Uitverkiezingsteksten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Uitverkiezingsteksten

Berichtdoor mealybug » 08 feb 2014 19:19

jaapo schreef:2 cicero: Waarom zou die kabel een scheepskabel moeten zijn? De Joden waren zeker geen zeevarend volk. Misschien, dat er dikkere touwen in gebruik waren bij de vissers, ...

Maar dat waren toch precies het soort mensen, die Jezus vroeg om Hem te volgen, om tot vissers van mensen te worden....

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 08 feb 2014 20:08

maaarten schreef:Het is mijns inziens niet een kwestie van wel of niet in uitverkiezing geloven, maar van wat men precies onder uitverkiezing verstaat.

Ik vindt dat Gravo uitstekend verwoord wat predestinatie voor de meeste mensen ongeveer betekent. Elke gelovige die nadenkt over alle interpretaties van al die teksten is daarmee bezig.

Gravo schreef:Kortweg gaat het er om of je als mens vrij bent of gebonden.
Of je bestuurder bent of bestuurd wordt.
Of je afhankelijk bent van de werkelijkheid of dat de werkelijkheid afhankelijk is van jou.
Of ons mens-zijn betekent dat we onderworpen kunnen of mogen zijn aan van alles en nog wat,
of dat het betekent dat wij van alles en nog wat aan ons kunnen en mogen onderwerpen.

Dat doet me denken aan het verschil tussen Genesis 1 en 2.

Gen 1
28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’

Gen 2
15 God, de HEER, bracht de mens dus in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken. 16 Hij hield hem het volgende voor: ‘Van alle bomen in de tuin mag je eten, 17 maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad; wanneer je daarvan eet, zul je onherroepelijk sterven.’

heersen of gehoorzaam zijn.

Misschien is het een eeuwenoud dilemma, die soms wel eens erg botst omdat beide in de menselijke natuur liggen.
Ook gif is geschapen.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 08 feb 2014 22:02

hettys schreef:Ik vindt dat Gravo uitstekend verwoord wat predestinatie voor de meeste mensen ongeveer betekent. Elke gelovige die nadenkt over alle interpretaties van al die teksten is daarmee bezig.

Ik weet niet of gravo de kwestie precies goed heeft benoemd. Ik denk dat er inderdaad veel gelovigen zijn, die de predestinatie in termen van vrijheid tegenover determinisme beleven, zij het misschien niet met dergelijk filosofisch jargon in hun achterhoofd.

Of je afhankelijk bent van de werkelijkheid of dat de werkelijkheid afhankelijk is van jou.
Of ons mens-zijn betekent dat we onderworpen kunnen of mogen zijn aan van alles en nog wat,
of dat het betekent dat wij van alles en nog wat aan ons kunnen en mogen onderwerpen.

Ik persoonlijk denk nu juist dat dit precies de kant is, waarheen we niet moeten willen gaan met de uitverkiezingsleer. Dit leidt alleen maar tot lijdelijkheid en is helemaal niet wat de reformatoren en de protestantse orthodoxie op het oog had. De uitverkiezingsleer in de gereformeerde theologie functioneert helemaal niet op het niveau van een soort filosofische stelling over determinisme. Het gaat over heel iets anders.

De uitverkiezingsleer moet juist als troost functioneren. De gelovige, die worstelt om naar Gods geboden te leven en daarin faalt en aan zichzelf begint te twijfelen, mag weten, dat zijn heil niet afhangt van zijn eigen prestaties, maar enkel van Gods barmhartigheid. Dit besef vertroost hem in zijn leven hier op aarde en doet de liefde tot God in hem groeien. Zo zal een gelovige, die vertroost mag worden door Gods verkiezende genade, des te meer, door zijn eigen falen en zijn teleurstelling heen, ijveren, om door Gods genade naar Zijn wil en geboden te leven. Niet alsof dat ook maar iets aan zijn heil zou kunnen toevoegen, maar uit liefde voor God.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 08 feb 2014 22:27

