feb 2014 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 19:40

jaapo schreef:De bijbelschrijvers gingen uit van een reusachtige platte schijf, met daarop allerlei bulten en dalen en watervlakten, die een rand had.
..en dat blijkt uit? Waar in de bijbel staat dat zogezegd?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 12 feb 2014 19:50

ineke-kitty schreef:StillAwake

Dus: wat jou op school geleerd is over het Bijbels wereldbeeld is waar?

De aarde is dus een bolletje dat "rondzweeft" in het "eindeloze" heelal?

Tot nog toe geen reden gezien om aan deze hypothese te twijfelen nee. Maar leg me gerust uit hoe ik het wél moet zien...
Vooralsnog heb ik nog niet één steekhoudend argument gehoord vóór een holle aarde...

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 12 feb 2014 20:48

rotterdam schreef:Ik kreeg zojuist een wijze raad en heb besloten om het advies van mijn "goede zuster" op te volgen.

Dus ik laat het ook hierbij :D

Wijze zuster :wink:
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 feb 2014 22:19

Ik heb nog eens goed overdacht en alle Bijbelteksten op gezocht die een beeld geven van de positie van de aarde en de 2 hemelen ten opzichte van God als centrum. Want Hij zou temidden van Zijn schepping wonen.
Dan wordt er profetisch nogal wat gezegd in de Bijbel t.a.v. de zon en de maan en ook daar zijn veel teksten over door te geven, dan zie je ook in het boekje Job welke sterrenbeelden daarin genoemd worden.
En de laatste tekst is "Uit Hem en door hem en tot Hem zijn alle dingen".
Hemelen en zon, maan en sterren zijn alle tot sieraad van de levende God, nu nog voor het oog verborgen maar in de toekomst wordt de sluier weggehaald en zal de aarde vol worden van de kennis van de heerlijkheid des Heren, gelijk de wateren die de bodem van de zee bedekken".

Gezien mijn ervaring op dit forum t.a.v. de sterrenbeelden en de symboliek in de Bijbel en de symboliek in getallen en de letters en het verbod om er over te spreken en het spotten en persoonlijk aanvallen t.a.v. dergelijke onderwerpen die ik met overtuiging geloof is mijn besluit dat ik verder al deze teksten in de Schrift verder niet zal delen.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 12 feb 2014 22:42

v slooten: dat blijkt uit meerdere Bijbelteksten, waarvan een gedeelte hier weer voorbij komt en eerder in dit forum ook al. Ik ga ze echt niet noemen, je hebt zelf een bijbel. De mensen toen wisten niet beter en schreven het heel mooi op. Er is volgens mij geen enkele reden om daar nu nog aan vast te houden, omdat we al enkele eeuwen weten, dat het anders is. Zij die nu nog geloven, dat het zo is, als het in de bijbel staat, beschouwen dus alle foto's, films, ruimtevaart, sterrenkunde, meteorologie, enz. als bedrog en misleiding. Ja, daar kunnen we dan verder niks mee. Het is trouwens voor mijn geloof niet zo van belang, of de aarde rond, plat of hol is.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 23:05

jaapo schreef:v slooten: dat blijkt uit meerdere Bijbelteksten, waarvan een gedeelte hier weer voorbij komt en eerder in dit forum ook al. Ik ga ze echt niet noemen, je hebt zelf een bijbel. De mensen toen wisten niet beter en schreven het heel mooi op. Er is volgens mij geen enkele reden om daar nu nog aan vast te houden, omdat we al enkele eeuwen weten, dat het anders is. Zij die nu nog geloven, dat het zo is, als het in de bijbel staat, beschouwen dus alle foto's, films, ruimtevaart, sterrenkunde, meteorologie, enz. als bedrog en misleiding. Ja, daar kunnen we dan verder niks mee. Het is trouwens voor mijn geloof niet zo van belang, of de aarde rond, plat of hol is.

Blijkbaar doe je precies hetzelfde als wat je zusters Wilsophie en Ineke-Kitty doen: teksten letterlijk nemen die overduidelijk niet zo bedoeld zijn. Het enige verschil is dat jullie er vervolgens verschillend mee omgaan. Ik begrijp niet zo goed waar je op uit bent Jaapo. Steeds maar weer ben je bezig om ons voor te houden dat de bijbelschrijvers maar een stelletje primitievelingen waren, de vertalers er een kliederzooitje van hebben gemaakt en wat inhoud betreft.. is de bijbel in jou optiek niet meer dan een serie aan elkaar geregen sagen, mythen en legenden, die desondanks wel waar zijn. Nouja, 'waar' is een groot woord. Laten we zeggen, in zoverre waar als dat jij vind dat het is. Een eenvoudige naald verwordt tot een niet bestaand stadspoortje en een kameel tot een tui. Denk je echt dat dat de bedoeling van de bijbel is?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 feb 2014 23:10

Jvslooten schreef: de vertalers er een kliederzooitje van hebben gemaakt en wat inhoud betreft..

De vertalers hebben in ieder geval Paulus geinspireerde woorden omtrent lang haar voor een man, ondergeschikt gemaakt aan de heersende mode destijds ;-)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 23:14

mealybug schreef:De vertalers hebben in ieder geval Paulus geinspireerde woorden omtrent lang haar voor een man, ondergeschikt gemaakt aan de heersende mode destijds ;-)
Wahahaha. Is dat zo? Dat was me nog nooit opgevallen, eigenlijk. Ik moet nodig wat rechearch doen merk ik wel. Welke vertalers had je precies op het oog? :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 12 feb 2014 23:22

mealybug schreef:De vertalers hebben in ieder geval Paulus geinspireerde woorden omtrent lang haar voor een man, ondergeschikt gemaakt aan de heersende mode destijds ;-)
Oeps.. foutje Mealybug. Dit waren namelijk de drie vertalers die opdracht kregen het NT getrouwelijk over te zetten:

Jacobus Rolandus
Afbeelding

Festus Hommius
Afbeelding

Antonius Walarkus
Afbeelding

Gelukkig maar broer. Valt het toch nog mee met de haardracht :mrgreen:

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 13 feb 2014 02:01

v slooten snapt er niks van. Lees het nou nog eens door, wat ik geschreven heb en beschuldig mij niet van een ondeugdelijke bijbelopvatting. Je bent echt aan het doorslaan nu en ik vind dat je een beetje moet dimmen en mijn bijdragen AANDACHTIG moet lezen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 feb 2014 08:41

Wilsophie schreef:Ik heb nog eens goed overdacht en alle Bijbelteksten op gezocht die een beeld geven van de positie van de aarde en de 2 hemelen ten opzichte van God als centrum. Want Hij zou temidden van Zijn schepping wonen.
De vraag is of je dit in termen van de fysica moet opvatten of in termen van metafysica. Met een holle-aarde-theorie plaats je dit in de fysica, terwijl het om de metafysica gaat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 13 feb 2014 09:36

Wilsophie schreef:Recent schreef Wilsophie nog op dit forum dat de omschrijving holle aarde achteraf niet zo handig was en dat zij sprak met het oog op teksten waar staat dat God de aarde vult.

Dus......de Aarde is niet hol?!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 feb 2014 10:27

elbert schreef:De vraag is of je dit in termen van de fysica moet opvatten of in termen van metafysica. Met een holle-aarde-theorie plaats je dit in de fysica, terwijl het om de metafysica gaat.

Inderdaad, maar ik heb de term holle aarde niet gebruikt. Je kunt ook zeggen, God staat boven alles.
Psalm 113 vers 4-6.
De uitdrukking het Noorden in Psalm 48 vers 3 en Jesaja 14 vers 3 wijst ook naar boven. De SV spreekt over de zijden van het Nooden of de zijden van de kuil of in de NBG een groeve.
Uit het Noorden verschijnt goudglans zegt Job .
Hij spant het Noorden uit over de baaierd en hangt de aarde aan niest. Het Noorden is uitgespannen over het woeste met daaraan verbonden de aarde.

Terug naar “[Religie] - Open forum”