Cicero, hoe heb ik het nu? Ben ik niet vrij om een verklaring te kiezen voor een bijbelgedeelte, wat bij velen vragen oproept? Ja, dat kan dan wel eens een verklaring zijn, die jou niet aanstaat. So what? Je weet inmiddels, dat ik zeer hecht aan een persoonlijk geloof, vrij van door mensen uitgevonden en opgelegde dogma's en vrij van door mensen gemaakte en door andere mensen als de enige ware, opgedrongen uitleg c.q. vertaling
En in een van de laatste postings vinden we een verklaring, dat de uitverkiezing juist een troost is. Dit door de gedachte, dat we uit onszelf niet zalig kunnen worden, maar door Gods barmhartigheid wel. Dan ligt dat nog heel dicht tegen de negatieve opvatting aan van de in zonde ontvangen en geboren mens, die altijd onder de zonde gebukt gaat (hoort te gaan), maar slecht door genade gered kan worden. Ik zie het heel anders. We zijn vrije mensen, met een vrije keus tussen het toelaten van het verkeerde, dan wel de deur openzetten voor Gods Geest die in ieder van ons wil wonen. En om Gods Geest hernieuwd te leren kennen en daardoor te kunnen aanvaarden, hebben wij De afschaduwing van God= Christus in ons midden gehad, en leeft hij nog steeds voort. Nog veel mensen ervaren de leer der uitverkiezing niet als troost, maar als een soort zwaard van Damocles wat boven hun leven hangt.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 09 feb 2014 10:58

maaarten schreef:(...)
De uitverkiezingsleer moet juist als troost functioneren. De gelovige, die worstelt om naar Gods geboden te leven en daarin faalt en aan zichzelf begint te twijfelen, mag weten, dat zijn heil niet afhangt van zijn eigen prestaties, maar enkel van Gods barmhartigheid. Dit besef vertroost hem in zijn leven hier op aarde en doet de liefde tot God in hem groeien. Zo zal een gelovige, die vertroost mag worden door Gods verkiezende genade, des te meer, door zijn eigen falen en zijn teleurstelling heen, ijveren, om door Gods genade naar Zijn wil en geboden te leven. Niet alsof dat ook maar iets aan zijn heil zou kunnen toevoegen, maar uit liefde voor God.

Zeker, Cicero, we gaan zo weer verder met de typisch christelijke problematiek van de uitverkiezingsleer. Ik heb daar als christen ook een mening over en die gaat zeker niet in de richting van de terecht door jou verfoeide lijdelijkheid.

Wat ik in mijn bijdrage echter heb willen zeggen is dat je, om de strijd over uitverkiezing te begrijpen, misschien even boven de kleinere kring van gereformeerden, protestanten en zelfs christenen uit moet stijgen.
Op een hoger niveau, universeel voor alle mensen geldig, zijn er verschillende opvattingen over de mens en de werkelijkheid. Het is te kort door de bocht om die in pessimisten en optimisten te verdelen, maar het heeft er wel wat van weg:

De optimisten zien de mens als gelukkig en veelbelovend. We gaan vooruit! Onze cultuur brengt ons van hoogtepunt naar hoogtepunt. We beginnen de werkelijkheid te begrijpen. Op persoonlijk vlak leren we en ontplooien we onszelf. We kunnen de behoeften die we hebben vervullen. We kunnen wat doen. Er is reden voor optimisme en vertrouwen.
Als je (toevallig) christelijk opgevoed bent resulteert dit in de volgende houding: in principe gaat het goed komen. Je kunt bij God terecht. Hoe anders God ook is, je kunt er op vertrouwen dat Hij je in alles zal helpen. Het kenmerk van God is genade. Uiteindelijk komt alles goed en ga je dat zelf ook ervaren. Moeilijkheden kun je relativeren aan dit optimistisch en vertrouwwekkend uitgangspunt. Achter de wolken schijnt de zon. Onvoorstelbaar veel mensen zullen het heil van God ontvangen.

De pessimisten zien de mens als ongelukkig en steeds weer in de zelfde fout vervallend. Onze cultuur kan honger, ziekte, armoede, geweld naar niet te boven komen. De werkelijkheid kan ons altijd weer overvallen en heeft daarom een onberekenbare en duistere kant. Wat begrijpen we nu eigenlijk van de werkelijkheid om ons heen? Uiteindelijk zijn we machteloos. Er is alle reden om pessimistische te zijn over de toekomst en bang te zijn voor komende rampen.
Als je (toevallig) christelijk opgevoed bent resulteert dit in de volgende houding: in principe zijn we nooit zeker van de afloop. God is zo anders dan wij dat er altijd een principiële kloof blijft. God heeft de macht en het recht om aan ons voorbij te gaan. Het kenmerk van God is Zijn soevereiniteit. Uiteindelijk is wat God doet goed, wat het ook is, al zou het ons einde betekenen. Moeilijkheden bevestigen dit: er gebeurt niets buiten Gods wil. Ons einde is gewis, niemand kan aan de dood ontsnappen. God is rechtvaardig, het merendeel van de mensen heeft God niet nodig en zal verloren gaan.

Dit zijn de psychologische polen waartussen wij ons alle bevinden.
Als we nadenken over God, dan worden de vragen ook ingekleurd volgens een van beide gemoedstoestanden. Of door een combinatie er van. Voor beide houdingen zijn legio Bijbelteksten aan te dragen.
Het zijn natuurlijk ook menselijke gevoelens. Aannames, gevoelens, houdingen. De vraag is dus of onze theologie (spreken over God) er sterker van wordt als we die teveel laten beïnvloeden door ons eigen karakter of onze eigen aanname (optimistisch of pessimistisch). Valt God wel te rangschikken onder één van beide?
Maar ondertussen zien we toch dat theologie wel degelijk onderhevig is aan dit soort diepliggende vooronderstellingen. Daarom zijn ze vaak eenzijdig en gebaseerd op slechts één onderliggende sfeer.

Een brede blik, veel kennis opdoen van anderen, om je heen kijken, te rade gaan ook buiten je eigen kring, dat lijkt me de oplossing om niet in de ene of in de andere eenzijdigheid te vervallen.

Want zeg nu zelf, voor beide grondhoudingen zijn echt wel (Bijbelse) argumenten te noemen.

gravo (infralapsarist)
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 feb 2014 11:14

gravo schreef:gravo (infralapsarist)

Werk je in de wegenbouw?
Laatst gewijzigd door Boerin op 09 feb 2014 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 09 feb 2014 12:43

jaapo schreef:Cicero, hoe heb ik het nu? Ben ik niet vrij om een verklaring te kiezen voor een bijbelgedeelte, wat bij velen vragen oproept? Ja, dat kan dan wel eens een verklaring zijn, die jou niet aanstaat. So what? Je weet inmiddels, dat ik zeer hecht aan een persoonlijk geloof, vrij van door mensen uitgevonden en opgelegde dogma's en vrij van door mensen gemaakte en door andere mensen als de enige ware, opgedrongen uitleg c.q. vertaling

Je bent natuurlijk vrij om te fantaseren bij een Bijbelgedeelte wat je maar wilt. Maar presenteer het dan niet als een uitleg. Want daar zit een waarheidsclaim in: de tekst/auteur bedoelt het zo en zo.

Over de bedoeling van een auteur is op wetenschappelijke gronden, rationele argumenten, het een en ander te zeggen (dat heeft niets te maken met dogma's en claims op absolute waarheid). Wil je niet versleten worden als een zwatelaar, zul je daar rekening mee moeten houden.

Als je dat niet wilt, zul je de vraag moeten stellen waarom je de Bijbel überhaupt nodig hebt, omdat jouw mening kennelijk dan veel belangrijker is dan het respect voor de Bijbeltekst.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 feb 2014 13:13

Boerin schreef:Werk je in de wegenbouw?

:lol: :lol:
Ik hoop werkelijk dat ik nooit de dag zal zien dag dat ik mezelf classificeer volgens een ''isme''

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 feb 2014 13:26

Infralapsarist is dat een inheemse club van lapswansen met een aparte infrastructuur?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 feb 2014 13:43

Wilsophie schreef:Infralapsarist is dat een inheemse club van lapswansen met een aparte infrastructuur?

Ik heb het gevonden:

Gods besluit ter verheerlijking van hemzelf door de schepping van het menselijke ras.
Het besluit om de zondeval toe te staan;
Het besluit om sommigen van de gevallenen te verkiezen tot heil en om anderen te verwerpen en te veroordelen voor hun zonden.
Het besluit om in redding te voorzien voor de gekozenen door middel van Jezus Christus.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 09 feb 2014 14:08

Sorry maar dit neigt naar het oude systeem rond 1500 het lijkt wel latijn namelijk.
Heel veel moeilijke woorden gebruiken om een "rookgordijn" rond Christus op te trekken.
Ik bezit die wijsheid niet om zulke moeilijke woorden te begrijpen maar de onderstaande tekst daar staat wat mij betreft geen woord chinees tussen.
Of je nu filatelist of humanist bent buiten Christus is er geen verlossing.

Gr. Byte (christen)

1 Kor. 1
De wijsheid van de wereld en van God
18 Want het woord van het kruis is voor hen die verloren gaan wel dwaasheid, maar voor ons die behouden worden, is het een kracht van God.
19 Want er staat geschreven: Ik zal de wijsheid van de wijzen verloren doen gaan en het verstand van de verstandigen zal Ik tenietdoen.
20 Waar is de wijze? Waar de schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze wereld? Heeft God niet de wijsheid van deze wereld dwaas gemaakt?
21 Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.
22 Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid;
23 wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, voor de Joden een struikelblok en voor de Grieken een dwaasheid.
24 Maar voor hen die geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, prediken wij Christus, de kracht van God en de wijsheid van God.
25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
26 Let namelijk op uw roeping, broeders: er zijn onder u niet veel wijzen naar het vlees, niet veel machtigen, niet veel aanzienlijken.
27 Maar het dwaze van de wereld heeft God uitverkoren om de wijzen te beschamen, en het zwakke van de wereld heeft God uitverkoren om het sterke te beschamen.
28 En het onaanzienlijke van de wereld en het verachte heeft God uitverkoren, en wat niets is, om wat iets is teniet te doen,
29 opdat geen vlees voor Hem zou roemen.
30 Maar uit Hem bent u in Christus Jezus, Die voor ons is geworden wijsheid van God en gerechtigheid, heiliging en verlossing,
31 opdat het zal zijn zoals geschreven staat: Wie roemt, laat hij roemen in de Heere
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 feb 2014 14:09

Pfff vreselijk...wie bedenkt dit?

"Gods besluit ter verheerlijking van hemzelf door de schepping van het menselijke ras.
Het besluit om sommigen van de gevallenen te verkiezen tot heil en om anderen te verwerpen en te veroordelen voor hun zonden.
Het besluit om in redding te voorzien voor de gekozenen door middel van Jezus Christus."

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 09 feb 2014 15:16

mealybug schreef:(...)

Ik heb het gevonden:

Gods besluit ter verheerlijking van hemzelf door de schepping van het menselijke ras.
Het besluit om in redding te voorzien voor de gekozenen door middel van Jezus Christus.

Als je dan toch Wikipedia citeert, vermeld dat dan en vergeet ook niet dat de woorden die je citeert een volgorde weergeven.
Kijk, het maakt mij niet uit, dat je weinig kennis hebt van het vakgebied theologie en dat de term infralapsarisme je niets zegt, maar maak nu niet de fout te denken dat die termen geen betekenis hebben of waardeloos zijn, omdat jij die kennis niet hebt. Dat lijkt op het gedrag van de spreekwoordelijke Zuid Afrikaanse struisvogel.

En dat geldt natuurlijk voor alle vakkennis.

99% van de wetenschappelijke of vakinhoudelijke publicaties op het gebied van biologie, geneeskunde, sterrenkunde, IT, wiskunde, archeologie, vulkanologie, psychologie of de snorharen van het wit-rood gestreepte kuli-kuli-kikvorsvrouwtje, gaat ook boven mijn pet. Ik weet er weinig van, kan de gebruikte termen dus ook niet beoordelen en het lijkt me daarom maar wijs om er geen al te pedante uitspraken over te doen.
Toevallig ben ik theoloog, die ook nog eens alle interne discussies en debatten binnen het gereformeerd protestantisme op z'n duimpje kent en daarom zeggen die termen die gebruikt worden in het debat rond e uitverkiezing mij wel wat.

En je hoeft me ook niet te beschuldigen van het feit dat ik die te pas en te onpas gebruik. Mijn laatste post was volgens mij echt in Jip en Janneke taal.

En tja, als ik zou moeten kiezen tussen supra- en infralapsarisme (ik weet waar ik het over heb), dan kies ik voor het laatste. Met een knipoog naar deze discussies uit het verleden noem ik me daarom een infralapsarist.

Maar ja, als je zo krampachtig en hakketakkerig op een forum tekeer gaat als jij doet, dan verdwijnt de humor en de knipoog als eerste van het toneel. Sterkte er mee!

gravo (nog steeds infralapsarist)
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 feb 2014 15:21

gravo schreef:Toevallig ben ik theoloog, die ook nog eens alle interne discussies en debatten binnen het gereformeerd protestantisme op z'n duimpje kent en daarom zeggen die termen die gebruikt worden in het debat rond e uitverkiezing mij wel wat.

Oh okay, dus geen wegenbouwer. :wink:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 09 feb 2014 15:37

hettys schreef:Ik vindt dat Gravo uitstekend verwoord wat predestinatie voor de meeste mensen ongeveer betekent. Elke gelovige die nadenkt over alle interpretaties van al die teksten is daarmee bezig.

maaarten schreef:Ik weet niet of gravo de kwestie precies goed heeft benoemd. Ik denk dat er inderdaad veel gelovigen zijn, die de predestinatie in termen van vrijheid tegenover determinisme beleven, zij het misschien niet met dergelijk filosofisch jargon in hun achterhoofd.

Dat vraag ik me af. Ik zie wel dat veel gelovigen de predestinatie min of meer ontkennen door te stellen dat God met voorkennis mensen uitkiest. Dus God kiest degene uit waarvan Hij van tevoren weet dat ze voor God zullen kiezen. Maar dat vindt ik gek want het het slaat nergens op. Iets weten is iets anders dan kiezen.

Ik persoonlijk denk nu juist dat dit precies de kant is, waarheen we niet moeten willen gaan met de uitverkiezingsleer. Dit leidt alleen maar tot lijdelijkheid en is helemaal niet wat de reformatoren en de protestantse orthodoxie op het oog had. De uitverkiezingsleer in de gereformeerde theologie functioneert helemaal niet op het niveau van een soort filosofische stelling over determinisme. Het gaat over heel iets anders.

Ik vraag me af hoe jij weet wat bijvoorbeeld Calvijn en Luther voor ogen hadden?
http://users.skynet.be/historia/calvijn.html

Ik geloof dat de leer van de uitverkiezing maar zelden gefunctioneerd heeft als troost.

Calvijn was jurist en schreef uitvoeriger over dit leerstuk. Hij noemde de dubbele predestinatie een decretum horribile ofwel huiveringwekkend besluit, omdat hierin ook de verwerping van sommige mensen was besloten. In de Nederlandse Republiek vormde de predestinatie in de 17e eeuw het grote geschilpunt tussen de remonstranten, die de predestinatie afzwakten tot een verkiezing van personen met voorgezien geloof en goede werken, en de contraremonstranten, die haar handhaafden. Bij de Synode van Dordrecht (1618 - 1619) werd de mening van de contraremonstranten doorgezet, die nu de basis van de gereformeerde leer in Nederland vormt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Predestinatie
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”